temperatuur

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

temperatuur

Bericht door Thomas »

Hallo,

ik heb afgelopen zaterdag een rit gemaakt van apeldoorn naar amersfoort en weer terug. 63km enkele reis.

op de heenweg heb ik het eerste stuk lekker rustig aan gedaan om wat vertrouwen te krijgen en bleef de temperatuur op de smiths meter die in het dashbord zit keurig op +/-78 graden staan. na een kilometer of 30 liep ie nadat ik iets 5km/u harder was gaan rijden op naar iets boven de 80 graden. hierna bleef ie stijden tot bijna 100 maar dat ging heel geleidelijk, vlak voor amerstfoort even gestopt bij de total, (is frans dus vind ie vast wel goed) en even de kap open gehad. de radiator was vrij warm maar zeker geen 100graden.

ineens bedacht ik me dat ik de kachel knop niet had gedraait en wellicht nog een lcuthbel verstopt zat, dus dat even gedaan en na iets van 2 minuten maar weer verder gereden. de temperatuur is niet weer boven de 85 graden geweest.....
savonds laat 23:30 ongeveer op de terugweg was het echt koud buiten 12 graden ofzo en is de temperatuur bij een kruissnelheid van 80 op de teller de gehele weg niet boven de 78 graden geweest.

nu zijn er dus legio mogelijkheden waarom dit gebeurt. (thermostaat is volgens mij goed)

maar wat is met een standaart thermostaat en het weer van afgelopen weekend (regen en dat soort bagger) een acceptabele tenmperatuur?

ook heb ik het idee dat dit allemaal heel anders reageert dan een moderne opzet met electrische fan. ben er nog niet gerust op.

groetjes Thomas en Vivian
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door LEiPiE »

Bedrijfstemperatuur hoort idd niet boven de 85 graden uit te komen (weet zo niet het precieze getal, maar de thermostaten gaan open bij 72-75 graden, dus dan is het blok "op temperatuur").
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

hmmm gisteren weer ritje van 30km enkele reis gemaakt, temperatuur bleef keurig net onder de 80 graden.

zaterdag weer een iets langere rit naar zwolle en dan maar weer kijken.

grtz Thomas
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik hoop het niet voor je, maar klinkt een beetje zoals mijn bus... enige symptoom dat nog mist: verdwijnt er water uit je radiateur?
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

nee geen druppel voor zover bekend.

motor is gekocht bij citroworld als goed lopende motor dus ik ga er ook eigenlijk niet vanuit dat er wat mis is. we zien het wel. anders gaat als eerste de thermostaat eruit en een andere erin. stom ook ik test die dingen ALTIJD voordat ik ze inbouw, maar nu heb ik dat volgens mij niet gedaan.

trouwens Ewald,
het brandstof verbruik wat jij hebt staan in je sig 15L/100km staat gelijk aan 1 op 6,6
is het echt zo'n zuipschuit de HY? volgens mij moet je toch wel 1 op 8 kunnen halen met zo'n ding?

Grtz Thomas
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Thomas schreef:trouwens Ewald,
het brandstof verbruik wat jij hebt staan in je sig 15L/100km staat gelijk aan 1 op 6,6
is het echt zo'n zuipschuit de HY? volgens mij moet je toch wel 1 op 8 kunnen halen met zo'n ding?
Mja, ben niet anders gewend, soms haalt ie de 1:8 idd. Nu met lekke koppakking is dat weer gezakt naar 1:6

Maar goed, thermostaat testen lijkt me wel handig.
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Nou dit weekend weer 2 langere ritten gemaakt en beide keren weer het temperatuur verhaal, er is dus toch iets mis ergens.
De motor komt keurig op temperatuur, daar blijft ie spat strak staan als ik binnendoor rij met een snelheid van laten we zeggen 70km p/u op de teller dit kan ik heel lang doen zonder dat er iets verandert.
maar als ik dan met een warme motor de snelweg opdraai en daar met 80/85 op de teller doorpruttel begint na een tijdje (kilometer of 20) ineens de temperatuur op te lopen naar 100graden (gemeten achter het voorste zijdeksel van de cylinderkop)

ik mis nog steeds geen water, er zit ook geen mayonaise onder de oliedop of aan de carterontluchtings pijp, dus ik ga ervanuit dat de koppakking OK is. hij start helemaal prima en loopt keurig stationair, ik sluit water op een zuiger dus ook even uit. de radiator word keurig egaal warm, en is ook gespoeld. de kachel functioneerd ook.
ik heb alleen het idee dat de radiator lang niet de 100 graden bereikt die de meter aangeeft. zo snel afkoelen kan ook haast niet omdat de temperatuur heel langzaam oploopt (over 15 minuten oid) en ik er dus vanuit ga dat al het water deze temperatuur heeft vanwege de lange doorstroming.

ik ben er wel achter dat het systeem geen druk op bouwt dus heb een nieuwe radiatordop besteld en meteen ook een nieuwe thermostaat.

als ie zo warm word zet ik hem even aan de kant en bekijk ik even de motorruimte waar ik niets vreemds kan ontdekken als ik hem dan 3 minuten laat staan terwijl ie 100 graden op de meter heeft gehad en ik rijd weer verder zakt de temperatuur heel langzaam weer netjes terug ik weet niet hoever terug want meestal zijn de ritjes niet langer.

mijn idee is: of de thermostaat gaat niet ver genoeg open of er ontstaat ergens een luchtbel in het systeem.
Heel ver gezocht, zou het ook nog de ontsteking kunnen wezen, doordat ie onder de 3000rpm eigenlijk nog geen problemen heeft gegeven, en daarboven wel. wie weet hoe de vervroegings curve dient te lopen??? zit er verschil ijn het tijdstip tussen 3000 en 3500 toeren? ik denk niet dat dat het is, want de motor loopt super netjes en klink normaal. bij een te laat tijdstip op dat toerental zou ie zeker moeten rommelen in de uitlaat.

Op de planning voor deze week:
alles nameten met de infrarood thermometer
water eruit
blok even spoelen, (is nu roestig ipv blauw hebben pas 400km gereden met nieuwe glycol)
nieuwe thermos erin
nieuwe dop erop,
de koelwatersensor en meter eens eiken aan een waarvan ik zeker weet dat ie goed is
systeem afpersen op de werkdruk van de dop, dan sluiten we de koppaking of andere lekkage ook meteen uit.

@ Leipie: als het de koppakking wel is ben ik ook wel blij, dan weet ik iig waar het vandaan komt en kan ik het oplossen.

wie weet wat de maximale werkdruk van het koelsysteem van een HY 63--> is??? (maw bij welke druk gaat de radiator dop stoom afblazen?) ik kan het niet meer lezen op de dop.

graag commentaar en toevoegingen op het bovenstaande, leef je uit!

groetjes Thomas
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

mijn hy staat altijd (als hij warm is) tegen de 80 graden.
Afgelopen week nog 200 km met een eend achter de trekstang in de bergen en hem eens lekker laten werken. Ook dan niet boven de 80 graden.
Alleen in de file loopt hij op tot 90 graden. Ik heb mijn sensor ook in de deksel op de kop zitten. (bij het gasstangscharnier)

Volgens mij heeft een HY helemaal geen overdruksysteem zoals een moderne auto. Vandaar ook de lage werktemperatuur. Op de dop staat niks van een druk, alleen dat je langzaam moet openen.

Als de meter 100 graden geeft zou het water moeten koken. Ik zou in jouw situatie eerst de temperatuur met een andere meter controleren. Of hij echt wel zoveel is als je ingebouwde meter aangeeft.
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Als eerst heb heb ik het systeem met water er nog in afgeperst op 0.8bar, heb hiervoor "een manometer met 0 tot 1 bar verdeling verbonden aan een van de 3 maten konische rubber pluggen met draadwartel, superhandig en altijd ingebruik om tankjes en systemen voor de kitcars te testen op werkdruk. betrouwbaar spul dus.
deze bleef keurig netjes staan over een periode van 15 minuten, dus de koppakking ligt er niet uit en ik heb ook geen lekkage, nou een heel kleintje bij de onderste rad slang maar die was gauw verholpen.
so far so good.

het water eruit halen dan maar, nu snap ik er echt geen ene hol meer van:
op ieder h78 1900 blok wat ik heb staan (3 in totaal allemaal stuk) zit een water aftap plug in de zijkant waar als je de bout uitdraait het blok leeg loopt.
Bij mijn H72 1600 blokje heb ik gister het koelwater geprobeerd af te tappen dus die bout eruit, en.... geen druppel. na enig prikken met een stukje omgebogen ijzerdraad (plek van die plug ik ook zo slim gekozen tov de chassisbalk) geprobeerd door de troep heen te prikken, maar helaas het gat is gewoon een blind gat met schroefdraad erin getapt maw bij mijn H72 motor loopt dit gaatje dus gewoon dood in het gietijzeren blok. heb met een magneetpen gecheckt of het echt ijzer is en ja hoor.......

ik wilde eigelijk het onderblok spoelen maar dat werd dus lastig omdat dit kanaal niet doorloopt.

vervolgens het slangetje van spruitstuk naar de radiatorslang eraf gehaald. de slangkant afgedopt en de tuinslang aangesloten op het spruitstukje.
de onderdste radiatorslang eraf en een emmer eronder en open met die kraan. eerste emmer was echt smerig met klonterende zooi erin enzo, pas na 3 emmers werd het water mooi helder/roestbruinig.

dus de zooi daar weer in elkaar gezet en de thermostaat eruit gevist, pannetje water op het vuur themostaat en thermokoppel erin en stoken met die handel, hij ging de eerste keer zeer twijfelachtig open, en pas veel te laat volgens mijn thermometer. tegen de 90 graden aan maar de meter zou 10 teveel kunnen aangeven. na een keer goed schrikken onder de koude kraan klapte ie meteen dicht en ging ineens al bij 78graden op de meter open, en veel verder ook. hier zat dus iets niet goed. de nieuwe is als het goed is al onderweg dus ik vervang hem soweiszo.
de thermostaat lijkt ook een beetje krom te zijn, het dopje sluit niet goed af.

@Joost,

Dat van die druk snap ik niet, het is namelijk wel degelijk een dop met overdruk ventiel met veer, dus zou ie normaliter op moeten kunnen lopen naar ongeveer 0.9bar en dan stoom afblazen, zo word effectief het kookpunt van het koelwater verhoogd naar 120 graden oid.
maar het zou kunnen zijn dat dit systeem zonder druk werkt, (zou vreemd wezen maar ik sta met citroen nergens meer van te kijken) begrijp dan niet waarom ze deze dop hebben gekozen.

ik heb net mijn thermokoppel meter geijkt aan een geijkte "testo" meter die wij voor legionela gebruiken. mijn meter geeft 8 graden teveel aan,
het zou kunnen dat de dashbordmeter ook liegt maar dat denk ik niet. hij loopt namelijk ook heel lang gewoon keurig op 80 graden. vanavond haal ik de VDO meter en zijn sensor uit het blok. en eik ik die ook aan de testo. want met het liegen van die meter zou je toch wel eens een heel mooi puntje aan hebben gekaart.

the saga continues
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

gister met de Testo meter de temperatuur meter in het dashbord geijkt. en ik stond eigenlijk verbaasd over hoe nauwkeurig de VDO meter registreerd. het naaldje komt op de streepjes van de schaalverdeling iedere keer exact overeen met de testo meter.

Buren stonden overigens wel weer even te kijken hoor, ik met de tefal waterkoker op de vloer van de bijrijderskant in de bus, temperatuur meter erin, en 2 draadjes een voor signaal van de sensor en een krokodillenbek snoertje wat aan het dekseltje van de kop zit daar waar jen normaal de sensor inschroefd (dan sluit je namelijk ook een massa probleem via de sensor uit)

echt zeer precies, vanaf 50 graden tot 100 exact hetzelfde.

de spullen waren nog niet geleverd, dus hebben we de bagage bak achterop hYm maar netjes rood geschildert.

later meer.

grtz Thomas
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Ik denk dat ik het voor elkaar heb,

t'was een combi van allerlei dingen, volgens mij, een thermostaat die net niet ver genoeg open ging, een radiator die zelfs bij de 2de spoelbeurt nog troep gaf (had eerste keer echt keurig gedaan gek genoeg, blok vol zooi, en een radiatordop die na meting tijdens afpersen radiator niet zoals de nieuwe dop op 4psi (0.27bar) open ging maar al bij 2psi (0.13bar) veertje word dus wel degelijk moe na de jaren.

het kookpunt bij onze motoren ligt met 0.27bar dus ongeveer op 106 graden. bij een luchtdruk buiten van 1000mbar. hoe hoger de berg op hoe linker het word om met een warme motor door te rijden. als de dop eens stoom afblaasd kookt het water namelijk al veel sneller door de dalende luchtdruk buiten.
moderne auto's hebben gewapende slangen en een drukventiel van 0.9 bar en die koken pas bij 123 graden.
mijn oude race wagentje had een koelsysteem druk van 1.6bar n heeft wel eens 140+ op de datalogger gehad.

dit weekend gaan we een ritje maken van 100kilometer enkele reis, en zal blijken wat er op nog langere termijn gebeurt, normaal was de motor al te warm geworden bij de rit die ik gisteravond heb gemaakt, hij blijft nu spat stabiel op 80 graden staan.

grtz Thomas.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Thomas schreef:Dat van die druk snap ik niet, het is namelijk wel degelijk een dop met overdruk ventiel met veer, dus zou ie normaliter op moeten kunnen lopen naar ongeveer 0.9bar en dan stoom afblazen, zo word effectief het kookpunt van het koelwater verhoogd naar 120 graden oid.
Je snapt het prima, hoor! :lol:

Een goed koelsysteem komt nooit boven de 83 graden, ook niet in de bergen. Een thermometer is wel handig om te constateren dat er iets mis is met je koelsysteem.
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

hmmm, dan is mijn koelsysteem nog niet goed.

als ik met de 1600 constant 90 ga rijden (harder wil ie ook echt niet) word ie echt wel warmer dan 83graden, heb het idee dat ie gewoon erg hard moet werken dan en gewoon buiten zijn kunnen loopt. heb het ff gechecked met de infrarood, en inderdaad water bovenin de radiator was 89graden. 90+ op meter met sensor in de cylinderkop.

moet wel toegeven gisteren kleppen ontsteking en CO netjes afgesteld en heb het idee dat dat ook wel weer geholpen heeft. kleppen speling was echt helemaal van de leg ook erg vreemd overigens stonden allemaal veel te slap, kwam 2 uitlaat kleppen tegen die meer dan 0.55 speling hadden, rattelde ook best. nu alles warm op de citroen spe3c gezet en het loopt wel veel mooier allemaal.

maargoed 'voor alle stelwerk van gisteren' op en neer naar dwingeloo geweest vorig weekend en busje heeft prima gedraait zonder echt TE warm te worden, 90graden op de meter heeft ie heel even gehaald maar toen dus even op vollast gereden. paar kilometer langzamer rijden 80/85 op teller is spat strak 80 graden.

ik ben er blij mee, als ie zo blijft rijden op de langere tochten hebben wij een prima bus!

grtz Thomas
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Hey Thomas,
Ben benieuwd naar soort/type van die sensor die in jouw blok zit "ingebout". Otje heeft óók iets dergelijks: mooi (apart) meterklokje op het dashboard ... maar - als het "spul" al werkt -kruipt de naald van de warmtemeter hooguit naar 40*C. Lachertje duzzz.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Hoi Otje,

ik heb een 130graden VDO metertje in mijn dashbord zitten met een bijbehorend sensortje. dit is een wat ouder metertje met een spec die VDO niet meer maakt.

VDO maakt bij mijn weten tegenwoordig 3 types temperatuur meters (in allerlei soorten en maten maar kwa werking 3 verschillen)
meter tot 120 graden met een sensor tot 120 graden of sensor tot 150 graden
meter tot 150 graden met een sensor tot 150 graden
EGT of Pyro meter met K thermokoppel tot 1500 graden

wat voor meter zit er in je dashbord.

je kunt vrij eenvoudig met een potmeter van 0 tot 500 ohm even checken wat voor weerstand er bij 50 graden hoort en bij 100 graden. de dashbord meters zijn altijd lineair en de sensors daarvoor ook. als je dat weet, even in een grafiekje tekenen en je kunt zo zien welk type je hebben moet.

ik heb het bij mij inmiddels helemaal voor elkaar, nadat ik toch nog eens de kleppen, de vonk, en brandstof heb gesteld. loopt als een zonnetje nu, 80graden exact en we hebben een tankje benzine leeggemaakt met 1 op 8,7km keurig dus voor een 1600 busje met camper interieur.

Grtz Thomas
Plaats reactie