Erik: denk dat dit op "Otje" betrekking had ... (Joost "resideert" op (bijna) loopafstand bij mij in de buurt ...)
Kan het eerder geschrevene volledig onderschrijven: cruciaal is allereerst een goede (!) en dus tijdige ontsteking. De 123- of alternatieve vervanging is bijna een "must". Oók een nauwkeurige afstelling van de kleppen is ontzettend relevant voor het "smooth" draaien van het blok. Daarna zul je merken dat de "na-ontploffingen" in het uitlaatsysteem (bijna helemaal) verleden tijd zijn. En alsdan is, tenminste tot en met de 1e knaldemper, een liefst "waterdicht" uitlaatsysteem óók héél belangrijk.
Ik hoop dat, zoals Edwin je al berichtte, er nog een dergelijk "oud" maar onbeschadigd spruitstuk op de kop te tikken valt.
Succes !
Gert
Ik ga het eerst even testen om te zien wat er zonder te veel kosten gemaakt kan worden. Om te beginnen ga ik de kleine lekkage tussen het spruitstuk dichten met uitlaatpasta. Vervolgens ga ik de onsteking afstellen om te kijken of dat het probleem oplost.
Ik ben al aan het zoeken geweest naar spruitstukken maar tot nu toe kan ik enkel alleen maar uitlaat spruitstukken te koop vinden. Helemaal geen inlaat spruitstukken. En dat terwijl ik ze beiden nieuw zou moeten hebben als het afdichten niet werkt. Heeft iemand ergens zon inlaat spruitstuk te koop gezien dan hoor ik het graag.
Verders vraag ik me af of een electronische of een 123 onsteking ook op 6 volt werken.... Want als dat niet het geval is dan word het zoiezo al lastig.
Maar goed..... Eerst maar eens even op deze manier proberen te kijken wat er wel an niet "kapot" is.
Ik ga het eerst even testen om te zien wat er zonder te veel kosten gemaakt kan worden. Om te beginnen ga ik de kleine lekkage tussen het spruitstuk dichten met uitlaatpasta. Vervolgens ga ik de onsteking afstellen om te kijken of dat het probleem oplost.
Ik ben al aan het zoeken geweest naar spruitstukken maar tot nu toe kan ik enkel alleen maar uitlaat spruitstukken te koop vinden. Helemaal geen inlaat spruitstukken. En dat terwijl ik ze beiden nieuw zou moeten hebben als het afdichten niet werkt. Heeft iemand ergens zon inlaat spruitstuk te koop gezien dan hoor ik het graag.
Verders vraag ik me af of een electronische of een 123 onsteking ook op 6 volt werken.... Want als dat niet het geval is dan word het zoiezo al lastig.
Maar goed..... Eerst maar eens even op deze manier proberen te kijken wat er wel an niet "kapot" is.
Deze kier ga ik inderdaad niet dicht krijgen met pasta. Dat was ook de reden om het geheel op te knappen. Die foto is van VOOR dat ik hem opgeknapt had. Nu zit er gewoon de koperen pakking tussen maar waarschijnlijk zit daar een heel klein kiertje tussen wat waarschijnlijn goed te dichten is.
De scheur die jij bedoeld heb ik tijdens het opknappen al goed nagekeken maar is waarschijnlijk enkel een gietfout want aan de buitenzijde van het spruitstuk is hier niks van te vinden dus is niet door en door.
Is dat deel wat afgebrokkeld is nu gegoten aluminium of ijzer?
Heb destijds een keer een 2cv blok laten lassen (rups op de scheur) omdat daar een scheur in was gekomen. Zit nog steeds als een huis vernam ik van de eigenaar. Echter werd wel aangeraden de rups niet tot het bot weer strak te polijsten dan wel af te werken want dan is de kans dat de scheur er weer in komt groot.
Mogelijk is dit ook iets voor jou spruitstuk om er wat materiaal op te laten lassen?
Hij is gemaakt van gietijzer. En helaas zijn beide delen afgebrokkeld.
Nou ben ik zelf lasser van beroep, maar ik vind het lassen van dit soort "oud" gietijzer altijd nogal tricky. Zeker vanwege het ontlaten en ik ben ook bang dat het uiteindelijk toch weer zal gaan afbrokkelen langs de las.
Erik
Oók mijn (eveneens gietijzeren) spruitstuk vertoonde een scheur. Onze plaatselijke smid (maar dan wèl een èchte "ouderwetse smid") heeft daar óók al z'n kennis op gebotvierd. Nadat 'ie àlle moderne technieken had geprobeerd kreeg hij 't eindelijk voor elkaar: met messing. Alleen: een scheur is natuurlijk niet hetzelfde als een afgebrokkelde rand ...
Daarnaast: is het niet mogelijk die afgebrokkelde rand iets verder af te slijpen en er vervolgens een dikkere (dubbele ?) pakking tussen te leggen ? Of een (stalen) ring te maken die die ruimte opvult ? (maar dan ééntje met "oren" waardoorheen de bevestigingsbouten worden geleid). Soms moet je gewoon "improviseren" !
Gewoon experimenteren ! Geheid dat het lukt !
Succes !
Mijn motto: "Wat je niet hèbt kun je vaak zèlf máken" !
Lood heeft een smelt temperatuur van 327 graden celcius en lijkt me daardoor dus niet helemaal geschikt als pakkingsmateriaal.
@Geert
Ik heb er met monteren ook weer zon zelfde hotspotpakking tussen gemonteerd maar daar scijnt hij nu dus langheem te lekken denk ik vandaar de uitlaatpasta om de afgebrokkelde rand en dus ook de pakking af te smeren. al is het maar voor tijdelijk zodat ik de ontsteking goed kan afstellen en kan kijken of dat het geknal probleem dan weg is.
Geert weet jij toevallig of er naast het uitlaatspruitstuk ook nog ergens inlaatspruitstukken te koop zijn?
Bedankt voor alle tips mensen, ze zijn altijd welkom.