Toerental

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Toerental

Bericht door John »

In het onderhoudsboekje wordt een topsnelheid van 101 km/u genoemd. Ik neem aan dat je dan aan het maximale toerental zit. Weet iemand hoe groot dat toerental op dat moment is? Vraag 2: Zou die 101 km/u absoluut zijn (GPS) of heeft Citroen toentertijd de stand van de snelheidsmeter beoogd.
Dus ongeveer 92 km/u met 17 inch banden. Als ik met TomTom op de autoroute zit vraag ik me dit vaak af.
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 33-AB-38

Re: Toerental

Bericht door brammie »

heb jij 17inch banden?
dan ga je zeker niet harder dan 30km/u :mrgreen: :mrgreen:

ga er maar van uit dat citroen de teller met berekeningen gemaakt heeft
en nooit gps gemeten(bestond toen niet hè!)
dus er zal een afwijking inzitten
ook afhankelijk van bandenmaat versnellingsbaktype slijtage stroeflopende kabels en alle andere dingen die na 25jaar+ kunnen tegenwerken

mijn hy geeft 80 aan als ik 74 rijd
die van mijn pa geeft 80 aan en de domdom ook
dus wie zal het zeggen

als de veerspanning van de teller na al die jaren verslapt geeft hij ook minder aan
trouwens op mijn samurai kan je de teller aanpassen door de veer strakker of losser te zetten
kan dat bij deze teller niet ook?
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Peter
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door Peter »

Indertijd had ik bandenmaat 17x400 vóór gemonteerd. Als ik 80 reed, was dat volgens tomtom zo rond de 74 of 75 km. Dat was ook de snelheid die m'n C5 erachter (met mijn echtgenote) aangaf.
Nu zitten er 19x400 banden op. Daarmee is mijn snelheidsmeter wat "nauwkeuriger" geworden: 90 km is nu vrijwel de werkelijke snelheid, volgens tomtom en de C5.
Ik rij nooit veel harder, want dat geeft alleen maar meer stress, een hoger benzineverbruik en veel meer lawaai. Bovendien kom je met 90+ heel goed mee op de autoweg: je rijdt eigenlijk mee met de stroom (vrachtwagens).

Peter
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

ik heb met 'haar' 1600 HY afgelopen weekend de eerste rit van formaat gedaan, apeldoorn amersfoort en weer terug, ik heb een maximale snelheid geklokt van 92km per uur op gps, maar dat was niet volgas, dat durf ik nog niet aan, de watertemperatuur liept dan namelijk al aardig op 100graden op de smiths meter (waarvan ik niet zeker weet of die ok is). kruissnelheid van 80 op de teller geeft 76km per uur op gps en dat knort heerlijk.
geen idee wat voor bak erin ligt. en volgens mij 17x400 velgen.

ik krijg deze week een toerenteller en dan ga ik nog eens kijken. ik vraag me af of ik wellicht ook een kruissnelheid zou kunnen handhaven van 90km per uur en zo lekker achter de vrachtwagens aan kan gaan hangen.

dus inderdaad goede vraag, wat is het maximum toerental wat onze blokjes voor lange duur kunnen verwerken?

grtz Thomas
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

De carburateurs met begrenzer, begrenzen de motor op zo'n 4400 toeren.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Dan ben ik heel benieuwd welke snelheid hoort bij 4000 toeren. Iemand met een toerenteller die hier antwoord op kan geven?
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

nou ja wacht nog even een paar dagen,

als mijn toerenteller binnen is dan knutsel ik hem er meteen in, en zet ik de resultaten hier neer.

grtz Thomas
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mijn bus heeft dus zo'n begrenzer en heb ik eigenlijk nog nooit boven de 92km/uur op de GPS (100 op de klok) zien uitkomen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

@ Thomas, volgens mij hoef je je echt nooit druk te maken over de temp. Als ik het goed heb ik het bijna onmogelijk om een oververhitte motor te krijgen met een hy.
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Hoi para-plu,

ik hoop echt dat je gelijk hebt. ik heb er inmiddels ook wel iets meer vertrouwen in hoor, de laatste 140km van de 180km heeft ie ook geen problemen weer gehad maar dat waren dus wel erg kouwe kilometers (snert zomer pffff)

als het regent vanavond (en dat zal dus wel het geval wezen) zal ik een stukje rijden met de net ingebouwde vdo toerenteller, als het droog is ga ik de gordel bevestigings beugels/platen erin lassen.

later meer.

grtz Thomas
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Over de snelheid: mijn praktijkervaring daarin is dat de snelheidsmeter van Otje (bijvoorbeeld) 95 kmh aangeeft maar de snelheid van menig "volg-auto" alsdan ca. 12 kmh langzamer is. De waarheid ligt daar ergens tussenin (natuurlijk óók afhankelijk van welke maat banden onder jouw bus liggen). Het is misschien leuk om dit te weten maar een rHYder is nooit gespitst op "echte" snelheid, domweg omdat onze TUBS daarop- en daarvoor niet gebouwd zijn. En schaar ik me volledig achter het commentaar van Peter. Het is zóveel rustiger rijden op de rechterstrook tussen die vrachtwagens: géén gestress vanwege dat constante ("moeten") inhalen van rechts naar links en vice versa; ál die bumperklevende snelheidsmaniakken kun je lekker op de linkerbaan hun gang laten gaan. Het is hooguit wat "saaier" als je zo'n ... tig kilometer naar steeds dezelfde kont van diezelfde vrachtwagen aankijkt ... daarnaast kun je er óók gebruik van maken door in de "zuiging méé te liften".
Over de warmtemeting: Otje heeft een prachtig klokje, verbonden met een warmtesensor welke aan de rechterzijde van het blok zit "in-gebout". Ik hoop ècht dat ding nog een keer aan het werk te krijgen maar beperk me àl die 10 jaar (jaja, klópt: minus 4 restauratiejaren ...) dat ik haar al heb tot het regelmatig (lees: váák) controleren van de stand van het koelwater in de radiateur en het regelmatig bijvullen (met motorolie) van het olievulpijpje aan de bovenkant van de waterpomp. C'est tous !
Ik heb nog tè weinig ervaring of kennis van zaken om de uitspraak van Para-Plu volledig te ondersteunen maar ik vermoed dat die wèl klopt.
Salutations,
Gert
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Goed het was dus droog weer en ik heb de gordels allemaal afgemonteerd. en pas zondag een stuk gereden met toerenteller.

ik rijd met een H72 motor met bak van een niet verlengde 1900 HY op 17x400 banden.

bij 80km per uur op de GPS is het toerental exact 3200rpm. als je ervanuit gaat dat het maximaal toelaatbare toerental 4400 bedraagt kun je een theoretische topsnelheid halen van 110 kilometer per uur.

op de teller in het dashbord staat de naald net niet tegen de 90kilometer per uur aan als ik deze GPS snelheid rijd. er zit dus een kilometer of 8 afwijk in. als je dat naast de rolomtrek van een 19x400 band legt klopt het dus inderdaad ook dat die bussen inderdaad vrijwel geen afwijk tussen de meter en de gps hebben zitten.

ook is de toerenbegrenzer bij mij ooit verdraait door iemand (sporen in het schroefje) waardoor de motor nu net de 4000rpm haalt. wellicht stel ik dat nog bij, echter dit is wel veilig voor iedereen. 100km is sneller dan comfortabel..... en ik heb wel vakante straks :-) ik zou graag gewoon lekker met 80km per uur op de GPS naar frankrijk tuffen, Caro Emmerald die mijn oor fluisterd en af en toe een bakkie koffie van viev. als ik snel wil heb ik daar ander gereedschap voor. op de snelweg word ik vooralsnog ingehaald door de vrachtwagens.

ik heb zoals te zien in het andere topic nog steeds een koelprobleem, maar dit is iig duidelijk.

grtz Thomas
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Thomas, bedankt voor de info over het toerental. Mijn bus klinkt het best als ik 88 km/u volgens GPS rijd. Bij het inhalen van een vrachtwagen klim ik soms even naar 100 km/u. Volgens jouw berekening blijf ik dan onder de 4400 toeren en zou dit dus moeten kunnen. (Motor is gereviseerd)
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

dat moet dan wel goedgaan ja.

mijn bus klinkt het beste rond de 80km op de teller, das dan 76 in het echt. moet er wel bijzeggen dat ik ook nog niet gek veel harder heb gereden dan dat omdat het koelprobleem nog niet opgelost was.

mijn blokje in overigens niet gereviseerd en uit 1964 dus...... een gereviseerde motor zou met oude specificatie moderne olie zeker wel dat toerental moeten kunnen draaien.
ik zou graag met 90km per uur achter een vrachtwagen blijven hangen maar vooralsnog hield ik die niet bij.

maaruh die lust zeker wel een slokje bij die snelheden???

grtz Thomas
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Klopt! Verbruik L.P.G. is gemiddeld 1 : 6,7.
Plaats reactie