Zoals het aansteken van de olie van de pijlstok en horen of deze knettert als teken van water in de olie.
Graag toch een advies, mening en testmethode vanuit het forum. Bij andere foto's, zoals foto's met veel smurrie en zelfs water op de zuigers is het allemaal veel duidelijker.
Zie foto vanuit het carter, volgens mij duidelijk water/koelvloeistof aanwezig in het carter.

De compressie gemeten, eerst wel wat verschillen, kleppen gesteld, toen geen verschil meer (tussen 8,0 en 8,1 bij alle 4 de cylinders).
Geconstateerd:
- Blok loopt prima
- Olieverbruik en (later) ook waterverbruik
- Lek rondom rubber tussen waterpomp en "bochtje", zweet koelvloeistof
- Diverse "lekken" rondom typische HY-afdichtingen
- Carterontluchting neit verstopt (kun je via één zijde doorblazen en via andere zijde werkt de interne klep in de slang), maar de slang was niet meer aangesloten op de "kleppendekseldop" en kan ook van daaruit veel olie hebben gespetterd op de rechterzijde van het blok.
- Kop onder kleppendeksel geen smurrie, wel dikke aangekoekte oliekorstjes op de onderdelen
- Radiatordop beetje smurrie, kan ook vuil zijn
- Olie onderin carter, vooral als je er doorheen roert, mix van zwart en lichtere laag (waarschijnlijk vocht)
- Olievuldop sluit niet helemaal meer af, deels stukjes eraf en zeefje ontbreekt (is dat nog los te krijgen?)
- Verder is alles aan de buitenzijde vettig (vooral aan rechterzijde)
De vragen
* Wat is jullie mening, wat is er defect (voetpakking denk ik zelf)
* Hoe kan ik dit testen (druk op het water zetten en kijken of het lekt onder uit het carter, of iets dergelijks, maar radiator is er al af)
* Logische volgende stappen?, of moeten de natte bussen er sowieso uit, dan demonteer ik eerste de complete motor en dan wordt automatisch de koppakking gewisseld (kop misschien niet vlakken, als koppakking niet lekt?)
Alvast bedankt voor het meedenken.