
30-72-xb kricksteun reparatie
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo, dat vordert gestaag!!! Ik heb wel een dopsleutel 55 te leen, maar vlagtwedde is meen ik niet echt op fietsafstand 

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Welke vlakken bedoel je precies? Ik had ze nog niet echt ontdektalex schreef: Overigens een prachtige eenvoudige bevestiging met die puntbout, en wat doordacht dat er ook twee vlakken voorzien zijn om een breekijzer achter te zetten, zodat die makkelijk uit het gat te wrikken is.

(heb 'm daarentegen ook met behulp van een balkje en een zware moker van z'n plek gekregen)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
waarom zit die driehoek erop? Dat is denk ik verboden
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Is inderdaad verboden, het suggereert dat er sprake is van een aanhanger. Tenzij je de bus op sleeptouw neemt, is daar toch geen sprake van 
gr teun

gr teun
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di mei 20, 2008 2:32 pm
- Locatie: Gullegem
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Vooraleerst wil ik zeggen proper werk!
Ten 2de, nog iemand met een LT ook? of heb ik dit verkeerd begrepen?
Maar inderdaad, kokerbalken zijn inderdaad dikker en rotten ook volledig weg. Ik had gaten in de vloer aan de achterste wielkasten. Na wegnemen van houten vloer bleken deze zich uit te strekken boven de kokerbalken en een groot deel van de bovenkant van de balken was volledig mee verdwenen met de vloer...
Nuja, aan iedere oude camionette is er werk zeker...
Ten 2de, nog iemand met een LT ook? of heb ik dit verkeerd begrepen?
Maar inderdaad, kokerbalken zijn inderdaad dikker en rotten ook volledig weg. Ik had gaten in de vloer aan de achterste wielkasten. Na wegnemen van houten vloer bleken deze zich uit te strekken boven de kokerbalken en een groot deel van de bovenkant van de balken was volledig mee verdwenen met de vloer...
Nuja, aan iedere oude camionette is er werk zeker...
citroen hy fourgon 1962
citroen hy pickup 1963
citroen hy fourgon 1964 -broken-
VW LT31 1995
Toyota Crown ms75 1972
Toyota Crown ms75 1973 -sold-
Toyota Crown ms67 1972
Datsun 120a coupe 1975
Volvo v40 1996
Audi 80 1989 -totalled-
citroen hy pickup 1963
citroen hy fourgon 1964 -broken-
VW LT31 1995
Toyota Crown ms75 1972
Toyota Crown ms75 1973 -sold-
Toyota Crown ms67 1972
Datsun 120a coupe 1975
Volvo v40 1996
Audi 80 1989 -totalled-
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Moi allemaal,
Dank voor het aanbod, maar ik moet zelf maar eens een setje grote doppen aanschaffen, want Ede ligt voor amerikaanse begrippen met 200km dichtbij, maar dat vind ik wel ver.
In mijn HY heeft de startmotor twee vlakken, te zien op de foto net onder en net boven het rode isolatieband. Daar past mooi een grote schroevendraaier of een koevoetje in, zodat met een beetje wrikken (niet teveel kracht zetten, om niets te breken) de startmotor loskomt.
De driehoeksreflectors: zie eerste bericht in het voorstel-katern.
En ja Johnny, ik heb ook een LT, uit het eerste jaar (1976) met Perkins diesel (daar is ook een forum voor).
Groetjes en HYs ze,
Lex
Dank voor het aanbod, maar ik moet zelf maar eens een setje grote doppen aanschaffen, want Ede ligt voor amerikaanse begrippen met 200km dichtbij, maar dat vind ik wel ver.
In mijn HY heeft de startmotor twee vlakken, te zien op de foto net onder en net boven het rode isolatieband. Daar past mooi een grote schroevendraaier of een koevoetje in, zodat met een beetje wrikken (niet teveel kracht zetten, om niets te breken) de startmotor loskomt.
De driehoeksreflectors: zie eerste bericht in het voorstel-katern.
En ja Johnny, ik heb ook een LT, uit het eerste jaar (1976) met Perkins diesel (daar is ook een forum voor).
Groetjes en HYs ze,
Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
this toch een kwestie van die borgbout los en de kabel, tikje er op, en er uit halen.
rob.
rob.

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Rob: klopt ... normaal gesproken dan. Maar als de borgbout héél erg verroest is kàn het zijn dat 'ie zich heeft vastgezet in het startmotor-huis. En dan wordt het een tikkeltje lastiger ... (zoals we gewend zijn bij allerlei vastgeroeste bouten en zo ...)this toch een kwestie van die borgbout los en de kabel, tikje er op, en er uit halen.
Overigens Alex: inderdaad "niet teveel kracht zetten". Uiteindelijk is de "kop" van het startmotorhuis best kwetsbaar voor zulke krachten. En: mocht je, zoals Rob voorstelt, een paar meppen op het geheel geven, gebruik dan een kunststof hamer ! Sla je in ieder geval geen giet-ijzer/alluminium mee kapot.
Succes ermee !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
en alex, is het gelukt.
rob.
rob.

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Sorry Rob, wat zou gelukt moeten zijn?
Even een update.
Ik heb een steun gemaakt voor het vooronder, die als kricksteun/boksteun kan dienen en meteen ook een bescherming van de uitlaatpot is. Het is een stuk profiel, zeg maar hoekprofiel, waar ik twee 33mm gaten in geboord heb en daardoor twee stukken gasbuis, die door de originele vertikale buizen in de voorsnep gaan.
Boven hebben ze schroefdraad en zitten ze vast met een halve gasmof, onderin zitten ze in het profiel gelast.
Nu kan ik ook met een heftruck of de hef van een tractor de boel oplichten, zonder bang te hoeven zijn dat ik doorschiet en iets kapot maak. Het ziet er zo uit:
Voorts staat de wagen nu gedraaid (hij startte prima en remt ook goed), zodat de rechter zijde aangepakt kan worden.
Ook hier weer het gebruikelijke beeld bij de bevestiging van de kricksteun aan de langsligger:
En de reparatie aan de langsligger:
Als je bezig bent, komt vanzelf nog meer naar voren, zoals het balkje onder de benzinetank:
Een meter vierkant-buis 35 bij de smid gehaald voor 7,50 euro. Driekwart is gebruikt om het balkje te vervangen, want het gedeelte onder de instap (b)lijkt nog heel te zijn. De kricksteun zit nu vast aan de balk. Later komen er nog twee oogjes op voor de bevestiging van de ribbelplaat.
Meteen is het gat in de wielkast (net boven de kricksteun) gerepareerd, wat het geheel ook weer stabiliteit geeft.
Overigens blijkt de remleiding nog niet echt aangetast door de roest; hij is goed schoon te schuren.
Tot ziens, Lex
Even een update.
Ik heb een steun gemaakt voor het vooronder, die als kricksteun/boksteun kan dienen en meteen ook een bescherming van de uitlaatpot is. Het is een stuk profiel, zeg maar hoekprofiel, waar ik twee 33mm gaten in geboord heb en daardoor twee stukken gasbuis, die door de originele vertikale buizen in de voorsnep gaan.
Boven hebben ze schroefdraad en zitten ze vast met een halve gasmof, onderin zitten ze in het profiel gelast.
Nu kan ik ook met een heftruck of de hef van een tractor de boel oplichten, zonder bang te hoeven zijn dat ik doorschiet en iets kapot maak. Het ziet er zo uit:
Voorts staat de wagen nu gedraaid (hij startte prima en remt ook goed), zodat de rechter zijde aangepakt kan worden.
Ook hier weer het gebruikelijke beeld bij de bevestiging van de kricksteun aan de langsligger:
En de reparatie aan de langsligger:
Als je bezig bent, komt vanzelf nog meer naar voren, zoals het balkje onder de benzinetank:
Een meter vierkant-buis 35 bij de smid gehaald voor 7,50 euro. Driekwart is gebruikt om het balkje te vervangen, want het gedeelte onder de instap (b)lijkt nog heel te zijn. De kricksteun zit nu vast aan de balk. Later komen er nog twee oogjes op voor de bevestiging van de ribbelplaat.
Meteen is het gat in de wielkast (net boven de kricksteun) gerepareerd, wat het geheel ook weer stabiliteit geeft.
Overigens blijkt de remleiding nog niet echt aangetast door de roest; hij is goed schoon te schuren.
Tot ziens, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr nov 05, 2010 11:56 pm
- Kenteken: DR-47-09
- Locatie: 3landjespunt
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo Goed bezig man, je pakt het lekker aan. En heb ook lekker de vaart erin!
Zo te zien heb je nog genoeg te doen, maar het ziet er al lekker strak uit.
Tof dat je zo goed kan lassen en dat er weer een hy helemaal gaaf op de weg staat (straks dan
)
Zo te zien heb je nog genoeg te doen, maar het ziet er al lekker strak uit.
Tof dat je zo goed kan lassen en dat er weer een hy helemaal gaaf op de weg staat (straks dan

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Verbetert dus zienderogen! Mooi om te zien dat een Hy in deze authentieke staat toch weer een volgend leven krijgt. Ik ken wel buisconstructies onder de demper, maar zoals dit is praktischer, zeker als je het als steun kunt gebruiken.
gr teun
gr teun
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
erg mooi werk, maar ook een klus hoor.
ik bedoelde of het gelukt was met de startmotor.
groet rob.
ik bedoelde of het gelukt was met de startmotor.
groet rob.

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Ja Rob, de startmotor was er uit, oliën en er weer in, zoals beschreven op 6 februari. Ik zal dat stukje even herhalen in de rubriek electriciteit, want daar past het beter bij.
Ondertussen zit er rechts achter ook een nieuw plaatje in, zodat HY er weer wat toonbaarder uit ziet.
Helaas ben ik er ook achter gekomen, dat de langsligger rechtsachter een flinke doorgerotte hoek aan de binnenzijde heeft. Na die open geslepen te hebben, blijkt er een (ongelakte) dikke verstevigings-plaat achter te zitten, net als bij een ds-break.
Dus heb ik de bus maar even op een balk gereden zodat ik wat hoogte had om daar ook bij te kunnen. Met een nieuwe hoek ziet het er alweer een stuk beter uit. Ik heb de bovenkant van de nieuwe plaat een paar mm van de originele plaat gehouden, zodat de las doorgelast is op die achterplaat.
Onder de wagen bleek, dat de dwarsbalk achteraan, aansluitend op die plek, ook gatenkaas was; en aan de linkerzijde idem. Dus ook die plekken maar voorzien van een plaatje. In ieder geval is achter nu alles achter klaar voor de apk. Ik ben benieuwd wat ik nog aantref als ik naar de kricksteun rechtsvoor ga kijken. Dat ziet er gerepareerd uit, maar de afstand tussen buis en centreerplaatje er boven is veel te klein.
Maar als het 'hard' voelt, doe ik er nog even niets aan.
Ondertussen ben ik begonnen met wat electrisch werk, dat zal ik maar onder die rubriek onderbrengen.
Groet, Lex
Ondertussen zit er rechts achter ook een nieuw plaatje in, zodat HY er weer wat toonbaarder uit ziet.
Helaas ben ik er ook achter gekomen, dat de langsligger rechtsachter een flinke doorgerotte hoek aan de binnenzijde heeft. Na die open geslepen te hebben, blijkt er een (ongelakte) dikke verstevigings-plaat achter te zitten, net als bij een ds-break.
Dus heb ik de bus maar even op een balk gereden zodat ik wat hoogte had om daar ook bij te kunnen. Met een nieuwe hoek ziet het er alweer een stuk beter uit. Ik heb de bovenkant van de nieuwe plaat een paar mm van de originele plaat gehouden, zodat de las doorgelast is op die achterplaat.
Onder de wagen bleek, dat de dwarsbalk achteraan, aansluitend op die plek, ook gatenkaas was; en aan de linkerzijde idem. Dus ook die plekken maar voorzien van een plaatje. In ieder geval is achter nu alles achter klaar voor de apk. Ik ben benieuwd wat ik nog aantref als ik naar de kricksteun rechtsvoor ga kijken. Dat ziet er gerepareerd uit, maar de afstand tussen buis en centreerplaatje er boven is veel te klein.
Maar als het 'hard' voelt, doe ik er nog even niets aan.
Ondertussen ben ik begonnen met wat electrisch werk, dat zal ik maar onder die rubriek onderbrengen.
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
mooi werk, maar ook een hele klus.
rob.
rob.
