30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door alex »

Juist het laatste wiel dat ik nakijk geeft problemen. Rechtsvoor kan ik het wiel nauwelijks draaien, zo stroef loopt het. Het terugstellen van de stelnokken (over de afgeplatte zijden past mooi een steeksleuteltje 10) heeft daarop geen effect. Ook de handremhevels komen netjes terug. Dat moet nader bekeken worden.

De grote moer van de naaf gehaald met een 38mm dop en een verlenging van een meter op het wringijzer. En maar schommelen op het uiteinde. Ik ben dan altijd bang dat er iets losschiet, want die doorvering heeft zoveel kracht, dat die het wringijzer zo door je ruit heen jaagt. Ook begon ik te twijfelen, of hier wel linkse draad op zat. Maar goed, de moer gaat op een gegeven moment los. Vervolgens de 6 boutjes (12mm) van het lagerdeksel door de openingen in de trommel losgemaakt. Een velg omgekeerd op de trommel gemonteerd, waardoor je makkelijker kan slaan en zo het geheel al draaiend van de naaf af getikt; dat was een heel werk.
De remschoen voor ziet eruit alsof er olie op heeft gezeten, waar nu veel stof in vast is komen te plakken. Die plak zit hier en daar ook in de trommel. De achterste schoen ziet er prima schoon en gebruikt uit. De dikte van de voering schat ik op 4mm.
Beide remcilinders lekken niet, maar zien er ook niet jofel uit met uitgehard vet en onder wat roestsporen achter de stofkap. De ontluchtingsnippel draait keurig los en er treedt een poefje luchtdruk uit. Volgens mij kan ik de cilinders laten zitten, want als ik de beide veren van een schoen loshaal, kan deze gekanteld worden om diens draaipunt en kan ik goed bij de remcilinder. Dat scheelt me mooi het centreren van de remschoenen en het ergens lenen van zo'n apparaat.

De voorste veer loshalen gaat makkelijk, maar de achterste vergt wat geduld en gepriegel; uiteindelijk lukt het met een schroevendraaier tussen de laatste windingen en dan terugduwen en uit de bevestigingspen lichten. Meteen de remschoenen schoongemaakt. De voorste schoen is geheel nieuw, want het nummer 18777 70595 is op het wrijvingsvlak nog zichtbaar; die heeft dus nog geen dienst gedaan.
Vervolgens de onderste remcilinder leeggehaald, wat kan door het wegklappen van de remschoen. De inhoud kwam los na een paar keer indrukken. Er kwam zo'n 100 cc vieze zwarte drab uit, denk ik. Maar er is geen roest aanwezig, behalve het uitstekende tuitje met de gleuf voor de remschoen. Na het schoonmaken met een doekje en een kunststof schuursponsje zagen de onderdelen er goed uit. Het zuigertje was wat gecorrodeerd, maar ook bruikbaar te maken. De cup was als nieuw (1''1/4 van Akron 3008) en de manchet (Lockheed R(E)35 232) wat uitgelubberd, maar met een tyewrap nog gangbaar te maken. Het cilindertje had geen putjes, alleen wat aanslag.
De achterste remschoen is losgehaald bij de remcilinder en gekanteld om zijn draaipunt. Nu is de remcilinder bereikbaar voor onderhoud.
De achterste remschoen is losgehaald bij de remcilinder en gekanteld om zijn draaipunt. Nu is de remcilinder bereikbaar voor onderhoud.
IMG_4721_1.JPG (107.32 KiB) 16231 keer bekeken

De bovenste zuiger etc kwam meteen los zodra de remschoen werd weggeklapt. Ook hier wat viezigheid en corrosie, maar goed herbruikbaar.
Omdat alles goed bereikbaar was, heb ik de draaipunten allemaal met kruipolie ingespoten en voor zover mogelijk flink bewogen. Met name de beide handremhevels gaan nu netjes licht.
De zuigers weer aangebracht met speciaal vet en de schoenen gemonteerd met kopervet op de glijpunten.

Omdat Harrie langs kwam meteen rechtsvoor de remolie maar ververst en ontlucht. Dat gaat met twee man toch makkelijker. Helaas stond links de wagen bijna in de struiken, dus die zijde moet later maar eens. Wel de remschoenen even vastgezet met een lijmklem, want er kwam anders geen olie uit het slangetje.

Vervolgens de trommel schoongemaakt en gemonteerd. Daarbij is bij de achterste remschoen onderaan een hoekje uitgebroken. Dat heb ik iets onder verzet gevijld, evenals de oplopende remschoenen (dat doe ik altijd om happen te voorkomen). De handrem moest iets gelost worden; die stond ook wat strakker afgesteld dan links (wellicht dat daardoor deze kant aanliep?). Toch bleef de trommel nog hangen op een stuk van een halve centimeter breed en een paar centimeter lang van de achterste remschoen bovenin achter; de aanloopsporen heb ik met de vijl weggehaald, waarna de montage voorspoedig verliep. Na het afstellen van de nokken loopt alles mooi vrij en remt meteen als de oplopende kant van de handrem gebruikt wordt, zowel heen als terug draaiend. De aflopende kant remt ook, maar dan is duidelijk meer kracht nodig. In ieder geval doen beide remschoenen nu mee bij het remmen.
Tot slot de remleiding even schoongeschraapt en in de tectyl gezet.

Dit kan weer even mee.

Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door alex »

Tja, als je rechts helemaal zuiver hebt, twijfel je hoe het links ook al weer was.
Daarom heb ik het wiel links weer los gehaald en geconstateerd, dat na het remmen met de voetrem de trommel toch niet helemaal vrij liep. Dus dezelfde riedel als rechts uitgevoerd:

Moer los, 6 boutjes los, velg verkeerdom gemonteerd, rammen op 4, 8 en 12 uur, onder gelijktijdig draaien van de velg.
Loshalen van de remtrommel voor met een omgekeerde velg en zware hamer.
Loshalen van de remtrommel voor met een omgekeerde velg en zware hamer.
IMG_4748_1.JPG (101.4 KiB) 16196 keer bekeken

Onder de aandrijfas heb ik op de onderste triangel een balkje gelegd, zodat de aandrijfas niet naar beneden kan vallen. Ik ben wat voorzichtiger geworden na de kapotte simmerring rechts. De as blijft nu ook mooi op hoogte voor het monteren straks.
Tevoorschijn kwam de trommel met ditmaal het complete lager daaraan (rechts was een deel in de fusee blijven zitten). Dat ziet er zo uit:
De trommel is los.
De trommel is los.
IMG_4749_1.JPG (120.12 KiB) 16196 keer bekeken

Over de asstomp en in het lagerzitting heb ik een halve fles geschoven met een lapje als opvulling. Nu kan ik lekker schoonschrapen zonder die onderdelen vies te maken. Op de remschoenen zat weer plak, die er af is geschraapt. Na behandeling met remreiniger ziet het er weer prima uit.
De remschoen met plak erop. Een ondekant van een plastic fles dient om de asstomp en lagerzitting schoon te houden.
De remschoen met plak erop. Een ondekant van een plastic fles dient om de asstomp en lagerzitting schoon te houden.
IMG_4751_1.JPG (85.69 KiB) 16196 keer bekeken

Uit de remcilinders kwam weer prut. Gelukkig waren ze na wat voorzichtig schraapwerk (om wat plak te verwijderen) weer gangbaar. In beide cilinders vond ik kleine stukjes slang van circa 3mm doorsnee; waar die vandaan komen is me een raadsel.
Alles geolied, gevet en weer in elkaar gezet. Gelukkig had ik net daarvoor de filmpjes van de remmencursus gezien, zodat ik wist dat het terugplaatsen van het hele lager extra voorzichtig en precies haaks moet gebeuren. Dat ging dan ook meteen perfect. Alleen de laatste halve centimeter wilde de trommel niet er op, terwijl de moer al weer vast zat. Toen bleek, dat de lagerflens met de 6 boutjes eerst aangehaald moet worden, waarna de trommel er met de grote moer soepeltjes verder op draait.
Afstellen, doorsmeren, tectyleren alle remleidingen. Totaal 6 uur werk; het gaat steeds sneller en voor is nu ook voorzien van nieuwe remvloeistof.
Beter gaande dan mooi en staande
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door citrofielnl »

Als ik dit zo lees, zou het mij niet verbazen als het rubber dat je aantrof en de zwarte drab uit de remslangen komt. Dat zou ook het aanlopen kunnen verklaren. Veiligheidshalve even twee slangetjes installeren?

gr Teun
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door Otje »

Teun: absoluut óók mijn idee !
En Lex: als je nu tóch bezig bent ... kost misschien nú een paar knaken maar je weet dan wèl zeker dat je de hele exercitie niet binnenkort hoeft óver te doen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door ghys »

...goed bezig lex!
Zo zie je maar weer dat alles wat er aan de buitenkant nog goed uitziet van binnen toch altijd (wat) erger is.

En de remmen zijn belangrijk dus zoals al eerder is vermeld door beide heren ...slangen vervangen!
Remolie is geen fijn spul en vreet de binnenzijde van de rubberslangen kapot en dient dus eens in de paar jaar te gebeuren. En die paar euro (meen 30 eurie per slang) kom je vast en zeker overheen ;)

Vergeet ook niet meteen de slang(en) achter te vervangen als je nu toch bezig bent.
Succes!
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door citrofielnl »

Wat me ook opvalt is dat je zegt dat 1 van de remschoenen nog geen dienst heeft gedaan. Ik zou toch een rondje centreren doen, want dat is niet normaal. Kan natuurlijk zijn dat het kwam door een vastzittende cilinder, maar toch, dat haal ik zo niet uit de tekst.

Hooi,

Teu
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door alex »

Zo, vandaag naar de apk geweest. Om eens te kijken hoe mijn werk aan de remmen uitpakt, heb ik een station uitgezocht met een remmentestbank (die heeft 'mijn' garage nog niet).
Voor 9% verschil en achter 11, dat is dus ruim binnen de marge en prima; toch leuk om te weten.
Ook de proefrit was leuk en gezellig, alleen daarna bleek de wagen niet ver genoeg omhoog te kunnen om te mogen keuren. Met wat bukken heb ik er wel leuk onder kunnen kijken.
Geen apk dus, maar wel leuk en officieel toegestaan met schorsing gereden. HY rijdt best lekker en tot 70 km/u ook redelijk geruisloos.
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door Otje »

HY rijdt best lekker en tot 70 km/u ook redelijk geruisloos.
Lex,
Lex: je beseft toch wel dat je zó iets over een HY alleen aan intimi kunt vertellen hè ...?
WIJ snappen wat je bedoelt; de BUITENWACHT denkt daar ànders over ... :lol:

Overigens alle lof voor jouw uitgebreide toelichting en de uitstekende foto's !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
nordmic
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr sep 08, 2006 8:45 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door nordmic »

lex,

als mede-Vlagtwedder: waar laat je de Hy keuren?
om de trommels er in het vervolg wat soepeler af te krijgen, heb ik wel een slagtrekker.

Scheelt knokkels en kabaal ten opzichte van de velg en hamer..

Groet,

Michiel
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb voorrem rechts loopt aan

Bericht door alex »

Goeiemorgen Michiel.

Ik wist dat er een HY was/is in Vlagtwedde; dat ben jij dus, leuk.
Sorry voor het late antwoord, ik heb je nu pas gevonden, want ik kijk niet altijd alle items na.

Mooi aanbod, waar ik graag gebruik van maak.
Ik laat mijn auto's keuren bij Jan Bruining in Rhederbrug; hij en zijn keurmeester hebben wel lol in oude vehikels. De boel moet natuurlijk wel goed zijn, maar het is geen enkel probleem dat ik zelf het onderhoud doe en eventueel benodigde reparaties uitvoer.
En, wat voor mij belangrijk is: ik mag bij de keuring zijn; dat kost wel wat extra wachttijd, maar dat heb ik er graag voor over.

Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Plaats reactie