Hoe vervang ik een zuiger?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

LEiPiE schreef:Nou, die cilinderbus wil er inderdaad niet uit. Krijg er totaal geen beweging in... (eerst met houten balk en hamer geprobeerd, maar ik sla alleen maar de rand van de bus in het hout. Daarna met een dopsleutelverlengstuk (massief staal) geprobeerd, ook niks (gelukkig ook niks beschadigd)).

Rest mij behalve duur (revisie) of nog langer bezig (ander blok) niets anders dan er maar het beste van te hopen denk ik. Het wordt dus toch maar proberen met alleen een andere zuigerkop en veren.

Op zich: het ergste wat kan gebeuren is dat de zuiger weer stuk gaat en dat kan ik nu eerder herkennen (ik vermoed zelfs dat die 3e cilinder al stuk was toen ik 'm kocht maar ik kon dat nog niet herkennen. MurpHY heeft nooit lekker constant stationair gelopen namelijk en uitlaatgas uit de olievuldop was gebruikelijk).

Ben ik natuurlijk alleen vandaag weer vergeten een momentsleutel te kopen/huren, ofwel morgen dan nog maar weer wat zaken verfen (blok heeft weer een groen kleurtje gehad vandaag nadat ik die cilinderbus er niet uit kreeg, helaas Volvo Penta groen, maar komt dicht in de buurt en je kon sowieso niet meer zoveel van de verf zien :D).
(oh en ik heb helaas geen condensdroger, wel een vader op een chemisch lab waar demi-water gewoon uit de kraan komt, maar ja dat is aan de andere kant van het land)
Ai!
Jammer, had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Mijn motor was ook bepaalt niet al te nieuw meer maar ik trok ze er gewoon uit, 4 stuks! Niet van onderen hoeven te slaan dus. Ik weet niet meer hoe ik het precies deed, misschien heb ik ze even laten schrikken door boven tegen de cillinder opzij er tegen te tikken. Ze zitten er van onderen vrij ruim in dacht ik.

Maar je hebt gelijk, dan houdt het op.

Gezien die enorme vervuiling heeft die motor beslist lang met water lekkage gereden. Ook te zien op de foto aan die twee verbrandingskamers. En die slutch erin die in de kop is vastgekoekt.

Enfin, HY zal er straks in ieder geval weer prachtig uit zien. ;-)
Gelukkig hebben we de foto's nog!
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Is van bovenaf gezien alles wat je daar rondom de cilinderbus ziet ook onderdeel van die bus? :?:
Want dan zou ik er inderdaad van boven inderdaad nog wat tegenaan kunnen tikken.

Mocht dat niks worden, dan ga ik morgen nog wat bouwmaterialen inslaan om een laatste poging te doen. Het wordt een trekker op basis van een ideetje van Stef en in overleg met wat huisgenoten. Waarschijnlijk een 3x3 of 4x4 balkje hardhout, een draadeind en een paar moeren+ringen. Dat balkje wordt verzaagd tot vier stukken: eentje voor onder de zuigerbus, twee voor boven ernaast en eentje voor helemaal bovenaan. Daar doorheen het draadeind met onderaan twee moeren tegenelkaar gedraaid, ring er boven en bovenaan wederom een ring en een moer om 'm op te draaien. En WD40 om het onderste draaipunt te smeren :D (heb 6 bussen WD40 op de plank staan ;))
Theoretisch heb ik dan een hefinrichting, praktisch heb ik misschien alleen een paar balkjes hardhout en een stuk draadeind :D

Voor de mensen die -zoals ik zelf- niet zo goed zijn in visualiseren een heel ruwe schets:
Afbeelding
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Die cilinder heeft bovenaan een rand rondom van ongeveer een centimeter.

Halverwege de cilinder zit de pasvoet van dezelfde grote waarmee die op het blok vast staat. Daar zit die dunne pakking dan weer tussen. Daar kan je natuurlijk ook alvast wat W40 opspuiten en laten weken.

Laten schrikken is het beste, gecombineerd met die trekker. Alleen zal dat trekken wel tegenvallen omdat je er een beste kracht op moet zetten, dan zullen die houten blokjes wel gauw te licht zijn en vooral de schroefdraad van dat draadeind.

Het idee is goed. Eventueel een paar stukjes hoekstaal. En een paar moeren achterelkaar, tegelijk aandraaien. Van onderen een tikkie erbij etc. etc.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Yippie! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De cilinderwand is er uit!
Pasvlak ziet er inderdaad nog netjes uit, ik ben dus in de markt voor een cilinderwand (evt. icm zuigerkop).

AfbeeldingAfbeelding
Nog meer nieuwe foto's op weer een nieuwe fotopagina
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Gefeliciteerd Leipie,je ziet de aanhouder windt.Nu proberen een zuiger en
cilinder te pakken te krijgen.Probeer ook de o;iekanalen in de drijfstang
en de krukas door te blazen.Mocht daar iets inzitten heb je gelijk de oor=
zaak.Toch wel belangrijk.
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Ah.... Lucky boy! :D

Mooie constructie en foto's.

Probeer wel een zuiger met daarbijhorende cilinder te pakken te krijgen. Deze zijn dan op elkaar ingelopen.

Vóór het plaatsen van de zuigers met de nieuwe zuigerveren heel licht de cilinderwand polijsten met fijn schuurpapier en wat benzine. Dan kunnen ze daarna weer inlopen op elkaar.

Rob.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo Leipie.
Op een ander Item zoek je een zuiger en cikinder.Probeer VEGE in Spijkenisse eens te bellen of die hem bezitten.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Ewald, ben je momenteel niet op het punt beland om te kiezen voor 4 nieuwe cilinders, bussen en zuigerveren.

Als je kruk- en nokkenas goed zijn, heb je dan wel weer een als nieuw motortje.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mja, op zich wel. Maar aan de andere kant zien de andere drie er nog netjes uit.

Maar als iemand een leuke aanbieding heeft voor vier bussen + zuigers + veren dan houd ik me uiteraard aanbevolen.

Moet ik alleen nog een manier vinden om de andere bussen er onbeschadigd uit te krijgen (bij de derde zuiger lukte het alleen met een griptang die de rand beschadigde). Want om drie nog goede bussen simpelweg te slopen vind ik zonde.
Als een nieuwe zuigerset al 300 euro is, dan neem ik aan dat 't met bussen erbij en veren al gauw naar de 500 gaat. Dan wil ik er graag wat op terug verdienen door de rest weer te verkopen, want 500 euro is voor mij in ieder geval een klein kapitaal. :oops:
Ok, de hele set is 300 euro, dat scheelt al wel wat, maar moet er nog wel over nadenken of ik dus 3 goede vervang door 4 nieuwe.

Iemand bij wie ik drie goede sets van cilinderbus, zuigerkop en veren + losse zuigerkop + beschadigde bus kan inruilen met bijbetaling van mijn kant? :D

Heb op dit moment al wel wat reacties gehad van mensen die cilinderbussen hebben liggen, maar ja niemand noemt vraagprijzen en ik heb helaas nog geen tijd gehad om er op een christelijke tijd achter aan te bellen :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Goed, het wordt dus een volledige set van nieuwe (bolle!) zuigers + veren + cilinderbussen.
Het loshalen van de andere drie zal waarschijnlijk iets makkelijker zijn omdat er al eentje uit is (nou ja, tussen 2 en 3 zit natuurlijk ook nog een muur van staal).
Maar daana geef ik dit jaar hooguit nog geld uit aan benzine, dat is MurpHY me nu wel eens schuldig... :D:D:D
(heb 'm 7 maanden, waarvan ik er 4 heb kunnen rijden en bovenop de aanschaf van 2800 euro heb ik er nog eens 2400 bijgelegd en dan tel ik de benzine niet mee - nu is hy weer eens aan de beurt :D).
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo Leipie.
Dat zijn dus zuigers en cil. uit de D serie.Dan krijg je dus een hogere com-
pressie.Maar ik neem aan dat er op de carburator een toerenbegrenzer
zit.Dan blijft hij tenminste heel.Als je het set heb,de zuigers zover eruit
drukken dat het pistongat net vrij is,de zuiger met een beetje spiritus vul-
len en aansteken,als het uigebrand is de drijfstang en de pen er in drukken en de zuiger weer naar boven.Daarna het complete set ,cil,zuiger
en drijfstang monteren.Dan kunnen er nooit veren breken.
Waar heb je die bolle zuigers weten te kopen?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:Hallo Leipie.
Dat zijn dus zuigers en cil. uit de D serie.Dan krijg je dus een hogere com-
pressie.Maar ik neem aan dat er op de carburator een toerenbegrenzer
zit.Dan blijft hij tenminste heel.
Ik heb het ding dat het zo moeilijk maakt de carburateur los te schroeven :D
Dus ja, ik heb een begrenzer.
Als je het set heb,de zuigers zover [aan de onderkant] eruit
drukken dat het pistongat net vrij is,de zuiger met een beetje spiritus vul-
len en aansteken,als het uigebrand is de drijfstang en de pen er in drukken en de zuiger weer naar boven.
Ik neem aan ook alvast met een oliefilmpje op de pen? Aan de andere kant, het zal al wel aardig in de olie zitten bij levering.
Daarna het complete set ,cil,zuiger
en drijfstang monteren.Dan kunnen er nooit veren breken.
Ik weet nog niet hoe ik ze aangeleverd krijg, als alles al in elkaar zit zou dat nog mooier zijn inderdaad.
Waar heb je die bolle zuigers weten te kopen?
Bij Geert van paar berichtjes hierboven :D (citroheeze / HY-parts)
Zag ze ook bij CTAservice staan.
Gaat om deze zuigers:
Afbeelding
Vandaag en morgen (afhankelijk van 't weer... tot nu toe regent 't hier nog) de andere bussen er uit vissen.
Iemand nog tips om ze er zonder griptang uit te vissen? Het opvijzen met m'n zelfbouwtrekker gaat prachtig, maar daarna loopt ie tegen het blok aan (kan het hout niet op maat maken van de zuigerbus, want dan trek ik 'm er in vast).
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Als de cilinder al een eindje naar boven is, kan je hem er toch zo uittrekken? Of gaat die nog zo zwaar? Anders misschien even met een poelietrekker om de rand heen die in het midden op een blokje hout steunt dat rechtop in de cilinder staat.

Ik geef mijn methode graag voor een andere; maar ikzelf zette eerste de bussen erin. Dan liet ik van bovenaf de zuigers met drijfstang eraan erin zakken, keurig de sloten van de veren tegenover elkaar (180 graden) en dan even met twee schroevendraaiers de veer indrukken en stuk voor stuk glijdt de zuiger erin. Er zit al een kleine afronding bovenin de cilinder waardoor de veer al wat wordt ingedrukt. Bij mij was dat klusje zo gepiept.

Dat brandverhaal kende ik niet van Gerard, zo zie je weer.....

Succes.

Ps. Ik weet het niet helemaal zeker, maar was de krukas van de ID/DS motoren met hogere compressie verhouding niet 5x gelagerd i.p.v. de HY motor 3x. Wel iets om misschien rekening mee te houden i.v.m. de hogere drijfstang belasting. Weet Gerard dat? De kop blijft hetzelfde dat scheelt natuurlijk.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Dat was ook precies de reden dat ik hem waarschuwde om de regelaar te
laten staan en daarmee de krukas niet te zwaar zou belasten.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

De hierboeven getoonde zijn de zuigers van de driemaal gelagerde DS blokken, wat opbouw betreft gelijk aan de HY blokken.

De DS blokken van na september 1965 hebben een nog grotere bolling op de zuiger, en dus nog meer compressie, maar of dat in een HY past weet ik niet.

Afbeelding
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Plaats reactie