Op gebied van de HY zijn wij volledig leek, daarom deze vragen hier.
Onze HY is 1966 en heeft een type 78 motor erin zitten. Zijn hier in dit type nog verschillende soorten gemaakt? Tis omdat wij nog een extra motor liggen hebben en we eventueel willen beginnen met deze motor te reviseren zodat diegene die erin zit nog even kan blijven zitten. Zijn er herkenningspunten wanneer er verschillen zitten op type 78 motoren.
Het type 78, slaat dit dan op de 1900 benzinemotor?
Voor zover ik weet zijn de verschillen tussen een 1900 (Typeplaatje 78) en een 1600 CC (typeplaatje 72) nihil.
Enkel de caberateur en paar kleine dingen zijn anders maar zijn makkelijk over te zetten.
Ikzelf heb/had een HY72 blok in mijn HY zitten. Na revisie zijn er andere cilinders en zuigers in gekomen (van een 1900). Dit past en het voordeel is dat ik wat meer vermogen erbij heb gekeregen.
Dat er toch een 1600 geleverd werd terwijl het ook een 1900 had kunnen zijn komt omdat de Fransen daarmee een fiscaal voordeel konden behalen. Net als hier met de wegenbelasting. Hoe zwaarder de auto des te meer belasting.
Maar zo te lezen heb je enkel HY78 blokken en heb je voor zover ik weet nauwelijks verschillen. Alles wat anders zou kunnen zijn zit aangebouwd aan de motor, dynamo, ventilator (plastic ipv metaal bv), etc.
Er is maar één type 78 motor geleverd op de HY. Veel onderdelen zijn ook nog eens hetzelfde als bij de DS motor, maar hier moet je oppassen, omdat deze motor de andere kant opdraait.
Dus als ik het goed begrijp kunnen wij zo aan de slag met de tweede motor die ons is bijgeleverd? Zo tof zijn omdat we dan eerst aan dat gedeelte kunnen beginnen, is ook het duurste volgens mij?
de H72 heeft geen getapt gat in de olie gallerij zitten voor een oliedruk sensor. de enige manier om olidruk te meten op de 72 is door de blinde bout in de olie gallerij aan de voorkant van het blok los te halen en daar een tijdelijke olie-drukmeter in te zetten.
de 1600 heeft dus geen oliedruk sensor als standaard uitrusting. (althans de HY van Haar niet)
in de kop zit ook een klein verschil, de schroefdraad in de kop waarin je het kleine banjo boutje vastdraait, waarmee het olieleidinkje vast zit wat van het onderblok naar de cylinderkop loopt. heeft een andere boordiepte diameter en schroefdraad. dan die van een H78
Ik dacht slim te zijn en heb een bout van een h78 kop (die ik nog had liggen) zo verbouwd op de draaibank dat ik daar een oliedruk sensor in kon draaien, maar helaas die past dus niet in de H72 en tja voor een H78 heb je hem dus niet nodig. zeer tijdrovende manier om schroot te maken dus.... aangezien er laswerk bij komt kijken en ik maar 1 H72banjo heb durf ik die niet te verbouwen, als het mis gaat heb ik namelijk niets meer.
Ook is er een verschil in afstelling, de H72 heeft de ontsteking op 9gr voor BDP staan stationair en de H78 op 12gr voor BDP, het gaatje in het vliegwiel om af te stellen is overigens wel gelijk, dus hoe je nou zonder aanduiding op de poelie de motor exact op 9 graden krijgt zonder er een gradenboog op te hangen is mij onduidelijk. (rare fransozen)
op de plek waar bij de H78 de oliedruk schakelaar zit zit bij de H72 een extra gewalst stalen steuntje voor de dynamo. de H78 heeft die extra ondersteuning niet.
is er iemand die weet of er ergens in de citroen hoek ook een H varriant is die wel 5 hoofdlagerkappen heeft??? ik heb nog een mooi klein eaton M45 compressortje liggen....
Groetjes Thomas
(inmiddels ervaringsdeskundig in de H78 naar H72 swap, "liever een 1600 die loopt dan een 1900 met gesmolten zuigers" )