Onze eerste Citroen H '54
- Kiesbrink
- HY Forum Specialist
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za dec 15, 2007 2:28 pm
- Kenteken: SP-55-SZ
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
hallo, welkom op het Forum,
ziet er geweldig uit,maak er wat moois van.
succes
Gerrit
ziet er geweldig uit,maak er wat moois van.
succes
Gerrit
Gerrit Kiesbrink http://www.gerrit-hy.nl
Re: Onze eerste Citroen H '54
Fantastisch. Ik volg jullie vorderingen!
Ree
Ree
- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Goede avond mede H-patienten,
Het heeft even geduurd, maar na een hoop RDW gedoe is onze Type-H immigrant eindelijk in het bezit van een geldige verblijfsvergunning. Een Nederlands kenteken!! Gedoopt met het kenteken BE-72-44.
Helaas kon ik na veel speurwerk en aanwijzingen het chassisnummer niet vinden en dus op goed geluk naar de RDW om de bus in te voeren. Helaas namen ze bij de RDW geen genoegen met het VIN-nummer dat op het typeplaatje stond aan de zijkant van het dashboard. Dus opnieuw een afspraak gemaakt voor een inslag van het VIN-nummer en meteen erachteraan de invoering afronden. Gelukkig was het op dat moment dus wel allemaal in orde en werd het tijd om te wachten tot we het hentekenbewijs thuisgestuurd kregen. Spannend moment toen we de envelope opende om te zien op welk kenteken onze bus in Nederland herdoopt zou zijn.
Meteen na de invoering ben ik begonnen aan de tocht vanuit Bleiswijk over de a16 en de a59 naar Drunen om hem op mijn werk te stallen zodat ik er aan kan gaan sleutelen. Dit sleutelen zou al snel aan de orde komen aangezien zo ongeveer de gehele motorinhoud aan olie via de distributie pakking zn spoor had achtergelaten op de afgelegde route. Vreemd die blauwe mist die er zo af en toe in de bus hing......Olie??? welnee......
Aangezien ik verders nog geen enkel teken van schade in het blok had opgemerkt (gehoord) besloot ik dit maar meteen aan te pakken.
De volgende dag meteen naar CTA gereden (met de Punto) om de benodigde pakking en olie te halen en na 4 uurtjes en een bijna livestream verbinding met de wandelende HY Wikipedia (mn vader Eef Hakvoort) had ik het hele zooitje al weer netjes in elkaar en aan de praat. Missie geslaagd
Vandaag ben ik lekker met de bus een stukje gaan touren om wat mooie plaatjes te schieten van onze trots.
Helaas merkte ik dat er toch nog minimaal olie lekt uit de bodem van de distributiedeksel waarschijnlijk is het niet de pakking, maar de halfronde maanvormige schaal aan de onderzijde van het krukas gedeelte. Als het enkel bij een paar druppeltjes blijft, vind ik het geen drama maar het moet niet te gek worden want dan ga ik gewoon weer opnieuw aan de slag.
De foto's die ik vandaag geschoten heb wil ik jullie niet onthouden dus bij deze een aantal mooie Foto's.










Gegroet Monsieur Hakvoort
Het heeft even geduurd, maar na een hoop RDW gedoe is onze Type-H immigrant eindelijk in het bezit van een geldige verblijfsvergunning. Een Nederlands kenteken!! Gedoopt met het kenteken BE-72-44.
Helaas kon ik na veel speurwerk en aanwijzingen het chassisnummer niet vinden en dus op goed geluk naar de RDW om de bus in te voeren. Helaas namen ze bij de RDW geen genoegen met het VIN-nummer dat op het typeplaatje stond aan de zijkant van het dashboard. Dus opnieuw een afspraak gemaakt voor een inslag van het VIN-nummer en meteen erachteraan de invoering afronden. Gelukkig was het op dat moment dus wel allemaal in orde en werd het tijd om te wachten tot we het hentekenbewijs thuisgestuurd kregen. Spannend moment toen we de envelope opende om te zien op welk kenteken onze bus in Nederland herdoopt zou zijn.
Meteen na de invoering ben ik begonnen aan de tocht vanuit Bleiswijk over de a16 en de a59 naar Drunen om hem op mijn werk te stallen zodat ik er aan kan gaan sleutelen. Dit sleutelen zou al snel aan de orde komen aangezien zo ongeveer de gehele motorinhoud aan olie via de distributie pakking zn spoor had achtergelaten op de afgelegde route. Vreemd die blauwe mist die er zo af en toe in de bus hing......Olie??? welnee......

De volgende dag meteen naar CTA gereden (met de Punto) om de benodigde pakking en olie te halen en na 4 uurtjes en een bijna livestream verbinding met de wandelende HY Wikipedia (mn vader Eef Hakvoort) had ik het hele zooitje al weer netjes in elkaar en aan de praat. Missie geslaagd

Vandaag ben ik lekker met de bus een stukje gaan touren om wat mooie plaatjes te schieten van onze trots.
Helaas merkte ik dat er toch nog minimaal olie lekt uit de bodem van de distributiedeksel waarschijnlijk is het niet de pakking, maar de halfronde maanvormige schaal aan de onderzijde van het krukas gedeelte. Als het enkel bij een paar druppeltjes blijft, vind ik het geen drama maar het moet niet te gek worden want dan ga ik gewoon weer opnieuw aan de slag.
De foto's die ik vandaag geschoten heb wil ik jullie niet onthouden dus bij deze een aantal mooie Foto's.










Gegroet Monsieur Hakvoort
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di okt 12, 2010 7:24 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Sooo, Monseigneur...
Wauw! Echt helemaal mijn smaak deze bus. Mooie sfeerplaatjes ook met dit licht! Nog leuker dat je dit met ons deelt!
Begint t gelijk ook bij mij te kriebelen! AAAANDACHT! Riep mijn hy van de week al vanonder zijn carport tentje...
Tja tijd maken zeggen ze welles...
Groetjes Frank!
Wauw! Echt helemaal mijn smaak deze bus. Mooie sfeerplaatjes ook met dit licht! Nog leuker dat je dit met ons deelt!
Begint t gelijk ook bij mij te kriebelen! AAAANDACHT! Riep mijn hy van de week al vanonder zijn carport tentje...
Tja tijd maken zeggen ze welles...
Groetjes Frank!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Onze eerste Citroen H '54
Prachtige plaatjes in het mooie Brabantse Heusden!
Veel plezier met de bus!
Veel plezier met de bus!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Práchtige plaatjes !!! En óók leuk om te ontdekken dat die gloednieuwe kentekenplaat in zo'n korte tijd zich voortreffelijk aan het (kennelijk lichtelijk "hobbelig") profiel van de motorkap heeft weten aan te passen ... 

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Onze eerste Citroen H '54
Prachtige bus!!
Ik zeg niets meer aan doen
Dit is voor mij de ultieme H(Y) zo zonder ramen en poespas
En dat kriebelen waar Frank het over had is bij mij ook het geval. Mijn bus zegt op hoge poten...wanneer kom ik nou es aan de beurt... En ja het wordt ook wel eens tijd dat die net zoals deze H(Y) weer op de weg verschijnt.
..even off-topic.
Erik hou hem heel en veel rHY-plezier toegewenst!
Ik zeg niets meer aan doen

En dat kriebelen waar Frank het over had is bij mij ook het geval. Mijn bus zegt op hoge poten...wanneer kom ik nou es aan de beurt... En ja het wordt ook wel eens tijd dat die net zoals deze H(Y) weer op de weg verschijnt.
..even off-topic.
Erik hou hem heel en veel rHY-plezier toegewenst!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Erik ... Frank ... Ghys ...
Als jullie je nu gewoon alvast aanmelden voor de "world-HY-meeting" in augustus a.s. in Zeewolde dan heb je meteen een deadline om te zorgen dat jullie respectievelijke lHYvelingen alsdan wederom over 's Heeren wegen snorren ...
... en hopen wij, de forum-bezoekers, intussen op héél véél "plaatjes van de vorderingen ...".

Als jullie je nu gewoon alvast aanmelden voor de "world-HY-meeting" in augustus a.s. in Zeewolde dan heb je meteen een deadline om te zorgen dat jullie respectievelijke lHYvelingen alsdan wederom over 's Heeren wegen snorren ...

... en hopen wij, de forum-bezoekers, intussen op héél véél "plaatjes van de vorderingen ...".

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
P.S.: Erik: die "oude" chevrons op de grille staat ècht wel béter !
Re: Onze eerste Citroen H '54
Otje...
Dat is inderdaad een mooi doel om naar toe te werken
Mocht het niet lukken dan organiseren we gewoon een 'Hoe krijgen we deze HY weer op de weg meeting' voorafgaand aan de meeting van Zeewolde
Zo leren de beginners wat van de techniek en is er weer een bus op de weg 
Erik, Werken de pinkers aan de zijkant ook nog zoals het hoort? Geweldig gezicht lijkt me dat als er zomaar iets uit komt steken. En dan te bedenken dat het toen der tijd 'het je van het' was.
Dat is inderdaad een mooi doel om naar toe te werken

Mocht het niet lukken dan organiseren we gewoon een 'Hoe krijgen we deze HY weer op de weg meeting' voorafgaand aan de meeting van Zeewolde


Erik, Werken de pinkers aan de zijkant ook nog zoals het hoort? Geweldig gezicht lijkt me dat als er zomaar iets uit komt steken. En dan te bedenken dat het toen der tijd 'het je van het' was.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Onze eerste Citroen H '54
....en ter voorbereiding en test voor die wereldmeeting kun je beter zorgen dat jullie bussen vóór Pinksteren klaar zijn, kun je ze mooi uitproberen naar de voorjaarsmeeting van het HY Team in Zuid-Limburg in het (lange) Pinksterweekend!!!Otje schreef:Erik ... Frank ... Ghys ...
Als jullie je nu gewoon alvast aanmelden voor de "world-HY-meeting" in augustus a.s. in Zeewolde
maar wel of niet klaar......Erik, dit is een heeeel moooie bus!!!
- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
Hartstikke leuk dat jullie allemaal zo enthausiast zijn over onze grote trots. Dit doet ons echt heeeeel goed en we genieten steeds weer als er wat leuks door jullie gepost word. Blijf vooral zo doorgaan!!!
Uiteraard zou ik het liefste de bus zo snel mogelijk in vakantie-staat hebben maar daar zal ik toch nog wel even flink voor moeten doorwerken.
Daarbij kunnen we helaas het pinksterweekend niet naar de meeting omdat we dan een lang weekendje met de Punto naar mn ouders in Frankrijk gaan.
Het idee is om de bus voor de bouwvak vakantie op een simpele manier vakantieklaar te maken zodat we er in ieder geval mee op vakantie kunnen naar bijv. de Ardennen, noord Frankrijk of net over de grens van duitsland. Voor die tijd moet ik er wel voor zorgen dat hij motorisch helemaal in orde is. En aangezien ik nog niet overal uberhaubt verstand van heb zal ik toch voor een aantal dingen nog wel hulp moeten vragen.
Wat ik zoiezo allemaal nog moet doen:
-Olie lekkage oplossen (pakkingen vernieuwen van de distributiedeksel en carter gedeelte)
-Ontsteking aftellen of vervangen voor een electronische ontsteking.
-Termostaat aanbrengen op de bovenste koelwaterslang.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Erik
Uiteraard zou ik het liefste de bus zo snel mogelijk in vakantie-staat hebben maar daar zal ik toch nog wel even flink voor moeten doorwerken.
Daarbij kunnen we helaas het pinksterweekend niet naar de meeting omdat we dan een lang weekendje met de Punto naar mn ouders in Frankrijk gaan.
Het idee is om de bus voor de bouwvak vakantie op een simpele manier vakantieklaar te maken zodat we er in ieder geval mee op vakantie kunnen naar bijv. de Ardennen, noord Frankrijk of net over de grens van duitsland. Voor die tijd moet ik er wel voor zorgen dat hij motorisch helemaal in orde is. En aangezien ik nog niet overal uberhaubt verstand van heb zal ik toch voor een aantal dingen nog wel hulp moeten vragen.
Wat ik zoiezo allemaal nog moet doen:
-Olie lekkage oplossen (pakkingen vernieuwen van de distributiedeksel en carter gedeelte)
-Ontsteking aftellen of vervangen voor een electronische ontsteking.
-Termostaat aanbrengen op de bovenste koelwaterslang.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Erik
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Onze eerste Citroen H '54
zal waarschijnlijk de krukaskeerring zijn (centreerset lenen van HY-Team)Erik schreef: Wat ik zowiezo allemaal nog moet doen:
- -Olie lekkage oplossen (pakkingen vernieuwen van de distributiedeksel en carter gedeelte)
mijn geheime tip:direct investeren in een 123en Erik schreef:
- -Ontsteking afstellen of vervangen door een electronische ontsteking.
- Erikhakvoort
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo jun 15, 2011 7:41 pm
- Kenteken: BE-72-44
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Onze eerste Citroen H '54
HYvonne, erg bedankt voor je tips. Al moet ik helaas mededelen dat er in mijn distributie deksel geen krukas kering zit maar een soort van grove schoefdraad die de olie als het ware terug stuwt in het blok. Ik had laatst al de kering gehaald bij CTA maar helaas heb ik die niet kunnen vervangen omdat er simpelweg in mijn blok van '54 nog geen gebruikt werd. Wel heb ik de kurken distributie pakking vernieuwd.
Over de ontsteking ben ik nog niet helemaal uitgetwijfeld. Ik bergeep dat een 123 heel anders eruit ziet dan de originele ontsteking. De electronische ontsteking ziet er exact hetzelfde uit als de originele en zou dus mijn voorkeur zijn als daarmee mijn oorverdovende knallenkar zich stil weet te houden. Iemand hier ervaringen mee? Ik kan op het dashboard de ontsteking verdraaien maar in alle standen waan ik mezelf in een heftige actiefilm zodra ik opschakel of bij uitzetten van de motor.
Wat is ongeveer de richtprijs voor een 123 ontsteking en is het veel werk of moeilijk te realiseren?
Groetjes Erik
Over de ontsteking ben ik nog niet helemaal uitgetwijfeld. Ik bergeep dat een 123 heel anders eruit ziet dan de originele ontsteking. De electronische ontsteking ziet er exact hetzelfde uit als de originele en zou dus mijn voorkeur zijn als daarmee mijn oorverdovende knallenkar zich stil weet te houden. Iemand hier ervaringen mee? Ik kan op het dashboard de ontsteking verdraaien maar in alle standen waan ik mezelf in een heftige actiefilm zodra ik opschakel of bij uitzetten van de motor.
Wat is ongeveer de richtprijs voor een 123 ontsteking en is het veel werk of moeilijk te realiseren?
Groetjes Erik
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Onze eerste Citroen H '54
het is net de 123 die aan de buitenkant niet verraad dat er een electronische ontsteking zit, dit is naar mijn weten ook de enige die het in een conventionele behuizing heeft zitten dus ik neem aan dat je de verkeerde info hebt.Erik schreef:Ik bergeep dat een 123 heel anders eruit ziet dan de originele ontsteking.
Als ik mij niet vergis dan kun je de 123 bij het HY-Team kopen voor zo'n 230 euro.
HIER kun je lezen hoe het precies werkt en HIER kom je bij de specifieke Citroen HY info en heb je dan nog twijfels kun je HIER op het 123-forum terecht voor antwoorden op andere vragen, kan gewoon in het Nederlands.
ik wens je succes en veel wijsheid bij het nemen van een beslissing. Mijn mening weet je. (ik heb de 123 al jaren in 3 verschillende klassiekers zitten tot volle tevredenheid)
- Bijlagen
-
- 123.jpg (6.24 KiB) 14534 keer bekeken