startmotor doet niets
-
- HY Forum Liefhebber
startmotor doet niets
hello
Wel mijn hy willen starten. 1 probleem de sleutel kwijt van het contactslot. dus een alternatief contactslot genomen omdat ik dachtdat dit gewoon op en af was. Nu dit blijkt niet zo te zijn kan er iemand mij helpen.
Wat heb ik nu gedaan. De 2draden die samekomen bijeen genomen en de 2 die weg gaan bijeen genomen. en dan deze op en ander contactslot gezet en zo willen starten. Wat blijkt contact krijg ik op. En druk dan op startknop en er gebeurd niets. Kan er iemand mij hier meehelpen ?
greets robin
Wel mijn hy willen starten. 1 probleem de sleutel kwijt van het contactslot. dus een alternatief contactslot genomen omdat ik dachtdat dit gewoon op en af was. Nu dit blijkt niet zo te zijn kan er iemand mij helpen.
Wat heb ik nu gedaan. De 2draden die samekomen bijeen genomen en de 2 die weg gaan bijeen genomen. en dan deze op en ander contactslot gezet en zo willen starten. Wat blijkt contact krijg ik op. En druk dan op startknop en er gebeurd niets. Kan er iemand mij hier meehelpen ?
greets robin
Als hij reeds lange tijd stilstaat (zoals bij mij het geval was), dan kan dit eventueel liggen aan een slecht contact tussen de voedingsskabel en de startmotor (vuil en vet). Had de bout waar de electriciteitskabel er dus eens afgehaald, opgekuist (ontvetter en schuren) en alles terug op zijn plaats zetten. En dan werkte de startmotor... helaas bleef het lange tijd enkel bij die startmotor. Anyway, hij draait nu.
Groeten
Pieter
Groeten
Pieter
-
- HY Forum Super Expert
Op de + pool van je accu zit het startrelais gemonteerd (kastje van een centimeter of 4) onderop dit kastje zit een knop. Als je deze knop indrukt moet je startmotor gaan draaien. Als dit niet gebeurt is het een grote kans dat de volgende dingen niet goed zijn;
Je Accu; doe je binnenverlichting aan en druk op de startknop; als je binnenverlichting uitgaat betekent dat dat je accu leeg of kapot is.
Massa is slecht, de al eerder genoemde gecorrodeerde verbindingen; schoonmaken, contactspray etc. (slechte of gecorrodeerde verbindingen worden warm na enkele seconden de startknop ingedrukt te houden!, zo zijn ze makkelijk te traceren)
Je kunt natuurlijk ook altijd met de zwengel starten, is ook erg leuk voor kijkers!
Je Accu; doe je binnenverlichting aan en druk op de startknop; als je binnenverlichting uitgaat betekent dat dat je accu leeg of kapot is.
Massa is slecht, de al eerder genoemde gecorrodeerde verbindingen; schoonmaken, contactspray etc. (slechte of gecorrodeerde verbindingen worden warm na enkele seconden de startknop ingedrukt te houden!, zo zijn ze makkelijk te traceren)
Je kunt natuurlijk ook altijd met de zwengel starten, is ook erg leuk voor kijkers!
HY '76
-
- HY Forum Liefhebber
wel omstaanders ga ik niet hebben staat achteraan in de tuin. Maar ik ga seffes is direct proberen met dat knopje. Nu accu zal wel genoeg zijn er hangt een accu van een 2pk aan dan 1 van een ford mondeo en dan een starterskas dus dat zou wel moeten lukken denk ik.
Nu ik weet niet dat alle elektrische kabels er nog goed in liggen na aldie tijd dus zou het ook kunnen zijn.
of dat ik het contactslot verkeerd heb doorverbonden (lees contactslot stuk)
greets robin
Nu ik weet niet dat alle elektrische kabels er nog goed in liggen na aldie tijd dus zou het ook kunnen zijn.
of dat ik het contactslot verkeerd heb doorverbonden (lees contactslot stuk)
greets robin
-
- HY Forum Liefhebber
wel een stap verder of toch niet?!
2 van de 4 draden die op het contact aankomen verbonden zodat ik contact had. DAn willen starten maar geen reactie. Wat merkte ik dat het licht van het dashbord aanging. De kabel die naar het dashbord gaat dus op de startknop gezet en wonderbaar de startmotor deed het. Dus , dolgelukkig , benzine gaan halen. Deze in de carburator gekapt en beginnen starten nu wat viel me op dat de massaverbinding op de accu gloeiend heet werd als ik aan het starten was. Zo erg dat het soldeersel erin is uit gesmolten. Nog wat doorgestart maar motor slaagde niet aan. Nog niet getest dat de bougie vonkt. Nu denk ik dus ergens een grote kortsluiting te hebben. ( by the way ik heb geen knop gevonden onderaan de start solinoide) Iemand gedacht waar kortsluiting kan zitten ?
greet srobin
2 van de 4 draden die op het contact aankomen verbonden zodat ik contact had. DAn willen starten maar geen reactie. Wat merkte ik dat het licht van het dashbord aanging. De kabel die naar het dashbord gaat dus op de startknop gezet en wonderbaar de startmotor deed het. Dus , dolgelukkig , benzine gaan halen. Deze in de carburator gekapt en beginnen starten nu wat viel me op dat de massaverbinding op de accu gloeiend heet werd als ik aan het starten was. Zo erg dat het soldeersel erin is uit gesmolten. Nog wat doorgestart maar motor slaagde niet aan. Nog niet getest dat de bougie vonkt. Nu denk ik dus ergens een grote kortsluiting te hebben. ( by the way ik heb geen knop gevonden onderaan de start solinoide) Iemand gedacht waar kortsluiting kan zitten ?
greet srobin
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Robin, ik denk dat de grote kortsluiting in je startmotor zal zitten, bv de aansluitbout boven op je sartmotor, of de wikkeling van het veld, tenminste als eea alleen heet werd tijdens het starten, als dit zo is, dan is waarschijnlijk ook je anker in de startmotor verbrand [tin eruit gelopen].
Als eea ook heet werd zonder te starten, dus geen stroom door de startmotor dan zit je sluiting ergens anders, wellicht je dynamo [diodes] maar dit moet dan ook te zien zijn.
Als eea ook heet werd zonder te starten, dus geen stroom door de startmotor dan zit je sluiting ergens anders, wellicht je dynamo [diodes] maar dit moet dan ook te zien zijn.
-
- HY Forum Liefhebber
Wel op aanraden van gerard alle aansluitingen schoon gemaakt en dan nog eens gestart. Nu wordt de massakabel volgens mij toch niet meer warm ik heb nog niet zolang gestart als gisteren maar toch. ( is wat laat he) Nu vonken de bougie's niet. Dsu g aik morgen of overmorgen eens meten of de bobijn gevoed wordt. zoniet zal ik de kabels die van de bobijn komen volgen en kijken waar ze uit komen. ( vraagbaak is momenteel uitgeleend) Maar op de bobijn hangt opzij een doosje waar een kabel op toekomt voor wat dient dit doosje ? de condensator zit aan de verdelerkap.
we blijven doorgaan he.
greets robin
we blijven doorgaan he.
greets robin
ja, het in gang krijgen van een hy is niet altijd zo makkelijk als sommigen beweren. Ik raad u aan hetzelfde te doen als mij, nl.:
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen
- bobine vervangen
- condensator vervangen
- de zwarte hoed op de delco vervangen (weet niet hoe het noemt)
- het draaiertje dat de electriciteit geleidt voor de bougies onder die zwarte hoed vervangen
- carburator eraf halen en schoonmaken
- eens je vonken hebt is het zeer belangrijk het ontstekingstijdstip goed af te stellen dmv een voltmeter of een testlampje (staat goed beschreven in werkplaatshandboek)
En als je dan wat geluk hebt start hij wel.
Succes nog!
grtz
Pieter
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen
- bobine vervangen
- condensator vervangen
- de zwarte hoed op de delco vervangen (weet niet hoe het noemt)
- het draaiertje dat de electriciteit geleidt voor de bougies onder die zwarte hoed vervangen
- carburator eraf halen en schoonmaken
- eens je vonken hebt is het zeer belangrijk het ontstekingstijdstip goed af te stellen dmv een voltmeter of een testlampje (staat goed beschreven in werkplaatshandboek)
En als je dan wat geluk hebt start hij wel.
Succes nog!
grtz
Pieter
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Dat is een weerstand, ik weet niet waar die precies voor is (verwarming van de bobine?robin2cv schreef:Maar op de bobijn hangt opzij een doosje waar een kabel op toekomt voor wat dient dit doosje ? de condensator zit aan de verdelerkap.

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
De hoed is de verdelerkap en 't draaiertje de rotor van de verdeler. Ben ik zelf weer benieuwd waar delco dan voor staatPietervdb schreef: - de zwarte hoed op de delco vervangen (weet niet hoe het noemt)

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
In Belgie noemt men een Verdeler of onstekingshuis een "Delco", AC Delco was een beroemde fabrikant van dit soor dingen.
Op zich niets vreemd aan ,hier in Holland hebben we het ook over een asperine, terwijl dit ook gewoon een merknaam is.
Bobijn was voor mij wel weer een nieuwe term.
De voorschakelweerstand bij een bobine, is volgens mij bedoeld om bij een koude motor, dus ook koude weerstand een iets hogere onsteekspanning te krijgen, tijdens het rijden wordt de met olie gevulde bobine warm, hierdoor ook de weerstand en veranderd hierdoor de de ontsteekspanning.
Op zich niets vreemd aan ,hier in Holland hebben we het ook over een asperine, terwijl dit ook gewoon een merknaam is.
Bobijn was voor mij wel weer een nieuwe term.
De voorschakelweerstand bij een bobine, is volgens mij bedoeld om bij een koude motor, dus ook koude weerstand een iets hogere onsteekspanning te krijgen, tijdens het rijden wordt de met olie gevulde bobine warm, hierdoor ook de weerstand en veranderd hierdoor de de ontsteekspanning.
-
- HY Forum Grootmeester
Oh.heerlijk,een voorschakelweerstand op de bobine.dwz.een bobine van
9V.Daardoor wordt het verlies tijdens het starten kleiner.Maar als je nu
een relaitje tussen die weerstand zet,dus de schakelaar voor en na de
weerstand en het relais aanstuurt door de startmotor,dan krijg je dus
tijdens het starten ipv.minder spanning op de bobine,juist meer en dus
een grotere vonk.Succes verzekerd.
9V.Daardoor wordt het verlies tijdens het starten kleiner.Maar als je nu
een relaitje tussen die weerstand zet,dus de schakelaar voor en na de
weerstand en het relais aanstuurt door de startmotor,dan krijg je dus
tijdens het starten ipv.minder spanning op de bobine,juist meer en dus