Kop-, of voetpakking kapot?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
hy69
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Kop-, of voetpakking kapot?

Bericht door hy69 »

Ik heb al veel gelezen in dit forum rondom de analyse of de kop-, of voetpakking van de H78 motor defect is, met vele goede tips.

Zoals het aansteken van de olie van de pijlstok en horen of deze knettert als teken van water in de olie.

Graag toch een advies, mening en testmethode vanuit het forum. Bij andere foto's, zoals foto's met veel smurrie en zelfs water op de zuigers is het allemaal veel duidelijker.

Zie foto vanuit het carter, volgens mij duidelijk water/koelvloeistof aanwezig in het carter. :(

De compressie gemeten, eerst wel wat verschillen, kleppen gesteld, toen geen verschil meer (tussen 8,0 en 8,1 bij alle 4 de cylinders).

Geconstateerd:
- Blok loopt prima
- Olieverbruik en (later) ook waterverbruik
- Lek rondom rubber tussen waterpomp en "bochtje", zweet koelvloeistof
- Diverse "lekken" rondom typische HY-afdichtingen
- Carterontluchting neit verstopt (kun je via één zijde doorblazen en via andere zijde werkt de interne klep in de slang), maar de slang was niet meer aangesloten op de "kleppendekseldop" en kan ook van daaruit veel olie hebben gespetterd op de rechterzijde van het blok.
- Kop onder kleppendeksel geen smurrie, wel dikke aangekoekte oliekorstjes op de onderdelen
- Radiatordop beetje smurrie, kan ook vuil zijn
- Olie onderin carter, vooral als je er doorheen roert, mix van zwart en lichtere laag (waarschijnlijk vocht)
- Olievuldop sluit niet helemaal meer af, deels stukjes eraf en zeefje ontbreekt (is dat nog los te krijgen?)
- Verder is alles aan de buitenzijde vettig (vooral aan rechterzijde)

De vragen

* Wat is jullie mening, wat is er defect (voetpakking denk ik zelf)
* Hoe kan ik dit testen (druk op het water zetten en kijken of het lekt onder uit het carter, of iets dergelijks, maar radiator is er al af)
* Logische volgende stappen?, of moeten de natte bussen er sowieso uit, dan demonteer ik eerste de complete motor en dan wordt automatisch de koppakking gewisseld (kop misschien niet vlakken, als koppakking niet lekt?)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Bijlagen
2011-11-03 Foto carter H78 uit 1974.jpg
2011-11-03 Foto carter H78 uit 1974.jpg (132.87 KiB) 18412 keer bekeken
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Kop-, of voetpakking kapot?

Bericht door Ree »

Hoihoi
hy69 schreef:De compressie gemeten, eerst wel wat verschillen, kleppen gesteld, toen geen verschil meer (tussen 8,0 en 8,1 bij alle 4 de cylinders).
Komt dit overeen met de wardes in het werkplaatshandboek? Deze heb ik niet bij de hand, maar volgens mij horen ze rond de 9 te zijn. Het is belangrijk dat de waardes dicht bij elkaar zitten, maar ze moeten ook weer niet te laag zijn. Heb je het gemeten met een warme motor? Kans dat er alleen compressieverlies is wanneer alles is uitgezet door de hitte.
hy69 schreef:* Wat is jullie mening, wat is er defect (voetpakking denk ik zelf)
Heb je de koelvloeistof gemeten om er zeker van te zijn dat er een pakking lek is? Hiervoor zijn setjes te koop bij de Brezan. Komt er tijdens het lopen witte rook uit de uitlaat? Olie en waterverbruik kan duiden op een lekke pakking, maar het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Het is zonde als je voor niets je blok uit elkaar haalt ;)

Grtn,

Ree
hy69
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door hy69 »

Ree schreef:Heb je het gemeten met een warme motor? Kans dat er alleen compressieverlies is wanneer alles is uitgezet door de hitte.
Meting met koude motor met bougies er uit met behulp van de startmotor, eerst verschillen tussen de 7 en de 8, enkele kleppen stonden 0,05mm verschil te strak, toen alle 4 rond de 8,0-8,1 met identieke meetmethode.
Ree schreef:Heb je de koelvloeistof gemeten om er zeker van te zijn dat er een pakking lek is? Hiervoor zijn setjes te koop bij de Brezan.
Ik begrijp niet wat je hier bedoeld... Een radiatorpompje om overdruk te genereren op het koelsysteem om zo de lek na te speuren of bedoel je iets anders?
Ree schreef:Komt er tijdens het lopen witte rook uit de uitlaat?
Dat heb ik niet gemerkt, dus ik verwacht niet een duidelijke koppakking doorslag tussen zuiger/cylinder-ruimte en water, maar het kan ook "weinig" zijn. Ik ben gewoon terug gereden vanuit Kroatië, maar tijdens de heenweg niet veel problemen, maar halverwege terug moest ik water bijvullen. Totaal wel enkele liters totdat ik thuis was.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Er zijn snuffelsetjes te koop om te detecteren of je een lekke koppakking hebt. Je zuigt wat koelvloeistof op met een pipetje en aan de hand van de verkleuring in het pipetje krijg je een diagnose. Als je nog over je koelvloeistof uit je bus beschikt, kan je op deze manier testen of je een lekke pakking hebt. Zo'n setje kost volgens mij minder dan 10 euro en zo heb je tenminste zekerheid. Zo je verhaal lezende ben ik er helemaal niet zeker van dat je een lekke kop-/voetpakking hebt. Meten is weten en gissen is missen ;)

De compressie kan je beter ook meten bij een warme motor. Het is mogelijk dat er alleen compressieverlies is als hij van binnen warm is.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Heel in het kort: houd het maar op een kapotte koppakking! Ik zou haast zeggen, trek de kop er maar af. de compressie kan gewoon goed zijn als de pakking een lek heeft tussen een water en een oliekanaal! Je hebt dan in het carter onderin een laag water met daarop de olie. Moet je gezien hebben bij het aflaten van de olie.
Precies ditzelfde verhaal hoorde ik van Gert (van Otje) en ook daar ging ik voor de koppakking. Zondag jl heb ik met eigen oren gehoord hoe mooi het blok weer loopt met een nieuwe koppakking. Hij heeft de kop eraf gehaald en uitgekleed. De rest van het verhaal zal Gert zelf wel toevoegen (komende nacht, denk ik). De voortekenen waren in elk geval precies eender: terugweg van Frankrijk en steeds meer water bijvullen.

ps Als je zelf de kop eraf haalt, let dan op dat de cilinderbussen op hun plek blijven, anders moet je nóg het hele blok opengooien.

succes, Jacques
hy69
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door hy69 »

Ree schreef:Als je nog over je koelvloeistof uit je bus beschikt, kan je op deze manier testen of je een lekke pakking hebt.
De koelvloeistof heb ik nog, ik zal zo'n testje halen. Bedankt voor de uitleg/tip, deze kende ik nog niet.
HYvonne schreef:Je hebt dan in het carter onderin een laag water met daarop de olie. Moet je gezien hebben bij het aflaten van de olie.
Ik heb de olie ook nog, maar kan het water, bij een kleine lek, ook niet alweer gedeeltelijk zijn verdampt? Vochtig is het in ieder geval wel, zie eerste, en ook deze bijgevoegde foto.

De laatste foto is van het carter, nadat de olie eraf is gelaten en de plug weer terug is gezet.
Bijlagen
2011-11-03 foto carter onderin.jpg
2011-11-03 foto carter onderin.jpg (107.94 KiB) 18399 keer bekeken
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

of de olie op het water drijft hangt natuurlijk af van de hoeveelheid water die er al bijgevuld is, maar op de foto zie je toch duidelijk dat er water bij zit.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Inderdaad. Deze foto lijkt sterk op een lekke pakking...
hy69
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door hy69 »

HYvonne schreef:Als je zelf de kop eraf haalt, let dan op dat de cilinderbussen op hun plek blijven, anders moet je nóg het hele blok opengooien.
Kop moet er sowieso af, voor voet/koppaking vervangen, maar waarom zou je de bussen er niet uitnemen als je al zover bent? Alleen drijfstangen los van de krukas toch en de voetpakkingen vervangen, maar dan kan ik ook zuigers en zuigerveren bekijken.... Of is het mogelijk om de koppakking te vervangen met ingebouwde motor? Ik heb dit alleen maar uitgebouwd (met "de blok op de motorbok") gedaan....

En maar beter meteen kop vlakken of moet ik dat laten afhangen van hoe groot de lek is van de koppakking? Als ik geen lek zie, moet ik toch door naar de voetpakking en dan hoef ik toch niet te laten vlakken? (dat scheelt wel veel werk, want volgens mij moet voor het vlakken alles van de kop af toch)

Weer veel vragen/opmerkingen...
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

(Deel 1)
Met dank voor de intro Jacques ! Maar toen Otje (héél véél) méér water dan brandstof ging verbruiken, de olievuldop van het carter alsmede de oliepeilstok vol mayonnaise zaten en uiteindelijk enkel op benzine wilde rijden omdat de vergasser van de gasinstallatie niet meer werd verwarmd ... heb ik het carter eens leeg laten lopen. Tot mijn grote schrik en verbazing: eerst zo'n liter of twee helder (koelwater) gevolgd door een hoop "mayonnaise".
Je kunt héél simpel en met weinig sleutelwerk (en instructies uit het handboek) het kleppendeksel eens loshalen en kijken wat je aantreft. In Otje's geval zat de hele binnenkant + kleppentrein vol met die mayonnaise (heb ik geen enkel meetapparaat bij nodig gehad ...) dus inderdaad: "de kop eraf". Volg de raad van Jacques op ! NIET met brute kracht, mocht 'ie een beetje vastzitten. Bij Otje zitten twee "paspennetjes" in het blok zodat de kop later exact kan worden teruggeplaatst dus je moet de kop "rechtstandig" lichten. (Tip: als je daarna de inlaat-kleppen-as (maar óók de uitlaatkleppen-asjes) demonteert: let dan op dat alles wat daarop draait niet alle kanten uitschiet ! Er zitten overal veertjes tussen ! En: haal àlles overzichtelijk uit elkaar, d.w.z.: leg de onderdelen ergens zó neer dat je geen zaken verwisseld ... heb bijvoorbeeld afgelopen week eenzelfde excercitie vernomen van een sleutelaar die de inlaat- en uitlaat stoterstangen had verwisseld ... werd een beetje puzzelen ...).
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

hy69 schreef: En maar beter meteen kop vlakken of moet ik dat laten afhangen van hoe groot de lek is van de koppakking?
Kop hoeft alleen gevlakt als ie krom is getrokken van de hitte. Of ie nog recht is, kan je zien met bijvoorbeeld een glasplaat of een metalen lineaal.

Maar nogmaals, de kans is reeel dat er een pakking door is, maar zorg dat je het zeker weet voordat je het blok uit elkaar trekt ;)

Grtn,

Ree
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

(Deel 2)
Werkzaamheden aan Otje (deels eigen werk, deels bijdrage van een motor-revisiebedrijf met uiteindelijk een kostenplaatje van rond € 350,=): kop afgeperst (contrôle op scheurtjes) en vlakken; klepzittingen uitgefreest en kleppen ingeslepen; 8x nieuwe klepseal; 4x nieuwe uitlaatklepgeleider; kop volledig (in- en uitwendig) gereinigd; nieuwe koppakking; nieuwe pakkingen waterpomp, inlaat- en uitlaatspruitstuk; 4x nieuwe bougie; waterpomp gereviseerd (revisie-setje); nieuwe rubber ring aan de voet van de waterpomp alsmede alle dunne koelwaterslangen vervangen. Groot voordeel van deze exercitie: je kunt meteen eens fatsoenlijk (nu dus "koud") "kleppen stellen". Want je hebt de radiateur gedemonteerd dus héél veel ruimte. En: je ontdekt "verborgen gebreken", in mijn geval een scheurtje in het uitlaatspruitstuk en een, op scheuren staande, hele oude benzineslang.
Ik ... had ik gelukkig óók een "mental coach" achter de hand en heeft mijn "amateuristisch" sleutelwerk uiteindelijk een "professioneel" ( ...) resultaat opgeleverd. En loopt Otje (voorlopig ...) weer als een "naaimachientje. (Ach ... tótdat de volgende storing zich ongetwijfeld ooit aandient ...)
Niet vergeten: na zo'n 500/1.000 km: kop natrekken ! Tip (jaja, heb het óók van een ànder): bouten (van "binnen naar buiten") één voor één eerst lossen en vervolgens meteen in één keer op spanning brengen ! (zie handboek) En dan meteen, met dit keer een opgewarmde motor, de kleppen nog een keertje ná-stellen.
Succes !
Gert

(met dank aan mijn "mental coach" ...)
P.S.: Jacques: en dit àlles ruim vóór middernacht ... :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie