Ik heb van een vriend die zijn camper heeft afgeschreven een bijna nieuwe sonnenschein 80AH gel accu cadeau gekregen. ik heb deze geinstalleerd in haar HY, en meteen het hele laadstroom en huishoud circuit vernieuwd en geupgrade. ik wil echter geen diode bruggen en dergelijke hebben. als deze kapot gaan gebeurt dat meestal met het nodige geweld. en de mosfet modellen van tegenwoordig zijn nogal aan de prijs voor wat ze kunnen. niets mis met oerdegelijk ouderwets schakelen!
ik maak gebruik van een zogenaamd intelligent combiner BS100 scheidings relais, deze heeft een microprocessortje aan boord die de accu's actief monitort en bijlaad waneer nodig. ipv ze sowieso aan elkaar te schakelen als de motor loopt.
het werkt nu als volgt.
als de motor uit staat en er geen 230V beschikbaar is,
draait de hele huishoud boel uiteraard op de hha (huis-houd accu). De hha en de sa(start accu). doordat de bs100 de accu's in deze toestand gescheiden houd loop je niet de kans om per ongeluk je start accu leeg te trekken.
De motor word gestart en blijft een tijdje lopen, ondertussen kijkt de bs100 naar de spanning op beide accu's, en als ie ziet dat de dynamo de 'door het starten deels leeggeraakte' s.a. weer vol heeft geladen dan schakelt ie automatisch de h.h.a. ook aan het laadstroom circuit, en zal de h.h.a. dus ook door de dynamo opgeladen worden.
Dit doet de bs100 net zo lang tot de spanning op de s.a. weer beneden de drempel komt en dan scheid ie de accu's weer van elkaar en gaat dus weer alleen de s.a. opladen, ook schakelt ie af als ie ziet dat de h.h.a weer vol is. de cyclus blijft zich herhalen.
Als je nu de motor afzet scheid de bs100 de accus weer jij kunt een biertje drinken en daarna de stekker van de camper in de paal 230V steken,
dan schakelt automatisch alle huishoud stroom van de h.h.a. over op de "230v naar 12v voeding/omvormer" dwz alles behalve de koelkast die kan immers ook op 230v draaien. niet vergeten om te schakelen want anders trekt ie de h.h.a wel leeg,
(mijn voeding kan echter maar 10A aan en dus niet de hele camper om hem te beschermen heb ik hem dus buiten die kring gelaten, is zoals gezegd ook niet nodig want je hebt immers 230V beschikbaar)
ook word middels de 230v de c-tek druppellader aangezet, en deze begint automatisch met het vol laden van de h.h.a., als deze vol is kijkt de bs100 ook even naar de startaccu en als de spanning hierop lager is dan de drempelwaarde begint hij mits de h.h.a. vol is natuurlijk ook weer met het bijladen van de s.a. als beide accu's vol zijn gaat de c-tek automatisch over op het druppellaad programma. de bs100 schakelt waar nodig nog even de s.a. bij.
zo blijven beide accu's helemaal up to date, en heb je soweiso altijd een volle start accu tot je beschikking. als de dynamo niet draait en je niet aan de paal hangt zijn de accu's altijd gescheiden van elkaar.
ik ga er vanuit gaan dat de dynamo in de HY genoeg stroom kan leveren om de ontsteking te voeden, verlichting te voeren, en de koelkast van 10A te kunnen trekken, ik geloof dat de standaart wisselstroom dynamo 55A kan generen dus dat is genoeg om ook met 15Ah de accu's te laden.
de BS100 geeft altijd de motor/auto electro voorrang. dus mocht het zo zijn dat de s.a. geladen moet worden en er doordat er heel veel verbruikers aan staan geen capaciteit genoeg is om ook de h.h.a. bij te laden doet ie dat dus ook niet. ruitenwissers koplampen etc etc krijgt hierdoor dus voorrang, omdat de bs100 actief de accu's monitort
in mijn 80Ah h.h.a. is voldoende capaciteit om de koelkast 8 uur koud te houden.
als ik het koelkastje op gas laat koelen, kan ik denk ik wel een week stand alone draaien met de hut.
het zou nog mogelijk zijn om ter bescherming voor spanningsuitval zoals dat ieder jaar wel eens gebeurt op een franse camping. je middels een extra relais de koelkast automatisch op 12V zou kunnen laten schakelen mocht de 230V wegvallen. schakelen doe je via de 12V uitgang van de voeding, spanning komt van de h.h.a. dan moet je alleen naast de 220v knop ook de 12v knop op de koelkast aan laten staan.
bijgevoegd een schema tekening van hoe het aangesloten is. alle kabels die van accu´s komen zijn ommanteld met ribbelbuis. en voorzien van rubber doorvoeren, bedenk dat als je kortsluiting krijgt nabij de accu van een HY ie zeer waarschijnlijk meteen in lichterlaaie staat doordat de motorruimte vaak nogal vettig is )bij mij iig wel doordat de vorige eigenaar de bus is blijven rijden met 2 lekke zuigers.... tja ´t roest in ieder geval niet daar.
edit, ook de autoradio en het 27mc bakkie draaien op de h.h.a. zo kun je als je op de camping bent nog heerlijk in alle rust een stukje ramstein of slayer oid dergelijks luisteren.

groetjes
Thomas en Vivian
ps donderdag APK
