Beetje meer vermogen voor een HY
Beetje meer vermogen voor een HY
laat ik beginnen met gegroet citrofielen.
Ik sta kort voor de (hernieuwde) aankoop van een HY. De HY die ik op het oog heb is in redelijke staat, met een goed draaiende motor en dito bak, enig werk wacht echter desondanks.
Nu heb ik het snode plan opgevat om een andere motor in mijn nieuwe aanwiinst te gaan leggen, gewoon omdat een beetje meer vermogen op vakantie toch wel prettig(er) is. (Een file van 134 wages achter je aan terwijl je in de vogezen met het zweet in je hand een bergje opslingert is niet je-dat voor het vakantiegevoel).
Jullie voelen hem al aankomen: suggesties? do's en dont's? tips, opmerkingen en aanbiedingen, alles welkom op zjuul4u@yahoo.co.uk
Onmetelijke dank (en een eventuele lekkere slok) wacht op u.
Groeten
Zjuul
Ik sta kort voor de (hernieuwde) aankoop van een HY. De HY die ik op het oog heb is in redelijke staat, met een goed draaiende motor en dito bak, enig werk wacht echter desondanks.
Nu heb ik het snode plan opgevat om een andere motor in mijn nieuwe aanwiinst te gaan leggen, gewoon omdat een beetje meer vermogen op vakantie toch wel prettig(er) is. (Een file van 134 wages achter je aan terwijl je in de vogezen met het zweet in je hand een bergje opslingert is niet je-dat voor het vakantiegevoel).
Jullie voelen hem al aankomen: suggesties? do's en dont's? tips, opmerkingen en aanbiedingen, alles welkom op zjuul4u@yahoo.co.uk
Onmetelijke dank (en een eventuele lekkere slok) wacht op u.
Groeten
Zjuul
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Nog meer vermogen??
(Die van ons ,H78 motor op LPG en 19x400 michelins, blert Jan en alleman eruit, we halen zelfs vrachtwagens in die bergje op gaan)
Wat kan jou die sliert achter je nou schelen? Zolang er maar niet zo'n sliert voor je zit waar je niet langs kan (en dat risico ga je natuurlijk lopen met nog meer vermogen
)
Aad
(Die van ons ,H78 motor op LPG en 19x400 michelins, blert Jan en alleman eruit, we halen zelfs vrachtwagens in die bergje op gaan)
Wat kan jou die sliert achter je nou schelen? Zolang er maar niet zo'n sliert voor je zit waar je niet langs kan (en dat risico ga je natuurlijk lopen met nog meer vermogen

Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
Zjuul,
Ik sluit helemaal aan bij Gerard Maas en zou nog het volgende erbij willen opmerken.
Wanneer je een ander motorblok monteert voldoet volgens mij jou HY niet meer aan het kentekenbewijs van jouw auto. Deze auto is namelijk net alle andere voitures die op Neerlands wegen worden toegelaten, typegekeurd door de RDW en op grond daarvan is een kentekenbewijs verstrekt. Plaats je er een andere motor in zal het voertuig niet meer aan die voorwaarden voldoen en op zich is dat het probleem niet maar volgens mij kan een verzekeringsmaatschappij bij een eventueel voorval moeilijk gaan doen en dat ga je niet willen.
Het is echter wel de vraag in hoeverre er een controle op het motorblok plaatsvindt; de meeste APK-stations kijken alleen maar of de motor voldoet aan de CO-eis.
En over een eventuele controle onderweg hoeven we het niet te hebben want de kennis van de gemiddelde Nederlandse politieman/-vrouw is niet zodanig dat men een HY-motorblok of een ander motorblok zal herkennen in jouw auto.
Er zijn echter een paar uitzonderingen die het mogelijk wel zullen zien en je zult maar net meemaken dat je die tegenkomt. Ik weet dat er ondermeer in het Noorden een tweetal is die meer weten van de HY dan de gemiddelde diender, dus: KIJK UIT!
Verder veel plezier met je HY,
Groet'n uut 't Veen
Hypeter
Ik sluit helemaal aan bij Gerard Maas en zou nog het volgende erbij willen opmerken.
Wanneer je een ander motorblok monteert voldoet volgens mij jou HY niet meer aan het kentekenbewijs van jouw auto. Deze auto is namelijk net alle andere voitures die op Neerlands wegen worden toegelaten, typegekeurd door de RDW en op grond daarvan is een kentekenbewijs verstrekt. Plaats je er een andere motor in zal het voertuig niet meer aan die voorwaarden voldoen en op zich is dat het probleem niet maar volgens mij kan een verzekeringsmaatschappij bij een eventueel voorval moeilijk gaan doen en dat ga je niet willen.
Het is echter wel de vraag in hoeverre er een controle op het motorblok plaatsvindt; de meeste APK-stations kijken alleen maar of de motor voldoet aan de CO-eis.
En over een eventuele controle onderweg hoeven we het niet te hebben want de kennis van de gemiddelde Nederlandse politieman/-vrouw is niet zodanig dat men een HY-motorblok of een ander motorblok zal herkennen in jouw auto.
Er zijn echter een paar uitzonderingen die het mogelijk wel zullen zien en je zult maar net meemaken dat je die tegenkomt. Ik weet dat er ondermeer in het Noorden een tweetal is die meer weten van de HY dan de gemiddelde diender, dus: KIJK UIT!
Verder veel plezier met je HY,
Groet'n uut 't Veen
Hypeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Hoe ga je die omgedraaid laten lopen dan Gerard?Gerard Maas schreef:Je zou er een DS21 motor in kunnen hangen,maar de HY78 is door de fabriek al geknepen om hem veilig te houden.
Of kan je in de hy-bak ook het differentieel omdraaien, net als bij de eend?
Overigens kun je de motorombouw altijd legaal doen via de RDW. Dan zijn er wel weer eisen aan natuurlijk.
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
HY motor (vervolg)
Hallo Citrofielen,
Het maakt nogal verschillende reacties los zie ik.
Wat mij op het idee bracht een andere motor in mijn (bijna eigen) HY te leggen is het volgende, ik kan me herinneren een aantal jaren geleden met enkele eend-rijders te hebben gesproken die allen (3 man) de motor van een GS in hun 2cv hadden gelegd. Het voordeel is duidelijk, betere acceleratie en een hogere topsnelheid. Mijn vorige HY was een verlengd-verhoogde versie uit 66 met zelfmoorddeuren, fijne bus, ruim genoeg, maar als je daarmee de bergen inging hield je je hart vast of je de top zou halen (berg af was trouwens ook een hele belevenis ONDANKS gereviseerde remmen
).
Volgende vraag om raad: dit alles gelezen hebbend kan ik dan niet beter naar een HY diesel zoeken? Heeft die niet een groter koppel en dus dito meer remkracht? Nu ben ik overigens niet zo'n puritein dat mijn tuubje helemaal origineel MOET zijn dus al brainstormend kwam ik uit bij de volgende aanvullende vraag, kunnen de remmen niet gemoderniseerd worden, c.q. zijn schijfremmen mogelijk op een HY?
Ben benieuwd naar jullie reacties! Citrogroeten, Zjuul
Het maakt nogal verschillende reacties los zie ik.
Wat mij op het idee bracht een andere motor in mijn (bijna eigen) HY te leggen is het volgende, ik kan me herinneren een aantal jaren geleden met enkele eend-rijders te hebben gesproken die allen (3 man) de motor van een GS in hun 2cv hadden gelegd. Het voordeel is duidelijk, betere acceleratie en een hogere topsnelheid. Mijn vorige HY was een verlengd-verhoogde versie uit 66 met zelfmoorddeuren, fijne bus, ruim genoeg, maar als je daarmee de bergen inging hield je je hart vast of je de top zou halen (berg af was trouwens ook een hele belevenis ONDANKS gereviseerde remmen

Volgende vraag om raad: dit alles gelezen hebbend kan ik dan niet beter naar een HY diesel zoeken? Heeft die niet een groter koppel en dus dito meer remkracht? Nu ben ik overigens niet zo'n puritein dat mijn tuubje helemaal origineel MOET zijn dus al brainstormend kwam ik uit bij de volgende aanvullende vraag, kunnen de remmen niet gemoderniseerd worden, c.q. zijn schijfremmen mogelijk op een HY?
Ben benieuwd naar jullie reacties! Citrogroeten, Zjuul
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Ik heb mensen gesproken die DS zuigers in hun HY hebben gezet, en een langere overbrengingsverhouding. Ik heb in een van die HY's gereden (op gas!!); als een speer, bij 75-80 zet je hem in z'n 3 en dan gaat ie gewoon door tot ver over de 100 Nadeel; een heeeel groot gat tussen de versnellingen; in de heuvels moet je al heel snel terug naar 2. Voordeel; op de vlakke weg rijdt hij bij 100 km/u nog vrij stil door een lager motortoerental.
HY '76
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di nov 25, 2003 4:06 pm
- Locatie: antwerpen, belgië
- Contacteer:
in mijn hy heeft Jeff Wintermann bij de revisie de DS-zuigers gemonteerd (de zogenaamde pistons bombés).
ik kan moeilijk een zinnig voor/na vergelijk maken want voordien zat er een slecht afgestelde 1600 cc in en nu dus een gereviseerde 1900 cc.
De trekkracht is in alle geval ruimschoots voldoende nu - veel koppel, je kan lang in 3de versnelling blijven, ook op hellingen in bv Frankrijk.
Dat is dan wel met een standaard-korte bus die bijna leeg is maar volgens mij sleurt die motor ook met plezier 3,5 ton de berg op.
Volgens mij zou nog meer koppel niet te benutten zijn, tenzij je zoals al eerder aangegeven de overbrengingsverhoudingen aanpast of een 4de versnelling toevoegt.
ik kan moeilijk een zinnig voor/na vergelijk maken want voordien zat er een slecht afgestelde 1600 cc in en nu dus een gereviseerde 1900 cc.
De trekkracht is in alle geval ruimschoots voldoende nu - veel koppel, je kan lang in 3de versnelling blijven, ook op hellingen in bv Frankrijk.
Dat is dan wel met een standaard-korte bus die bijna leeg is maar volgens mij sleurt die motor ook met plezier 3,5 ton de berg op.
Volgens mij zou nog meer koppel niet te benutten zijn, tenzij je zoals al eerder aangegeven de overbrengingsverhoudingen aanpast of een 4de versnelling toevoegt.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Een simpele manier om je overbrengingsverhouding iets langer te maken is het monteren van 19x400 banden. De H78 motor van onze bus trekt dat makkelijk, zelfs op LPG. Grootste voordeel vind ik dat je met minder RPM op dezelfde kruissnelheid zit.
Grappige bijkomstigheid is dat de snelheidsmeter nu nog maar 1% afwijking heeft (gemeten met GPS) Met 17x400 eronder moet dat dus veel meer zijn.
Grappige bijkomstigheid is dat de snelheidsmeter nu nog maar 1% afwijking heeft (gemeten met GPS) Met 17x400 eronder moet dat dus veel meer zijn.
Ik weet dat het een Britse oplossing is, maar heeft er iemand wel eens een overdrive op een HY gezet? In combinatie met een langere overbrenging creeer je zo 5 versnellingen (3bak met od op 2+3) met meer trekkracht en een hogere top. En een OD schakelt veel sneller dan een versnellingsbak.
Zo hoef je motorisch niets in te leveren of aan te passen.
Erik
Zo hoef je motorisch niets in te leveren of aan te passen.
Erik