tuimelaars en verstopte olieleidingen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

tuimelaars en verstopte olieleidingen

Bericht door Stef »

Ik heb precies hetzelfde probleem als Aad met de tuimelaars waar geen olie uitweld. (Motor algemeen; klepseals) Helaas ben ik een beetje te laat :cry: ; asjes zijn zichtbaar te ver ingesleten, de tuimelaars zullen dat ook wel zijn, hoewel dat moeilijk te zien is. Het is mij opgevallen dat de olie door de tuimelaar naar de stoterstangen wordt geleid, en door een ander gaatje bovenop stroomt het naar de klep zelf. Beide gaatjes willen graag verstoppen! Vandaag weer een hoop geleerd over de HY maar er zijn ook weer een paar vragen bijgekomen; :arrow:

:?: Olie wordt opgepompt via de tapeinden waarmee de cylinderkop vastzit (die door de lange inlaattuimelaars-as) maar wat doet die dunne koperen leiding buitenom bij de ontsteking dan?

:?: Weet iemand een goed middel om het hele oliesysteem drab vrij te maken? De tuimelaars zijn vrij makkelijk open te krijgen maar dieper in het blok zal ook het een en ander verstopt zitten!

:?: Heeft iemand in- en uitlaattuimelaars + asjes + uitlaatstoterstangen over? te ruil tegen gerev. carburateur, dashboard, schakelaars, radiators, waterpomp, waterslangen, ontsteking, geld, noem maar op!

Ik zie uit naar een beetje hulp,

Groeten,

Stef
HY '76
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ha Stef,

Ik denk dat de koperen leiding naar de kop de aanvoer van alle olie naar
de kop verzorgt (weet ik niet zeker)

verder vermoed ik dat de uitlaattuimelaars het eerste dichtslibben aangezien
die op mee van de warmste plekken van het blok zitten, maar ook dat is
maar een theorie van mij.

overigens duurt het behoorlijk lang eer er voldoende olie is opgepompt
zodat je er bij de tuimelaars wat uit ziet komen, maar gelukkig kan je
de motor ook prima laten lopen zonder kleppendeksel.

(ook handig voor het kleppenstellen 'met warme motor' )

bij mij waren de tuimelaarassen ook beschadigd (meer pitjes die dan door
de beweging groeven hebben gevormd.
Ik heb de uitsteeksels erafgeschuurd en de boel gewoon teruggestopt.
(speling as/tuimelaar leek namelijk niet exorbitant)

Aad
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Bij mij zijn de assen behoorlijk ingesleten. Inderdaad duurt het een behoorlijke poos voordat de olie eruit sijpelt, maar ook na een minuut of 5 bij 3 tuimelaars nog steeds geen oliespoortje. ik was echt te laat, misschien een tip aan iedereen; controleer eens de olietoevoer door te draaien met open kleppendeksel!

Dus die koperen leiding is toch voor de olietoevoer, dan zal ik die ook eens schoonpersen.

Heeft er nog iemand asjes liggen??

Groet,

Stef
HY '76
Plaats reactie