Motor opnieuw starten na stilstaan
Oooooooooooooooooooooooohhhhhh yeaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh!!!! Hij doet het!!!!! Hij doet het!!!! Hij doet het!!!!! Niet te geloven.... Het was dus (net als bij de murphy) de ontsteking die niet goed afgesteld stond. Had dan maar de werkwijze uit het werkplaatshandboek gevolgd, na veel gepruts gevonden hoe het juist werkte: draaien tot het pinnetje in het gaatje valt (eerst onderzocht of het er bij elke toer inviel en niet enkel bij de ontsteking, bleek dus idd zo te zijn dat hij er altijd inviel), dan een testlampje verbonden met massa en aansluiting van de condensator (eerst bleef het branden, maar dat was na ruim onderzoek te wijten aan het feit dat de massa niet was aangsloten op de allumeur - was eraf gedonderd - en het feit dat mijn bougiekabel niet inzat), dan draaien aan het hele zooitje tot het testlampje uitging en dan de allumeur vastgezet, eens geprobeerd te starten maar hij deed niks, waarop ik alle bougiekabels maar eens verstoken heb (allemaal aan de overkant gezet zodat de vonk komt op het moment dat er ontsteking moet zijn). Opnieuw proberen starten en na één enkel rondje kwam er al lawaai uit. Van het verschieten had ik hem direct terug afgezet. Dan eerst wat kabels vastgemaakt (choke en gaskabel ed) en eens opnieuw gestart en wat een schitterend geluid kwam er dan uit. Ongelooflijk... Overal rook in de bus want de hele uitlaat is zo lek als een drainagebuis (voor zover er een uitlaat is, want zoals gezegd, die stopt naast de boîte), maar de pret kon niet op! Morgen alles op punt zetten, radiator kuisen, olie, de meeste vijzen terug vastzetten, en dan eens een paar metertjes proberen rijden...hééél stilletjes want er zijn momenteel geen remmen. Das nodig want hij staat nu net niet onder het afdak (staat met zn wiel in een gootje en daarmee kregen we hem niet binnengeduwd) en morgen gaat het regenen. Tjonge jonge, sorry voor de lange tekst maar ben echt supercontent. Allemaal bedankt voor de hulp!!!
Groeten
Pieter
Groeten
Pieter
Laatst gewijzigd door Pietervdb op wo aug 31, 2005 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey,
is het logisch/normaal dat er bovenaan uit het kleppendeksel (de zwarte afsluiting met de opening die naar de luchtfilter gaat) een witte rook uitkomt als hij draait? Mijn luchtfilter zit er nnog niet op, dermee dat ik het goed kan zieen. Is wel vervelend want al die rook komt dus voorlopig in de cabine terecht... Zit er misschien teveel olie op? Of is het gewoon omdat hij de eerste keer draait?
Groeten
pieter
is het logisch/normaal dat er bovenaan uit het kleppendeksel (de zwarte afsluiting met de opening die naar de luchtfilter gaat) een witte rook uitkomt als hij draait? Mijn luchtfilter zit er nnog niet op, dermee dat ik het goed kan zieen. Is wel vervelend want al die rook komt dus voorlopig in de cabine terecht... Zit er misschien teveel olie op? Of is het gewoon omdat hij de eerste keer draait?
Groeten
pieter
Ja en nee.Pietervdb schreef:Hey,
Groeten
pieter
Ja als in: het is de leiding van de dampretour.
En nee als in: dat zou eigenlijk nauwelijks zichtbaar mogen zijn. Is vaak een aanduiding voor grotere motorproblemen.
Maar aangezien jou motor al lang niet meer gelopen heeft, zou het ook gewoon condens (waterdamp dus) dat nu vrijkomt omdat de boel voor het eerst sinds jaren weer op bedrijfstemperatuur komt.
Bij een teveel aan olie: Ik zou toch eerst even de olie peilen. En het teveel er af laten lopen. Trouwens, na zolang stilstand moet je de olie toch zeer binnenkort verversen, vanwege residu dat vrij kan komen. Te veelolie geeft eerdergrijze/ zwarte rook.
Erik
Ik ben van plan van het weekend mijn bakolie te verversen. Lijkt me nogal vanzelfsprekend, maar op zoek op het forum naar tips kon ik niets vinden. Is het volkomen vanzefsprekend? Zijn er handige tips?LEiPiE schreef:misschien handig als een van de experts hier plaats hoe je nou precies de versnellingsbakolie moet verversen/bijvullen?
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Aan de onderzijde zit een aftapplug, aan de zijkant een niveauplug. Nadat de oude olie afgetapt is (vuldop open zetten) moet de aftapplug er weer in, de niveauplug mag er nog even uit blijven. Via de vuldop vullen tot de olie er bij de niveauplug weer uit loopt. Stoppen met vullen, niveauplug er in en de vuldop er weer op.
De niveauplug is vanaf de bovenzijde goed bereikbaar. De aftapplug is wat lastiger. Dit moet vanaf de onderkant, je hebt wel een verlengstuk op je ratel nodig. Draag wegwerphandschoenen op het moment dat je de aftapplug gaat losdraaien, want het loopt je in stralen over de handen.
Succes!
Frank
De niveauplug is vanaf de bovenzijde goed bereikbaar. De aftapplug is wat lastiger. Dit moet vanaf de onderkant, je hebt wel een verlengstuk op je ratel nodig. Draag wegwerphandschoenen op het moment dat je de aftapplug gaat losdraaien, want het loopt je in stralen over de handen.
Succes!
Frank
Kijk, daar komen de langverwachtte tips!
Kan het beter warm?, of is koud goed?
Groet,
Ree
Is het dan niet slimmer om eerst de aftapplug eruit te halen en vervolgens pas vuldop en niveauplug? Of is dit een risico mbt het niet kunnen losmaken van de niveauplug en dan niet weten hoeveel bakolie je moet bijvullen?rodeHY schreef:Draag wegwerphandschoenen op het moment dat je de aftapplug gaat losdraaien, want het loopt je in stralen over de handen.
Kan het beter warm?, of is koud goed?
Groet,
Ree
-
- HY Forum Super Expert
Het kan koud maar bedenk dat er dan wellicht bezinksel van deeltjes
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.
Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.
Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.
Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.
bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.
lees ook eens: http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
Ik gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
Aad
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.
Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.
Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.
Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.
bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.
lees ook eens: http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
Ik gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
Aad
-
- HY Forum Super Expert
-
- HY Forum Super Expert
En daar staat dus geen olie van Kroon tussen die je bij de Brezan kan krijgen (eerder door Pieter is de link van dezeolie gepost)Webmeistera schreef:bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Ik heb het bij de brezan nagevraagd (daar was een man die heel veel jaren HY heeft gereden) en heeft mij verzekerd dat de olie echt goed is voor de HY.
Mag ie aan het lijstje toegevoegd worden?
Groet,
Ree
Laatst gewijzigd door Ree op wo aug 16, 2006 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.