Tweede accu
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Tweede accu
hoi,
Aangezien wij een camper met een tweede accu hebben , ligt mij bij dat de tweede accu geen startaccu hoeft te zijn .(Hij hoeft namelijk geen piekstroom te geven ).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Greetzzz ,
Henk
Aangezien wij een camper met een tweede accu hebben , ligt mij bij dat de tweede accu geen startaccu hoeft te zijn .(Hij hoeft namelijk geen piekstroom te geven ).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Greetzzz ,
Henk
Re: Tweede accu
De tweede accu moet inderdaad van een ander type zijn, namelijk een huishoudaccu. Deze kan dieper ontladen worden en levert een lagere piek-amperage. Deze zijn bijvoorbeeld te koop bij de Halfords, maar er zijn ook kwalitatief betere beschikbaar in andere zaken.
De accu's moeten gescheiden worden als de dynamo geen vermogen levert, anders trekt de lege accu de volle leeg.
De netste manier is met een diodeverdeler. Er zijn ook andere methodes, maar die hebben meer vermogensverlies of vereisen een handmatige routine.
Ree
De accu's moeten gescheiden worden als de dynamo geen vermogen levert, anders trekt de lege accu de volle leeg.
De netste manier is met een diodeverdeler. Er zijn ook andere methodes, maar die hebben meer vermogensverlies of vereisen een handmatige routine.
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Tweede accu
Hoi Ree,
prima hier kan ik iets mee, zal maar eens op zoek gaan, een diodebrug zit er bij mij al tussen.
morgen maar eens de accu's bekijken die er in zitten .
Greetzz.
prima hier kan ik iets mee, zal maar eens op zoek gaan, een diodebrug zit er bij mij al tussen.
morgen maar eens de accu's bekijken die er in zitten .
Greetzz.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Tweede accu
Ach, ik ben toch aan het antwoorden 
Als huishoudaccu kun je in principe elke accu nemen, maar aangeraden wordt om een gel- of tractieaccu te gebruiken, die kunnen beide dieper ontladen worden dan een startaccu maar zijn niet bedoeld voor korte stroomstoten zeg maar.
Elke accuspecialist, kampeerzaak of automaterialenhandel kan ze wel leveren.
Wat je voor jezelf moet bepalen is hoeveel capaciteit je nodig hebt en wat het volume is dat het in mag nemen. Ik heb zelf een tijdje 2 tractieaccu's van 100Ah per stuk in de bus gehad.
Die zijn er nu een tijdje uit om alle electra weer opnieuw op te bouwen. (en van Teun moet ik ze eigenlijk verkopen
).
Volume is over het algemeen afhankelijk van de capaciteit.
De capaciteit overigens is (misschien ten overvloede) dus de hoeveelheid stroom die een accu kan afgeven tot hij leeg is.
Een 100Ah accu kan dus ofwel 1 uur lang 100 ampere stroom leveren op 12V en dus een apparaat dat een vermogen heeft van 1200W een uur van stroom voorzien.
Een 12V koelkastje neemt maar 36W (3A) op en kan dus zo'n 33 uur aan staan voor de accu leeg is.
Voor het laden van de accu heb je eigenlijk twee opties: via je dynamo of via een lader (beide te combineren). En via je dynamo kun je dan weer kiezen of je handmatig wil kiezen tussen laden van startaccu of huishoudaccu en een oplossing die dat voor je doet.
Er is op het forum al wel een en ander over geschreven.

Als huishoudaccu kun je in principe elke accu nemen, maar aangeraden wordt om een gel- of tractieaccu te gebruiken, die kunnen beide dieper ontladen worden dan een startaccu maar zijn niet bedoeld voor korte stroomstoten zeg maar.
Elke accuspecialist, kampeerzaak of automaterialenhandel kan ze wel leveren.
Wat je voor jezelf moet bepalen is hoeveel capaciteit je nodig hebt en wat het volume is dat het in mag nemen. Ik heb zelf een tijdje 2 tractieaccu's van 100Ah per stuk in de bus gehad.
Die zijn er nu een tijdje uit om alle electra weer opnieuw op te bouwen. (en van Teun moet ik ze eigenlijk verkopen

Volume is over het algemeen afhankelijk van de capaciteit.
De capaciteit overigens is (misschien ten overvloede) dus de hoeveelheid stroom die een accu kan afgeven tot hij leeg is.
Een 100Ah accu kan dus ofwel 1 uur lang 100 ampere stroom leveren op 12V en dus een apparaat dat een vermogen heeft van 1200W een uur van stroom voorzien.
Een 12V koelkastje neemt maar 36W (3A) op en kan dus zo'n 33 uur aan staan voor de accu leeg is.
Voor het laden van de accu heb je eigenlijk twee opties: via je dynamo of via een lader (beide te combineren). En via je dynamo kun je dan weer kiezen of je handmatig wil kiezen tussen laden van startaccu of huishoudaccu en een oplossing die dat voor je doet.
Er is op het forum al wel een en ander over geschreven.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Tweede accu
Ik zou eerst eens voor mijzelf nagaan of ik wel een tweede accu nodig heb?
Wij rijden nu al een aantal jaren met alleen de startaccu. De enige stroom die wij verder nodig hebben is voor een lampje van 20 Watt en dat trekt de accu niet zomaar leeg!
Wij rijden nu al een aantal jaren met alleen de startaccu. De enige stroom die wij verder nodig hebben is voor een lampje van 20 Watt en dat trekt de accu niet zomaar leeg!
Re: Tweede accu
In mijn bus gebruik ik al 15 jaar twee standaard kwikfit 60 Ampereuur accu's, die met de hand aan en afgekoppeld worden. Zij gaan 5-8 jaar mee.
De gewone accu wordt meestal gebruikt voor het starten. De tweede accu, in het voormalige reservewiel vak wordt gebruikt voor de binnenverlichting 220V omvormer, en eventueel het koelkastje. Het koelkastje gebruik ik meestal op gas, ook tijdens het rijden.
Ik kan ook op de tweede accu starten of beide tegelijk. In het laatste geval is de laadstroom na het starten zo hoog dat de originele dynamo dat niet kon trekken. Deze heb ik jaren geleden vervangen door een grotere capaciteit. Daarna geen problemen meer gehad.
Tot nu toe altijd de motor na de winterstop van 4-6 maanden op de accu's kunnen starten. Met de twee hoofdschakelaars weet je zeker dat alle verbruikers zijn afgekoppeld.
Rijden in de HY blijft een spannende zaak.
Groeten
Leo
De gewone accu wordt meestal gebruikt voor het starten. De tweede accu, in het voormalige reservewiel vak wordt gebruikt voor de binnenverlichting 220V omvormer, en eventueel het koelkastje. Het koelkastje gebruik ik meestal op gas, ook tijdens het rijden.
Ik kan ook op de tweede accu starten of beide tegelijk. In het laatste geval is de laadstroom na het starten zo hoog dat de originele dynamo dat niet kon trekken. Deze heb ik jaren geleden vervangen door een grotere capaciteit. Daarna geen problemen meer gehad.
Tot nu toe altijd de motor na de winterstop van 4-6 maanden op de accu's kunnen starten. Met de twee hoofdschakelaars weet je zeker dat alle verbruikers zijn afgekoppeld.
Rijden in de HY blijft een spannende zaak.

Groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.