Afgebroken spruitstuk bouten...
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
- Kenteken: GD-56-VB
- Locatie: Someren
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
hey LEiPiE, goed idee: Ik kan dit stukje, dat zo'n 4 mm lang is, er natuurlijk ook wat verder in tikken, maar niet zover dat het er aan de achterkant uit valt/in de koelwaterkanaaltjes terecht komt... Ik schat dat ik dan weer +/- 7 tot 9 mm ruimte heb om als nog het oude tapeinde over deze lengte uit te boren en er vervolgens nieuw (indien nodig M8) draad in kan tappen. Er is hoop!!!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Harry
Móet toch lukken om met een geharde (las-) boor dat gat leeg te boren, er een (dan maar) overmaatse draad in te tappen en er een (eveneens overmaatse) nieuwe bout in te draaien ?
'k Kom heel binnenkort bij je langs, want dit prikkelt m'n (technische) fantasie ...
Enne ... niet wanhopig worden ! Voor èlk probleem is er een oplossing !!
Gert
Móet toch lukken om met een geharde (las-) boor dat gat leeg te boren, er een (dan maar) overmaatse draad in te tappen en er een (eveneens overmaatse) nieuwe bout in te draaien ?
'k Kom heel binnenkort bij je langs, want dit prikkelt m'n (technische) fantasie ...
Enne ... niet wanhopig worden ! Voor èlk probleem is er een oplossing !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
We wachten het weer even af, uiteindelijk levert dit topic wel ervaring met een aantal methoden op, dus als het lukt horen we graag hoe ook het laatste tapeind zich over heeft gegeven.
gr Teun
gr Teun
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Ik zou in iedergeval, mocht je dit nog niet gedaan hebben, de cilinderkop er maar eens helemaal afhalen, je kan dan tenminste nauwkeurig boren onder een degelijke kolomboormachine.
Hoe diep is hij nu afgebroken in de kop, is oplassen nog een optie?
Hoe diep is hij nu afgebroken in de kop, is oplassen nog een optie?
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
- Kenteken: GD-56-VB
- Locatie: Someren
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Update: Het afgebroken bitje ontharden d.m.v. er een "lasprop" op te smelten is mislukt, maar!!! De lasprop hechte zich zo goed aan het bitje dat ik er een tang op kon zetten en het er zich met enige moeite zo uit liet trekken! (ik kon nu testen dat het bitje nog steeds loei hard was). Ik ben dus weer terug bij af; d.w.z ziels gelukkig met mijn open gat! Ik heb het nu opgeboord tot een gat van 5,8mm, klaar om er met de morgen te kopen M7 tap nieuw draad in te zetten. Ik verwacht dat dit niet zomaar zal gaan, want de schroefdraad van het oude tapeind zit er nog steeds in... Ik neem aan dat dit morgen tijdens het tappen wel los zal komen... Ik koop dus ook maar meteen een M8 tap...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Gelukkig, weer een stap vooruit!
Laatste loodjes.
gr Teun
Laatste loodjes.
gr Teun
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Van harte gefeliciteerd, Harry.
En morgen bestel je vast ook koperen moertjes om het spruitstuk vast te zetten?
Groet, Lex
En morgen bestel je vast ook koperen moertjes om het spruitstuk vast te zetten?
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
- Kenteken: GD-56-VB
- Locatie: Someren
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Conclusie (wat hebben we geleerd)...?
* Oorzaak van vast zittende tapeindes: De achterste 2 á 3 mm van het tapeinde steken, binnen in het blok, uit in een koelwater-kanaaltje (waarom dit gedaan is is mij een raadsel). Hierdoor kan zich corrosie vormen om deze uiteindes wat het uitdraaien bemoeilijkt > De corrosie vergroot de diameter van het tapeinde.
* Wel doen (proberen): Omdat het vooral de uitstekende achterste millimeters van het tapeinde zijn die door roest zijn aangetast zal kruipolie dáár weinig uithalen, maar de corrosie die op de rest van de schroefdraad zou kunnen zijn ontstaan kan hiermee enigszins bewerkt worden. Inspuiten en laten inweken over een langere periode. Verder heeft het denk ik ook zin op het afgebroken tapeinde met een hamer te slaan, in de hoop dat je hiermee enige inwendige speling schept... Over het verhitten heb ik mijn twijfels; Door de hitte zal de bout uitzetten theoretisch daarmee in zijn aluminium behuizing ruimte creëren, maar zover komt die warmte helemaal niet, want deze wordt geabsorbeerd door het blok. Theoretisch zou je het blok zelf moeten verhitten, zodat het uitzet en de koudere bout zo wat vrijheid geeft. Maar Aluminium heeft een smeltpunt van 660 graden; niet significant en verder ook niet doenlijk om het blok zó warm te stoken. Geen optie dus.
Maar het heet stoken van de tapeindes heeft denk ik geen nadelige gevolgen en kan dus geen kwaad.
Verder heb ik zelf veel gehad aan de tapeinduitdraaier die ik gekocht heb (is dus te leen!): Een busje met aan een uiteinde een zeskant voor sleutel 13 en in het midden een gehard excentrisch draaiend, gegroefd wieltje. Dit graaft zich vast in je tapeinde en bied zo grip hem er uit te draaien, wat mij dus bij drie van de vier afgebroken bouten lukte!
Het vierde gat heb ik uiteindelijk uitgeboord. Ik heb eerst met een pons gecenterd en met een center-boortje een begin gemaakt. Toen begonnen met kleine boortjes (3mm) enkele millimeters voor te boren. Doen met een dremel-freesje het gat gecorrigeerd: Dit was nodig omdat het boortje een klein beetje "weg liep". Dit corrigeren met een klein freesje heb ik na de tweede boorgang (4mm) nog eens gedaan. Uiteindelijk bij 5,8mm diameter gestopt. Toen met hand-tappen M7 (35 euro...; heb ik nu liggen en kunnen ook geleend worden!) er schroefdraad in getapt. Oude schroefdraad van de oorspronkelijke bout kwamen nu los met als gevolg dat het gat te groot werd. Zonder opnieuw uitboren heb ik direct en met succes er vervolgens M8 in getapt. In dit gat heb ik geen tapeinde meer gebruikt, maar een gewone bout met zeskant, wel heb ik het gedeelte dat zich in het spruitstuk zelf bevindt afgedraaid naar 7mm om zeker te zijn dat het spruitstuk weer zijn ruimte heeft om uit te kunnen zetten.
* Nooit meer doen: het, gelijk met het oppervlak van het blok afgebroken en open geboorde, tapeinde-restant er proberen uit te krijgen met geharde gereedschapjes als links om draaiende tappen, geharde uitdraaiers of geharde/gegroefde asjes. De meeste zijn enigsinds taps toelopend en hebben daarom slechts grip op de eerste paar milimeters (er steken er nog tenminst 10mm verder in). Verder heeft het indraaien van een taps gereedschapje een averechts effect: Het zet de bout over de eerste paar milimeter alleen maar uit (lees: vaster in het omringende aluminium)...! Tenslotte is het risico van afbreken reusachtig groot; en dát wil je echt niet!!!
Ik geloof niet dat dit forum bedoelt is voor zulke uitvoerige verslagen, maar mocht iemand in de toekomst voor een zelfde probleem komen te staan... Hoop ik dat je hier iets aan hebt...
Harry
* Oorzaak van vast zittende tapeindes: De achterste 2 á 3 mm van het tapeinde steken, binnen in het blok, uit in een koelwater-kanaaltje (waarom dit gedaan is is mij een raadsel). Hierdoor kan zich corrosie vormen om deze uiteindes wat het uitdraaien bemoeilijkt > De corrosie vergroot de diameter van het tapeinde.
* Wel doen (proberen): Omdat het vooral de uitstekende achterste millimeters van het tapeinde zijn die door roest zijn aangetast zal kruipolie dáár weinig uithalen, maar de corrosie die op de rest van de schroefdraad zou kunnen zijn ontstaan kan hiermee enigszins bewerkt worden. Inspuiten en laten inweken over een langere periode. Verder heeft het denk ik ook zin op het afgebroken tapeinde met een hamer te slaan, in de hoop dat je hiermee enige inwendige speling schept... Over het verhitten heb ik mijn twijfels; Door de hitte zal de bout uitzetten theoretisch daarmee in zijn aluminium behuizing ruimte creëren, maar zover komt die warmte helemaal niet, want deze wordt geabsorbeerd door het blok. Theoretisch zou je het blok zelf moeten verhitten, zodat het uitzet en de koudere bout zo wat vrijheid geeft. Maar Aluminium heeft een smeltpunt van 660 graden; niet significant en verder ook niet doenlijk om het blok zó warm te stoken. Geen optie dus.
Maar het heet stoken van de tapeindes heeft denk ik geen nadelige gevolgen en kan dus geen kwaad.
Verder heb ik zelf veel gehad aan de tapeinduitdraaier die ik gekocht heb (is dus te leen!): Een busje met aan een uiteinde een zeskant voor sleutel 13 en in het midden een gehard excentrisch draaiend, gegroefd wieltje. Dit graaft zich vast in je tapeinde en bied zo grip hem er uit te draaien, wat mij dus bij drie van de vier afgebroken bouten lukte!
Het vierde gat heb ik uiteindelijk uitgeboord. Ik heb eerst met een pons gecenterd en met een center-boortje een begin gemaakt. Toen begonnen met kleine boortjes (3mm) enkele millimeters voor te boren. Doen met een dremel-freesje het gat gecorrigeerd: Dit was nodig omdat het boortje een klein beetje "weg liep". Dit corrigeren met een klein freesje heb ik na de tweede boorgang (4mm) nog eens gedaan. Uiteindelijk bij 5,8mm diameter gestopt. Toen met hand-tappen M7 (35 euro...; heb ik nu liggen en kunnen ook geleend worden!) er schroefdraad in getapt. Oude schroefdraad van de oorspronkelijke bout kwamen nu los met als gevolg dat het gat te groot werd. Zonder opnieuw uitboren heb ik direct en met succes er vervolgens M8 in getapt. In dit gat heb ik geen tapeinde meer gebruikt, maar een gewone bout met zeskant, wel heb ik het gedeelte dat zich in het spruitstuk zelf bevindt afgedraaid naar 7mm om zeker te zijn dat het spruitstuk weer zijn ruimte heeft om uit te kunnen zetten.
* Nooit meer doen: het, gelijk met het oppervlak van het blok afgebroken en open geboorde, tapeinde-restant er proberen uit te krijgen met geharde gereedschapjes als links om draaiende tappen, geharde uitdraaiers of geharde/gegroefde asjes. De meeste zijn enigsinds taps toelopend en hebben daarom slechts grip op de eerste paar milimeters (er steken er nog tenminst 10mm verder in). Verder heeft het indraaien van een taps gereedschapje een averechts effect: Het zet de bout over de eerste paar milimeter alleen maar uit (lees: vaster in het omringende aluminium)...! Tenslotte is het risico van afbreken reusachtig groot; en dát wil je echt niet!!!
Ik geloof niet dat dit forum bedoelt is voor zulke uitvoerige verslagen, maar mocht iemand in de toekomst voor een zelfde probleem komen te staan... Hoop ik dat je hier iets aan hebt...
Harry
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Wat mij betreft is het forum daar dus wel voor bedoeld, dank voor het delen van je ervaringen en je adviezen.
gr Teun
gr Teun
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Hoe uitgebreider, hoe beter!Harryvanekert schreef:Ik geloof niet dat dit forum bedoelt is voor zulke uitvoerige verslagen, maar mocht iemand in de toekomst voor een zelfde probleem komen te staan... Hoop ik dat je hier iets aan hebt...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Afgebroken spruitstuk bouten...
Hi Harry,
Grondig verhaal, zullen veel mensen plezier van hebben.
Denk dat je gekozen oplossen met opboren naar M8 een goede oplossing is. Soms lukt ook dit niet meer als het boortje teveel is weggelopen tijdens het opboren. In dat geval is het plaatsen van een Helicoils een goede een zeer robuuste oplossing. Deze oplossing is zo sterk dat het zelfs wordt toegepast bij beschadigde draad van de bougievatting. Voordeel is dat je een M7 draadeind kunt gebruiken en dat het draadeind niet meer vast zal roesten in de Helicoil. Het nadeel is dat het gat een flink stuk opgeboord moet worden en da's niet altijd mogelijk of wenselijk.
Succes met je bus!
Matthijs
Grondig verhaal, zullen veel mensen plezier van hebben.
Denk dat je gekozen oplossen met opboren naar M8 een goede oplossing is. Soms lukt ook dit niet meer als het boortje teveel is weggelopen tijdens het opboren. In dat geval is het plaatsen van een Helicoils een goede een zeer robuuste oplossing. Deze oplossing is zo sterk dat het zelfs wordt toegepast bij beschadigde draad van de bougievatting. Voordeel is dat je een M7 draadeind kunt gebruiken en dat het draadeind niet meer vast zal roesten in de Helicoil. Het nadeel is dat het gat een flink stuk opgeboord moet worden en da's niet altijd mogelijk of wenselijk.
Succes met je bus!
Matthijs