Schoonmaken carburateur?
Heb net dezelfde erop zitten (heb er zo 2 trouwens, vanachter in de camionette gevonden). Om te reinigen, gewoon alles (elke schroef die je dus vindt) losvijzen (carburator kan in 3 stukken) en vooral de vijs die verticaal in de buis staat (waar die 4 spuitsukjes onderaan zitten) eens losvijzen en dan heel de boel schoonspuiten met een luchtcompressor. Bij mij kwam er toch best wat vuil uit. Moet die gereinigde er wel nog opsteken, voorlopig zit de andere er nog op. Maar morgen moet inlaatstuk eraf want die lekt (kapot gedraaide schroefdraad denk ik) dus ineens ook de carburator vervangen.
-
- HY Forum Super Expert
Je stationairmengselschroef hoort ook niet je gasklep te raken. Deze mengselschroef zit vlak bij je gasklep omdat daar de duruk het laagste is (wet van bernoulli) je mengselschroef doseert de hoeveelheid brandstof bij bijna gesloten gasklep, en neemt dus het werk van de hoofdsproeier over. Afstelling: indraaien tot het toerental duidelijk daalt, Dan uitdraaien tot het toerental stopt met stijgen, dan weer een tikje terugdraaien.[/img]
HY '76
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Mooie duidelijke plaatjes Stef!
Maakt een en ander weer wat duidelijker
Alleen die mengselstelschroef vind ik nog steeds vaag, heb je toevallig nog een foto daar van? (dus van onder af de venturi in kijkend?)
Want het lijkt bij mij een compleet loze pin (want hij's niet hol, hij raakt ook niks en de volumevermindering van de luchtbuis die hij veroorzaakt lijkt me miniem?)
Maakt een en ander weer wat duidelijker

Alleen die mengselstelschroef vind ik nog steeds vaag, heb je toevallig nog een foto daar van? (dus van onder af de venturi in kijkend?)
Want het lijkt bij mij een compleet loze pin (want hij's niet hol, hij raakt ook niks en de volumevermindering van de luchtbuis die hij veroorzaakt lijkt me miniem?)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
Mijn foto's zullen dezelfde zijn als de jouwe, De functie van de pen is ook niet de doorstroom door de hoofdbuis of venturi te regelen maar de doorstroom van brandstof door het stationair kanaal. Dit kanaal is zichtbaar op jouw overzichtfoto van de carburateur. Dit kanaal loopt "buitenom"de luchtbuis en is te zien als een uitstulping buitenop de carb. vanaf de stationaire luchtsproeier (mijn 1e foto van vorige bericht) via de stationaire en hoofdluchtsproeier (2e foto) tot aan de stationaire mengselschroef.
Doordat de gasklep de carb zelf vrijwel afsluit wordt het stationaire "traject" in werking gezogen. Je stationaire mengselschroef is op jouw foto duidelijk konisch; draai hem in en hij zal het staionaire traject meer afsluiten (arm mengsel) draai hem uit en het mensel wordt rijker.
Het stationaire mengsel wordt eerst geregeld door de combinatie "stationaire luchtsproeier" mijn 1e foto en de "stationaire sproeier" (mijn 2e foto)
De carb heeft ook nog een 2e omweg; de choke. Dit kanaal zit aan de andere kant van de carb en is bij de solex geen echte Choke (letterlijk verstikker) maar zoals gezegd een extra mengselstroom buiten de hoofdstroom om.
De carb is erg leuk om te demonteren (denk om de naaldlagers van de gasklep!!!) de werking wordt dan ook duidelijker. Pakkingsetjes (incl verkeerde sproeiers maar goede vlotternaald + zitting) zijn voor 17 euro te krijgen bij CTA.
Bij vragen kun je me altijd even bellen 0653 105450 of mailen; stef.sep@wxs.nl
Doordat de gasklep de carb zelf vrijwel afsluit wordt het stationaire "traject" in werking gezogen. Je stationaire mengselschroef is op jouw foto duidelijk konisch; draai hem in en hij zal het staionaire traject meer afsluiten (arm mengsel) draai hem uit en het mensel wordt rijker.
Het stationaire mengsel wordt eerst geregeld door de combinatie "stationaire luchtsproeier" mijn 1e foto en de "stationaire sproeier" (mijn 2e foto)
De carb heeft ook nog een 2e omweg; de choke. Dit kanaal zit aan de andere kant van de carb en is bij de solex geen echte Choke (letterlijk verstikker) maar zoals gezegd een extra mengselstroom buiten de hoofdstroom om.
De carb is erg leuk om te demonteren (denk om de naaldlagers van de gasklep!!!) de werking wordt dan ook duidelijker. Pakkingsetjes (incl verkeerde sproeiers maar goede vlotternaald + zitting) zijn voor 17 euro te krijgen bij CTA.
Bij vragen kun je me altijd even bellen 0653 105450 of mailen; stef.sep@wxs.nl
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 14-VR-VF
Re: Schoonmaken carburateur?
Via de zoekfunctie in het forum kwam ik hier terecht; ik zoek de maat van de mengluchtsproeier (zo staat hij op de foto's benoemd).
Deze sproeier mist bij mijn HY, ik vermoed dat een vorige knutselaar hem vergeten is terug te draaien bij het schoonmaken o.i.d.
In het werkplaatsboek staat wel beschreven dat er een sproeier in hoort te zitten, maar niet welke maat het is.
Wat doet deze sproeier trouwens precies?
De motor loopt nog heel redelijk zonder deze sproeier, maar hij wil niet zonder choke lopen of stationar.
Heeft iemand er nog 1 liggen toevallig?
Ik hoop dat komende zaterdag het magazijn in Heesch open is (za 11 juni), en dat zij ze hebben liggen.
Bedankt alvast.
Michiel.
Deze sproeier mist bij mijn HY, ik vermoed dat een vorige knutselaar hem vergeten is terug te draaien bij het schoonmaken o.i.d.
In het werkplaatsboek staat wel beschreven dat er een sproeier in hoort te zitten, maar niet welke maat het is.
Wat doet deze sproeier trouwens precies?
De motor loopt nog heel redelijk zonder deze sproeier, maar hij wil niet zonder choke lopen of stationar.
Heeft iemand er nog 1 liggen toevallig?
Ik hoop dat komende zaterdag het magazijn in Heesch open is (za 11 juni), en dat zij ze hebben liggen.
Bedankt alvast.
Michiel.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Re: Schoonmaken carburateur?
Hoi,
De maat weet ik niet, maar aangezien er een meeting is, zit het magazijn dicht. Neem even contact op met informatie@citroenhyteam.nl voor de zekerheid. Je kunt ook vragen of ze de sproeiers hebben en opsturen als dat het enige is dat je nodig hebt.
gr Teun
De maat weet ik niet, maar aangezien er een meeting is, zit het magazijn dicht. Neem even contact op met informatie@citroenhyteam.nl voor de zekerheid. Je kunt ook vragen of ze de sproeiers hebben en opsturen als dat het enige is dat je nodig hebt.
gr Teun