Onze eerste Citroen H '54

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Onze eerste Citroen H '54

Bericht door Otje »

Ik zou de bus eerst APK waardig maken en rdw keuren en me dan pas druk maken over de buitenkant.
Ben het hier gloeiend mee eens maar ... vergeet niet dat je 'm óók nog ooit moet "invoeren" in Nederland. Voor zover ik weet (ben zelf een AZU 1974 uit Frankrijk aan het opknappen) moet je 'm eerst invoeren en vervolgens APK laten keuren. Dat laatste kàn bij de RDW, kàn óók bij een APK-station naar eigen keuze maar dan moet jouw HY constant op een trailer worden vervoerd totdat 'ie is goedgekeurd. Ikzelf heb ervoor gekozen: éérst helemaal opknappen en vervolgens "invoeren en APK-keuren".
Maar: ben het hélemaal met de vorige forummers eens: je hebt een "kei" van een bus in jouw bezit ! Prachtig gewoon ! Hoop dat jullie hier héél véél plezier aan gaan beleven !!!
Groet, Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

brammie schreef:elke auto moet apk hebben
alleen hoeft hij op deze leeftijd dat maar eenmalig te hebben, daarna ben je er van af
Hoi Brammie,

Hoe weet je dit? Auto's van voor 1960 zijn niet APK plichtig. Ik kan nergens vinden dat dit bij import éénmalig wel moet. Volgens mij moet deze mooie HY alleen voor onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs naar het RDW. Aan de formulering op deze RDW pagina te zien, hoeven oude auto's geen APK bij import.

Anyway, ik zou voor de zekerheid even bellen met het RDW, die weten in dit soort gevallen precies hoe het zit.

Ik zou ook eerst langs het RDW gaan voor een kenteken zodat je bus legaal op de stoep mag staan. Daarna kan je rustig inventariseren wat er allemaal aan moet gebeuren. Succes ermee!

Grtn,

Ree
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 33-AB-38

Bericht door brammie »

Ree schreef:
alleen hoeft hij op deze leeftijd dat maar eenmalig te hebben, daarna ben je er van af
Hoi Brammie,

Hoe weet je dit? Auto's van voor 1960 zijn niet APK plichtig. Ik kan nergens vinden dat dit bij import éénmalig wel moet. Volgens mij moet deze mooie HY alleen voor onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs naar het RDW. Aan de formulering op deze RDW pagina te zien, hoeven oude auto's geen APK bij import.

Grtn,

Ree
als ik die pagina zo lees staat dat er inderdaad ree

maar ik zou er ook ff een belletje aan wagen denk ik
want dat zou dus betekenen dat je met elke wrakke invoer auto de weg op mag

het is in ieder geval wel mogelijk om het tegelijk te doen apk+kenteken bij het rdw
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

....laat die van mij nu net van 1964 zijn ;).
Het is inderdaad zo dat auto's voor 1960 geen APK plicht hebben maar lijkt me stug dat de RDW een eenmalige technische keuring afslaat. Als dat wel het geval is dan snap ik dat de HY's met een bouwjaar voor 1960 zo populair zijn :lol: Of dat de verkeersveiligheid ook ten goede komt is een tweede
Erikhakvoort
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: BE-72-44
Contacteer:

Bericht door Erikhakvoort »

Goedendag mensen,

Ik heb vandaag gebeld met de RDW en daar is mij verteld dat als er in het kentekenbewijs staat dat het voertuig voor 1960 de weg op is gegaan, je geen APK plicht hebt. Dus ook niet als de auto ingevoerd word.

Wel moet de auto door een invoerings keuring, maar die keuring bestaat alleen maar uit een chassisnummer controle. Verders helemaal geen controle op technisch gebied. Heerlijk die regeltjes hahaha. Wat overigens niet wil zeggen dat ik de APK punten niet ga aanpakken, maar de druk is er wel vanaf ;)

Groetjezzz Erik
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

kan misschien gelijk met rdw en kenteken

ziet er tof uit
en aan de grijnzen te zien vinden jullie dat ook! :mrgreen:
daar ben ik het niet mee eens.
Invoeren (dus een kentekenkeuring) keurt niet op apk-eisen. Alleen een oppervlakkige keuring. Ook niet als hij van voor '60 is. Tenminste bij een kameraad van mij niet. Maar misschien verschilt dat weer bij de verschillende vestigingen/ personen.

Maar dat maakt ook niet uit, beter kun je hem eerst apk waardig maken.
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 33-AB-38

Bericht door brammie »

Joost schreef:

ziet er tof uit
Invoeren (dus een kentekenkeuring) keurt niet op apk-eisen. Alleen een oppervlakkige keuring. Ook niet als hij van voor '60 is. Tenminste bij een kameraad van mij niet. Maar misschien verschilt dat weer bij de verschillende vestigingen/ personen.

je kunt het er niet mee eens zijn maar het feit is wel dat als jij met een voertuig rijd die niet apk waardig is
je bij een politie/douane controle gewoon van de weg gehaald word

dat je met een oud voertuig geen apk meer hoeft te doorlopen is geen vrijbrief om elke oude sloper op de weg te zetten

niet dat deze bus er als een sloper uitziet natuurlijk :wink:
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Erikhakvoort
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Hahaha natuurlijk ga ik met de bus niet de drukke openbare weg op zonder dat hij technisch volgens APK normen in orde is. Maar nu kan ik er wel een rondje mee rijden rondom huis op een wat minder drukke tuinbouw weg.

Groetjes Erik
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

brammie schreef:
Joost schreef:

ziet er tof uit

je kunt het er niet mee eens zijn maar het feit is wel dat als jij met een voertuig rijd die niet apk waardig is
je bij een politie/douane controle gewoon van de weg gehaald word

dat je met een oud voertuig geen apk meer hoeft te doorlopen is geen vrijbrief om elke oude sloper op de weg te zetten

niet dat deze bus er als een sloper uitziet natuurlijk :wink:
het lijkt dat wij het over verschillende dingen hebben. Ik laat het hier maar bij dan.
Erikhakvoort
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Eindelijk.....!!!!

Na een aantal weken te hebben gewacht op onze bus is hij dan eindelijk afgelopen donderdag in Nederland gearriveerd.

Vandaag ben ik meteen even de bus schoon gaan maken en hebben we samen een testritje gemaakt wat ik echt onwijs gaaf vond. Voorzichtig heb ik geprobeerd te kijken wat voor snelheid onze voiture zou kunnen halen en dat viel niet tegen voor een bus die de afgelopen jaren minder kilometers heeft gereden dan een gemiddelde hoogbejaarde medemens met een rolator. 82km/u op de teller dus dat zal zon 75 echte km's zijn schat ik.
Afgezien de herrie was dit echt heeerlijk.

Ik heb nog ff wat plaatjes geschoten van de plek waar hij de komende maanden zal vertoeven. Ook heb ik er een filmpje bijgezet van onze eerste rit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://youtu.be/-QP-M7n71lU?hd=1

Groetjes Sanne en Erik
Laatst gewijzigd door Erikhakvoort op za sep 17, 2011 5:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

schitterend, mooie aanwinst voor de nederlandse wegen!

gr teun
Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Frank »

Eigenlijk zou je subsidie moeten krijgen voor het in stand houden van industrieel erfgoed!!! Trouwens, wij allemaal!!
Echt SUPERB! Prachtige HY! Chapeau! En geen caravan ramen erin prutsen he :wink: . Deze ouwe dame met respect en gevoel laten wennen aan dit kikkerlandje..

Veel plezier, ik volg het op de voet.
BUZZhY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 06-bz-zz

Bericht door BUZZhY »

Mooi hoor!! geweldige bus heb je!! geniet ervan.... En als je er plastic ramen in zet krijg je dus veel problemen :D Probeer wat via de club of mede hyers te vinden. Ik had het geluk dat iemand Ambulance ramen weg deed omdat hij na zijn restuaratie een dichte laadruimte wou hebben...

Je kan ook goed ramen gebruiken van andere citroens of andere franse merken.. Ik heb nog een hele data base met foto's om als ideeen te kunnen gebruiken..
Erikhakvoort
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Nee dat soort afschuwelijk kunststof komt er bij ons niet in :evil:

Ik denk dat ik tegen die tijd mooie ramen laat snijden met originele raamrubbers eromheen. Dat lijkt mij het mooiste.
BUZZhY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 06-bz-zz

Bericht door BUZZhY »

Pffoei das uit de wereld mannen :P
Plaats reactie