Leegtrekken accu

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Fourgon78
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Leegtrekken accu

Bericht door Fourgon78 »

Met een frisse heldere tik gaat mijn startmotor draaien wanneer ik het startknopje indruk; maar dan draait hij een keer in de rondte en gaat dan vermoeid verder en stopt er mee. Ik heb echter nog geen sleuteltje in het contactslot gedaan en het dus ook niet omgedraaid! Vraag: hoe kan ik meten waar de fout in de stroomtoevoer zit, en waar verlies ik dus spanning? Contactslot stuk? Bobine stuk? Omschakelaar stuk? Startmotor stuk?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Leegtrekken accu

Bericht door Ree »

Hoi Fourgon,

Het is normaal dat je startmotor draait als je contact niet aanstaat. Het is ook normaal dat je motor dan niet aanslaat.

Een startmotor die aan het eind van zijn latijn is, kan heel veel stroom trekken. Dit kan dus heel goed de oorzaak zijn. Een andere mogelijke oorzaak is een zwakke accu, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Contactslot en bobine zijn niet verdacht.

Als je tijdens het starten je licht laat branden, dooft dit volledig? Zo ja, dan is je accu niet erg fris meer, maar kan het ook zijn dat je startmotor veel te veel stroom trekt. Even proberen met een ruil-startmotor zou in jouw geval erg handig zijn. Hij is er zou uit, dus snel geprobeerd ;)

Grtn,

Ree

ps, je bus staat toch niet in de versnelling en op de handrem, hè? :)
Fourgon78
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Fourgon78 »

Dankjewel Ree,

De startmotor is vermoedelijk wel op; afgelopen vakantie bleef twee keer de bendix hangen. Ik zag op het forum nog een aardige actie bij Alex mbt de startmotor, die ga ik maar eens doen.

Wat ik toch vreemd vind is dat de startmotor gaat draaien wanneer ik op het dashboard het rode knopje indruk maar nog geen sleuteltje in het contact heb zitten! (De werkplaats startknop bij de accu werkt altijd wel). Dat kan toch niet; er zit vast een vals stroompje ergens.

De accu is heb ik opgeladen en de versnelling staat in z'n vrij.

Frans
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Fourgon78 schreef:Dat kan toch niet
Toch wel :lol:

Het hoort zo, al is het echt niet meer van deze tijd...

Weet je ook zeker dat je accu nog goed is?
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Fourgon78 schreef:Dankjewel Ree,

De startmotor is vermoedelijk wel op; afgelopen vakantie bleef twee keer de bendix hangen. Ik zag op het forum nog een aardige actie bij Alex mbt de startmotor, die ga ik maar eens doen.

Wat ik toch vreemd vind is dat de startmotor gaat draaien wanneer ik op het dashboard het rode knopje indruk maar nog geen sleuteltje in het contact heb zitten! (De werkplaats startknop bij de accu werkt altijd wel). Dat kan toch niet; er zit vast een vals stroompje ergens.

De accu is heb ik opgeladen en de versnelling staat in z'n vrij.

Frans
wat is een werkplaats startknop?
Het klopt dat de startmotor het doet als de sleutel er niet in zit. Ikzelf heb het anders aangesloten omdat ik me te vaak heb vergist.

Ik denk dat je je startmotor er eens af moet halen en kijken hoe hij er aan toe is. Misschien je tandwiel wel versleten waardoor hij uit je vliegwiel schiet.
Fourgon78
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Fourgon78 »

Bericht voor Joost,

De werkplaats-startknop zit aan de plusdraad direct achter de accuklem. Het een plat, vierkant doosje met wit dekseltje met daaronder een blikkenbusje; aan de onderkant van dat busje zit een drukknop; indrukken en starten maar.
Ik doe er nog een kleine foto bij.

Frans
Bijlagen
Werkplaatsstarter_kl.jpg
Werkplaatsstarter_kl.jpg (121.06 KiB) 16766 keer bekeken
Fourgon78
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Fourgon78 »

Ik heb jullie adviezen opgevolgd: startmoter eruit en laten repareren. In het elektrische deel geen probleem maar de bendix miste een paar tanden. De firma Bos in Haarlem, http://www.vdbosbv.nl/ heeft hem weer prachtig afgeleverd.
Hij had wel de pest aan dit soort Franse dingen, altijd dommig in elkaar gezet.
Hij merkte nog op dat de twee veren, de hele dunne rond de as en de dikke meer naar onder, niet makkelijk te vinden zullen zijn.
Maar ze hebben hem prachtig opgepoetst.
Ook nog de starterkrans nagekeken met behulp van spiegel en lamp: lijkt in orde.
Zie ook foto's.

Groet,
Frans
Bijlagen
Starterkrans_kl.jpg
Starterkrans_kl.jpg (61.03 KiB) 16764 keer bekeken
Startmotor weer als nieuw_kl.jpg
Startmotor weer als nieuw_kl.jpg (70.12 KiB) 16764 keer bekeken
Nieuwe bendix en schoongemaakt_kl.jpg
Nieuwe bendix en schoongemaakt_kl.jpg (47.96 KiB) 16764 keer bekeken
Bendix stuk_kl.jpg
Bendix stuk_kl.jpg (48.67 KiB) 16764 keer bekeken
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Fourgon78 schreef:Bericht voor Joost,

De werkplaats-startknop zit aan de plusdraad direct achter de accuklem. Het een plat, vierkant doosje met wit dekseltje met daaronder een blikkenbusje; aan de onderkant van dat busje zit een drukknop; indrukken en starten maar.
Ik doe er nog een kleine foto bij.

Frans
bedankt voor de info, bij mij zit een universeel (nieuwer type) startrelais op die ik niet met de hand kan bedienen.
Vandaar dat ik er niet aan dacht.
Plaats reactie