30-72-xb kricksteun reparatie
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Dat klopt, Rob, maar daar zit voor mij de lol in.
Overigens zit ik nu ongeveer op de 3 dagen (24 uur), die de garagist van de vorige eigenaar inschatte nodig te hebben voor het laswerk voor de apk.
Overigens ging er zaterdag iemand voor het eerst lassen. Dat draadje kan ik niet meer vinden (stond ook niet onder lassen) en ik wil graag de afloop weten. Wie was dat?
Groet, Lex
Overigens zit ik nu ongeveer op de 3 dagen (24 uur), die de garagist van de vorige eigenaar inschatte nodig te hebben voor het laswerk voor de apk.
Overigens ging er zaterdag iemand voor het eerst lassen. Dat draadje kan ik niet meer vinden (stond ook niet onder lassen) en ik wil graag de afloop weten. Wie was dat?
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Dat denk ik niet, Teun. Ik herinner me iemand die afgelopen zaterdag voor het eerst ging lassen.
Ondertussen heb ik rond de rechter koplamp 'even' wat roest weggebikt, waarna de koplamp met steun gevaarlijk wiegelig werd. Na nog meer bikken toch ook maar de slijptol gepakt en een plaatje op maat gemaakt en er van achter in gelast, meteen maar met een steuntje tegen de voetenplaat. Dat zit nu weer lekker stevig. Een flinke klodder plamuur maakt de zaak wat strakker; wat ik over had, heb ik meteen als 'afwatering' op het balkje aan de achterkant (tussen balkje en ribbelplaat) gewreven.
Links was lassen niet nodig, want het balkje was nog heel. Wel wat rot weggehaald en met vezelplamuur dichtgemaakt. Misschien dat ik eens tegen een plaatje met ribbels aanloop en dan al dit soort kleinigheden weer van ribbels voorzie; maar eerst apk en rijden.
Nu ben ik rechtsvoor bezig; de kricksteun die ik helemaal vooraan heb gemaakt komt al van pas.
Ik denk dat ik niet meteen hoef te lassen, op een gat in de schuin aflopende plaat tussen deurdorpel en langsligger na (hoewel die misschien niet als dragend deel geldt?).
De fuseekogel onder heeft wat speling, nog geen mm, dus dat mag geloof ik wel voor de apk.
In ieder geval is de kogel op de stuurstang kassie wijlen en loopt de rem ook aan. Dat wordt een nieuw topic in een ander hoofdstuk.
Ondertussen heb ik rond de rechter koplamp 'even' wat roest weggebikt, waarna de koplamp met steun gevaarlijk wiegelig werd. Na nog meer bikken toch ook maar de slijptol gepakt en een plaatje op maat gemaakt en er van achter in gelast, meteen maar met een steuntje tegen de voetenplaat. Dat zit nu weer lekker stevig. Een flinke klodder plamuur maakt de zaak wat strakker; wat ik over had, heb ik meteen als 'afwatering' op het balkje aan de achterkant (tussen balkje en ribbelplaat) gewreven.
Links was lassen niet nodig, want het balkje was nog heel. Wel wat rot weggehaald en met vezelplamuur dichtgemaakt. Misschien dat ik eens tegen een plaatje met ribbels aanloop en dan al dit soort kleinigheden weer van ribbels voorzie; maar eerst apk en rijden.
Nu ben ik rechtsvoor bezig; de kricksteun die ik helemaal vooraan heb gemaakt komt al van pas.
Ik denk dat ik niet meteen hoef te lassen, op een gat in de schuin aflopende plaat tussen deurdorpel en langsligger na (hoewel die misschien niet als dragend deel geldt?).
De fuseekogel onder heeft wat speling, nog geen mm, dus dat mag geloof ik wel voor de apk.
In ieder geval is de kogel op de stuurstang kassie wijlen en loopt de rem ook aan. Dat wordt een nieuw topic in een ander hoofdstuk.
Beter gaande dan mooi en staande
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Teun, je had toch gelijkl!
Als dank een plaatje van achter de koplamp:
Groetjes, Lex
Als dank een plaatje van achter de koplamp:
Groetjes, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Jij vordert ook gestaag! Dat het om de rode Hy ging kon bijna niet anders en dat daar voor het eerst aan gelast werd, wist ik omdat ik erbij was 

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Ja, Teun, dat begrijp ik. Maar dat is ook wel een heeeeeeel erg lang item. Ik heb ervoor gekozen de onderwerpen onder te brengen in de bijbehorende hoofdstukken van het forum.
Voor mijn HY heb ik voor het laswerk het laatste stukje klaar voor de apk: het vuistgrote gat onder de schuifdeur, in die schuine plaat van dorpel tot langsligger. Na wat slijpen werd die al groter, want het was een en al gatenkaas onder de laag anti-steenslag. Zie de foto.
Verder zijn er wat plaatjes gelast bij de instapjes en die zijn afgewekt met veel plamuur. Veel eer is daar niet aan te behalen; eigenlijk moeten die er tzt eens nieuw op.
Wat mij betreft is dit de laatste bijdrage in dit hoofdstuk.
Groet en bedankt voor het lezen en de opmerkingen,
Lex
Voor mijn HY heb ik voor het laswerk het laatste stukje klaar voor de apk: het vuistgrote gat onder de schuifdeur, in die schuine plaat van dorpel tot langsligger. Na wat slijpen werd die al groter, want het was een en al gatenkaas onder de laag anti-steenslag. Zie de foto.
Verder zijn er wat plaatjes gelast bij de instapjes en die zijn afgewekt met veel plamuur. Veel eer is daar niet aan te behalen; eigenlijk moeten die er tzt eens nieuw op.
Wat mij betreft is dit de laatste bijdrage in dit hoofdstuk.
Groet en bedankt voor het lezen en de opmerkingen,
Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Voor de snelle vindbaarheid van info vind ik de door jou gekozen opzet ook wel handig. Zeker omdat je veel werk echt beschrijft en met foto's uitlegt. Dus: ga vooral door zo 

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo, dat is weer een tijdje geleden. Iedereen zal wel naar Citromobile zijn geweest, in die tijd heb ik wat gespeeld met de HY.
Woensdag heb ik hem laten keuren; op een slijtplek van de ommanteling van de handremkabel na, leek alles goed. Totdat de keurmeester toch nog een keer de longerons naliep; daar was bij het kloppen rechts bij een dwarsbalkje een ander geluid te vernemen dan elders. Hij kon er met zijn vinder een gaatje in duwen, niet veel, maar toch! dat moest ook nog gelast worden. Donderdag maar weer onder de wagen, het is toch mooi weer. Bij het afkrabben van de verf kwam ik rond het gaatje steeds meer tegen; uiteindelijk heb ik een plaat van 20cm opgelast.
Woensdag heb ik hem laten keuren; op een slijtplek van de ommanteling van de handremkabel na, leek alles goed. Totdat de keurmeester toch nog een keer de longerons naliep; daar was bij het kloppen rechts bij een dwarsbalkje een ander geluid te vernemen dan elders. Hij kon er met zijn vinder een gaatje in duwen, niet veel, maar toch! dat moest ook nog gelast worden. Donderdag maar weer onder de wagen, het is toch mooi weer. Bij het afkrabben van de verf kwam ik rond het gaatje steeds meer tegen; uiteindelijk heb ik een plaat van 20cm opgelast.
- Bijlagen
-
- overal ging de schroevendraaier door het plaatwerk heen bij het afsteken van de verf
- IMG_4868_1.JPG (197.26 KiB) 19652 keer bekeken
Beter gaande dan mooi en staande
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo, en vandaag heeft HY weer apk voor 2 jaar. Als dank heeft hij een trekhaak gekregen:
Beter gaande dan mooi en staande