Hoe vervang ik een zuiger?
-
- HY Forum Grootmeester
En verwachten jullie dan dat je een andere cilinder waterdicht op precies
de zelfde hoogte als de andere cilinders gemonteerd krijgt,na een goede
30 jaar in het koelwater gestaan te hebben.Oke de cilinder is beschadigd
maar de zuiger was kapot.Dus met een nieuwe zuiger en veren wordt hij
een stuk beter met wat minder compressie,maar hij doet wel mee.Wat
is het alternatief,een andere motor?
Ik verwacht, Gerard en Leipie, dat het pasvlak van de cilinder in het blok zelfs helemaal niet gecorodeerd zal zijn. En de hoogte veranderd natuurlijk verder niet.Gerard Maas schreef:En verwachten jullie dan dat je een andere cilinder waterdicht op precies
Immers dit is een aan- en afgesloten pasvlakverbinding met een papierpakking ertussen. Pasvlak zelf is natuurlijk droog als die niet gelekt heeft, en dus brandschoon waarschijnlijk.
Natuurlijk is de omgeving hiervan wel vuil en gecorrodeerd! Daarom zit de cilinder nu iets vast. Even van onderen een tikkie.
Bij het terugplaatsen mag er vanzelfsprekend geen vuil op dit pasvlak blijven liggen, verder is het een redelijk eenvoudig en makkelijk klusje. Ik deed er nog een heel dun veegje vloeibare pakking tussen.
Als je geen ander exemplaar hebt of je wil geen enkel risico lopen tja....
Ik ben dan overigens toch benieuwd hoelang dan die nieuwe veren het op die beschadigde cilinder houden.
Je bent nu al zover...... toch?
Zie maar, succes ermee, Rob.
-
- HY Forum Grootmeester
Zo is het!Gerard Maas schreef:Ja,dat zal je dus ervaren als je de cilinder demonteert,Maar dan is er geen
weg terug meer,dus als hij het wil proberen,Mijn zege heeft hij.Mocht het
tegenvallen kan hij op zoek naar een andere motor,dus nog geen onder-
delen kopen,pas als de cikinder er uit ligt en dan het vlak beoordelen.
-
- HY Forum Grootmeester

- cilinderbus laten zitten en andere zuiger met nieuwe veren er in
kans dat de veren weer stuk gaan
- cilinderbus verwijderen
kans dat een nieuwe bus er niet meer in kan
Om eerlijk te zijn gok ik dat de eerste kans groter is, dus ik ga maar voor nummer 2. Heb ondertussen van andere onderdelen al zoveel sludge en roet verwijderd (ook de keiharde laag troep op de kleppen bijvoorbeeld) dat ik denk dat als er troep tussen zit dat ik dat er wel uit krijg.
Heb ondertussen weer een prachtige cilinderkop, tuimelaars en kleppendeksel. Ben weer redelijk op het staal zelf uit gekomen, op sommige plekken zaten ophopingen van een halve cm en het filter bovenop het kleppendeksel (hoe noem je dat ding? zit verbonden met kleppendeksel met een filter en met een slang naar het luchtfilter en eentje naar de carburateur) zat compleet vol met drap, net als de slangen die er aan vast zaten. Stevig geval van aderverkalking
Kwa schoonmaken moeten nu de stoterstangen, waterpomp, waterleidingen, radiateur en het carter en ondercarter nog.
Van 't weekend maar de bus er uit zien te tikken, hopen dat het wat droog blijft.
(De weekenden kan ik bij daglicht werken, de rest van de week op m'n kamer onderdelen schoonmaken)
Voor de mensen die mijn foto-soap volgen... weer een nieuwe fotopagina
Impressie:

Mooi he
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Mmz, heb dus de keus uit twee kwadenGerard Maas schreef:Ja,dat zal je dus ervaren als je de cilinder demonteert,Maar dan is er geen
weg terug meer,dus als hij het wil proberen,Mijn zege heeft hij.Mocht het
tegenvallen kan hij op zoek naar een andere motor,dus nog geen onder-
delen kopen,pas als de cikinder er uit ligt en dan het vlak beoordelen.

- cilinderbus laten zitten en andere zuiger met nieuwe veren er in

- cilinderbus verwijderen

Om eerlijk te zijn gok ik dat de eerste kans groter is, dus ik ga maar voor nummer 2. Heb ondertussen van andere onderdelen al zoveel sludge en roet verwijderd (ook de keiharde laag troep op de kleppen bijvoorbeeld) dat ik denk dat als er troep tussen zit dat ik dat er wel uit krijg.
Heb ondertussen weer een prachtige cilinderkop, tuimelaars en kleppendeksel. Ben weer redelijk op het staal zelf uit gekomen, op sommige plekken zaten ophopingen van een halve cm en het filter bovenop het kleppendeksel (hoe noem je dat ding? zit verbonden met kleppendeksel met een filter en met een slang naar het luchtfilter en eentje naar de carburateur) zat compleet vol met drap, net als de slangen die er aan vast zaten. Stevig geval van aderverkalking

Kwa schoonmaken moeten nu de stoterstangen, waterpomp, waterleidingen, radiateur en het carter en ondercarter nog.
Van 't weekend maar de bus er uit zien te tikken, hopen dat het wat droog blijft.
(De weekenden kan ik bij daglicht werken, de rest van de week op m'n kamer onderdelen schoonmaken)
Voor de mensen die mijn foto-soap volgen... weer een nieuwe fotopagina
Impressie:
Mooi he

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Je bent goed bezig! Compliment.
Overigens duidelijk een langdurig geval van waterlekkage, vandaar die enorme troep onder de kleppendeksel. Slutch dus.
Je zult zien dat die cilinder een eitje is hiermee vergeleken.
Ik herinner me overigens dat er voor het aanhaalmoment van de kappen van de tuimelaars een verkeerde (te hoge) waarde staat afgedrukt in mijn werkplaatshandboek. check dat even, ik heb het boek niet meer, (meeverkocht indertijd).
Anders trek je, net als ik indertijd, het draadeind uit de kop.
Succes verder, krijg maar geen brand op je kamertje
Overigens duidelijk een langdurig geval van waterlekkage, vandaar die enorme troep onder de kleppendeksel. Slutch dus.
Je zult zien dat die cilinder een eitje is hiermee vergeleken.
Ik herinner me overigens dat er voor het aanhaalmoment van de kappen van de tuimelaars een verkeerde (te hoge) waarde staat afgedrukt in mijn werkplaatshandboek. check dat even, ik heb het boek niet meer, (meeverkocht indertijd).
Anders trek je, net als ik indertijd, het draadeind uit de kop.
Succes verder, krijg maar geen brand op je kamertje

-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Leipie.
Om dat drijfstanglager weer goed vast te zetten kan je misschien een
sleuteltje of liever een dop bij een oude Cirtoënagent lenen of anders op
zoek naar een automatrialenzaak die Facom gereedschap verkoopt.
Smeer je aan die papieren ring onder de cilinder ook dun wat vloeibare
pakking.Zit hij zeker waterdicht.Ik zag bij je lijstje benodigde onderdelen
staan,Veel water. Mag dat ook koelvloeistof zijn.
Smeer je aan die papieren ring onder de cilinder ook dun wat vloeibare
pakking.Zit hij zeker waterdicht.Ik zag bij je lijstje benodigde onderdelen
De bouten heb ik met dop 12 uiteindelijk vrij makkelijk los gekregen.
Misschien demi-water, maar 10 liter daarvan is ook redelijk prijzig, vooral als je 't dus alleen maar doorspoelt.
Twijfel nog of ik twee keer het systeem zal flushen of een keer met dubbele hoeveelheid (1 blikje is voor zo'n 7 liter namelijk).
Daarna vul ik 'm uiteraard af met koelvloeistof.
Erg irritant dat onze Makropassen op dit moment vervangen worden, want koelvloeistof, olie, demiwater, motorreiniger zijn daar wel een stuk goedkoper
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Welke sleutel/dop moet dat dan zijn?Gerard Maas schreef:Hallo Leipie.
De bouten heb ik met dop 12 uiteindelijk vrij makkelijk los gekregen.
Ben van plan overal inderdaad wat vloeibare pakking te gebruiken, zijn er alleen nog plaatsen waar dat absoluut niet mag?Smeer je aan die papieren ring onder de cilinder ook dun wat vloeibare
pakking.Zit hij zeker waterdicht.
Voor het doorspoelen van het koelsysteem wordt het denk ik een beetje veel van het goede om daar iets anders dan simpel leidingwater door heen te spoelen? Het blijft totaal nog geen half uur in het blokIk zag bij je lijstje benodigde onderdelen

Misschien demi-water, maar 10 liter daarvan is ook redelijk prijzig, vooral als je 't dus alleen maar doorspoelt.
Twijfel nog of ik twee keer het systeem zal flushen of een keer met dubbele hoeveelheid (1 blikje is voor zo'n 7 liter namelijk).
Daarna vul ik 'm uiteraard af met koelvloeistof.
Erg irritant dat onze Makropassen op dit moment vervangen worden, want koelvloeistof, olie, demiwater, motorreiniger zijn daar wel een stuk goedkoper

-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Super Expert
Mooi om te zien dat je steeds een stap verder komt!
Opletten dat je de tuimelaarsassen met de oliegaatjes naar beneden monteert!
Ik heb nog wel een rechte korte (inlaat) stoterstang voor je liggen, kost je 2 flesjes duvel, dan kom ik hem even langsbrengen, als je meer nodig hebt, dan hoor ik het wel. zo heb ik nog alle waterslangen liggen.
Demi-water; als je een condens-wasdroger hebt maakt deze als bijprodukt, en dus gratis, demi-water!!
Bij je koppakking kun je natuurlijk geen vloeibare pakking gebruiken! Deze moet je gewoon droog monteren.
Groeten,
Stef
Opletten dat je de tuimelaarsassen met de oliegaatjes naar beneden monteert!
Ik heb nog wel een rechte korte (inlaat) stoterstang voor je liggen, kost je 2 flesjes duvel, dan kom ik hem even langsbrengen, als je meer nodig hebt, dan hoor ik het wel. zo heb ik nog alle waterslangen liggen.
Demi-water; als je een condens-wasdroger hebt maakt deze als bijprodukt, en dus gratis, demi-water!!
Bij je koppakking kun je natuurlijk geen vloeibare pakking gebruiken! Deze moet je gewoon droog monteren.
Groeten,
Stef
HY '76
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Nou, die cilinderbus wil er inderdaad niet uit. Krijg er totaal geen beweging in... (eerst met houten balk en hamer geprobeerd, maar ik sla alleen maar de rand van de bus in het hout. Daarna met een dopsleutelverlengstuk (massief staal) geprobeerd, ook niks (gelukkig ook niks beschadigd)).
Rest mij behalve duur (revisie) of nog langer bezig (ander blok) niets anders dan er maar het beste van te hopen denk ik. Het wordt dus toch maar proberen met alleen een andere zuigerkop en veren.
Op zich: het ergste wat kan gebeuren is dat de zuiger weer stuk gaat en dat kan ik nu eerder herkennen (ik vermoed zelfs dat die 3e cilinder al stuk was toen ik 'm kocht maar ik kon dat nog niet herkennen. MurpHY heeft nooit lekker constant stationair gelopen namelijk en uitlaatgas uit de olievuldop was gebruikelijk).
Ben ik natuurlijk alleen vandaag weer vergeten een momentsleutel te kopen/huren, ofwel morgen dan nog maar weer wat zaken verfen (blok heeft weer een groen kleurtje gehad vandaag nadat ik die cilinderbus er niet uit kreeg, helaas Volvo Penta groen, maar komt dicht in de buurt en je kon sowieso niet meer zoveel van de verf zien
).
(oh en ik heb helaas geen condensdroger, wel een vader op een chemisch lab waar demi-water gewoon uit de kraan komt, maar ja dat is aan de andere kant van het land)
Rest mij behalve duur (revisie) of nog langer bezig (ander blok) niets anders dan er maar het beste van te hopen denk ik. Het wordt dus toch maar proberen met alleen een andere zuigerkop en veren.
Op zich: het ergste wat kan gebeuren is dat de zuiger weer stuk gaat en dat kan ik nu eerder herkennen (ik vermoed zelfs dat die 3e cilinder al stuk was toen ik 'm kocht maar ik kon dat nog niet herkennen. MurpHY heeft nooit lekker constant stationair gelopen namelijk en uitlaatgas uit de olievuldop was gebruikelijk).
Ben ik natuurlijk alleen vandaag weer vergeten een momentsleutel te kopen/huren, ofwel morgen dan nog maar weer wat zaken verfen (blok heeft weer een groen kleurtje gehad vandaag nadat ik die cilinderbus er niet uit kreeg, helaas Volvo Penta groen, maar komt dicht in de buurt en je kon sowieso niet meer zoveel van de verf zien

(oh en ik heb helaas geen condensdroger, wel een vader op een chemisch lab waar demi-water gewoon uit de kraan komt, maar ja dat is aan de andere kant van het land)