30-72-xb kricksteun reparatie
30-72-xb kricksteun reparatie
Zoals beloofd wat over de voortgang van het weer op de weg brengen van dit vehikel; ik beoog beslist nog geen restauratie, HY moet eerst rijden. Zie voor de aanschaf bij 'stel jezelf voor'.
Omdat ik een paar goede punten moet hebben om de HY op de 2-koloms brug te zetten, heb ik gisteren in de zon het linker krickpunt voor onder handen genomen.
Vanwege de waarschuwingen van Forummers en gezien de opbolling van het blik boven deze steun, was duidelijk dat er werk gedaan moest worden. Aan de binnenzijde van de wielkast was ook krakkelée en verbogen blik te zien.
Overigens heeft rechts dezelfde opbolling en een verkorte afstand tussen buis en steun boven, dus daar moet ook wat gerepareerd worden.
Na een eerste verkennende snede met de flex kwam meer ellende naar voren. Gelukkig was ik al wat voorbereid, met name via 'de HY's van MY', gevonden via dit Forum.
Na het losprepareren van de buis heb ik met de krick de juiste plek van de buis bepaald. Er blijkt precies 4 cm tussen bovenzijde buis en de daarboven zittende omgezette plaat (cq balkje) te zitten. Met een paar stukjes 40-20 pijp die ik nog had liggen een stuntje gemaakt; zo wordt in ieder geval de kracht goed verdeeld.
Ondertussen blijkt het horizontale balkje naast de steun deels verrot; er kan water door naar binnen lopen. Hier moet een hoeklijntje op. Bij nadere beschouwing moet tzt dat hele balkje maar eens vernieuwd worden.
Ook de bevestiging van de spatbordrand aan de carosserie is onderin deels afwezig. Ik heb gekozen om een driehoekig plaatje in te lassen ter versteviging en tevens om het water af te leiden van het anders aanwezige verzamelputje voor vuil onderin.
Toen werd het me te koud. De afwerking en het plaatwerk aan de onderzijde volgen later wel. In ieder geval is dit punt weer betrouwbaar.
Omdat ik een paar goede punten moet hebben om de HY op de 2-koloms brug te zetten, heb ik gisteren in de zon het linker krickpunt voor onder handen genomen.
Vanwege de waarschuwingen van Forummers en gezien de opbolling van het blik boven deze steun, was duidelijk dat er werk gedaan moest worden. Aan de binnenzijde van de wielkast was ook krakkelée en verbogen blik te zien.
Overigens heeft rechts dezelfde opbolling en een verkorte afstand tussen buis en steun boven, dus daar moet ook wat gerepareerd worden.
Na een eerste verkennende snede met de flex kwam meer ellende naar voren. Gelukkig was ik al wat voorbereid, met name via 'de HY's van MY', gevonden via dit Forum.
Na het losprepareren van de buis heb ik met de krick de juiste plek van de buis bepaald. Er blijkt precies 4 cm tussen bovenzijde buis en de daarboven zittende omgezette plaat (cq balkje) te zitten. Met een paar stukjes 40-20 pijp die ik nog had liggen een stuntje gemaakt; zo wordt in ieder geval de kracht goed verdeeld.
Ondertussen blijkt het horizontale balkje naast de steun deels verrot; er kan water door naar binnen lopen. Hier moet een hoeklijntje op. Bij nadere beschouwing moet tzt dat hele balkje maar eens vernieuwd worden.
Ook de bevestiging van de spatbordrand aan de carosserie is onderin deels afwezig. Ik heb gekozen om een driehoekig plaatje in te lassen ter versteviging en tevens om het water af te leiden van het anders aanwezige verzamelputje voor vuil onderin.
Toen werd het me te koud. De afwerking en het plaatwerk aan de onderzijde volgen later wel. In ieder geval is dit punt weer betrouwbaar.
Beter gaande dan mooi en staande
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Eeuuhh ... Alex ...: als je bedoelt "betrouwbaar in de zin als kriksteun ..." Nee duzzz ... !! Ergens ... moeten er nog bussen rondrijden ... die inderdaad op een dergelijk "krikpunt" worden opgekrikt ... Maar hoe meer deskundigen ik ontmoet ... en daar m'n eigen ervaringen bij optel ... kan ik slechts concluderen: gebruik die originele krik NOOIT MEER !!!!! Tenzij je het leuk vind om al dat plaatwerk, waaraan je nu hebt zitten slijpen en lassen, nogmaals opgefrommeld te zien worden ... !In ieder geval is dit punt weer betrouwbaar.
Koop een (klein) garage-krikje welke je plaatst onder de onderste triangel die eindigt aan de onderkant van de onderste fusee-kogel van het voorwiel of, ingeval de achterzijde, onder de buis waar de torsiestaven doorheen lopen, en dan zo dicht mogelijk bij het wiel ...
Pas dàn krijg je jouw bus onbeschadigd de hoogte in ...
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo heeft ie dus 14 dagen op krukken moeten staan! (of waren het nu krikkenOttje schreef:Ergens ... moeten er nog bussen rondrijden ... die inderdaad op een dergelijk "krikpunt" worden opgekrikt ...

- Bijlagen
-
- DSC06975.jpg (281.36 KiB) 33864 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Doe ik je niet na! Aan 1 kant is ie nog wel hard, maar de andere kant is ie een keer te hard neergekomen (niet bij mij), dus dat is wat gestuikt.
gr Teun
gr Teun
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
ik durf mijn kriksteunen ook niet te gebruiken, volgens mij zitten er achter bij mij ook geen afsteun hoekjes meer bij.
ik heb altijd een 6 tons potkrik bij, die kostte me ook maar een paar tientjes.
ik heb altijd een 6 tons potkrik bij, die kostte me ook maar een paar tientjes.
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Dank voor jullie reacties! Leuk, zo'n actief Forum.
Ja, mijn HY is een beetje brozer dan de mooie strakke 62 van HYvonne en, zoals geschreven, heb ik de voorste krickpunten nodig om de HY op de brug te krijgen. Dat is wel nodig, want er moet nog meer bruin metaal worden vervangen, al is het maar voor de apk.
Ik denk dat het punt lv wel houdt met de extra steun op de banaan.
Voor voor ben ik bezig met een stuk hoekstaal dat met pennen in de bussen achter de trekogen vastgezet moet worden. Dat kan zowel als kricksteun als voor bevestiging van een triangel om te slepen gaan dienen. Bovendien is het een bescherming voor de uitlaatpot. Als ik daar wat foto's van heb, zal ik verdere uitleg geven.
Groetjes, Lex
Ja, mijn HY is een beetje brozer dan de mooie strakke 62 van HYvonne en, zoals geschreven, heb ik de voorste krickpunten nodig om de HY op de brug te krijgen. Dat is wel nodig, want er moet nog meer bruin metaal worden vervangen, al is het maar voor de apk.
Ik denk dat het punt lv wel houdt met de extra steun op de banaan.
Voor voor ben ik bezig met een stuk hoekstaal dat met pennen in de bussen achter de trekogen vastgezet moet worden. Dat kan zowel als kricksteun als voor bevestiging van een triangel om te slepen gaan dienen. Bovendien is het een bescherming voor de uitlaatpot. Als ik daar wat foto's van heb, zal ik verdere uitleg geven.
Groetjes, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Een hydraulisch krikje werk natuurlijk misschien nog wel handiger. Maar bij mij kun je ook de boel gewoon opkrikken met de originele steunen. Maar dit weekeinde met Citrofiel even bij een bekend bedrijfje langs geweest. Dat heeft me een paar leuke zaken opgeleverd en een lege portemonnee.
- Bijlagen
-
- Krikje
- 29024-PU omega krik.jpeg (86.91 KiB) 33809 keer bekeken
-
- 4 steuntje
- Assteunen_Omega.jpeg (34.85 KiB) 33807 keer bekeken
-
- En dan lekker liggen
- kraftwerk_3991_ligmat.jpeg (58.31 KiB) 33807 keer bekeken
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Ja, die Omega krik is super, stiekem een van m'n beste aankopen, is bij mij al heel veel gebruikt 
Even ter indicatie: max hoogte is iets van 60cm en niet 35cm zoals die standaard krikjes.
In principe zijn mijn kriksteunen ook nog steeds goed, MurpHY is er al eens een keer doorheen gereden (maar 1 wig en blijkbaar aan de verkeerde kant) en dat heeft de steun wel en de krik niet overleeft
Enniewee, goed bezig alex

Even ter indicatie: max hoogte is iets van 60cm en niet 35cm zoals die standaard krikjes.
In principe zijn mijn kriksteunen ook nog steeds goed, MurpHY is er al eens een keer doorheen gereden (maar 1 wig en blijkbaar aan de verkeerde kant) en dat heeft de steun wel en de krik niet overleeft

Enniewee, goed bezig alex

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
... duzzz: precies zoals ik het al zei ... "Ergens ...". En in dit geval héééél toevallig in ons nederlandse Meerssen ... komt het nog voor .... hahahahaaaaaaaaaa !Zo heeft ie dus 14 dagen op krukken moeten staan! (of waren het nu krikken ) zonder krakend blikwerk!
Overigens, zonder alle voorgaande berichten nauwkeurig gelezen hebbende, behoort bij de "vaste uitrusting van Otje" een klein hydraulisch garagekrikje dat ik ooit voor EUR 25,= bij de Aldi op de kop heb getikt ... en dat ding werkt al jaren naar volle tevredenheid ! Gecombineerd met een paar (eveneens "Aldi"...) assteuntjes kan ik Otje in de hoogte houden ... jááááren lang als het moet !
Groet.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Jullie hebben helemaal gelijk met je hydraulische krickjes etc. Maar ik wil de kricksteunen wel gewoon goed hebben, zowel vanwege de apk als het gebruik van die geweldige HY-krick.
Vandaag was het weer mooi zonnig weer, dus kon ik mooi linksachter in de wielkast kijken.
Van buiten zag het er zo uit:
De buis voor de krick zit los en het plaatwerk bolt naar buiten. Er zitten drie lagen roestig plaatwerk achter, dat zo opgezwollen is (roest neemt vele malen meer volume in dan ijzer) dat alles uit zijn verband is geduwd.
Na verwijdering van de roest ziet het er zo uit:
Nou, dit is wel te repareren, maar bij verdere beschouwing blijkt de buis nog een klein probleem te hebben veroorzaakt. Hij zit op de langsbalk (van het chassis) vast met een plaat, die van boven een paar centimeter van de langsbalk af staat, maar van onderen er tegenaan zit. Zo vormt de plaat een prachtige geleider van modder en water. De gevolgen laten zich raden: roest, die zelfs de langsbalk heeft aangetast.
Het volgende fotootje is gemaakt nadat ik met een hamer de plaat aan de onderzijde grotendeels had losgetikt. Om de schade beter te zien, heb ik het onderste deel van de bevestigingsplaat weggeslepen.
Het valt me op, dat de langsbalk van dun plaatwerk is. Bij een VW-LT is die 3x zo dik (maar die roest ook door, hoor).
Met een hoekstukje is de langsbalk gerepareerd. Vervolgens is de krick-buis vastgezet in het plaatwerk aan de buitenzijde. Voor het positioneren waren best wat kracht en een paar griptangen nodig.
Pas daarna is de bevestigingsplaat (van de krick-buis) vastgezet op het net gerepareerde stuk langsbalk.
Tja, als ik dan toch bezig ben, ook maar even een plaatje gemaakt om de krick-buis net achter het plaatwerk te bevestigen aan het enigszins gedesintegreerde balkje erboven. Dat geeft allebei steun en dicht meteen het gat naar de bergruimte van het reservewiel.
Alles een beetje gesproeid met verf en tectyl, zodat het met vochtig weer niet meteen weer roestig wordt. Ook de remleidingen, voor zover bereikbaar, even schoon gemaakt en in de tectyl gezet. Vervolgens de achterkant een beetje opengeslepen, maar daar vertel ik een volgende keer wel weer over.
Overigens ben ik wel blij, dat ik de foto's nu toe kan voegen, want dan wordt het meteen een leuker verhaal.
Tja, dat was een uurtje of 4 werk, met koffiedrinken tussendoor. Als het weer mooi weer is, ga ik verder.
Groet, Lex
Vandaag was het weer mooi zonnig weer, dus kon ik mooi linksachter in de wielkast kijken.
Van buiten zag het er zo uit:
De buis voor de krick zit los en het plaatwerk bolt naar buiten. Er zitten drie lagen roestig plaatwerk achter, dat zo opgezwollen is (roest neemt vele malen meer volume in dan ijzer) dat alles uit zijn verband is geduwd.
Na verwijdering van de roest ziet het er zo uit:
Nou, dit is wel te repareren, maar bij verdere beschouwing blijkt de buis nog een klein probleem te hebben veroorzaakt. Hij zit op de langsbalk (van het chassis) vast met een plaat, die van boven een paar centimeter van de langsbalk af staat, maar van onderen er tegenaan zit. Zo vormt de plaat een prachtige geleider van modder en water. De gevolgen laten zich raden: roest, die zelfs de langsbalk heeft aangetast.
Het volgende fotootje is gemaakt nadat ik met een hamer de plaat aan de onderzijde grotendeels had losgetikt. Om de schade beter te zien, heb ik het onderste deel van de bevestigingsplaat weggeslepen.
Het valt me op, dat de langsbalk van dun plaatwerk is. Bij een VW-LT is die 3x zo dik (maar die roest ook door, hoor).
Met een hoekstukje is de langsbalk gerepareerd. Vervolgens is de krick-buis vastgezet in het plaatwerk aan de buitenzijde. Voor het positioneren waren best wat kracht en een paar griptangen nodig.
Pas daarna is de bevestigingsplaat (van de krick-buis) vastgezet op het net gerepareerde stuk langsbalk.
Tja, als ik dan toch bezig ben, ook maar even een plaatje gemaakt om de krick-buis net achter het plaatwerk te bevestigen aan het enigszins gedesintegreerde balkje erboven. Dat geeft allebei steun en dicht meteen het gat naar de bergruimte van het reservewiel.
Alles een beetje gesproeid met verf en tectyl, zodat het met vochtig weer niet meteen weer roestig wordt. Ook de remleidingen, voor zover bereikbaar, even schoon gemaakt en in de tectyl gezet. Vervolgens de achterkant een beetje opengeslepen, maar daar vertel ik een volgende keer wel weer over.
Overigens ben ik wel blij, dat ik de foto's nu toe kan voegen, want dan wordt het meteen een leuker verhaal.
Tja, dat was een uurtje of 4 werk, met koffiedrinken tussendoor. Als het weer mooi weer is, ga ik verder.
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Mooi werk, het begin is er!
gr Teun
gr Teun
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Zo, even een intermezzo over de reparatie van wat plaatwerk linksachter, omdat de HY daar toch omhoog staat.
Het is zaterdag en al weer 5 februari 2011. Storm en bewolkt, 9 graden en, tegen de weersverwachting in, droog. Goed dat ik gisteren een volle fles gas heb gehaald. Daarom maar wat begonnen aan de achterkant links, die ik gisteren al had opengeslepen. Het omgega-profiel in de buitenhoek zit origineel blijkbaar alleen vast in de naar buiten uitstekende felsrand, want aan de voorkant zit het over de hele lengte los en is er geen roest te zien. ( je kan tussen zijpaneel en omega-profiel doorkijken).
Omdat het aan de achterzijde voor 4/5 is doorgerot (4673), heb ik het er maar uit geslepen, tot aan het eerste dwarsbalkje.
Ik maak nu een smalle plaat om de de zijkant dicht te maken, die van een omgezette rand is voorzien, die wat stevigheid aan de hoek geeft (wat eerst het omega-profiel deed). Het makkelijkste is deze vast te zetten op de felsnaad en aan de plaatkant met een verzetje; zo is alles van buitenaf te lassen.
Het gat wat overblijft aan de onderzijde wordt met een aparte plaat dichtgemaakt, die ik voorzie van een omgezette rand aan de onderkant, voor de stijfheid en tegen het trillen. Het liefst zou ik deze de hoek mee om laten lopen, maar daar zit de bumper in de weg. De plaat laat ik wel doorlopen tot onder de bumper, zodat daarin geen spatwater geworpen wordt. Ook de bumper heeft in de hoek al een gat!
In de hoek achter was de langsligger deels doorgerot, op de plek waar twee plaatjes over elkaar heen zitten.
Dat heb ik gisteren al dichtgelast. Maar precies er boven komen balkjes en plaatjes bijeen, ook daar was het een rotzooi (letterlijk en figuurlijk). Met een beetje kloppen en porren heb ik er zoveel ruimte kunnen maken, dat ik een dun hoeklijntje achter het plaatwerk heb kunnen tikken, zodat alle gaatjes afgedicht zijn. Samen met het onderstuk voor de achterplaat is de boel nu vastgelast en de electrische leiding weer bevestigd.
Bezig geweest van een uur of 2 tot 5, maar la is qua laswerk wel klaar. De foto van de buitenkant is mislukt, die komt een andere keer wel.
Morgen ga ik, afhankelijk van het weer, eventueel de rem nakijken, want dat maakt geen lawaai.
Het is zaterdag en al weer 5 februari 2011. Storm en bewolkt, 9 graden en, tegen de weersverwachting in, droog. Goed dat ik gisteren een volle fles gas heb gehaald. Daarom maar wat begonnen aan de achterkant links, die ik gisteren al had opengeslepen. Het omgega-profiel in de buitenhoek zit origineel blijkbaar alleen vast in de naar buiten uitstekende felsrand, want aan de voorkant zit het over de hele lengte los en is er geen roest te zien. ( je kan tussen zijpaneel en omega-profiel doorkijken).
Omdat het aan de achterzijde voor 4/5 is doorgerot (4673), heb ik het er maar uit geslepen, tot aan het eerste dwarsbalkje.
Ik maak nu een smalle plaat om de de zijkant dicht te maken, die van een omgezette rand is voorzien, die wat stevigheid aan de hoek geeft (wat eerst het omega-profiel deed). Het makkelijkste is deze vast te zetten op de felsnaad en aan de plaatkant met een verzetje; zo is alles van buitenaf te lassen.
Het gat wat overblijft aan de onderzijde wordt met een aparte plaat dichtgemaakt, die ik voorzie van een omgezette rand aan de onderkant, voor de stijfheid en tegen het trillen. Het liefst zou ik deze de hoek mee om laten lopen, maar daar zit de bumper in de weg. De plaat laat ik wel doorlopen tot onder de bumper, zodat daarin geen spatwater geworpen wordt. Ook de bumper heeft in de hoek al een gat!
In de hoek achter was de langsligger deels doorgerot, op de plek waar twee plaatjes over elkaar heen zitten.
Dat heb ik gisteren al dichtgelast. Maar precies er boven komen balkjes en plaatjes bijeen, ook daar was het een rotzooi (letterlijk en figuurlijk). Met een beetje kloppen en porren heb ik er zoveel ruimte kunnen maken, dat ik een dun hoeklijntje achter het plaatwerk heb kunnen tikken, zodat alle gaatjes afgedicht zijn. Samen met het onderstuk voor de achterplaat is de boel nu vastgelast en de electrische leiding weer bevestigd.
Bezig geweest van een uur of 2 tot 5, maar la is qua laswerk wel klaar. De foto van de buitenkant is mislukt, die komt een andere keer wel.
Morgen ga ik, afhankelijk van het weer, eventueel de rem nakijken, want dat maakt geen lawaai.
Beter gaande dan mooi en staande
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Wàt ik er ook van dacht ... aan jouw foto's te zien kun je wèl lassen !
Ga zo door ! Oók met het plaatsen van "plaatjes" ... (zijn we allemaal dól op !!)
Gr.
Gert
Ga zo door ! Oók met het plaatsen van "plaatjes" ... (zijn we allemaal dól op !!)
Gr.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
Ha Ottje, het zit stevig vast, maar echt goed lassen kan ik helaas nog steeds niet, al gaat het steeds beter.
Hier weer een plaatje.
De linker achterrem heb ik niet losgekregen, want sleutel 55 voor de naafmoer ontbreekt en hij zit te vast om op een andere manier netjes los te krijgen. Maar de stelnokken zijn weer gangbaar en de rem werkt en komt los na het remmen, dus ik laat het even zo.
Wel heb ik de stangen van de bedieningsorganen voorin gedruppeld met olie. Het gas gaat nu veel soepeler, de koppeling loopt niet meer droog en schakelen lijkt nu vrijwel vanzelf te gaan. Alleen de handrem rechts blijft nog wat hangen, dus die wordt bij de lasbeurt in die hoek ook nagekeken.
Vorige week had ik al de beide bussen van de startmotor in de olie gezet, evenals de as waar het tandwiel over schuift. Er zat geen speling op, dus ik heb hem verder niet uit elkaar gehaald. Hij krijgt de motor nu zo makkelijk rond, een enorm verschil met voor de oliebeurt. Het schoonmaken van de contacten van de kabel heeft natuurlijk ook wat geholpen, maar dat was niet genoeg om hem vrolijk rond te laten tollen.
Overigens een prachtige eenvoudige bevestiging met die puntbout, en wat doordacht dat er ook twee vlakken voorzien zijn om een breekijzer achter te zetten, zodat die makkelijk uit het gat te wrikken is. En dan de prima bereikbaarheid; bij m'n snoek moet het ook, maar dan moet oa het spruitstuk er af, en daar zit ik me niet op te verheugen.
Groet, Lex
Hier weer een plaatje.
De linker achterrem heb ik niet losgekregen, want sleutel 55 voor de naafmoer ontbreekt en hij zit te vast om op een andere manier netjes los te krijgen. Maar de stelnokken zijn weer gangbaar en de rem werkt en komt los na het remmen, dus ik laat het even zo.
Wel heb ik de stangen van de bedieningsorganen voorin gedruppeld met olie. Het gas gaat nu veel soepeler, de koppeling loopt niet meer droog en schakelen lijkt nu vrijwel vanzelf te gaan. Alleen de handrem rechts blijft nog wat hangen, dus die wordt bij de lasbeurt in die hoek ook nagekeken.
Vorige week had ik al de beide bussen van de startmotor in de olie gezet, evenals de as waar het tandwiel over schuift. Er zat geen speling op, dus ik heb hem verder niet uit elkaar gehaald. Hij krijgt de motor nu zo makkelijk rond, een enorm verschil met voor de oliebeurt. Het schoonmaken van de contacten van de kabel heeft natuurlijk ook wat geholpen, maar dat was niet genoeg om hem vrolijk rond te laten tollen.
Overigens een prachtige eenvoudige bevestiging met die puntbout, en wat doordacht dat er ook twee vlakken voorzien zijn om een breekijzer achter te zetten, zodat die makkelijk uit het gat te wrikken is. En dan de prima bereikbaarheid; bij m'n snoek moet het ook, maar dan moet oa het spruitstuk er af, en daar zit ik me niet op te verheugen.
Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Re: 30-72-xb kricksteun reparatie
sorry, hiervoor was de goede tekst met het verkeerde plaatje, hieronder het juiste:
Beter gaande dan mooi en staande