eend achter de HY

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

eend achter de HY

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik weet dat er verschillende mensen zijn die een eend met triangel achter de HY hebben
en er regelmatig mee rijden.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met het rijden met deze combinatie.
Op het internet lees ik verschillende berichten,
in welke landen mag het nou niet en wel?
Voor zover ik kan overzien mag het in Belgie, Duitsland en Spanje niet,
over Frankrijk lees ik verschillende berichten.

In Holland mag het gelukkig in ieder geval wel :lol:
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: eend achter de HY

Bericht door Joost »

In Nederland mag het denk ik ook niet.
Ik zie zo'n combinatie als een aanhangwagen (en ik zou niet weten op grond waarvan dat niet zo zou zijn) en dus rij je met een ongeremde aanhanger rond.
En die mag niet zwaarder zijn dan 500kg (bij een HY) en dat is een eend wel zover ik weet.

Op grond waarvan mag het in belgië of andere landen niet trouwens?

Het lijkt mij makkelijker om een geremde aanhanger te maken die incl. eend onder de 750kg is.
Kun je ook nog eens achteruit rijden.

edit: hmm ik heb even snel zitten zoeken maar niet iedereen is het erover eens of dat het nu een aanhanger is of niet.
Voor de maximum snelheid en gesloten verklaring is het wel een aanhanger, maar in belgië dus blijkbaar niet.

Ik denk toch dat als ik de witte plaat erop hang en de verlichting op de trekker aansluit en de andere kentekenplaten eraf haal een agent het bij mij heel erg moeilijk krijgt als hij wil beweren dat het geen aanhanger is.
Volgens mij mag ik een aanhanger maken zoals ik dat zelf wil, als hij onder de 750kg is.

Ik heb ook een triangel gevonden die met een bowdenkabel het rempedaal van de auto aan trekt, dus dan is de 'aanhanger' wel geremd. Anders mag hij nog steeds niet achter een HY lijkt mij. Want of het voor de wet nu een aanhanger is of niet, je hebt evengoed een ding achter je bus hangen die boven de 500 kg is.
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 33-AB-38

Bericht door brammie »

de regel hieromtrent zijn erg vaag

het komt er op neer
het mag................ mits.......
je je aan de aanhanger regels houd met rijden
en de te slepen auto aan autoregels voldoet
apk verzekering en wegenbelasting(mits nog van toepassing op een eend)

er waard ergens op het net een brief rond die je kan downloaden om aan de politie te laten lezen om ze een overtuigend document te geven(als ze die willen lezen natuurlijk)

op je vraag terug komend
ik rijd er ook wel eens mee
niet vaak, niet ver maar het rijd prima
nadelen je kan niet achteruit, op drempels gaat hij zijn eigen gang wel eens
en je voorbanden slijten enorm hard af

ben ook eens vergeten het stuurslot eraf te halen maar dat merk je in de eerste bocht al

voordelen je hoeft geen aanhanger te stallen de rest van het jaar

het grote probleem is dat je het land niet uit kan als je door duitsland en belgie niet mag rijden :mrgreen:
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

HYvonne heeft dit allemaal al eens uitgezocht en in het verleden elders (........) op dit Forum al eens een hele uiteenzetting over dit onderwerp geplaatst.
Het enige dat ikzelf heb ervaren is dat ik, met een AZU middels triangel achter mijn auto (Renault Kangoo), vanuit Frankrijk (afgelegde afstand: 400 km) uiteindelijk in België (laatste 100 km) bij Antwerpen van de weg ben gehaald door de plaatselijke veldwachters. Als reden: er zat geen bestuurder in het getrokken voertuig. (Ging ook een beetje moeilijk met een "Fred Flintstone"-auto waarvan de vloerplaten totaal waren verdwenen ...). Het was op een zondagavond ... en misschien zat de dienst van die dienders er bijna op ... maar uiteindelijk mochten we onze weg - weliswaar met lage snelheid over de kleinste weggetjes - vervolgen. Bezint eer ge begint. De wettelijke regels omtrent de bedoelde "triangel" zijn, óók in Nederland, heel wazig ... en het zou héél l....g zijn om jouw aanwinst ergens in den vreemde langs de kant van de weg achter te laten, gevolgd door een nóg l......r proces verbaal ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Otje schreef:HYvonne heeft dit allemaal al eens uitgezocht en in het verleden elders (........)
(HYvonne kan het ook niet terugvinden??? : DUS: )

Vraag:
wat is de regelgeving voor het met een triangel slepen van een 2cv?
Het antwoord werd gegeven door het vaktijdschrift VERKEERSKNOOPPUNT voor politie en verkeersdeskundigen en luidt:

De door u omschreven constructie is ons bekend. Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw 2cv, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de 2cv moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd. Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de 2cv is derhalve niet toegestaan. OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de 2cv zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de 2cv een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combinatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte 2cv gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 90 km/u. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de 2cv mag niet meer bedragen dan 5 meter. Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

Einde citaat

Wat betekend dit in Jip en Janneke taal?

In Nederland kun je dus gewoon je eend (of iets anders) achter je bus hangen. Je mag er ook mee op de autobaan zonder een probleem met de politie te krijgen.
Eisen:
• De verbinding moet een deugdelijke zijn, je bent en blijft er zelf verantwoordelijk voor.
• De getrokken auto moet een geldige APK hebben én verzekerd zijn.
• De verlichting van de getrokken auto moet gekoppeld zijn aan het trekkende voertuig, dit mag ook d.m.v. een losse lichtbalk.
• Je moet je ermee gedragen in het verkeer alsof het een aanhanger is, dus ook je max. snelheid beperken tot 90 km/uur.
In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld mag je absoluut niét met zo een combinatie op de autoweg komen omdat het wordt gezien als een gesleept voertuig en de wet daar zegt dat je op autowegen géén sleep mag hebben, je zou bij pech bij de eerstvolgende afrit eraf moeten.
In Duitsland hebben ze voor slepen op autowegen alleen een uitzondering voor de officiële ADAC sleepdiensten en in Frankrijk Depannagediensten van bijvoorbeeld garagehouders.
Aangezien de besproken verboden handelen over het slepen op de autoweg zou het goed mogelijk zijn dat dit betekend dat je in België, Frankrijk en Duitsland dan wel op binnenwegen met deze combinatie mag rijden.
In Nederland kun je dus probleemloos “triangelen” maar voordat je dit gaat doen over de grens zou ik hier eerst nog maar eens mijn licht over opsteken!

Eigenlijk had ik het korter kunnen samenvatten:
We kunnen niet spreken van "het is toegestaan", maar door het ontbreken van regelgeving op dit terrein rijden we door de mazen van de wet: "het wordt dus gedoogd!" Typisch Nederland.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

HYvonne,

bedankt voor je uitgebreide antwoord, het is zeer verhelderend.
Wat me nog opvalt is dat er in Frankrijk (waar het dus verboden is)
bedrijven zijn die triangels verkopen.
Zie bijvoorbeeld www.jattel.com.

Er is op deze website een heel stuk toegevoegd over de wetgeving,
waarin staat (het is helaas frans dus moeilijk te lezen) dat het toegestaan is.
Er zijn ook foto's te zien van Franse camper-auto combinaties.

Mogelijk is het dus in Frankrijk ook toegestaan als je aan bepaalde eisen voldoet?
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Ed,

Het is eigenlijk net zoals in Nederland. Ook hier worden de triangels verkocht met verkeerde informatie zoals het voeren van de nummerplaat van het trekkende voertuig etc. Alles goed en wel totdat je een duur proces moet betalen en in Frankrijk staat met twee auto's en misschien maar een chauffeur! :shock:
Op termijn zal ik nog eens uitzoeken hoe het precies zit in het buitenland, op dit moment net even geen tijd en geen noodzaak voor mijzelf.

.......maar rijden doet het prima met zo een combinatie. Wel goed op het overige verkeer letten want ik heb al meegemaakt dat een mij passerende auto door zijn verbazende blik bijna in de vangrail zat! :(
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hmmm,

ik zie nog een probleem,
ik heb net de trekgegevens van mijn bus opgevraagd bij citroen nederland,
en dat is 500 kg ongeremd en 1200 kg geremd.

De eend die ik er achter wil is 615 kg......

Ik zal dus een extra remsysteem moeten inbouwen als ik wil triangelen?
Of maak ik een denkfout?
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Op de eerste plaats moet je zien dat de trekgegevens op je kenteken komen te staan, anders mag je nog geen fiets trekken!
Hoe dat in elkaar zit staat in een ander topic, daar heb ik deze procedure in beschreven. KLIK HIER

Mijn eend staat op kenteken op 675 kg en mijn bus mag ongeremd 725 kg / geremd 1250 kg trekken, geen probleem dus. De gegevens komen ook van de importeur.
Heb jij de gegevens opgevraagd aan de hand van je kenteken? Zo ja, zou je kunnen proberen bij de RDW aan te kloppen voor een vermelding op je kentekenbewijs met bijvoorbeeld een kopie van mijn kentekenbewijs als bewijslast. De opgevraagde gegevens laat je dan natuurlijk gewoon weg.
Heb jij de gegevens niet aan de hand van je kenteken opgevraagd, doe dat dan alsnog. Het verschil met mijn gegevens kan komen omdat mijn bus waarschijnlijk een andere typegoedkeuring heeft dan de jouwe.
Op mijn k-bewijs staat als type: HB2AS 1600. Wat staat er bij jou vermeld?
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi,

ik heb de gegevens aangevraagd aan de hand van mijn kenteken bij de importeur.
Mijn type is HZ.

Zijn er meer HY rijders die een ongeremd trekgewicht van 725 kg hebben?
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ed-hz schreef:Hmmm,

ik zie nog een probleem,
ik heb net de trekgegevens van mijn bus opgevraagd bij citroen nederland,
en dat is 500 kg ongeremd en 1200 kg geremd.

De eend die ik er achter wil is 615 kg......

Ik zal dus een extra remsysteem moeten inbouwen als ik wil triangelen?
Of maak ik een denkfout?
ik kan net zo goed niet reageren volgens mij, als je het toch niet leest...
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Joost,

Er zijn HY rijders die met een eend achter de HY rond rijden, daar heb ik het idee vandaan.
Blijkbaar is de toegestane ongeremde treklast bij verschillende HY's anders.
Nu is het bij mij 500kg, en heb jij gelijk.
Maar het had toch ook anders kunnen zijn? Kijk naar het voorbeeld van HYvonne.
Ik ben benieuwd wat andere Hy rijders op hun kenteken hebben staan als toegestaan trekgewicht.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Waarschijnlijk hebben alle HY's het zelfde maximale trekgewicht zowel geremd als ongeremd.
Kan me voorstellen dat een HY met 1600 motor en indien aanwezig een enkel remsysteem een lager ongeremd trekgewicht op het kenteken heeft staan.

Zelf zou ik gaan voor een lichte geremde enkelassige aanhanger. Wel zo safe en geen gedoe in het buitenland. Je moet er niet aan denken dat je geliefde eend na een flinke hobbel tegen de vangrail of in de sloot beland door het afbreken van een sleepoog of deel van je triangel.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ed-hz schreef:Joost,

Er zijn HY rijders die met een eend achter de HY rond rijden, daar heb ik het idee vandaan.
Blijkbaar is de toegestane ongeremde treklast bij verschillende HY's anders.
Nu is het bij mij 500kg, en heb jij gelijk.
Maar het had toch ook anders kunnen zijn? Kijk naar het voorbeeld van HYvonne.
Ik ben benieuwd wat andere Hy rijders op hun kenteken hebben staan als toegestaan trekgewicht.
jou post vatte ik op alsof je de mijne in het geheel niet gelezen hebt en er nu pas achter komt dat er maar 500kg ongeremd achter mag. Terwijl dat de eerste zin is die ik heb getypt.
Als dat niet zo is dan is het ook goed en heb ik niks gezegd :)

Ik weet dat er HY's zijn met een verschillend laadvermogen, dus misschien ook wel met een verschillend trekgewicht.
Mijne heeft een hoog laadvermogen (1785kg) en mag 500kg ongeremd en 1250kg geremd meenemen.
De originele trekhaak (met die uitlaatklemmen op de achteras) daar durf ik nog geen 200kg aan te hangen trouwens, maar dat is een ander verhaal.

Ik zou (zoals ik al zei) ook voor een aanhanger kiezen, maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem te stallen.
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door la souris »

:lol: :roll: Haal gewoon de motor uit de eend leg deze in de hy en neem de eend met een triangel mee opsleep. :lol: :roll:
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Plaats reactie