Vervangen uitlaatklep
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Vervangen uitlaatklep
Na wat heen en weer gebel denk ik dat ik beter zelf de kapotte uitlaatklep (dat is nog steeds de verwachting tenminste) kan vervangen (dichtsbijzijnde goede garage is 80KM, dat is veel om op drie cylinders te rijden...)
Waar moet ik allemaal op letten?
Ik heb begrepen dat de koppakking dan in ieder geval vervangen moet worden. Ook heb ik mensen gehoord over het vlakken van de kop??
Waar moet ik allemaal op letten?
Ik heb begrepen dat de koppakking dan in ieder geval vervangen moet worden. Ook heb ik mensen gehoord over het vlakken van de kop??
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Beste Leipie
Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)
Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)
Kleppendeksel eraf,
In- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)
alle uitlaattuimelaars loshalen,
alle cylinderkopbouten loshalen,
Stoterstangen verwijderen, let op stoterstangen zitten in het blok in een bus, deze verkleven in elkaar met het gevaar dat je deze bus uit de geleiding trekt als je de stoterstang gewoon uit het blok trekt! Met een koperdraad kun je deze bus tegenhouden via het stoterstang-gat.
Stoterstang-tuimelaar zijn op elkaar ingelopen en dienen bij elkaar te blijven. (bewaren op cylinder nummer)
Je kop is nu los.
Kop laten vlakken, uitlaatklep vervangen, eventueel laten afpersen. Kijk meteen of alle oliekanaaltjes van de kleppentrein open zijn; de lange holle as van de inlaattuimelaars, de kanaaltjes in de 4 gietijzeren uitlaatklep brackets, de 2 kleine kanaaltjes per tuimelaar en de holle uitlaatkleptuimelaars.
met een nieuwe koppakking droog monteren.
Let op de Cylinderkopbouten moeten op een vaste volgorde worden aangedraaid. eerst met 3 KgM dan met 6 KgM
Succes!
Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)
Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)
Kleppendeksel eraf,
In- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)
alle uitlaattuimelaars loshalen,
alle cylinderkopbouten loshalen,
Stoterstangen verwijderen, let op stoterstangen zitten in het blok in een bus, deze verkleven in elkaar met het gevaar dat je deze bus uit de geleiding trekt als je de stoterstang gewoon uit het blok trekt! Met een koperdraad kun je deze bus tegenhouden via het stoterstang-gat.
Stoterstang-tuimelaar zijn op elkaar ingelopen en dienen bij elkaar te blijven. (bewaren op cylinder nummer)
Je kop is nu los.
Kop laten vlakken, uitlaatklep vervangen, eventueel laten afpersen. Kijk meteen of alle oliekanaaltjes van de kleppentrein open zijn; de lange holle as van de inlaattuimelaars, de kanaaltjes in de 4 gietijzeren uitlaatklep brackets, de 2 kleine kanaaltjes per tuimelaar en de holle uitlaatkleptuimelaars.
met een nieuwe koppakking droog monteren.
Let op de Cylinderkopbouten moeten op een vaste volgorde worden aangedraaid. eerst met 3 KgM dan met 6 KgM
Succes!
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Net de koelvloeistof afgetapt, maar dat is misschien net 6 a 7l wat er uit kwam (radiator en plug naast de benzinepomp). Volgens het werkplaatshandboek moet ook de verwarmingskraan open staan, waar vind ik die?
('t is niet de kraan van de verwarming (rechtsboven het gaspedaal), want dat maakte geen verschil)
Kwam wel een een liter of 2 aan puur roestwater uit, ben ik dat straks kwijt als ik 'm goed door spoel?
('t is niet de kraan van de verwarming (rechtsboven het gaspedaal), want dat maakte geen verschil)
Kwam wel een een liter of 2 aan puur roestwater uit, ben ik dat straks kwijt als ik 'm goed door spoel?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Check, kon er precies een jerrycan en een trechter gemaakt van een colafles onder schuiven bij beide aftappuntenStef schreef:Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)

Erm, de slangen heb ik er af, maar de waterpomp zelf nog niet. Zit inderdaad muurvast, heb er nu geloof ik 7 moeren van af gehaald waarbij bij eentje de bout ook mee ging, deze heeft er een omhulsel omheen zitten. Heb ik er eentje gemist?Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)


Want de koppeling met de rest van het blok is wel los:
Daarnaast bleek de koppeling, 't hele kleine stukje rubber slang (nr 32 op 1-231/1 van 't onderdelenboek), tussen de waterpomp en de ingang op het blok eigenlijk compleet stuk, wonder dat er amper water tussen door is gekomen!
Verder zijn dus alle slangen e.d. van binnen voorzien van een flinke roestlaag. Laatste restje "water" wat uit m'n radiator kwam was meer roest dan koelvloeistof.
Heb er nog wel wat foto's van, maar eerst maar eens eten.
Check, dat had ik al geoefendKleppendeksel eraf,

Mja. Hier ging het klassiek mis. Bij de eerste bout was de WD40 schijnbaar nog niet in getrokken, want na 1 rukje lag de bout doormiddenIn- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)

De bout die het dichtst aan de cabine kant zit van cylinder 1 dus.


Daarnaast (rest ging er wel redelijk makkelijk af) is het scheurtje in mijn spruitstuk groter dan ik dacht, hij is zo ongeveer van 1 cm vanaf de koppeling tussen buis 2 en 3 door naar 1cm van de koppeling aan de andere kant gescheurd, dat stuk bij de koppeling houdt dus de beide helften nog bij elkaar...
Moet dus ook vervangen worden (gelijk met de voordemper kan dat dan, als 't geldschip weer binnen is).
Verder ben ik nog niet gekomen, maar ik heb dan ook daarnaast m'n radiator er afgehaald en alle slangen (anders kun je ook niet echt bij de waterpomp komen

Sommige van de slangklemmen zijn nog van het sardineblikje-type... wat een krengen zijn dat om los te krijgen zeg. Die vervang ik in ieder geval door nieuwe (sommige schroeftypes ook trouwens).
Dit wordt iig weer een flinke klus, waarbij ik de diverse onderdelen ook meteen maar schoonmaak, nadat ik de kop heb gelicht want dat heeft prioriteit. Morgen eens proberen eerder op te staan (is moeilijk, ook als je al bijna 2 jaar geen student meer bent

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald