30-72-xb kricksteun reparatie

Moderators: LEiPiE, Le Camion

citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door citrofielnl »

Zo, dat vordert gestaag!!! Ik heb wel een dopsleutel 55 te leen, maar vlagtwedde is meen ik niet echt op fietsafstand :-)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door LEiPiE »

alex schreef: Overigens een prachtige eenvoudige bevestiging met die puntbout, en wat doordacht dat er ook twee vlakken voorzien zijn om een breekijzer achter te zetten, zodat die makkelijk uit het gat te wrikken is.
Welke vlakken bedoel je precies? Ik had ze nog niet echt ontdekt :D
(heb 'm daarentegen ook met behulp van een balkje en een zware moker van z'n plek gekregen)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door Joost »

waarom zit die driehoek erop? Dat is denk ik verboden
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door citrofielnl »

Is inderdaad verboden, het suggereert dat er sprake is van een aanhanger. Tenzij je de bus op sleeptouw neemt, is daar toch geen sprake van :-)

gr teun
johnnyizegem
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 58
Lid geworden op: di mei 20, 2008 2:32 pm
Locatie: Gullegem

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door johnnyizegem »

Vooraleerst wil ik zeggen proper werk!

Ten 2de, nog iemand met een LT ook? of heb ik dit verkeerd begrepen?
Maar inderdaad, kokerbalken zijn inderdaad dikker en rotten ook volledig weg. Ik had gaten in de vloer aan de achterste wielkasten. Na wegnemen van houten vloer bleken deze zich uit te strekken boven de kokerbalken en een groot deel van de bovenkant van de balken was volledig mee verdwenen met de vloer...

Nuja, aan iedere oude camionette is er werk zeker...
citroen hy fourgon 1962
citroen hy pickup 1963
citroen hy fourgon 1964 -broken-
VW LT31 1995
Toyota Crown ms75 1972
Toyota Crown ms75 1973 -sold-
Toyota Crown ms67 1972
Datsun 120a coupe 1975
Volvo v40 1996
Audi 80 1989 -totalled-
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door alex »

Moi allemaal,

Dank voor het aanbod, maar ik moet zelf maar eens een setje grote doppen aanschaffen, want Ede ligt voor amerikaanse begrippen met 200km dichtbij, maar dat vind ik wel ver.

In mijn HY heeft de startmotor twee vlakken, te zien op de foto net onder en net boven het rode isolatieband. Daar past mooi een grote schroevendraaier of een koevoetje in, zodat met een beetje wrikken (niet teveel kracht zetten, om niets te breken) de startmotor loskomt.
IMG_4660_1.JPG
IMG_4660_1.JPG (119.13 KiB) 23603 keer bekeken

De driehoeksreflectors: zie eerste bericht in het voorstel-katern.

En ja Johnny, ik heb ook een LT, uit het eerste jaar (1976) met Perkins diesel (daar is ook een forum voor).

Groetjes en HYs ze,
Lex
Beter gaande dan mooi en staande
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 408
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door merdy »

this toch een kwestie van die borgbout los en de kabel, tikje er op, en er uit halen.



rob. :wink:
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door Otje »

this toch een kwestie van die borgbout los en de kabel, tikje er op, en er uit halen.
Rob: klopt ... normaal gesproken dan. Maar als de borgbout héél erg verroest is kàn het zijn dat 'ie zich heeft vastgezet in het startmotor-huis. En dan wordt het een tikkeltje lastiger ... (zoals we gewend zijn bij allerlei vastgeroeste bouten en zo ...)
Overigens Alex: inderdaad "niet teveel kracht zetten". Uiteindelijk is de "kop" van het startmotorhuis best kwetsbaar voor zulke krachten. En: mocht je, zoals Rob voorstelt, een paar meppen op het geheel geven, gebruik dan een kunststof hamer ! Sla je in ieder geval geen giet-ijzer/alluminium mee kapot.
Succes ermee !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 408
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door merdy »

en alex, is het gelukt.


rob. :wink:
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door alex »

Sorry Rob, wat zou gelukt moeten zijn?

Even een update.
Ik heb een steun gemaakt voor het vooronder, die als kricksteun/boksteun kan dienen en meteen ook een bescherming van de uitlaatpot is. Het is een stuk profiel, zeg maar hoekprofiel, waar ik twee 33mm gaten in geboord heb en daardoor twee stukken gasbuis, die door de originele vertikale buizen in de voorsnep gaan.
Boven hebben ze schroefdraad en zitten ze vast met een halve gasmof, onderin zitten ze in het profiel gelast.
Nu kan ik ook met een heftruck of de hef van een tractor de boel oplichten, zonder bang te hoeven zijn dat ik doorschiet en iets kapot maak. Het ziet er zo uit:
Een balkje onder de radiateur, om een krick of bok op te laten afsteunen, of om de wagen van voren op te tillen met een groter apparaat. Hij dient ook meteen als beschermplaat voor de uitlaatpot.
Een balkje onder de radiateur, om een krick of bok op te laten afsteunen, of om de wagen van voren op te tillen met een groter apparaat. Hij dient ook meteen als beschermplaat voor de uitlaatpot.
IMG_4689_1.JPG (108.17 KiB) 23414 keer bekeken

Voorts staat de wagen nu gedraaid (hij startte prima en remt ook goed), zodat de rechter zijde aangepakt kan worden.
Ook hier weer het gebruikelijke beeld bij de bevestiging van de kricksteun aan de langsligger:
Rotte plekken, ook bij de kricksteun rechts achter.
Rotte plekken, ook bij de kricksteun rechts achter.
IMG_4691_1.JPG (110.99 KiB) 23414 keer bekeken

En de reparatie aan de langsligger:
Bekend van de andere zijde: reparatie van de langsligger rechts; de kricksteun moet er nog aan bevestigd worden.
Bekend van de andere zijde: reparatie van de langsligger rechts; de kricksteun moet er nog aan bevestigd worden.
IMG_4695_1.JPG (97.9 KiB) 23414 keer bekeken

Als je bezig bent, komt vanzelf nog meer naar voren, zoals het balkje onder de benzinetank:
Het balkje (omegaprofiel met achterplaat) onder het tankcompartiment is ernstig rot
Het balkje (omegaprofiel met achterplaat) onder het tankcompartiment is ernstig rot
IMG_4698_1.JPG (93.6 KiB) 23414 keer bekeken
Nogmaals het rotte balkje onder de tank.
Nogmaals het rotte balkje onder de tank.
IMG_4699_1.JPG (78.5 KiB) 23414 keer bekeken

Een meter vierkant-buis 35 bij de smid gehaald voor 7,50 euro. Driekwart is gebruikt om het balkje te vervangen, want het gedeelte onder de instap (b)lijkt nog heel te zijn. De kricksteun zit nu vast aan de balk. Later komen er nog twee oogjes op voor de bevestiging van de ribbelplaat.
Meteen is het gat in de wielkast (net boven de kricksteun) gerepareerd, wat het geheel ook weer stabiliteit geeft.
Overigens blijkt de remleiding nog niet echt aangetast door de roest; hij is goed schoon te schuren.
het nieuwe balkje onder het tankcompartiment zit er in; de kricksteun zit hier nu ook aan vast.
het nieuwe balkje onder het tankcompartiment zit er in; de kricksteun zit hier nu ook aan vast.
IMG_4700_1.JPG (92.54 KiB) 23414 keer bekeken

Tot ziens, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Gebruikersavatar
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 266
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 11:56 pm
Kenteken: DR-47-09
Locatie: 3landjespunt
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door Para-Plu »

Zo Goed bezig man, je pakt het lekker aan. En heb ook lekker de vaart erin!
Zo te zien heb je nog genoeg te doen, maar het ziet er al lekker strak uit.
Tof dat je zo goed kan lassen en dat er weer een hy helemaal gaaf op de weg staat (straks dan :P)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door citrofielnl »

Verbetert dus zienderogen! Mooi om te zien dat een Hy in deze authentieke staat toch weer een volgend leven krijgt. Ik ken wel buisconstructies onder de demper, maar zoals dit is praktischer, zeker als je het als steun kunt gebruiken.

gr teun
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 408
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door merdy »

erg mooi werk, maar ook een klus hoor.

ik bedoelde of het gelukt was met de startmotor.



groet rob. :wink:
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door alex »

Ja Rob, de startmotor was er uit, oliën en er weer in, zoals beschreven op 6 februari. Ik zal dat stukje even herhalen in de rubriek electriciteit, want daar past het beter bij.

Ondertussen zit er rechts achter ook een nieuw plaatje in, zodat HY er weer wat toonbaarder uit ziet.
rotte achterplaat en balkjes rechts
rotte achterplaat en balkjes rechts
IMG_4692_1.JPG (107.74 KiB) 23312 keer bekeken
gerepareerd blik rechtsachter
gerepareerd blik rechtsachter
IMG_4702_1.JPG (97.18 KiB) 23312 keer bekeken

Helaas ben ik er ook achter gekomen, dat de langsligger rechtsachter een flinke doorgerotte hoek aan de binnenzijde heeft. Na die open geslepen te hebben, blijkt er een (ongelakte) dikke verstevigings-plaat achter te zitten, net als bij een ds-break.
Dus heb ik de bus maar even op een balk gereden zodat ik wat hoogte had om daar ook bij te kunnen. Met een nieuwe hoek ziet het er alweer een stuk beter uit. Ik heb de bovenkant van de nieuwe plaat een paar mm van de originele plaat gehouden, zodat de las doorgelast is op die achterplaat.
gerepareerde langsligger rechts achter binnenzijde
gerepareerde langsligger rechts achter binnenzijde
IMG_4706_1.JPG (119.01 KiB) 23312 keer bekeken

Onder de wagen bleek, dat de dwarsbalk achteraan, aansluitend op die plek, ook gatenkaas was; en aan de linkerzijde idem. Dus ook die plekken maar voorzien van een plaatje. In ieder geval is achter nu alles achter klaar voor de apk. Ik ben benieuwd wat ik nog aantref als ik naar de kricksteun rechtsvoor ga kijken. Dat ziet er gerepareerd uit, maar de afstand tussen buis en centreerplaatje er boven is veel te klein.
Maar als het 'hard' voelt, doe ik er nog even niets aan.
Ondertussen ben ik begonnen met wat electrisch werk, dat zal ik maar onder die rubriek onderbrengen.
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 408
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
Contacteer:

Re: 30-72-xb kricksteun reparatie

Bericht door merdy »

mooi werk, maar ook een hele klus.


rob. :wink:
Plaats reactie