brammie schreef:
ff een vraagje, waar gaan de witte slangen heen die voor de radiator langs lopen en van de kachel komen?
Er zit een soort kachel achter de bijrijdersstoel, daar lopen de slangen naar toe. Ik zal volgende week een foto maken. Wellicht heeft iemand zo'n ding eerder gezien.
Voorlopig denk ik dat ik die weghaal... Ik vertrouw de constructie met die slangen niet erg.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gisteren een aantal detail foto's gemaakt van de (slangen)kachel, trekhaakgat en de tijd dat hij bij de brandweer diende.
Ik ben benieuwd of iemand de kachel eerder heeft gezien of iets wat er op lijkt. De slangen heb ik nog niet losgemaakt, kan iemand mij vertellen of er water of lucht door de slangen stroomt?
Groeten, FerrHy
Bijlagen
brandweerauto.JPG (131.14 KiB) 16491 keer bekeken
trekhaakgat.JPG (149.13 KiB) 16492 keer bekeken
kachelslangen.JPG (111.82 KiB) 16492 keer bekeken
kachel.JPG (181.13 KiB) 16492 keer bekeken
aansluiting kachel.JPG (181.75 KiB) 16492 keer bekeken
kacheldetail.JPG (178.85 KiB) 16492 keer bekeken
Bijzonder, nog nooit gezien zo'n extra kachel. Lijkt me wel fijn als je met kinderen achterin rijdt. Ik dacht zonder de plaatjes dat het misschien om een bijzetkachel uit een ds zou gaan, maar dat is niet zo.
Inderdaad, koelvloeistof. Als je aan de voorkant de onderste slang van de kachelradiateur loshaalt en die andere bij het koppelstuk, kun je de gekoppelde zwarte slang die van de waterpomp komt, weer gewoon aan de kachelradiateur aansluiten. Dan is het weer origineel.
Heel erg bijzonder systeem zeg! Maar ik zie dat je een brandweer bus hebt.. nou hebben wij nog 2 brandweer banken (hier gaan wij niks mee doen).
Als je er weer een originele brandweerbus van zou willen maken..????
Paul, dank je voor het meedenken, maar het wordt een camper!
Ik probeer dit stukje historie op de achterkant wel in ere te herstellen, maar de rest van de bus niet. Hij wordt wel een kleur rood, dat hoort zo bij een brandweerbus
Groeten, Ferry
Ha die Ferry, gefeliciteerd met je maxi-bus.
Die kachel komt me bekend voor, maar hij is het niet. In 1981 heb ik zo'n ding gemaakt voor in de Hanomag. Op de sloop een unit van een Kadet gehaald (radiator met ventilator en kraantje) en er een doosje om gemaakt met klepjes en aangesloten op het verwarmingscircuit. Alleen heb ik de slangen met T-stukjes aangesloten, zodat de originele verwarming het ook bleef doen.
Als ik jou was, zou ik het ding wel bewaren en ergens in de camper plaatsen, want dan kan je als je rijdt de grote ruimte beter verwarmen en nog gratis ook.
Nog minder . Ik vind het wel een erg leuk detail en zou ook deze kachel proberen opnieuw te gebruiken. Ik zou persoonlijk dat hele ding van binnen camper maken, maar van buiten weer volgens de foto uitmonsteren als brandweerauto.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.