starten

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Rohu
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 64
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
Kenteken: EB-42-42
Locatie: Den haag
Contacteer:

starten

Bericht door Rohu »

Hallo iedereen,

Mijn (pas gereviseerde) startmotor draait, als ik mijn contact niet aan heb staan, prachtig rond. Schakel ik het contact in, dan heeft ie opeens moeite om zijn rondjes te draaien. Alsof ie over een hobbeltje moet worden geholpen. Uiteindelijk start ie wel, maar ik vind het raar omdat ik eerder startte zoals ik dacht dat starten hoorde; tjoeketjoeketjoeke en brom. Nu is het tjoek - tjo....ek - t..joek.... brom! (maar uiteindelijk ook brom dus :-)

Met excuses voor de Jip en Janneke taal. Iemand een idee waar dit door komt?

Met groet!
Roland
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: starten

Bericht door alex »

Hoi Roland,


Dat lijkt er op of je ontsteking te vroeg staat, zodat de motor de startmotor tegenwerkt.
Mogelijk blijven de de gewichtjes van je vervroeger hangen in de uiterste stand?

Een andere oorzaak kan zijn, dat je met je contact andere verbruikers aanzet, wat in combinatie met een zwakke accu de startmotor ook wat langzamer kan laten draaien.

Succes met je zoektocht, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Thomas »

ik gok op het aanstaan van andere gebruikers in combinatie met een slechtere accu.

verder doordraven: kan ook wezen dat de spanningsregelaar van de de laadstroom veel meer stroom trekt (in het circuit wat de veldgenerator van de dynamo voorziet) dan ie zou moeten de regelaar word alleen bekrachtigd bij IGN=on

de compressie van de blokjes is zo laag dat de startmotor daar eigenlijk wel doorheen zou moeten douwen. als de ontstekling zo vroeg staat dat de zuiger terug word geduwd dan heb ook al aardige backfires in het inlaat traject en dat zou hoorbaar/zichtbaar moeten zijn.

probeer eens een set startkabels en een andere auto ernaast, waarvan je weet dat de accu goed is. als ie dan wel in ene "tjoektjoeke" doet weet je dat je een nieuwe accu kunt gaan kopen.

grtz Thomas
Rohu
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 64
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
Kenteken: EB-42-42
Locatie: Den haag
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Rohu »

Backfires zeg je. Maar die zijn er :-)
Bij gas los (en alleen op snelheid, dus snelweg) kan ie aardig knallen.
Heb zelf toch het vermoeden dat het met onstekingstijdstip te maken heeft.
Eerdaags even Ben Jager bellen, want die snapt dat soort dingen :-)

Maar zoals altijd, iedereen dank voor den tips tot dusver!

R
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: starten

Bericht door Leo »

Beste Rohu,

Knallen in de uitlaat zijn geen backfires. Dit is onverbrande brandstof die in de hete uitlaat komt. (Kan trouwens de uitlaat vernielen.)
Het slomere starten met contact aan, komt naar mijn idee door een zwakke accu. Als je de spanning kunt meten, zal je waarschijnlijk zien dat de spanning bij starten met contact aan lager is. Kan je meteen zien of de accu goed wordt bijgeladen. Spanning goede accu: 12+V, tijdens laden tegen de 14V.

Groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
Rohu
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 64
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
Kenteken: EB-42-42
Locatie: Den haag
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Rohu »

Vanmorgen Ben Jager op bezoek. Ontstekingshuis losgehaald (want die had wat speling op het blok), nieuwe ring op het blok gezet, huis teruggezet, onsteking op tijd gezet met de stroboscoop, et voila. Starten en lopen. Aan de accu lag het niet, die is (na meting) in prima conditie!

Vanavond even eens stukje op snelheid rijden en kijken of dat geplof ook verdwenen is, maar ik heb er goede hoop op :-)
Plaats reactie