Hoe vervang ik een zuiger?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

En verwachten jullie dan dat je een andere cilinder waterdicht op precies
de zelfde hoogte als de andere cilinders gemonteerd krijgt,na een goede
30 jaar in het koelwater gestaan te hebben.Oke de cilinder is beschadigd
maar de zuiger was kapot.Dus met een nieuwe zuiger en veren wordt hij
een stuk beter met wat minder compressie,maar hij doet wel mee.Wat
is het alternatief,een andere motor?
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Gerard Maas schreef:En verwachten jullie dan dat je een andere cilinder waterdicht op precies
de zelfde hoogte als de andere cilinders gemonteerd krijgt,na een goede
30 jaar in het koelwater gestaan te hebben.Oke de cilinder is beschadigd
maar de zuiger was kapot.Dus met een nieuwe zuiger en veren wordt hij
een stuk beter met wat minder compressie,maar hij doet wel mee.Wat
is het alternatief,een andere motor?
Ik verwacht, Gerard en Leipie, dat het pasvlak van de cilinder in het blok zelfs helemaal niet gecorodeerd zal zijn. En de hoogte veranderd natuurlijk verder niet.
Immers dit is een aan- en afgesloten pasvlakverbinding met een papierpakking ertussen. Pasvlak zelf is natuurlijk droog als die niet gelekt heeft, en dus brandschoon waarschijnlijk.

Natuurlijk is de omgeving hiervan wel vuil en gecorrodeerd! Daarom zit de cilinder nu iets vast. Even van onderen een tikkie.

Bij het terugplaatsen mag er vanzelfsprekend geen vuil op dit pasvlak blijven liggen, verder is het een redelijk eenvoudig en makkelijk klusje. Ik deed er nog een heel dun veegje vloeibare pakking tussen.

Als je geen ander exemplaar hebt of je wil geen enkel risico lopen tja....
Ik ben dan overigens toch benieuwd hoelang dan die nieuwe veren het op die beschadigde cilinder houden.

Je bent nu al zover...... toch?

Zie maar, succes ermee, Rob.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ja,dat zal je dus ervaren als je de cilinder demonteert,Maar dan is er geen
weg terug meer,dus als hij het wil proberen,Mijn zege heeft hij.Mocht het
tegenvallen kan hij op zoek naar een andere motor,dus nog geen onder-
delen kopen,pas als de cikinder er uit ligt en dan het vlak beoordelen.
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Gerard Maas schreef:Ja,dat zal je dus ervaren als je de cilinder demonteert,Maar dan is er geen
weg terug meer,dus als hij het wil proberen,Mijn zege heeft hij.Mocht het
tegenvallen kan hij op zoek naar een andere motor,dus nog geen onder-
delen kopen,pas als de cikinder er uit ligt en dan het vlak beoordelen.
Zo is het!
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Leipie.Ik heb het aanhaalmoment voor die drijfstanglagers gevonden
Het is 5 mkg.
Online
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:Ja,dat zal je dus ervaren als je de cilinder demonteert,Maar dan is er geen
weg terug meer,dus als hij het wil proberen,Mijn zege heeft hij.Mocht het
tegenvallen kan hij op zoek naar een andere motor,dus nog geen onder-
delen kopen,pas als de cikinder er uit ligt en dan het vlak beoordelen.
Mmz, heb dus de keus uit twee kwaden :D
- cilinderbus laten zitten en andere zuiger met nieuwe veren er in :arrow: kans dat de veren weer stuk gaan
- cilinderbus verwijderen :arrow: kans dat een nieuwe bus er niet meer in kan
Om eerlijk te zijn gok ik dat de eerste kans groter is, dus ik ga maar voor nummer 2. Heb ondertussen van andere onderdelen al zoveel sludge en roet verwijderd (ook de keiharde laag troep op de kleppen bijvoorbeeld) dat ik denk dat als er troep tussen zit dat ik dat er wel uit krijg.

Heb ondertussen weer een prachtige cilinderkop, tuimelaars en kleppendeksel. Ben weer redelijk op het staal zelf uit gekomen, op sommige plekken zaten ophopingen van een halve cm en het filter bovenop het kleppendeksel (hoe noem je dat ding? zit verbonden met kleppendeksel met een filter en met een slang naar het luchtfilter en eentje naar de carburateur) zat compleet vol met drap, net als de slangen die er aan vast zaten. Stevig geval van aderverkalking :D
Kwa schoonmaken moeten nu de stoterstangen, waterpomp, waterleidingen, radiateur en het carter en ondercarter nog.

Van 't weekend maar de bus er uit zien te tikken, hopen dat het wat droog blijft.
(De weekenden kan ik bij daglicht werken, de rest van de week op m'n kamer onderdelen schoonmaken)

Voor de mensen die mijn foto-soap volgen... weer een nieuwe fotopagina
Impressie:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mooi he :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Je bent goed bezig! Compliment.

Overigens duidelijk een langdurig geval van waterlekkage, vandaar die enorme troep onder de kleppendeksel. Slutch dus.

Je zult zien dat die cilinder een eitje is hiermee vergeleken.

Ik herinner me overigens dat er voor het aanhaalmoment van de kappen van de tuimelaars een verkeerde (te hoge) waarde staat afgedrukt in mijn werkplaatshandboek. check dat even, ik heb het boek niet meer, (meeverkocht indertijd).
Anders trek je, net als ik indertijd, het draadeind uit de kop.

Succes verder, krijg maar geen brand op je kamertje :roll:
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Aks je aanhaalmomenten nodig heb mail of bel je maar.Ik heb het originele werkplaatshandboek nu in bezit.
Online
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik zal een lijstje maken van alle bouten e.d., dan m'n eigen werkplaatshandboek doorspitten en dan gaan zeuren om de andere momenten :D
(en uiteraard als ik dan toch een lijstje heb die hier op het forum zetten)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Leipie.
Om dat drijfstanglager weer goed vast te zetten kan je misschien een
sleuteltje of liever een dop bij een oude Cirtoënagent lenen of anders op
zoek naar een automatrialenzaak die Facom gereedschap verkoopt.
Smeer je aan die papieren ring onder de cilinder ook dun wat vloeibare
pakking.Zit hij zeker waterdicht.Ik zag bij je lijstje benodigde onderdelen
staan,Veel water. Mag dat ook koelvloeistof zijn.
Online
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:Hallo Leipie.
Om dat drijfstanglager weer goed vast te zetten kan je misschien een
sleuteltje of liever een dop bij een oude Cirtoënagent lenen of anders op
zoek naar een automatrialenzaak die Facom gereedschap verkoopt.
Welke sleutel/dop moet dat dan zijn?
De bouten heb ik met dop 12 uiteindelijk vrij makkelijk los gekregen.
Smeer je aan die papieren ring onder de cilinder ook dun wat vloeibare
pakking.Zit hij zeker waterdicht.
Ben van plan overal inderdaad wat vloeibare pakking te gebruiken, zijn er alleen nog plaatsen waar dat absoluut niet mag?
Ik zag bij je lijstje benodigde onderdelen
staan,Veel water. Mag dat ook koelvloeistof zijn.
Voor het doorspoelen van het koelsysteem wordt het denk ik een beetje veel van het goede om daar iets anders dan simpel leidingwater door heen te spoelen? Het blijft totaal nog geen half uur in het blok :D
Misschien demi-water, maar 10 liter daarvan is ook redelijk prijzig, vooral als je 't dus alleen maar doorspoelt.
Twijfel nog of ik twee keer het systeem zal flushen of een keer met dubbele hoeveelheid (1 blikje is voor zo'n 7 liter namelijk).
Daarna vul ik 'm uiteraard af met koelvloeistof.

Erg irritant dat onze Makropassen op dit moment vervangen worden, want koelvloeistof, olie, demiwater, motorreiniger zijn daar wel een stuk goedkoper :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Op de foto te zien waren die boutjes toch die ronde met 2 platte kanten?
Wat het spoelen en controleren op waterdichtheid heb je groot gelijk en
hopelijk voor mij heb je deze winter helemaal geen antivries nodig,maar
het houdt wel je koelsysteem schoner,als je het maar zeker om de 3 jaar
ververst.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Mooi om te zien dat je steeds een stap verder komt!

Opletten dat je de tuimelaarsassen met de oliegaatjes naar beneden monteert!

Ik heb nog wel een rechte korte (inlaat) stoterstang voor je liggen, kost je 2 flesjes duvel, dan kom ik hem even langsbrengen, als je meer nodig hebt, dan hoor ik het wel. zo heb ik nog alle waterslangen liggen.

Demi-water; als je een condens-wasdroger hebt maakt deze als bijprodukt, en dus gratis, demi-water!!

Bij je koppakking kun je natuurlijk geen vloeibare pakking gebruiken! Deze moet je gewoon droog monteren.

Groeten,

Stef
HY '76
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Stef schreef:Demi-water; als je een condens-wasdroger hebt maakt deze als bijprodukt, en dus gratis, demi-water!!
Je moet er wel rekening mee houden dat het vol met pluisjes zit, het is dus lang niet voor alle demi-water toepassingen te gebruiken!

Ree
Online
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, die cilinderbus wil er inderdaad niet uit. Krijg er totaal geen beweging in... (eerst met houten balk en hamer geprobeerd, maar ik sla alleen maar de rand van de bus in het hout. Daarna met een dopsleutelverlengstuk (massief staal) geprobeerd, ook niks (gelukkig ook niks beschadigd)).

Rest mij behalve duur (revisie) of nog langer bezig (ander blok) niets anders dan er maar het beste van te hopen denk ik. Het wordt dus toch maar proberen met alleen een andere zuigerkop en veren.

Op zich: het ergste wat kan gebeuren is dat de zuiger weer stuk gaat en dat kan ik nu eerder herkennen (ik vermoed zelfs dat die 3e cilinder al stuk was toen ik 'm kocht maar ik kon dat nog niet herkennen. MurpHY heeft nooit lekker constant stationair gelopen namelijk en uitlaatgas uit de olievuldop was gebruikelijk).

Ben ik natuurlijk alleen vandaag weer vergeten een momentsleutel te kopen/huren, ofwel morgen dan nog maar weer wat zaken verfen (blok heeft weer een groen kleurtje gehad vandaag nadat ik die cilinderbus er niet uit kreeg, helaas Volvo Penta groen, maar komt dicht in de buurt en je kon sowieso niet meer zoveel van de verf zien :D).
(oh en ik heb helaas geen condensdroger, wel een vader op een chemisch lab waar demi-water gewoon uit de kraan komt, maar ja dat is aan de andere kant van het land)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie