Mooi uniek ding dat kacheltje. Ik heb het vaker gezien. Dit op een frans forum. Deze zat in een HY schoolbus.
Is mischien wel een idee zo'n kachel onder de bibs van me vriendin. Aangezien ze een kou-kleum is
Ook een foto van het kacheltje maar ik heb toch het vermoeden dat deze op gas is.
Ferry,
een beetje "late" mosterd na de maaltijd (we hebben samen al onder de "Bus van Ben" gelegen, zo'n weekje geleden) maar desalniettemin óók vanuit "De Peel" een warm welkom op dit Forum. Heb al gezien dat je niet te beroerd bent om jouw "fikken" lekker smerig te laten worden ... duzzz dat zit wel goed. Mooie bus; groot dus óók een "beetje meer" werk om die er weer strak rood uit te laten zien. Heb dat "slangen-gedoe" gevolgd maar dat is inderdaad (nét als die foto van Leipi) een verwarming welke wordt gevoed vanuit het koelsysteem van de HY. Dus een verwarmingsradiateurtje (warmtewisselaar) met een ventilator(tje) daarachter. Betekent dus ...-tig liter méér koelvloeistof waarbij ik me afvraag of het hele koelsysteem - gesteld dat je in de winter alles laat draaien - niet hééééél erg lang tijd nodig heeft om een beetje op "bedrijfstemperatuur" te komen ...
Veel succes met de restauratie/renovatie.
En je weet het inmiddels: we kunnen niet genoeg krijgen van eenieders "restaur(HY)atieperikelen" ... duzzz: keep on posting !
Dank voor je welkom.
Het wordt inderdaad niet warm in de bus...
Tijdens mijn eerste rit heb ik een half uur gereden en me na ongveer een kwartier zitten afvragen hoe ik het warm kon krijgen in de bus.
Op het parkeerterrein bij de RDW aan de kachel op de foto gevoeld en die was licht lauw.
Ik heb vooralsnog niet zoveel vertrouwen in dit systeem.
Zodra ik foto's heb van mijn eerste werkzaamheden zal ik een nieuw topic openen voor de revisie.
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
..geweldig die vondst bovenaan de bus van de deense brandweer. Zou leuk zijn als je de bus weer de looks geeft van welleer. De rode verf potten maar inslaan
En het niet warm worden van de bus komt mogelijk ook omdat het koelwater nu via twee radiatoren (in serie) gaat in plaats van één aan de voorzijde. Niet een idee om de kachels parralel te schakelen en een afsluiter te plaatsen. Dan wordt eerst de voorzijde warm en dan later indien gewenst de tweede voor achter.
Het is natuurlijk ook wel een grote ruimte die HY moet verwarmen... Hoe zouden de lieden van de brandweer dat vroeger hebben gehad.
FerrHy schreef:Het wordt inderdaad niet warm in de bus...
Had je de gril bedekt? Zo niet, komt je radiator helemaal niet op temperatuur met dit weer. Houd wel je koelwatertemperatuur in de gaten wanneer je met een afscherming voor je radiator rijdt.
Als de kachelradiatoren ontkalkt zijn, moet de hele boel na een kwartiertje toch wel redelijk warme lucht kunnen blazen.
Nee, de afscherming voor de radiateur heb ik pas afgelopen weekend gevonden...
Dat verklaard de koude in de bus...
Ik zag ook pas net bij eens uitvoeriger naar het 'instrumentenpaneel' staren een temperatuurmeter.
Heb ik de hele rit niet gezien
Kan je nagaan hoezeer ik met 'rijden' bezig was!
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
De thermostaat hoort bij 81 open te gaan. Die temperatuur hoort dus op je metertje te staan, al kan er wat afwijking zijn. Vanaf dat moment horen je kachels het lekker te gaan doen.
FerrHy schreef:Het wordt inderdaad niet warm in de bus...
Had je de gril bedekt? Zo niet, komt je radiator helemaal niet op temperatuur met dit weer. Houd wel je koelwatertemperatuur in de gaten wanneer je met een afscherming voor je radiator rijdt.
Als de kachelradiatoren ontkalkt zijn, moet de hele boel na een kwartiertje toch wel redelijk warme lucht kunnen blazen.
Bij dit weer ('s morgens net boven nul dus) komt er na 10 min warm/lauwe lucht uit mijn kachel, na een kwartiertje tot 20min is het echt warme lucht. Toch krijg ik het niet warm in de wagen, maar dat komt omdat het heel erg tocht in mijn bus. Als ik sta te wachten voor een stoplicht moet ik de kachel uit zetten of een beetje dicht omdat het anders te warm is.
Ik rijd nooit met een radiateurhoes want die heb ik geen.
citrofielnl schreef:Dan zou ik toch een hoes regelen. Is beter voor je motor, want die komt ook niet op temperatuur zo en het scheelt aanzienlijk in de warmte.
gr Teun
hij wordt netjes 80 graden dus de motor mag niet klagen.
Zoals ik zei de kachel komt zeker ook op temperatuur, hij is alleen veelste klein voor mijn luchtlekke bus.
Afgezien van enige "wetenschappelijke benadering" en puur op eigen ervaring hierover: ikzelf laat, met deez' winterse kou, Otje eerst een minuut of 5 warmdraaien alvorens weg te rijden. Olie wordt soepeler, koelwater komt "op temperatuur", versnellingsbak werkt flexibeler. Ik houd wèl de stelregel aan: afdekhoes motor: bij 15*C of méér: géén hoes. Bij 10*C: hoes 1/3 dicht. Bij 5*C: hoes 2/3 dicht. Bij 0*C of minder: hoes helemaal dicht. Als je bedenkt dat - op vakantie ergens in zuid-europa bij een temperatuur van zo'n 25/30*C (of méér) - de motor + koeling daar uiteindelijk óók op is gebouwd - betekent dat dat in ons kikkerlandje de motor zelden te heet zal lopen. Algemeen (naar ik aanneem) is bekend dat je uiteindelijk op de versnellingsbak van een HY een ei kunt bakken ... maar óók dàt is "normaal". Daarnaast heb je niks aan de verwarming van de bus als je in de winter geen gebruik maakt van de motorkaphoes. Overigens duurt het inderdaad wel minstens een minuut of 20/30 voordat je enig effekt van de "verwarming" ervaart. En dan nog ... blijft het "achterin" koud ... maar heb je in ieder geval géén bevroren voeten meer !
Groet,
Gert
hallo nieuwe HY rijder ;even een reactie op het slapen en wonen in een verlengde HY,wij hebben er in geslapen met 2volwassenen en 5kinderen +hond kinderen in de leeftijd van 1 t/m 14 dus een beetje puzzelen en het gaat best.