Joost: dit topic gaat er nou nèt om dat die (al dan niet geremde) aanhanger/trailer wordt omzeild. En zal eenieder zich de moeite moeten getroosten om er achter te komen wat voor zijn/haar bus de maximale treklasten zijn en, ingevolge Jacques´s uitleg, e.e.a. op de juiste manier op het kentekenbewijs genoteerd te krijgen.Ik zou (zoals ik al zei) ook voor een aanhanger kiezen
eend achter de HY
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Re: eend achter de HY
Met dank voor (wederom !) jouw voortreffelijke speurwerk en uitleg Jacques !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
nog een kleine toevoeging die ik gevonden heb, een uitspraak van de NKC:
In Nederland sleept u wettelijk gezien een personenauto. Bij het rijden op de weg moet u zch houden aan de regels die gelden voor het trekken van een aanhangwagen.
Het in Nederland geldend voorrecht, dat auto’s zwaarder dan 750 kilogram zonder E-rijbewijs getrokken mogen worden, lijkt in het buitenland niet meer op te gaan.
In Frankrijk (en België) is het slepen van een personenauto op autosnelwegen alleen toegestaan aan een speciale sleepdienst.
In Portugal mogen alleen speciaal uitgeruste sleepwagens slepen.
In Spanje is het slepen van een personenauto door particulieren verboden.
In Nederland sleept u wettelijk gezien een personenauto. Bij het rijden op de weg moet u zch houden aan de regels die gelden voor het trekken van een aanhangwagen.
Het in Nederland geldend voorrecht, dat auto’s zwaarder dan 750 kilogram zonder E-rijbewijs getrokken mogen worden, lijkt in het buitenland niet meer op te gaan.
In Frankrijk (en België) is het slepen van een personenauto op autosnelwegen alleen toegestaan aan een speciale sleepdienst.
In Portugal mogen alleen speciaal uitgeruste sleepwagens slepen.
In Spanje is het slepen van een personenauto door particulieren verboden.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
om alles in een stuk samen te vatten heb ik mijn allerlaatste informatie in een nieuw topic geplaatst: eend achter de HY - Samenvatting
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
En ik heb 'm gepromoveerd naar topic in de HY-FAQ 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Absoluut geweldig speurwerk Jacques ! Moet nu absoluut voor iedereen duidelijk zijn ! Chapeau !! Daarnaast blijft natuurlijk de info overeind betreffende het "gewicht" dat iedere HY mag "trekken" alsmede het bijbehorende "kenteken-gebeuren".
Gert
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
Ik ben het er toch nog niet helemaal mee eens.
Ik weet niet op grond waarvan het geen aanhanger zou zijn.
Het enige is dat hij te identificeren is als een auto omdat er een kenteken op zit. Dus als je die platen eraf haalt en de witte van de trekkende auto erop doet is het gewoon een aanhanger.
Onder de 750kg mag je namelijk zelf een aanhanger bouwen, en hoe die eruit ziet is niet van belang.
Boven de 750kg wordt het verhaal natuurlijk anders.
Ik weet niet op grond waarvan het geen aanhanger zou zijn.
Het enige is dat hij te identificeren is als een auto omdat er een kenteken op zit. Dus als je die platen eraf haalt en de witte van de trekkende auto erop doet is het gewoon een aanhanger.
Onder de 750kg mag je namelijk zelf een aanhanger bouwen, en hoe die eruit ziet is niet van belang.
Boven de 750kg wordt het verhaal natuurlijk anders.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Dan lees maar eens wat de definitie is van een aanhanger, dan begrijp je het denk ik wel.
....en het gaat er trouwens ook niet om of jij of ik het er wel mee eens zijn, we zullen het ermee moeten doen!
....en het gaat er trouwens ook niet om of jij of ik het er wel mee eens zijn, we zullen het ermee moeten doen!
Uit de wegenverkeerswet:
Natuurlijk veranderd er niks als ik het er wel of niet mee eens ben, maar er wordt gezegd dat het voor iedereen duidelijk moet zijn en dat is niet het geval.
Misschien interpreteer ik de wet verkeerd, maar dat wil zeggen dat hij niet duidelijk genoeg is.
Het lijkt mij logisch dat een auto met een triangel eraan bestemd is om te worden voortbewogen door een motorrijtuig, en dus een aanhanger is.1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
c. motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
d. aanhangwagen : voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;
Natuurlijk veranderd er niks als ik het er wel of niet mee eens ben, maar er wordt gezegd dat het voor iedereen duidelijk moet zijn en dat is niet het geval.
Misschien interpreteer ik de wet verkeerd, maar dat wil zeggen dat hij niet duidelijk genoeg is.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
en daar heb je nu de koe bij de staart te pakken: de wet is niet duidelijk en alleen daarom mogen wij in Nederland triangelen.Joost schreef:........ Misschien interpreteer ik de wet verkeerd, maar dat wil zeggen dat hij niet duidelijk genoeg is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Zal ik me er dan maar eens mee bemoeien. Deze definitie komt uit de WVW. een gewone personenauto heeft niet de kennelijke bestemming om door een ander voertuig te worden voortbewogen, maar rijdt normaliter op eigen kracht.
Met het woord "krachtens" wordt uitgedrukt dat in eventuele uit deze wet voortvloeiende regelgeving, tevens als aanhanger kan worden aangemerkt een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen. Hiermee wordt bedoeld dat bijv. In het RVV of in het kentekenreglement ook een voortgetrokken auto als aanhanger kan worden aangemerkt.
Voor de WVW wordt een met triangel voortgesleepte auto dus NOOIT een aanhanger. Maar als je hem voortsleept moet je wel de regelgeving volgen als ware het een aanhanger (verlichting achter e.d.) Dus een voertuig dat door een ander voertuig wordt gesleept kan in DIE regelgeving als aanhanger worden beschouwd. Maar niet in de WVW.
Maakt het er allemaal niet duidelijker op misschien, maar om kort te gaan heeft Jacques gelijk.
Met het woord "krachtens" wordt uitgedrukt dat in eventuele uit deze wet voortvloeiende regelgeving, tevens als aanhanger kan worden aangemerkt een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen. Hiermee wordt bedoeld dat bijv. In het RVV of in het kentekenreglement ook een voortgetrokken auto als aanhanger kan worden aangemerkt.
Voor de WVW wordt een met triangel voortgesleepte auto dus NOOIT een aanhanger. Maar als je hem voortsleept moet je wel de regelgeving volgen als ware het een aanhanger (verlichting achter e.d.) Dus een voertuig dat door een ander voertuig wordt gesleept kan in DIE regelgeving als aanhanger worden beschouwd. Maar niet in de WVW.
Maakt het er allemaal niet duidelijker op misschien, maar om kort te gaan heeft Jacques gelijk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
....mijn dank is groot!
Ach ik heb er gewoon een andere mening over wat de wet erop zegt. Maakt ook niet uit, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt denk ik, doe ermee wat je wil.
Ik ben wel vaker eigenzinnig
Ik ben wel vaker eigenzinnig

Niks mis mee dat houdt iedereen scherp
Ik heb nog een nieuwe trekhaak voor de HY liggen maar ga ik tzt voor andere doeleinden gebruiken dan het trekken van een eendachtige

Ik heb nog een nieuwe trekhaak voor de HY liggen maar ga ik tzt voor andere doeleinden gebruiken dan het trekken van een eendachtige