Geert
Ligt eraan ... of je 'm zelf wilt houden of verkopen ...
Als ik die foto's zie met intussen allerlei "grijstinten" is het inmiddels al niet meer helemaal het originele "patina" ... en zal op den duur het verschil tussen "oud" en "nieuw" alleen nog maar méér gaan contrasteren. Denk dat een "overall" lak-beurt in de originele kleur deze bus geen kwaad zou doen. Er zijn uiteindelijk géén originele opschriften o.i.d. die daarmee verloren zouden gaan. Maar ... da's mìjn mening en die is natuurlijk héél persoonlijk.
Als je 'm verkoopt heeft de nieuwe eigenaar daar ongetwijfeld óók zijn/haar eigen mening over.
Groet,
Gert
P.S.: is dus eigenlijk een héél zeldzaam exemplaar in zo (uiterlijk) te zien een hele goede staat. Neem aan dat je 'm zèlf houd ?
Hangt er inderdaad vanaf wat je doet. Als je hem verkoopt aan iemand die er mee op de markt wil staan, zou ik even niks doen omdat ie dat waarschijnlijk toch in bedrijfskleuren gespoten gaat worden. Als je hem zelf houdt kun je kiezen, al ben ik het met Gert eens dat zo'n bus eigenlijk een nieuw leven verdient mmet een nieuw veletje.
Ik vind het wel meevallen met t contrast tussen nieuw en oud patina! Ik denk dat je bij zo'n bus al snel teveel doet.. Persoonlijk, en dat is natuurlijk persoonlijk , vind ik dat je aan zo'n ouwe auto moet kunnen zien dat ie geleefd heeft! Ingelaste stukken met nieuwe lak zijn een beetje de ouderdomsrimpels ofzo! Een nieuwe laklaag voelt voor mij in dit geval als een geblondeerde vrouw van 83 ... Mooi zo laten, conserveren, holle ruimtes en bodem doen en thats it!
Gezien de inbouw van de ventklep zal deze wel in de verkoop gaan.
Persoonlijk ben ik een fan van dans son jus en zo probeer ik mijn bus ook te houden. Alleen deze heeft vanwege de grote ingreep van de ventklep en het weglaten van de ribbelplaat wel een groot deel van zijn patina verloren. Zelf zou ik hoe jammer ook de bus in een mooie gris metalice kleur (tikje donkerder misschien) laten spuiten.
Ik zou zoveel mogelijk orgineel laten en heb zelf óok geen bezwaar dat je kunt zien waar de bus aandacht nodig gehad heeft.
Mijn standpunt met klassiekers is dat iedereen een auto in nieuwstaat kan ( laten) maken. Maar de meeste waardering zie je toch op bv Goodwood Revival voor de auto's die gewoon zijn gebruikt en goed zijn onderhouden.
Soms is er geen keus,.........dan kan je alleen maar in nieuwstaat terug brengen. Dat heb ik zelf óok met verschillende auto's gedaan.
De licht grijze stukken zijn opnieuw ingelast, dit was op sommige plekken gewoon nodig.
Verder is de verkoopklep geplaatst, met in het achterhoofd om hem te gebruiken op o.a. citro-mobile.
Voor de rest is de bus gewoon nog in de originele fabriekskleur, maar zou op de lasplekken bijgewerkt moeten worden.
Als ik dan Frank zijn bus zie waar de beschildering behouden is in combinatie met opnieuw lakken, wil ik dat met deze ook eens gaan proberen.
En dan lekker gaan gebruiken op CM als verkoop kraam, en tja voor hoelang ........ wie zal het zeggen.
Het is wel gaaf een dans son jus bus HY.
Alleen is de vraag hoe je die geleefde kleur kan realiseren op de nieuwe delen.
Wat ook kan maar zelf nog nooit geprobeerd is de bijgewerkte stukken kaal halen tot op het staal en in een vergelijkbare kleur spuiten. Dit vervolgens met scotsbrite lichtjes opschuren tot op sommige plekjes het blanke staal weer tevoorschijn komt. vervolgens de plaatdelen of in dit geval de hele bus paar dagen in vochtige ruimte zetten zodat de stukken net als de echte dans son jus bussen aanroesten. Daarna na goed resultaat de bus beschermen met owatrol of iets soortgelijks.
Heb dit procedé eens gelezen op snail2cv.com, alleen kan het zo even niet meer vinden :S
Mogelijk ga ik dit ook toepassen op de buitenzijde van mijn achterklep als ik geen origineel gaaf exemplaar in die mooie grijze kleur kan vinden.
Zo zie je maar weer ... zoveel mensen ... zoveel ideeën !
Overigens ben IK héél benieuwd òf we deze schoonheid op de volgende CM kunnen ontwaren ... avec oú sans "dans son jus".
Een nieuwe laklaag voelt voor mij in dit geval als een geblondeerde vrouw van 83
Frank: niemand had dit mooier "plastisch" kunnen verwoorden ... !
Wordt nu een zware dobber voor Geert ...
Salutations à tous !
Et ... bonne chance Geert !
... de hele bus paar dagen in vochtige ruimte zetten zodat de stukken net als de echte dans son jus bussen aanroesten. Daarna na goed resultaat de bus beschermen met owatrol of iets soortgelijks.
Ghys: lijkt me héél spannend, alleen ... hóe lang houdt dat ? Zolang je enkel in de zomer met droog weer rondrijd zal e.e.a. geen (echte) problemen opleveren. Maar na een paar stortbuien zou dat weleens héél ànders kunnen worden ... en ik weet niet of dat op langere termijn nog zo "mooi" blijft ... en uiteindelijk niet resulteert in "doorgeroest plaatwerk" ...
Ghys: lijkt me héél spannend, alleen ... hóe lang houdt dat ? Zolang je enkel in de zomer met droog weer rondrijd zal e.e.a. geen (echte) problemen opleveren. Maar na een paar stortbuien zou dat weleens héél ànders kunnen worden ... en ik weet niet of dat op langere termijn nog zo "mooi" blijft ... en uiteindelijk niet resulteert in "doorgeroest plaatwerk" ...
Het is inderdaad spannend procedé. Dat is denk ik het nadeel van die oude grijs metalice kleuren je krijgt nooit meer een vergelijkbaar resultaat dus moet enigsinds creatief zijn om een vergelijkbaar resultaat te krijgen. Was ook niet de bedoeling de HY veelvuldig in te zetten. Enkel bij mooi weer en meetings. Een dans son jus HY dans son jus houden is een hele kunst. Behalve dan als hij enkel binnenstaat zoals geert op CM van plan is. Er rijden vele eenden rond in deze stijl maar deze moeten bij dagelijks en intensief gebruik wel regelmatig worden voorzien van een beschermlaag ala owatrol oid anders blijft er weinig van over.
Ben Boortman van HYsmooi heeft de originele kleurcode van deze lak (AC 109) alleen als je daar de bijwerkte plekken mee spuit is het een wereld van verschil kwa kleur.
De makkelijkste weg is overblazen maar het mooiste en moeilijkste weg is dans son jus looks behouden.
Helemaal mee eens...................en later zal men er dankbaar voor zijn. Overspuiten kan je helaas niet ongedaan maken.
Iemand zei me ooit...mooie oude dingen heb je niet in bezit..........je betaald er alleen even statiegeld voor.
Ik ben het met Ree eens.
Lekker dun spuiten met originele kleur en een (te) dunne laag primer zodat de roest weer lekker door de lak heen komt zetten na een jaar of 10....
Het lijkt me ook mooi om wat matteringsmiddel door de lak te doen, zodat de ergste glim eraf is.
Dan lijkt ie in ieder geval niet te nieuw.
duzzz Geert ...
Kan me niet voorstellen dat jij niet wist "wat eraan zat te komen ..." bij het posten van dit "draadje".
Je poneert één vraag ... en krijgt ontelbare antwoorden ... tòch leuk !
Laat maar eens weten wat het uiteindelijk geworden is ... túúrlijk mèt foto's !
Salutations d'Asten !