Leegtrekken accu
Leegtrekken accu
Met een frisse heldere tik gaat mijn startmotor draaien wanneer ik het startknopje indruk; maar dan draait hij een keer in de rondte en gaat dan vermoeid verder en stopt er mee. Ik heb echter nog geen sleuteltje in het contactslot gedaan en het dus ook niet omgedraaid! Vraag: hoe kan ik meten waar de fout in de stroomtoevoer zit, en waar verlies ik dus spanning? Contactslot stuk? Bobine stuk? Omschakelaar stuk? Startmotor stuk?
Re: Leegtrekken accu
Hoi Fourgon,
Het is normaal dat je startmotor draait als je contact niet aanstaat. Het is ook normaal dat je motor dan niet aanslaat.
Een startmotor die aan het eind van zijn latijn is, kan heel veel stroom trekken. Dit kan dus heel goed de oorzaak zijn. Een andere mogelijke oorzaak is een zwakke accu, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Contactslot en bobine zijn niet verdacht.
Als je tijdens het starten je licht laat branden, dooft dit volledig? Zo ja, dan is je accu niet erg fris meer, maar kan het ook zijn dat je startmotor veel te veel stroom trekt. Even proberen met een ruil-startmotor zou in jouw geval erg handig zijn. Hij is er zou uit, dus snel geprobeerd
Grtn,
Ree
ps, je bus staat toch niet in de versnelling en op de handrem, hè?
Het is normaal dat je startmotor draait als je contact niet aanstaat. Het is ook normaal dat je motor dan niet aanslaat.
Een startmotor die aan het eind van zijn latijn is, kan heel veel stroom trekken. Dit kan dus heel goed de oorzaak zijn. Een andere mogelijke oorzaak is een zwakke accu, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Contactslot en bobine zijn niet verdacht.
Als je tijdens het starten je licht laat branden, dooft dit volledig? Zo ja, dan is je accu niet erg fris meer, maar kan het ook zijn dat je startmotor veel te veel stroom trekt. Even proberen met een ruil-startmotor zou in jouw geval erg handig zijn. Hij is er zou uit, dus snel geprobeerd

Grtn,
Ree
ps, je bus staat toch niet in de versnelling en op de handrem, hè?

Re: Leegtrekken accu
Dankjewel Ree,
De startmotor is vermoedelijk wel op; afgelopen vakantie bleef twee keer de bendix hangen. Ik zag op het forum nog een aardige actie bij Alex mbt de startmotor, die ga ik maar eens doen.
Wat ik toch vreemd vind is dat de startmotor gaat draaien wanneer ik op het dashboard het rode knopje indruk maar nog geen sleuteltje in het contact heb zitten! (De werkplaats startknop bij de accu werkt altijd wel). Dat kan toch niet; er zit vast een vals stroompje ergens.
De accu is heb ik opgeladen en de versnelling staat in z'n vrij.
Frans
De startmotor is vermoedelijk wel op; afgelopen vakantie bleef twee keer de bendix hangen. Ik zag op het forum nog een aardige actie bij Alex mbt de startmotor, die ga ik maar eens doen.
Wat ik toch vreemd vind is dat de startmotor gaat draaien wanneer ik op het dashboard het rode knopje indruk maar nog geen sleuteltje in het contact heb zitten! (De werkplaats startknop bij de accu werkt altijd wel). Dat kan toch niet; er zit vast een vals stroompje ergens.
De accu is heb ik opgeladen en de versnelling staat in z'n vrij.
Frans
Re: Leegtrekken accu
Toch welFourgon78 schreef:Dat kan toch niet

Het hoort zo, al is het echt niet meer van deze tijd...
Weet je ook zeker dat je accu nog goed is?
Re: Leegtrekken accu
wat is een werkplaats startknop?Fourgon78 schreef:Dankjewel Ree,
De startmotor is vermoedelijk wel op; afgelopen vakantie bleef twee keer de bendix hangen. Ik zag op het forum nog een aardige actie bij Alex mbt de startmotor, die ga ik maar eens doen.
Wat ik toch vreemd vind is dat de startmotor gaat draaien wanneer ik op het dashboard het rode knopje indruk maar nog geen sleuteltje in het contact heb zitten! (De werkplaats startknop bij de accu werkt altijd wel). Dat kan toch niet; er zit vast een vals stroompje ergens.
De accu is heb ik opgeladen en de versnelling staat in z'n vrij.
Frans
Het klopt dat de startmotor het doet als de sleutel er niet in zit. Ikzelf heb het anders aangesloten omdat ik me te vaak heb vergist.
Ik denk dat je je startmotor er eens af moet halen en kijken hoe hij er aan toe is. Misschien je tandwiel wel versleten waardoor hij uit je vliegwiel schiet.
Re: Leegtrekken accu
Bericht voor Joost,
De werkplaats-startknop zit aan de plusdraad direct achter de accuklem. Het een plat, vierkant doosje met wit dekseltje met daaronder een blikkenbusje; aan de onderkant van dat busje zit een drukknop; indrukken en starten maar.
Ik doe er nog een kleine foto bij.
Frans
De werkplaats-startknop zit aan de plusdraad direct achter de accuklem. Het een plat, vierkant doosje met wit dekseltje met daaronder een blikkenbusje; aan de onderkant van dat busje zit een drukknop; indrukken en starten maar.
Ik doe er nog een kleine foto bij.
Frans
- Bijlagen
-
- Werkplaatsstarter_kl.jpg (121.06 KiB) 16763 keer bekeken
Re: Leegtrekken accu
Ik heb jullie adviezen opgevolgd: startmoter eruit en laten repareren. In het elektrische deel geen probleem maar de bendix miste een paar tanden. De firma Bos in Haarlem, http://www.vdbosbv.nl/ heeft hem weer prachtig afgeleverd.
Hij had wel de pest aan dit soort Franse dingen, altijd dommig in elkaar gezet.
Hij merkte nog op dat de twee veren, de hele dunne rond de as en de dikke meer naar onder, niet makkelijk te vinden zullen zijn.
Maar ze hebben hem prachtig opgepoetst.
Ook nog de starterkrans nagekeken met behulp van spiegel en lamp: lijkt in orde.
Zie ook foto's.
Groet,
Frans
Hij had wel de pest aan dit soort Franse dingen, altijd dommig in elkaar gezet.
Hij merkte nog op dat de twee veren, de hele dunne rond de as en de dikke meer naar onder, niet makkelijk te vinden zullen zijn.
Maar ze hebben hem prachtig opgepoetst.
Ook nog de starterkrans nagekeken met behulp van spiegel en lamp: lijkt in orde.
Zie ook foto's.
Groet,
Frans
- Bijlagen
-
- Starterkrans_kl.jpg (61.03 KiB) 16761 keer bekeken
-
- Startmotor weer als nieuw_kl.jpg (70.12 KiB) 16761 keer bekeken
-
- Nieuwe bendix en schoongemaakt_kl.jpg (47.96 KiB) 16761 keer bekeken
-
- Bendix stuk_kl.jpg (48.67 KiB) 16761 keer bekeken
Re: Leegtrekken accu
bedankt voor de info, bij mij zit een universeel (nieuwer type) startrelais op die ik niet met de hand kan bedienen.Fourgon78 schreef:Bericht voor Joost,
De werkplaats-startknop zit aan de plusdraad direct achter de accuklem. Het een plat, vierkant doosje met wit dekseltje met daaronder een blikkenbusje; aan de onderkant van dat busje zit een drukknop; indrukken en starten maar.
Ik doe er nog een kleine foto bij.
Frans
Vandaar dat ik er niet aan dacht.