Otje schreef:HYvonne heeft dit allemaal al eens uitgezocht en in het verleden elders (........)
(HYvonne kan het ook niet terugvinden??? : DUS: )
Vraag:
wat is de regelgeving voor het met een triangel slepen van een 2cv?
Het antwoord werd gegeven door het vaktijdschrift VERKEERSKNOOPPUNT voor politie en verkeersdeskundigen en luidt:
De door u omschreven constructie is ons bekend. Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw 2cv, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de 2cv moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd. Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de 2cv is derhalve niet toegestaan. OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de 2cv zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de 2cv een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combinatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte 2cv gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 90 km/u. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de 2cv mag niet meer bedragen dan 5 meter. Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
Einde citaat
Wat betekend dit in Jip en Janneke taal?
In Nederland kun je dus gewoon je eend (of iets anders) achter je bus hangen. Je mag er ook mee op de autobaan zonder een probleem met de politie te krijgen.
Eisen:
• De verbinding moet een deugdelijke zijn, je bent en blijft er zelf verantwoordelijk voor.
• De getrokken auto moet een geldige APK hebben én verzekerd zijn.
• De verlichting van de getrokken auto moet gekoppeld zijn aan het trekkende voertuig, dit mag ook d.m.v. een losse lichtbalk.
• Je moet je ermee gedragen in het verkeer alsof het een aanhanger is, dus ook je max. snelheid beperken tot 90 km/uur.
In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld mag je absoluut niét met zo een combinatie op de autoweg komen omdat het wordt gezien als een gesleept voertuig en de wet daar zegt dat je op autowegen géén sleep mag hebben, je zou bij pech bij de eerstvolgende afrit eraf moeten.
In Duitsland hebben ze voor slepen op autowegen alleen een uitzondering voor de officiële ADAC sleepdiensten en in Frankrijk Depannagediensten van bijvoorbeeld garagehouders.
Aangezien de besproken verboden handelen over het slepen op de autoweg zou het goed mogelijk zijn dat dit betekend dat je in België, Frankrijk en Duitsland dan wel op binnenwegen met deze combinatie mag rijden.
In Nederland kun je dus probleemloos “triangelen” maar voordat je dit gaat doen over de grens zou ik hier eerst nog maar eens mijn licht over opsteken!
Eigenlijk had ik het
korter kunnen
samenvatten:
We kunnen niet spreken van "het is toegestaan", maar door het ontbreken van regelgeving op dit terrein rijden we door de mazen van de wet: "het wordt dus gedoogd!" Typisch Nederland.