Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Dat prachtige plekje diep in de Provence of die heftige klapband, vertel alles.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door boven228 »

Omdat dit pasen het weer gewoonweg niet beter had kunnen zijn was de bedoeling om eens een paar dagen door te brengen op texel, gepakt en bezakt voor 6 personen lekker vroeg weg om voor de drukte bij het veer te staan :)

Helaas bleek de tocht na 60 km al over te zijn, een onheilspellende ratel en stilvallen van de motor bleek niet veel goeds te voorspellen :cry: . Omdat de bus nog net kon uitrollen stonden we met de kids gelukkig net op een afrit stil :!: . In afwachting van de wegenwacht maar eens wezen kijken wat er aan de hand kon zijn :?: . kleppendeksel verwijdert en proberen te starten, de motor draaide wel maar pakte niet aan :?: . met de slinger leek het alsof er geen kompressie meer aanwezig was. Dus de bougie's maar eens getrokken en al gauw bleek dat dit geen snelle reparatie zou gaan worden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAFXKVTM-D.jpg

Omdat ook de anwb hier weinig mee kon doen de hele boel maar opgeladen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBDQJQ6Y-D.jpg

eenmaal thuis de kop eraf gehaald en al gauw was duidelijk wat het compressie verlies veroorzaakte :idea:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TTQDDWLE-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3XDD7JV-D.jpg

Ook de cilinderkop was niet meer fris :cry:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTAJCBO4-D.jpg

gelukkig had ik al een reserve kop klaarstaan :mrgreen: die er ook op moest omdat de oude dus niet meer bruikbaar was
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NQ7EKVN-D.jpg

Uit een oud blok maar een zuiger met drijfstang en de cilinderbus gehaald en weer in het blok geplaatst, nog lastig om zo'n pakking te knippen die om de cilinderbus zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOV6F3XZ-D.jpg

Vandaag maar weer even erop uitgeweest om te kijken of alles het weer deed, het weer zat mee en het paasontbijtje was lekker zo aan het water :lol: :lol:


Mijn grootste vraag blijft echter wel wat kan het afbreken van een klep veroorzaken ?? :?: :?: :?: :?:
De klep was echt bij de bolling afgebroken en de veer was gewoon intact.
De kop is er ongeveer 3000 km geleden opgezet, en de klepspeling had ik 200 km terug nog gecontroleerd. Ben nu toch wel bang dat het zo weer zou kunnen gebeuren of is dit echt pech zoals ik al in een ander topic ook las ??

groet kwibus
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door ed-hz »

Hoi,

wat een pech, zeg!

Ik heb wel eens een afgebroken klep gehad doordat de koeling en smering van de kop niet in orde was. De klep wordt dan te heet en laat het afweten. Dit was wel bij een eend, trouwens.

Ziet er wel naar uit dat je snel weer alles gefixed hebt, trouwens!
Indrukwekkend.

Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door citrofielnl »

sjonge, dat tempo kan de anwb gewoon niet tegenop! Tof gedaan.

gr teun
Gebruikersavatar
Harold Les Coiffeurs
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 313
Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
Kenteken: 69EB29
Locatie: Culemborg

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door Harold Les Coiffeurs »

het goede nieuws is inderdaad dat je het wel weer snel opgelost hebt!
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door LEiPiE »

Ik kan goed met je meevoelen, heb precies hetzelfde gehad. Was zo als Edwin al zei: te weinig smering.
Bij mij omdat bij de revisie die ik zelf had gedaan 1 van de tuimelaaras-steunen gebroken is doordat een van de ringetjes klem was komen te zitten tussen as en steun en ik 'm dus zelf bij het natrekken kapot heb getrokken blijkbaar. Dat heb ik toen niet gezien en het is 1000km goed gegaan, tot inderdaad een klap en veel geratel en precies dezelfde foto's als jij hebt... gat in de zuigerkop, klepzittingen kapot, kop "gezandstraald".
Top dat ie alweer rijklaar is!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door boven228 »

Bedankt voor het meeleven,


Afbeelding


Als ik goed begrijp zou hij dus te weinig smering gehad kunnen hebben??
er heeft geen ringetje klemgezeten en er is ook geen steun gebroken wat ik tussen de gedemonteerde onderdelen zie.

kan dat dan pas na 3000 km dit tot gevolg hebben, voor mijn idee loopt iets zonder smering al veel eerder kapot.

Is dit nog op een manier te kontroleren dan of alles wel voldoende smering krijgt ??

Het volle vertrouwen wat ik in kwibus had heeft wel een deuk opgelopen en ik ben nu wel wat huiverig om met de zomervakantie weer een paar duizend km te gaan rijden

groetjes kwibus
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door Otje »

Hoi Kwibus !
Ben absoluut onder de indruk van de snelle reparatie ! Maar wil even reageren op dat "vertrouwen" wat je een beetje kwijt bent. Vorig jaar, op een "snelle" korte voorjaarstrip naar Zuid-Frankrijk, begon onze Otje, na zo'n 2.000 km, op de terugweg plots hevig te ratelen. Zodra de 2e en 3e versnelling werden gebruikt werd het lawaai steeds oorverdovender. Aangezien er nog 500 km te gaan was zijn we tòch, op hoop van zegen, in grote spanning doorgetuft, uiteindelijk niet sneller meer dan met 65 kmh. Eenmaal thuis de versnellingsbak eens opengepeuterd. Wat bleek: het lager van de bovenste as was compleet "ingelopen" en had gigantisch veel speling, echter het lager van de onderste as bevatte nog maar 3 van de oorspronkelijke 10 kogels en danste op en neer in de buitenste lagerschaal ... Nieuwe lagers geplaatst, zaakje draaide weer. Maar, óók mijn aanvankelijk blind vertrouwen had een knauw gekregen. Later in het jaar heeft Otje nog 3.500 km in Frankrijk rondgetuft, (gelukkig) zonder één enkel probleem. Maar de eerste paar honderd kilometers zweette ik wèl peentjes, bijna met m'n oor op de vloer om te luisteren of ik geen rare geluiden hoorde ... Nu ... heb ik dat vertrouwen al lang weer terug maar ... ik houd altijd een slag om de arm. Daarnaast: dat lidmaatschap van de ANWB is zo gék nog niet; uiteindelijk kom je altijd weer samen thuis.
Groet en véél sterkte met de komende ... tig kilometers !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door ed-hz »

Hoi,

het kan inderdaad even duren voordat het stuk loopt, het duurde bij mijn eend ook vrij lang. Heb duizend kilometer gereden zonder 1 drup olie in mijn kop....
Als je oliepomp wat minder wordt, en je wat speling krijgt op je krukastappen,
houdt je heel weinig druk over voor het smeren van je kop.

Je kan dit controleren door de motor te laten draaien zonder kleppendeksel.
je ziet dan op den duur olie over je tuimelaars naar je kleppen lopen.
Dit kan afhankelijk van de staat van je motor lang duren.
Zoek maar eens op het forum, er zijn al meer berichten over verschenen.
Zie bijvoorbeeld "olievoorziening kleppentrein" en het filmpje van webmeistera in het topic "klepspeling".

Als er geen olie komt moet je kijken hoe dit komt:
Check de toevoerleiding naar je kop, die kan verstopt zijn,
of zit vast met een massief boutje in plaats van een hol boutje (kan gebeuren, nietwaar?)
Ook tussen de kopbouten en de gietstukjes kan veel zwarte derrie zich ophopen.
De opvoerdruk van de oliepomp zou je ook kunnen checken, ik heb hier alleen geen ervaring mee.

Er zijn trouwens nog meer redenen waarom een klep kan breken:
- onjuiste uitlijning van klepgeleider en klepzitting, waardoor de klepsteel steeds gebogen wordt en op vermoeiing stuk gaat.
- foutje in de klep zelf zoals een insluitsel of een scheurtje wat langzaam verder groeit.

Succes,

Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: Soms zit het mee, soms heeeel erg tegen

Bericht door boven228 »

bedankt voor het meedenken,
Vervuiling sluit ik uit aangezien de kop na het inslijpen van de kleppen volledig gereinigd is met alle delen die erop zaten.

wel zag ik vandaag dat ik 20W50 had gebruikt ipv 20W40, maar of dit echt de oorzaak kan zijn ??

Na verdere inspectie zag ik vanavond wel dat de klepgeleider na 3000 km wel absurd veel ingesleten was, de afgebroken steel heeft wel 2/3 mm speling onderin bij de kop. Zou doordat er een klepgeleider abnormaal snel verslijt (reden ....) dan de klepsteel steeds iets kunnen verbuigen (klinkt opzich niet vreemd). Toch had ik geen overdreven hoge carterdruk en het olieniveau heb ik de laatste 2000 km ook niet hoeven bij te vullen

zal inderdaad eens gaan kijken of er genoeg naar de kop gaat door de banjo bout iets te lossen om dit uit te sluiten

Voor mijn eigen geruststelling wil ik graag de reden achterhalen om niet weer een cilinderkop en zuiger te verspelen aan iets wat was te voorkomen

Morgen zal ik de kleppendeksel weer eens lichten

gr kwibus :wink:
Plaats reactie