
Onze eerste Citroen H '54
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
tegenwoordig is er ook een andere electronische ontsteking die gewoon in een mat aluminium huis zit, en niet een zo'n hoogglans gepolijst huis.


- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Juist Geert, die ontsteking heb ik onlangs bij CTA gezien en sprak me dus wel aan omdat deze qua uiterlijk geen of weinig verschil doet vergeleken met de originele ontsteking. Heb je enig idee wat zon ontsteknig die jij bedoeld kost?
Groetjes Erik
Groetjes Erik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Onze eerste Citroen H '54
ja, sorry Geert, ik was jou even vergeten maar je hebt zelf al goed opgelet!
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di okt 12, 2010 7:24 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Beetje off topic maar goed.Otje schreef:Erik ... Frank ... Ghys ...
Als jullie je nu gewoon alvast aanmelden voor de "world-HY-meeting" in augustus a.s. in Zeewolde dan heb je meteen een deadline om te zorgen dat jullie respectievelijke lHYvelingen alsdan wederom over 's Heeren wegen snorren ...![]()
... en hopen wij, de forum-bezoekers, intussen op héél véél "plaatjes van de vorderingen ...".
Ja.. Is een goed streven! HY rijden lijkt nu zo onbereikbaar... Lijkt me heerlijk op op mooie dagen voor mijn dagelijks werk te hy voorhanden te hebben... Ach ja, even nog de motor een dikke beurt geven en er weer in hangen, de remmetjes reviseren, en een paar banden eronder! En gaan!!!!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Jacques ... 't zijn rHYders hè ... dus vooral NIET stressen !....en ter voorbereiding en test voor die wereldmeeting kun je beter zorgen dat jullie bussen vóór Pinksteren klaar zijn ...
(maar ben het wèl met 'm eens jongens ... en dan kun je "Meerssen" beschouwen als een soort "generale repetitie" om de "kinderziektes" er nog een beetje uit te halen en daarna in augustus héél zelfverzekerd en breed lachend het terrein in Zeewolde oprijden ...)
P.S.: Frank: zal derhalve de van jou geleende "motor-hefkraan" als de sodemieter bij je terugbezorgen. Heb je in ieder geval géén reden voor het smoesje "... jamaar mijn HY heeft nog geen motor ..."



Re: Onze eerste Citroen H '54
Ik zag je vorige week nog rijden 

- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Goedenavond allemaal,
Ik zit een beetje heel erg te balen. Ik heb een tijdje geleden mijn spruitstuk gedemonteerd en opgeknapt (H uit '54). De reden dat ik het spruitstuk ging reviseren was omdat de oude hotspotpakking totaal verdwenen was en er dus een nieuwe tussen moest. Helaas waren de gevlakte randen van de plek waar de hotspotpakking de 2 delen verbind, behoorlijk afgebrokkeld waren. Ik heb zowel het in- als uitlaatspruitstuk geheel schoongemaakt gestraald en opnieuw voorzien van nieuwe pakkingen. Nu ging dat allemaal perfect en had er tot vandaag geen last meer van gehad.
Nou startte ik vandaag de bus en ik merkte dat er weer een sissend geluid kwam vanuit de regio spruitstuk. ik gaf even gas en merkte dat de motor niet helemaal zuiver liep alsof het mengsel niet helemaal klopte. Ook merkte ik dat als ik het gas losliet er ook weer vonkjes tussen de hotspotpakking uit werden geblazen. Kortom... de reparatie was dus van korte duur want na nog geen 500 km gereden te hebben ben ik weer terug bij af. BALEN
Nou had ik de laatste tijd behoorlijk veel last van behoorlijk harde knallen zodra ik de koppeling liet opkomen bij opschakelen.
Ook als ik het contact uitzette kwam er na het stilvallen van de motor een oorverdovende knal.
Nu heb ik al behoorlijk wat topics gelezen op het forum over dit probleem, maar weet er nog steeds geen raad mee. Ik weet niet of ik het nu moet zoeken bij mijn ontsteking of bij de eventuele valse lucht in mijn spruitstuk. De onsteking lijkt me nu dus stug want deze knallen heb ik tijdens de eerste ritten met de bus niet gehoord. Wel werd het uitlaatspruitstuk roodgloeiend bij constante "hoge" snelheden. En dit duidde volgens mn vader toch wel op een probleem met de ontsteking.
Ik snap het even allemaal niet meer want voor een nieuwkomer is dit wel ff hectisch
Ik zou echt zoooooooo graag willen dat ik de bus motorisch betrouwbaar kan krijgen voor de wereldmeeting komende zomer want dat zou me echt helemaal te gek lijken. Dit is dan ook echt mijn streven.
Maar ik denk niet dat ik dit alleen en zonder hulp kan oplossen. HELP
Ik weet nu zoiezo wel dat ik de spruitstukken moet vervangen door goeie gebruikte exemplaren die wel goed vlak afdichten.
Kan iemand mij hier misschien verder aan helpen?
Wie kan mij hierbij een technische mening geven want ik wil dit probleem graag oplossen.
Erik Hakvoort
Ik zit een beetje heel erg te balen. Ik heb een tijdje geleden mijn spruitstuk gedemonteerd en opgeknapt (H uit '54). De reden dat ik het spruitstuk ging reviseren was omdat de oude hotspotpakking totaal verdwenen was en er dus een nieuwe tussen moest. Helaas waren de gevlakte randen van de plek waar de hotspotpakking de 2 delen verbind, behoorlijk afgebrokkeld waren. Ik heb zowel het in- als uitlaatspruitstuk geheel schoongemaakt gestraald en opnieuw voorzien van nieuwe pakkingen. Nu ging dat allemaal perfect en had er tot vandaag geen last meer van gehad.
Nou startte ik vandaag de bus en ik merkte dat er weer een sissend geluid kwam vanuit de regio spruitstuk. ik gaf even gas en merkte dat de motor niet helemaal zuiver liep alsof het mengsel niet helemaal klopte. Ook merkte ik dat als ik het gas losliet er ook weer vonkjes tussen de hotspotpakking uit werden geblazen. Kortom... de reparatie was dus van korte duur want na nog geen 500 km gereden te hebben ben ik weer terug bij af. BALEN

Nou had ik de laatste tijd behoorlijk veel last van behoorlijk harde knallen zodra ik de koppeling liet opkomen bij opschakelen.
Ook als ik het contact uitzette kwam er na het stilvallen van de motor een oorverdovende knal.
Nu heb ik al behoorlijk wat topics gelezen op het forum over dit probleem, maar weet er nog steeds geen raad mee. Ik weet niet of ik het nu moet zoeken bij mijn ontsteking of bij de eventuele valse lucht in mijn spruitstuk. De onsteking lijkt me nu dus stug want deze knallen heb ik tijdens de eerste ritten met de bus niet gehoord. Wel werd het uitlaatspruitstuk roodgloeiend bij constante "hoge" snelheden. En dit duidde volgens mn vader toch wel op een probleem met de ontsteking.
Ik snap het even allemaal niet meer want voor een nieuwkomer is dit wel ff hectisch

Ik zou echt zoooooooo graag willen dat ik de bus motorisch betrouwbaar kan krijgen voor de wereldmeeting komende zomer want dat zou me echt helemaal te gek lijken. Dit is dan ook echt mijn streven.
Maar ik denk niet dat ik dit alleen en zonder hulp kan oplossen. HELP

Ik weet nu zoiezo wel dat ik de spruitstukken moet vervangen door goeie gebruikte exemplaren die wel goed vlak afdichten.
Kan iemand mij hier misschien verder aan helpen?
Wie kan mij hierbij een technische mening geven want ik wil dit probleem graag oplossen.
Erik Hakvoort
- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Ok waar heb je mij zien rond "crossen"?Joost schreef:Ik zag je vorige week nog rijden
Re: Onze eerste Citroen H '54
Je hebt twee dingen nodig voor knallen in je uitlaat: onverbrande benzine en lucht.
Dat rode uitlaatspruitstuk betekent dat je motor te arm loopt en/of dat je ontsteking te vroeg staat. Dit is ook slecht voor je zuigers. Je ontsteking staat dus inderdaad niet goed.
De scheur in je uitlaatspruitstuk is ontstaan vanwege incorrecte montage. De binnenste bouten moeten wat vaster dan de buitenste. Het moet allemaal niet te vast zitten want het spruitstuk moet t.o.v. de kop kunnen bewegen.
Ik verwacht niet dat de scheur in de uitlaatspruitstuk debet is aan de knallen. Zit er niet nog een lekkage in je uitlaat? Zonder een extra lekkage kan het ook knallen in je uitlaat, maar dat betekent dus dat het mengsel niet geploft heeft toen het nog in je cilinder zat.
Dus: de boel even goed af (laten) stellen, nieuw uitlaatspruitstuk erop, en gaan!
Ree
ps, je kan nogmaals de spruitstuk roodgloeiend rijden, motor uitzetten en er direct een vette rups op leggen. Zodra hij erop ligt de motor weer starten en een tijd laten draaien zodat het niet direct afkoelt. Zo houdt het gescheurde (HY) spruitstuk op mijn trax het al 10000 km vol...
Dat rode uitlaatspruitstuk betekent dat je motor te arm loopt en/of dat je ontsteking te vroeg staat. Dit is ook slecht voor je zuigers. Je ontsteking staat dus inderdaad niet goed.
De scheur in je uitlaatspruitstuk is ontstaan vanwege incorrecte montage. De binnenste bouten moeten wat vaster dan de buitenste. Het moet allemaal niet te vast zitten want het spruitstuk moet t.o.v. de kop kunnen bewegen.
Ik verwacht niet dat de scheur in de uitlaatspruitstuk debet is aan de knallen. Zit er niet nog een lekkage in je uitlaat? Zonder een extra lekkage kan het ook knallen in je uitlaat, maar dat betekent dus dat het mengsel niet geploft heeft toen het nog in je cilinder zat.
Dus: de boel even goed af (laten) stellen, nieuw uitlaatspruitstuk erop, en gaan!
Ree
ps, je kan nogmaals de spruitstuk roodgloeiend rijden, motor uitzetten en er direct een vette rups op leggen. Zodra hij erop ligt de motor weer starten en een tijd laten draaien zodat het niet direct afkoelt. Zo houdt het gescheurde (HY) spruitstuk op mijn trax het al 10000 km vol...
- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Alvast bedankt Ree voor de uitleg en de tips.
Alleen weet ik niet of we het over hetzelfde spruitstuk hebben want ik heb nog het spruitstuk dat uit zowel een in- en uitlaatspruitstuk bestond. Het spruitstuk van het nieuwere type blok heeft idd de neiging om dwars door het midden te scheuren.
Mijn spruitstuk is niet gescheurd maar op het punt waar de 2 gevlakte delen tussen de spruitstukken in verbonden worden door middel van een hotspotpakking, daar zijn de gevlakte oppervlaktes behoorlijk afgebrokkeld. Niet gescheurd.
Hierbij wat fototjes.
Dit was de oude situatie:



Dit zijn de vlakken waar de hotspotpakking tussen komt en waar het dus afgebrokkeld is waardoor hij nu weer lekt.
Uitlaatspruitstuk:

Inlaatspruitstuk:

En zo zegen ze eruit na de opknap beurt:


Ik hoop dat jullie met deze foto's wat kunnen om hierover advies te geven.
Alvast vele malen dank!!!!
Alleen weet ik niet of we het over hetzelfde spruitstuk hebben want ik heb nog het spruitstuk dat uit zowel een in- en uitlaatspruitstuk bestond. Het spruitstuk van het nieuwere type blok heeft idd de neiging om dwars door het midden te scheuren.
Mijn spruitstuk is niet gescheurd maar op het punt waar de 2 gevlakte delen tussen de spruitstukken in verbonden worden door middel van een hotspotpakking, daar zijn de gevlakte oppervlaktes behoorlijk afgebrokkeld. Niet gescheurd.
Hierbij wat fototjes.
Dit was de oude situatie:



Dit zijn de vlakken waar de hotspotpakking tussen komt en waar het dus afgebrokkeld is waardoor hij nu weer lekt.
Uitlaatspruitstuk:

Inlaatspruitstuk:

En zo zegen ze eruit na de opknap beurt:


Ik hoop dat jullie met deze foto's wat kunnen om hierover advies te geven.
Alvast vele malen dank!!!!
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Ik denk - maar ik ben zeker geen expert op dat gebied - dat een afgebrokkelde rand nog wel "aan te vullen" door er een rand op te lassen/solderen en het geheel een beetje in vorm te modelleren?
Andere optie is op de een of andere manier een dikkere pakking en die aan de binnenrand eventueel wat dunner maken o.i.d.
Dat zijn zo twee brainwavejes van mij, maar heb geen ervaring met beide ideeen
Andere optie is op de een of andere manier een dikkere pakking en die aan de binnenrand eventueel wat dunner maken o.i.d.
Dat zijn zo twee brainwavejes van mij, maar heb geen ervaring met beide ideeen

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Onze eerste Citroen H '54
Aah, sorry, ik had me niet gerealiseerd dat je het oude blok hebt. Een gat als deze zal zeker knallen in je uitlaat veroorzaken, helemaal icm een ontsteking die niet goed staat. Verder heb ik geen verstand van de pakking die hiertussen hoort.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Onze eerste Citroen H '54
Hi Erik,
Het gietijzer van je uitlaatspuitstuk is na jaren van thermische cycli gewoon op. Heeft geloof ik te maken met het 'uitdampen' van de koolstof in het ijzer waardoor het materiaal broos wordt. De wanddikte op de foto's is zo minimaal dat je daar nooit een goede afdichting mee kunt maken. Aanbrengen van materiaal door te lassen (speciale toorts) is misschien een optie maar met oud materiaal vaak ook niet erg succesvol.
Gaat je een hoop geld kosten maar denk dat de enige echt goede oplossing de aanschaf van een nieuw spruitstuk is. Verder zou ik niet te lang wachten met afstellen van de ontsteking. Persoonlijk zou ik meteen voor de elektronische variant gaan. Dan ben je voor eens en voor altijd van de afstellingsproblemen af.
Succes, Matthijs
Het gietijzer van je uitlaatspuitstuk is na jaren van thermische cycli gewoon op. Heeft geloof ik te maken met het 'uitdampen' van de koolstof in het ijzer waardoor het materiaal broos wordt. De wanddikte op de foto's is zo minimaal dat je daar nooit een goede afdichting mee kunt maken. Aanbrengen van materiaal door te lassen (speciale toorts) is misschien een optie maar met oud materiaal vaak ook niet erg succesvol.
Gaat je een hoop geld kosten maar denk dat de enige echt goede oplossing de aanschaf van een nieuw spruitstuk is. Verder zou ik niet te lang wachten met afstellen van de ontsteking. Persoonlijk zou ik meteen voor de elektronische variant gaan. Dan ben je voor eens en voor altijd van de afstellingsproblemen af.
Succes, Matthijs
Re: Onze eerste Citroen H '54
Erik,
het lijkt me dat je aan een nieuw spruitstuk toe bent.
Ik meen ook al een scheur in het uitlaatspruitstuk te zien zitten.
het lijkt me dat je aan een nieuw spruitstuk toe bent.
Ik meen ook al een scheur in het uitlaatspruitstuk te zien zitten.
- Bijlagen
-
- spruitstuk.jpg (47.13 KiB) 17444 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961