... even tussendoor ... en misschien héél simpel en kort door de bocht: heb zelf intussen twee Eenden. Eéntje met een "enkele" carburateur een één met een "dubbele" - tweetraps-carburateur. Qua accelleratie en topsnelheid schelen ze inderdaad, maar slechts "een beetje". Qua benzineverbruik wordt het verschil echter al beduidend groter. En dan gaat het hier nog maar over "lichtgewicht" Citroëns ... eigenlijk "peanuts" duzzz ...
Maar als ik dit evenredig omzet naar "opbrengst versus benzinegebruik" bij een HY dan zou ik nog wel eens eventjes heel lang nadenken voordat ik zo'n operatie op mijn bus los zou laten ...
Weet niet of ik zo gecharmeerd zou zijn van een "van benzinepomp naar benzinepomp" sprintende HY ...
Maar: succes met de operatie ! We zijn altijd benieuwd naar "ervaringen" ! (en foto's !)
Gert
P.S.: de accelleratie en maximum snelheid van een HY zijn niet enkel afhankelijk van die carburateur: een goed afgestelde ontsteking en klepspeling zijn minstens zo relevant voor een maximaal draaiend motorblok !
En ... alles is relatief:
Op mijn trax met praktisch hetzelfde blok heb ik een weber 32 SDID carburateur gemonteerd en die rijdt daar 150 mee.
... IK zou me geen raad weten als Otje met zo'n snelheid over 's-Heeren wegen zou razen ...