Water op zuiger...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Water op zuiger...

Bericht door LEiPiE »

Nou, voordeel: ik heb gevonden wat er met MurpHY mis is en goed beschouwd is de motor in zo'n goede staat dat je een complete cilinder niet eens mist.
Vond 'm niet lekker lopen en dacht laat ik de bougies eens nakijken en mijn eerste testje is met lopende motor telkens 1 bougiekabel loshalen... meteen bij nr 1 verandere er niks in het toerental bij lostrekken, bij alle andere drie wel (overigens loopt de motor nog goed zonder nr 1 EN nr 2 ;)).

Maar goed, bougiekabel 1 vonkte er lustig op los, dus bougie er uit vissen om te kijken hoe die er uit zag. Afgezien van wat veel roet viel het wel mee, even een kijken in de zuiger, eigenlijk om te kijken of er olie op lag... water :( Denk minstens een centimeter...

Verklaart:
1) overslaan bij stationair lopen,
2) vocht uit de uitlaat bij starten,
3) verdwijnen van water uit radiateur en daardoor oververhitten
(en wellicht ook de knallen in de uitlaat toen de uitlaat niet luchtdicht was).

Enfin, ik neem aan dat de conclusie is dat de koppakking lek is, toch?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door Thomas »

Nou Ewald,

Dat word een koppakking vervangen dan, gelukkig niet de moeilijkste klus aan dit blokje.
haal wel snel dat water eruit want roestvorming heb je zo op de zuigerwanden, en dan ben je een heel eind verder van huis.
tis inderdaad verbazingwekkend hoe soepel een HYtje loopt als je er een cylinder van uitschakeld, tis ook verbazingwekkend hoe snel er roest op de zuigerwanden zit.
vergezocht maar je zou in theorie ook een scheurtje in de kop of blok oid kunnen hebben, ik heb nog een goed kop gietsel liggen maar dat gaat eerdaags naar de oud ijzer boer of je moet het komen halen, het groeit dicht hier.

handig stukje gereedschap om te hebben is een infrarood thermometer om even te checken of alle 4 de uitlaat headers wel min of meer dezelfde temperatuur hebben.

je hoeft er niets voor uit elkaar te halen dan, en je weet meteen welke er niet of nauwlijks meedoet.

grtz Thomas
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Leipie,

je hebt ook geen geluk met jouw blokken, zeg!

In ieder geval succes maar weer.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, het uitbouwen verloopt voorspoedig: de kop is er af zeg maar ;)
https://picasaweb.google.com/ewaldb/110731Cilinderkop

Klepdeksel zat flink vol met snot, blijkbaar scheidt het zich daar ook, want de afgetapte olie was toch voornamelijk olie.

Vind hier en daar wat tegenstrijdige informatie, ene plek staat dat borrelen in de radiator een lekke koppakking is, ergens anders weer een lekke voetpakking. Ene plek zegt altijd kop vlakken, anderen zeggen dat 't niet altijd nodig is.
Ik ga op dit moment er vanuit dat de voetpakkingen wel goed zullen zijn en dat het wel het beste is de kop te laten vlakken.

Ik krijg overigens de waterpomp niet los, leek mij op zich mooi moment om alle pakkingen maar weer te vervangen en de waterpomp weer eens schoon te maken. En is voor het vlakken vast ook wel handig als er zo min mogelijk aan zit.
Alle moeren van de pomp gaan los, maar de pomp zelf zit muurvast, ik twijfel of ik er geweld op ga gebruiken, want op zich lekt ie niet... alleen hopen dat ze ook kunnen vlakken met de pomp er nog aan vast...

Koppakking die er op zat was een 'Curty' of zoiets, is dat een originele?
Staat was inderdaad niet 100% maar geen duidelijke lekkage eigenlijk.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Gosh ...
Heb zo'n zelfde serie foto's al wat jaartjes geleden óók al mogen aanschouwen ...
'l Histoire se repète ... oftewel: de geschiedenis herhaalt zich ...
Ewald: sterkte en succes ! Hopelijk blijft na deze exersitie het blok nu eens "water-resistent" ! De kop laten "vlakken" is geen slecht idee, alleen wel ervoor zorgen dat het blok óók volledig vlak (en schoon !) is !
Groet,
Gert
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 75-YB-34

Bericht door FerrHy »

Ewald,

Waarschijnlijk overbodige info, maar ik was 'vergeten' de drie bouten die aan de achterkant van de waterpomp zitten los te maken.
Ik had ze simpelweg niet gezien, Ronald van Citrotech wees me erop toen ik vroeg hoeveel geweld ik mocht gebruiken op de pomp.

Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Sip, Ewald. Het zit je weer eens niet mee...
LEiPiE schreef:Ene plek zegt altijd kop vlakken, anderen zeggen dat 't niet altijd nodig is.
De meest voorkomende oorzaak van een lekke koppakking is oververhitting van je blok. In dat geval kan je kop krom zijn, en moet ie gevlakt worden. Gewoon zorgvuldig nameten met een glasplaat of een recht stuk metaal.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Ik zou zeggen laat hem afpersen en meteen vlakken dan weet je zeker dat het goed is.

Alleen koppen met bovenliggende nokkenassen vlakken kan gevaarlijk zijn omdat dan je timing veranderd.
Maar dat is bij een HY niet aan de orde.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, net de pakkingenset besteld en van plan morgen bij een motorenrevisiebedrijf langs te gaan om de kop te laten vlakken en misschien de kleppen te laten opschonen (al denk ik dat ik dat zelf ook wel kan, maar misschien hebben zij er een handige manier voor :)).
Eens kijken wanneer ie dan weer in elkaar kan, misschien dan deze week nog (begin donderdag bij mijn nieuwe werkgever, tot die tijd nog vakantie).
op dit moment giet ik elke zoveel dagen even wat olie op de zuigers, nog geen roestvorming gezien gelukkig.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Maandag alsnog de waterpomp er af gekregen, de drie moertjes die genoemd worden zijn echter voor het openhalen van de waterpomp.
Voor het loshalen volstaat het loshalen van de vier grote moeren en daarna een boel gewrik en WD40 sprayen voordat 't ding van z'n plek komt :D

Kop maandag weggebracht naar de Overijsselse Motoren Revisie die hier zo ongeveer om de hoek zit, erg vriendelijk geholpen. Vandaag even langsgeweest om te kijken hoe het er voor stond, bleken ze tussen de bedrijven door vergeten te zijn me te bellen: de uitlaatkleppen sloten niet meer af, of ze die mochten bijwerken. Natuurlijk. Hij verwachtte geen echte problemen en persen leek hem ook niet echt nodig. Totaal plaatje wordt waarschijnlijk 130 euro voor vlakken + kleppen schoonmaken + passend maken kleppen + algemene schoonmaak. Kan 'm hopelijk morgen ophalen (met een huurauto, de C1 gaat eindelijk uitgedeukt worden).

Nog geen pakketje binnen met de pakkingen.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

KLinkt goed en lijkt mee te vallen financieel. Wat zal jouw bus straks lekker rijden!

gr tuen
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou het duurt even, maar dan heb je ook wat :D
Tussen alle drukte van nieuwe baan en gedoe met de C1 door was het blok blijven liggen bij het revisiebedrijf (ze zouden me overigens ook even bellen als ze klaar waren, maar goed ;)). Van Geert nog klepsteelrubbers gekregen (dank), maar bleek dat ze toch klepseals bedoelden en die hadden ze toch zelf wel liggen.
Vervolgens kwam ik er vanochtend en werd ik naar een kop geleid en kreeg uitleg dat er een scheurtje in zit en dat de inlaatkleppen flink aangevreten waren. Nou leek het pasvlak me al wat vreemd, maar goed... ik ben geen ochtendmens dus dat kan :)
Vervolgens viel mijn blik op de uitlaatpijpen en zag dat die schuin stonden en kon ik de beste man zeggen: vervelend voor de eigenaar van deze kop, maar deze is niet van mij ;) En bleek mijne al klaar te liggen.
Enfin: ik heb nu een cilinderkop waarvan het pasvlak glimt als een spiegel en alle kleppen zijn keurig gemaakt en van nieuwe seals voorzien.
En omdat ik natuurlijk weer eens een bonnetje wilde hebben, heb ik weer eens teveel betaald (ik vergeet altijd dat je als particulier vaak "btw-vrij" geholpen wordt).
Als het mee zit kan ik 'm vanavond in elkaar zitten, wie weet rijdt ie dan weer voor m'n verjaardag ;)
Bijlagen
De vers gevlakte kop, met linksachter nog een stukje oude koppakking
De vers gevlakte kop, met linksachter nog een stukje oude koppakking
DSC05241.JPG (129.38 KiB) 21690 keer bekeken
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Goed nieuws! nu die rust vasthouden en doordacht de boel weer monteren. Welk jaar ben je trouwens jarig ;-)

maak er wat moois van.

gr teun
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

citrofielnl schreef:Welk jaar ben je trouwens jarig ;-)
Afbeelding

Anyway, succes met de montage, LEiPiE ;)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Hehe, ik schijn elk jaar jarig te zijn, maar ik hoop 'm inderdaad voor m'n verjaardag van dit jaar (morgen) in elkaar te hebben zitten.
Dat moet toch do-able zijn, alle onderdelen zijn schoon en liggen klaar.
Voornaamste dat ik niet moet vergeten is goed alle ringetjes van de tuimelaarassen te controleren, zodat ik niet weer een tuimelaarassteun splijt :D
Plaats reactie