Wij willen een bestaande zitplaats in onze vers-verkregen hy veranderen. We willen een bestaand zitje veranderen.
Ten eerste willen we dat het autostoeltje van onze zoon er veilig vastgezet kan worden. Verder willen we het zitje zodanig aanpassen dat het tot een slaapplek voor hem omgebouwd kan worden. Door het tafeltje te laten zakken en er een stuk plaat aan te klikken oid. Qua lengte past zijn self-inflatable ruim (ca 15 cm ruimte over).
We hebben een 3-punts gordel in bestelling. We denken erover om een stoel te monteren en daarop het zitje te zetten. Ook lekker als er 3 volwassenen met het veHYkel rijden dachten wij zo...maar ja...ra ra wat voor stoelen zitten er al in?! Liefst willen we natuurlijk bijpassende! Maar wel graag met een paar weken zodat het klaar is voor onze zomervak (13 aug willen we vertrekken)
Wie o wie kan ons vertellen van welk type auto de stoelen in onze HY zijn? En hoe/waar daaraan te komen.
Nieuwe/andere inzichten mbt onze oplossingen/gedachtenrichting zijn uiteraard van harte welkom!!!
De veiligste oplossing voor jullie zoon is om voorin driepuntsgordels te monteren. Waarschijnlijk zitten er al bevestigingspunten. Eén van jullie moet dan los achterin. Staat jullie bus wel op geel kenteken? Anders mag er niemand achterin zitten.
nee staat op blauw kenteken. Volgens info de info die ik verzameld heb mag het wel..of maak ik ergens een denkfout/mis ik informatie? Dan hoor ik dat graag!
Onze hy is 40 jaar oud. Is oorspronkelijk als bedrijfswagen in gebruik genomen. Op het kentekenbewijs staat inrichting=camper.
Creatieve oplossing..onze zoon voorin en één van ons achterin. MAar ik ben zuinig op mezelf..en op mijn hubbie...dus ook dan nog steeds onze eis om een gordel op de zitplaats achterin te zetten.
Heb het stoeltype gevonden..stond in de mp advertentie..lekker helder van mij sorry!!! HEt zijn Citroen CX GTI stoelen..
Op het kentekenbewijs staat naast dat het een camper is, ook of het een "geel" of een "grijs" kenteken is. Grijs is bestelbus, dan mag je geen personen achterin vervoeren. Op "geel" (personenauto) mag het wel.
Achterin kan je niet zomaar gordels bevestigen. Ik zie alleen hout, dat zal eruit moeten. Je moet op zoek naar een sterk, dragend stuk staal waar je punten op kan lassen. Zelf doen we alles zonder gordels, maar dat ga ik natuurlijk niet andere mensen aanraden...
De stoelen zijn inderdaad uit een CX, zogenaamde VIP stoelen. Zitten heel goed, en de stof is zeer slijtvast.
oooh tijd om naar bed te gaan..niet kleur kentekenplaat...maar type kenteken...op papier.. ga ik morgen ff nakijken..Voordat ik nog meer domme dingen typ...
aantal zitplaatsen -> zoveel als er mensen inpassen..
zie geattachete file gevonden op de site van het ministerie van verkeer&Waterstaat
route in diagram
# zitplaatsen niet vermeld, bedrijfsauto, vòòr 31-12-1997 in het verkeer gebracht
conclusie "Alle zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt"
Vwb de bevestiging..er zit een balk in de wand ongeveer ter hoogte van het houten zitje. We gaan een frame maken. Aan de onderkant van de vloer bevestigen we dat aan het chassis. En daar steunen we het e.e.a. op af met een doorvoering door de vloer.
Vandaag 2 citroen xantia stoelen van de sloop gehaald. De gordel bevestigingspunten zijn bij de bestuurders en bijrijdersstoel afgelopen vrijdag erin gezet. VAndaag bij bijrijdersstoel de 3-puntsgordel al bevestigd. Kortom..we maken voortgang!
Ik weet niet zeker of je de regels goed interpreteert, maar ik moet toegeven dat ik het ook niet zeker weet.
Achterin een bedrijfsauto mag je namelijk nooit personen vervoeren. Het is een economisch delict en wanneer je aangehouden wordt, moet je met terugwerkende kracht belasting betalen als personenauto. Bij onze bussen is dit natuurlijk niet relevant omdat je niet belastingplichtig meer bent. Maar feit blijft dat je volgens mij nooit (deugdelijke) stoelen achterin een bestelauto mag plaatsen.
Dat heeft hij volgens mij al gedaan en zijn interieur-draadje:
Boudewijn schreef:Hierbij wat foto's van ons avontuur. Mocht je overigens net als wij, je kinderen achterin willen vervoeren en je hebt een bedrijfswagen, dan mag dat officieel niet. Dat is dus de reden dat we op het kentekenbewijs de aantekening "ingericht als kampeerauto" wilden hebben, want dan val je onder de wettelijke uitzonderingen.
Als ik het goed begrijp is Boudewijn dus niet naar geel gegaan, en mag hij toch mensen achterin vervoeren...
Personen los vervoeren in een laadruimte van een bedrijfsauto was al verboden voor de belastingen. Ook mocht je niet zomaar een paar stoelen in je bedrijfsauto erbij schroeven. Dat is inderdaad iets waar de Belastingdienst/Douane zich druk over gaat maken. Dit doen ze echter niet(meer) als je auto niet meer belastingplichtig is. De politie beperkte zich in die tijd tot het opmaken van een eventueel "constaterings rapport" voor de belastingdienst. Op basis daarvan kreeg je een naheffing. Tot zover de Belasting.
Sinds 2005 naar ik meen is er echter in het RVV1990 (de verkeersregeltjes) een bepaling bij gekomen die het verbiedt om personen in de laadruimte te vervoeren. Hier kan de politie wel tegen optreden. De bepaling is echter in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen los achterin een laadruimte plaatsnemen. Het staat er dus wel met zoveel woorden, meer de z.g. "memorie van toelichting" op dt artikel 61b van het RVV1990 laat hiervoor ruimte over.
Is je HY een gewone bedrijfsauto, dan mag je er geen mensen achterin vervoeren heb je hem echter laten keuren als camper, dus staat er op je kentekenbewijs onder inrichting de term "kampeerauto". Dan mag je op de zitplaatsen gewoon mensen vervoeren. De zitplaatsen moeten echter wel deugdelijk bevestigd zijn. Sinds 2004 staat het aantal zitplaatsen genoemd op het kentekenbewijs. In mijn geval zijn het er 7. Omdat de HY oud is hoeft hij niet voorzien te zijn van gordels en heb je daar geen gelazer mee.
De vraag is echter of je grote of kleine mensen achterin wil laten zitten zonder gordels. Veilig is dat niet. Volwassenen kunnen daarover nadenken, kinderen niet.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.