oplossing voor leeglopen accu's
oplossing voor leeglopen accu's
Van de zomer 2 nieuwe accu's aangeschaft en afgelopen weekend wilde ik gaan rijden; bleek alles zo dood als een pier. Met de accukabels vervolgens de wagen gestart en ben gaan rijden. Ik kwam erachter dat hij niet aan het opladen was, dus die accu's waren helemaal leeggetrokken. De laatste keer dat ik reed was 2 weken geleden. En ik weet nu wat er is gebeurd. Het binnenverlichtingslampje stond aan. En soms kom je daar moeilijk achter omdat ie niet altijd contact maakt. Enfin, ik moet dus helaas nieuwe accu's aanschaffen, maar ik vroeg mij af is er iets te maken waarbij ik met een knopje alles uit kan zetten? Nu zou het betekenen dat ik bijvoorbeeld de polen moet loskoppelen als ik 100% zekerheid wil en dat is toch wel erg onhandig....
gr.
Thomas
gr.
Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Precies waar ik ook hard aan toe ben 
Bij mij lopen er drie draden vanaf de plus van de accu: startmotor, verbruikers standaard en verbruikers die ik heb toegevoegd.
De eerste moet je een flinke schakelaar hebben en is denk ik ook niet aan te raden, maar de andere twee zijn wel te doen. Moet alleen nog even gaan tellen hoeveel er door elke kabel zal gaan (zekering kastje is 10+10+16 al ik het goed heb, maar het grootste deel daar van gaat al uit op het contact).
Zit alleen nog met de plaatsing van de schakelaars: die wil ik graag boven m'n voorruit hebben (zit een plank met radio enzo bij mij), maar ik ga niet de hoofddraad helemaal daar langstrekken, komen dus relais in te zitten denk ik (dat de schakelaar dus het relais open of dicht trekt die vervolgens de groep aan of uit zet).
Ik wilde van het weekend de carburateur afstellen maar had dus ook een lege accu... en dat alleen van twee kleine gloeilampjes + 1 LEDje + klein beetje voor radiogeheugen en dan dus inderdaad ook iets van twee weken (of ik moet ook een sluipverbruiker hebben ergens).
Gisteravond was de accu eindelijk weer redelijk vol na 2 dagen aan de lader, maar vervanging komt inderdaad ook in zicht, want dit is vrij slecht voor dat ding.

Bij mij lopen er drie draden vanaf de plus van de accu: startmotor, verbruikers standaard en verbruikers die ik heb toegevoegd.
De eerste moet je een flinke schakelaar hebben en is denk ik ook niet aan te raden, maar de andere twee zijn wel te doen. Moet alleen nog even gaan tellen hoeveel er door elke kabel zal gaan (zekering kastje is 10+10+16 al ik het goed heb, maar het grootste deel daar van gaat al uit op het contact).
Zit alleen nog met de plaatsing van de schakelaars: die wil ik graag boven m'n voorruit hebben (zit een plank met radio enzo bij mij), maar ik ga niet de hoofddraad helemaal daar langstrekken, komen dus relais in te zitten denk ik (dat de schakelaar dus het relais open of dicht trekt die vervolgens de groep aan of uit zet).
Ik wilde van het weekend de carburateur afstellen maar had dus ook een lege accu... en dat alleen van twee kleine gloeilampjes + 1 LEDje + klein beetje voor radiogeheugen en dan dus inderdaad ook iets van twee weken (of ik moet ook een sluipverbruiker hebben ergens).
Gisteravond was de accu eindelijk weer redelijk vol na 2 dagen aan de lader, maar vervanging komt inderdaad ook in zicht, want dit is vrij slecht voor dat ding.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Een lood-accu (die in de HY zit) kan best tegen diep-ontladen, Je kunt een wat oudere accu oppeppen door hem stevig op de sodemieter te geven; Startmotor flink laten draaien, een lege accu opladen d.m.v. startkabels op een goede accu.
Mijn HY start nu op een eende-accu (de allerlichtste auto-accu van 36 AH) die ik 3 jaar heb gebruikt als huishoud-accu. In die 3 jaar is hij regelmatig volledig leeg getrokken door een dagje koelkast voeden. Hij krijgt de startmotor net rond, en dat is voldoende!
Waar je wel op moet letten is dat een lege accu makkelijk kapot kan vriezen in de winter.
Advies aan Topcat; gewoon opladen en rijden! Het is misschien een aanrader om een druppellader te kopen. Je kunt deze constant aansluiten op je el.cirquit. Je hoeft dan niet elke keer de accu uit te bouwen. (accumate)
Mijn HY start nu op een eende-accu (de allerlichtste auto-accu van 36 AH) die ik 3 jaar heb gebruikt als huishoud-accu. In die 3 jaar is hij regelmatig volledig leeg getrokken door een dagje koelkast voeden. Hij krijgt de startmotor net rond, en dat is voldoende!
Waar je wel op moet letten is dat een lege accu makkelijk kapot kan vriezen in de winter.
Advies aan Topcat; gewoon opladen en rijden! Het is misschien een aanrader om een druppellader te kopen. Je kunt deze constant aansluiten op je el.cirquit. Je hoeft dan niet elke keer de accu uit te bouwen. (accumate)
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Het leeg lopen van de accu hoeft niet altijd door een verbruiker te komen [koelkast, lampje oid] maar kan ook door een slechte diode in de gelijkrichtbrug van je wisselstroomdynamo [kort model dynamo met aluminium voor en achterschild], heb je een gelijkstroom dynamo [langwerpig model van staal origineel zwart] achterschild van aluminium komt dit niet voor, [geen diode's]
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
En voor lange perioden van stilstand is misschien een investering in zo'n zonnepaneeltje special voor dit doeleind een idee? Zie bijvoorbeeld conrad.nl. Moet hy niet te donker gestald staan natuurlijk 
Zelf vind ik ze nog wat te duur, dus voor het geval dat heb ik een losse acculader (iets van 40euro) die volgens de verpakking op 5 en 15A kan laden, maar in de praktijk op 0.2 en 3A laadt... In ieder geval moet ik een lege accu er een uur of 50 aan laten hangen voor hij weer vol is.
En sowieso heb ik geen stalling dus hou ik 'm meer in conditie door er (als ie weer rijdt) minstens elke week mee te rijden - oh wat een zware opgaven

Zelf vind ik ze nog wat te duur, dus voor het geval dat heb ik een losse acculader (iets van 40euro) die volgens de verpakking op 5 en 15A kan laden, maar in de praktijk op 0.2 en 3A laadt... In ieder geval moet ik een lege accu er een uur of 50 aan laten hangen voor hij weer vol is.
En sowieso heb ik geen stalling dus hou ik 'm meer in conditie door er (als ie weer rijdt) minstens elke week mee te rijden - oh wat een zware opgaven

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald