Water op zuiger...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Nou het blijkt toch wat verder vastdraaien te zijn... even een markering er op getekend, maar hij zit bij mij pas vast als het gaatje in de bout precies aan de andere kant zit van waar de leiding zit. De bout zelf is op die plek dunner, dus de olie perst zich om de bout heen door het gaatje heen.
Je vraagt je af en toe af hoeveel vin er doorheen ging op zo'n ontwerpafdeling ;)

Proefritje was net niet superaangenaam: flink wat rook bij stilstand en bij rijden een lichte waterspray.
Bij het eerste hoop ik dat dat alleen de gelekte olie op de demper is, en bij het tweede zou dat nog overflow uit de radiator kunnen zijn, maar ik meen ook druppels te hebben gezien bij de grote slang waar de thermostaat in zit...
Als het goed is hij zo op kleppen-stelbare temperatuur, kan ik mooi eerst nog even een apparaat aanmaken dat juist behoort te roken (smoker :)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 678
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Water op zuiger...

Bericht door Joost »

zo;n banjobout hebben ze echt niet bij citroën uitgevonden hoor, dat is een veel ouder concept.

wordt in de hydrauliek ook veel gebruikt en bij remklauwen van motoren.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Ja, nee, bedoelde niet de bout zelf (coole naam trouwens ;)), maar meer het idee om dan buitenom 1 leidinkje te leggen dat de hele kop van olie moet voorzien :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Weet nu in ieder geval hoe het voelt om in een Kever of een T1/T2 rond te rijden... kleppen eerst koud gesteld (zoals in het Je repare mon type H beschreven na vervangen koppakking en motor was alweer zo ver afgekoeld ;))... wat een geklepper zeg... rondje gereden om 'm warm te laten worden.
Nu bezig met warm stellen, blijkt er nu weer een lading snot in m'n kleppendeksel te zitten... pieperdepieperdepiep (zelfcensuur)...
Nou ja, eerst maar verder stellen, maar was nog even op zoek naar truukjes, want wat een rotwerk is 't toch eigenlijk, op je knietjes voor het blok, met je hoofd leunend tegen de dashboardlade om maar twee handen vrij te hebben en elke keer dat je 'm borgt blijk je toch net de schroevendraaier niet vast genoeg te hebben waardoor je voelermaat vast zit.
Wat een zaterdagavondsbesteding ;)
(Aafke maakt op dit moment Amsterdam onveilig ;))

Deze PDF over kleppenstellen bij een Traction leest wel prettig.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Water op zuiger...

Bericht door Ree »

Mijn ervaring is dat je ze koud bijna 0,05mm krapper moet stellen dan warm. Dan staan ze ook goed. Stel je koud op 0,20/0,25, dan staan ze inderdaad te ruim en zullen ze lekker klepperen.

Wat bederft het water in je motor deel ik je censuur. Nog maar even hopen dat het water er via eenvoudige weg in gekomen is en dat je blok niet uit elkaar hoeft...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Zo, vers onder de douche vandaan :D
Daarstraks de kleppen warm gesteld en 't klinkt nu wel wat beter, vreemd was alleen dat sommige kleppen notabene te strak te stonden :shock:
Nou ja, nu zouden ze goed moeten staan, begin er nog handig in te worden...
Makkelijkste is gewoon onthouden dat als een UITlaatklep volledig open staat, c.q. net dicht zal gaan je dus beide kleppen van de bijbehorende andere cilinder kan stellen (uitlaat cil 1 open, in- en uitlaat van 4 stellen).
Zal daar zo eens een topic van maken in de HY-FAQ.

Kwa water, ik kijk het nog maar even aan, moet sowieso al het water nog weer aftappen, omdat het erm, water is en geen koelvloeistof (de Makro was uitverkocht... heel schap van vier planken van 2 meter leeg :shock:)
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo okt 12, 2011 10:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: inlaat moet zijn uitlaat!!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Nou, nog een rondje gereden... hij ratelt nog steeds wel flink. Beetje het geluid van zo'n jaren 70 Mercedes.
En er zit inderdaad iets niet goed met de slang met de thermostaat, daar komt hoe meer toeren hoe meer druppels water uit. En kan heel goed dat dat op de een of andere manier het systeem in komt (luchtfilter?)
Enfin, hij rijdt in ieder geval wel weer.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Water op zuiger...

Bericht door Ree »

Als de kleppen goed staan en je motor ratelt nog steeds zou ik er NIET mee gaan rijden.

Als de kleppen niet goed staan zou ik ook niet gaan rijden, maar dat veroorzaakt wat minder schade ;)
Online
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door ghys »

Lekkage is niet het moeilijkste te verhelpen maar een ratel in/uit het blok is zorgelijker.
Zorg ervoor dat de kleppen goed gesteld zijn en draai voor controle de motor een paar slagen. Bij weerstand meteen stoppen en de oorzaak in verkeerde klepstelling zoeken of iets anders (waterpomp?) . Een HY is tenslotte geen mercedes ;)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Water op zuiger...

Bericht door Ree »

Klinkt toch niet goed :?

Weet je écht zeker dat de kleppen goed staan? Klinkt toch als twee kleppen die veel te hard tikken.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door Otje »

Ewald
Volg momenteel jouw vorderingen minutieus ! Ben namenlijk met dezelfde exercitie bezig ...
:(
Weliswaar (voor zover voorlopig even met een lampje + spiegel dóór de bougie-opening heen te zien is) géén water "op de zuigers" maar wèl een motorblok, volkomen gevuld met "mayonnaise" alsmede het spoorloos "verdwijnen" van liters koelwater ...
Had de waterpomp al gereviseerd inclusief nieuwe pakkingen, bovenste dikke waterslang vervangen (onderste zit er pas een jaar in) en alle "dunne" koelslangen geheel vernieuwd. Echter: aan de buitenkant van het blok is géén zichtbaar waterverlies. Duzzz ... zal e.e.a. "binnenin" plaatsvinden ...
Overigens had IK begrepen dat het kleppen stellen met een KOUDE motor dient te geschieden ...

Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Ai, nou jij dan ook succes :D
Als er geen water op de zuigers ligt, dan zou het dus bij de voet moeten lekken als het tegen zit...

Het stellen van de kleppen is 100% altijd bij warme (NIET *hete*) motor. Bij Le Camion hebben ze alle boeken naast elkaar gelegd en ik geloof dat er 1 was waar het verkeerd in stond, de rest is allemaal 'chaud'. Wel is het zo dat in de uitgebreide boeken staat bij het monteren van een nieuwe koppakking/kop/kleppen/etc., dan eerst de kleppen koud stellen voor dat de motor gestart wordt, dan warm laten lopen en kleppen opnieuw stellen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door Otje »

Wel is het zo dat in de uitgebreide boeken staat bij het monteren van een nieuwe koppakking/kop/kleppen/etc., dan eerst de kleppen koud stellen voor dat de motor gestart wordt, dan warm laten lopen en kleppen opnieuw stellen.
Tja, heb inmiddels "de kop eraf", de zuigers bleken droog maar de koppakking zelf was behoorlijk ver heen. Vermoedelijk heeft daardoor een koel-kanaal in open verbinding gestaan met een olie-kanaal waardoor de olie in korte tijd werd omgezet in "mayonnaise" ...
Dus: ga de kop laten vlakken en nieuwe koppakking plaatsen. En uiteindelijk eerst "koud" en vervolgens "warm" kleppen stellen. Daarnaast heeft zo'n sleutelklus bijkomende voordelen: je ziet plekken van de motor waar anders niet zo snel je oog op valt. Bijvoorbeeld een benzineslang welke van ouderdom bijna vanzelf uit elkaar valt ... of electro-kabels waar de isolatie bijna van af geschuurd is ... of een waterslang welke zit te wringen tegen een scherpe rand ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door citrofielnl »

succes! mooie klus om te oefenen.

gr teun
Plaats reactie