Afgebroken spruitstuk bouten...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Harryvanekert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
Kenteken: GD-56-VB
Locatie: Someren

Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Harryvanekert »

Als DHZ-er zonder ervaring kan ik wat hulp gebruiken bij een probleem dat ik heb.
Ik heb het spruitstuk van het blok van mijn HY af gehaald (zaten 2 barsten in). Resultaat: 4 afgebroken schroeven. Ze zijn afgebroken nét na de moer, dus met het spruitstuk op zijn plaats steken ze nét niet buiten de gaatjes uit. Nu kan ik met kruipolie aan de gang en hopen dat ze bij het proberen losdraaien niet precies gelijk met het blok-oppervlak afbreken, maar dat betwijfel ik. Ze zitten zó vast dat afbreken bijna vast staat. In plaats van (in geval van afbreken) de schroeven uitboren en met linksom draaiende tap proberen de resten van de moer er uit te krijgen, (met alle risico's van dien en iets dat ik nog nooit gedaan heb) overweeg ik nu om bij het nieuwe spruitstuk wat van de bevestigings punten af te slijpen: 4mm is al genoeg. Nu zit daar 13,6mm materiaal(-dikte), als ik dit terug breng naar 9mm, steken de boutjes weer genoeg uit om er moeren op te kunnen draaien.

Is er iemand die dit ook al eens gedaan heeft? Denk je dat ik dit straffeloos kan doen? Ik denk dat 4 moeren uitboren tamelijk risico vol is: Uit het center boren; scheef boren; linksdraaiende tap breekt af; moer komt niet los; rechts draaiende tap breekt af; vergeet ik nog iets dat mis kan gaan...? en dat alles 4 keer...: veel kans op problemen!
Wat vinden jullie van mijn idee?
Al vast bedankt!
Harry
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Ree »

Hoi Harry,

Welkom op het forum! Uitboren lijkt mij het meest logische om te doen, want dat lijkt me de enige permanente oplossing. We moeten ook wat zuinig zijn op onze spruitstukken, want ze worden best schaars.

Zelf zou ik die draadeinden ook niet uit durven te boren, maar het aan iemand over laten die dit al veel vaker gedaan heeft.

Ik ben benieuwd of er iemand is met andere ervaringen.

Grtn,

Ree
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 375
Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
Kenteken: 74-BB-66
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door eric »

Hallo. ik heb hetzelfde probleem met mijn spruitstuk gehad.
de manier waarop ik het opgelost heb is als volgt,

zeker een week lang elke dag inspuiten met goede kruipolie.
dan met een tang proberen ze iets te bewegen, dan weer kruipolie.
Na ongeveer een week kruipolie heb ik er een brander opgezet en de directe omtrek van het stukje draadeind heet gestookt,
als hij lekker warm is er met een waterpomptang op en voorzichtig losdraaien,
niet in een keer het draadeind losdraaien maar steeds met kleine stukjes.
op deze manier heb ik vier afgebroken draadeinden weer uit mijn blok kunnen krijgen.
ik heb een grote waterpomptang gebruikt, maar dan niet het orchinele deel van de tang gebruikt maar het deel wat verder tegen elkaar aankomt, zeg maar dieper in de bek van de tang.
wel zou ik de omgeving goed afdekken tegen stoot schade van je handen, je kunt er niet echt lekker bij en je moet toch een hoop kracht op de tang zetten zodat het draadeind niet tussen de tang door glipt.
normale wijze moet dit zonder probleem ( alleen maar spierpijn in je handen) lukken

groeten eric
Harryvanekert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
Kenteken: GD-56-VB
Locatie: Someren

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Harryvanekert »

Hallo Eric, Dank je wel voor je reactie! Je hebt een opbeurend verhaal voor me: Goed te weten dat het mogelijk is om ze er uit te krijgen. Ik ben al drie dagen aan het spuiten met kruip olie, ik zal nu ook gaan "wiebelen"... Verwarmen had ik ook al in gedachte, maar was bang dat ik de bouten daardoor zachter maak en dat dit niet ten goede van de stijfheid/stevigheid komt. Maar twee kennissen van me suggereerde het ook al dus moet er toch winst mee te behalen zijn. Verder heb ik al twee tegen over elkaar liggende vlakjes aan de achter zijdes van de boutjes geslepen, om mijn tang iets meer houvast te geven (ik zou er nu zelfs een steeksleutel(tje) op kunnen zetten...).
Jij hebt ze dus allemaal er uit gekregen. Heb je ook ervaring met het uitboren/tappen van de draadeindjes?
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door citrofielnl »

Hoi,

Wat je kunt doen is er M8 moeren oplassen. Je hebt dan het voordeel dat de draadeinden goed verhit zijn geweest,waardoor de roest hopelijk verpulvert en ze los te draaien zijn met een sleutel of tang. 2 in 1 dus.

gr Teun
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door michel »

nog en tip bij de optie kruipolie , geef de tapeindjes eens een paar stevige tikken met een bankhamer op de kop
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door citroheeze »

De tip van Teun is de enig juiste, door op het afgebroken stukje tapeind een moer te lassen, wordt het tapeind warm, zet iets uit, en krimpt dan weer los.

Zelfs tapeinden die vlak aan de kop afbreken krijg je er op deze manier weer uit.

Zeker niets van je nieuwe spruitstuk afslijpen, maar gewoon nieuwe tapeindjes monteren, met een flinke lik kopervet.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Joost »

moer erop lassen zou ook mijn eerste actie zijn, maar het kan zijn dat hij dan nog afbreekt. Afhankelijk van hoe rot ze zijn.
Ik heb er met de moerlas-truc 2 uitgekregen en 1 brak af in de kop. Dus dieper erin.

Daarvoor heb ik een getrapt busje gemaakt dat precies in het gat van de kop viel. In het busje een gat van 6mm gemaakt zodat het als boorgeleiding kan dienen. Ik had het geluk dat hij op een bereikbare plaats zat en ik niet het blok eruit hoefde te halen.

Op deze manier boor je met een beetje geduld recht door het boutje heen en kun je hem eruit halen.

Ik zou zeker niet het spruitstuk dunner maken.
Harryvanekert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
Kenteken: GD-56-VB
Locatie: Someren

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Harryvanekert »

Dank je wel allemaal voor jullie tips!
Ik ga hier mee aan de slag en zal het nieuwe spruitstuk in zijn oorspronkelijke vorm laten.
Met een combinatie van alle suggesties moet het gaan lukken.
Volgende week bericht ik over het resultaat.
Groeten
Peter
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 12, 2003 9:40 pm
Locatie: Amstenrade

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Peter »

Die afgebroken spruitstukbouten, ook wel tapeinden genoemd, kun je er ook uitdraaien met behulp van een stuk gereedschap: een "tapeinduitdraaier" (hoe bestaat het, die naam!). Dat is een apparaatje dat je op het tapeind schuift en dan met een moersleutel draait. Op dat moment grijpen twee wieltjes het tapeind en die wringen zich vast, waardoor het tapeind los komt.
Ik ben laatst bijna een dag bezig geweest om vijf van de acht tapeinden los te krijgen; drie stuks weigerden elke medewerking. Uit wanhoop naar mijn garagist en van hem kreeg ik de tapeinduitdraaier te leen. Binnen tien minuten (!) had ik die drie boosdoeners los.
Is een duur stuk gereedschap, dus misschien ergens te leen.

Succes ermee!
Peter

Voor een plaatje: even googlen.
Harryvanekert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
Kenteken: GD-56-VB
Locatie: Someren

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Harryvanekert »

Hallo Peter, bedankt voor je tip. Mijn 4 tapeindes zitten er nog in. Mijn lasapparaat, waarmee in afgelopen weekend M8 bouten op de uiteindes wilde vast lassen, weigerde dienst. Jou suggestie klinkt nog beter. Ik ga bij mijn garage informeren. Je hoort nog...
Groeten,
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door citrofielnl »

Kun je altijd combineren met heetstoken, zodat door de uitzetting de roest loskomt/ verpulvert.

succes!
Harryvanekert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
Kenteken: GD-56-VB
Locatie: Someren

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door Harryvanekert »

Beste adviseurs, hier een update...:
Na twee weken van (kruipolie) spuiten, hameren, warm stoken en tevergeefs proberen heb ik er vandaag met behulp van de "tapeinduithaler" drie uitgekregen!!! Fantastisch apparaatje; belachelijk duur (52 euro) maar het werkte. Als iemand hem wil lenen; ik stuur hem zo naar je op, past in een bubbeltjes envelop dus geen verzendkosten!

Echter... het vierde tapeind brak wel af... Mijn "garage-man" had al even weinig vertrouwen in de linksom draaiende (taps toelopende) tap als ik, omdat deze slechts op de eerste millimeters werkt, en daarbij ook nog naar buiten toe uitzet. Daarbij ook de kans dat deze af breekt in het uitgeboorde tapeind. Hij gaf me een stukje gereedschap dat er uit zag als een soort schroef bitje: Één uiteinde bestond uit een zeskant waarop ringsleutel 10 paste en aan de ander kant een licht taps toelopend uiteinde dat over de langs-zijde geribbeld is (was). Dit gereedschapje moet in het nét ondermaats uitgeboorde gat geslagen worden en zet zichzelf dan vast. Hier dus hetzelfde nadeel als bij de linksom tappende tap, dat het tapeinde over de eerste millimeters naar buiten toe uitzet. Dit laatste heeft me waarschijnlijk de das om gedaan, want dit veel belovende bitje brak na met een engelen geduld er mee naar binnen én naar buiten te hebben gedraaid/geprobeerd, af... Ja, met het geharde deel nu zo'n 5mm in het uitgeboorde tapeind... Mijn euforie over de drie eerder succesvol verwijderde bouten verdween nu als sneeuw voor de zon en maakte plaats voor wanhoop.
Als ik op andere forums op zoek ga na verwijderings-methode voor afgebroken tappen en boortjes vind ik daar geen enkele hoop gevende tip... Diamant freesjes en cobalt boortjes blijken niet te werken. Er wordt gesproken over mobiele zinkvonk apparatuur, maar ik vrees dat dit behalve dat het onbetaalbaar klinkt, ook betekend dat ik het blok van zijn plaats moet halen.
IEMAND EEN IDEE???
Ik ga morgen met mijn las apparaat proberen het afgebroken stukje bit zodanig te verhitten dat het zachter wordt en daardoor misschien wel te bewerken valt met een diamant freesje of cobalt boortje...
Weet iemand wat er gebeurt als het me zou lukken dit stukje staal helemaal door de uitgeboorde bout heen te slaan. Het valt, denk ik, dan in het koel-kanalen-systeem... (na het verwijderen van de tapeinde liep er steeds koelwater uit de gaten). Bestaat er een tekening van deze "koelwater-kanaaltjes"? Zou het kunnen zijn dat zo een stukje staal naar een "veilige" diepte in het blok afzakt, in plaats van mee te stromen richting koelwaterpomp...?
Ja, deze wanhopige sleutelaar verzint de onmogelijkste (nood-)oplossingen...
Toch moeten er meer mensen met dit probleem in aanraking geweest zijn... Ik sta open voor iedere suggestie!
alex
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 69
Lid geworden op: di jan 11, 2011 6:50 pm
Locatie: vlagtwedde

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door alex »

Dat is pech, Harry, ik heb met je te doen. Ik gebruik de uitdraaiertjes om deze reden niet meer.

Ik heb je eerdere oproep gemist, anders had ik je gemeld, dat je eventueel het gat in het spruitstuk (deels) kunt uitboren en een verlengmoer gebruiken, waarvan je de helft afdraait (of slijpt), zodat dat deel past in het grotere gat. Bij de HY heb ik dat (nog?) niet toegepast, maar er lijkt me wel ruimte voor in het spruitstuk.

Als je de boel origineel wilt houden, moet je nu gaat kloppen om het harde uitdraaiertje stukje bij beetje te verwijderen; een andere methode ken ik niet (maar verneem ik graag, als die er is). Dan uitboren en tappen.

Zelf kies ik ook wel voor een andere oplossing, maar de puristen moeten maar niet verder lezen, want die gruwen daarvan.Ik boor en tap een nieuw gat net naast het spruitstuk en zet daar een draadeind in. Met een plaat klem ik dan van daaruit het spruitstuk op zijn plek. Voor een enkel afgebroken tapeind durf ik het zo aan, zijn er meerdere afgebroken, dan maak ik twee gaatjes met dunnere tapeindjes aan twee zijden van het spruitstuk, met een plaatje dat afsteunt op deze pennen. Deze oplossing is niet galant en vergt wel een onderzoek naar waar je die gaten kan boren. Overigens hoeft dat niet diep te zijn, want een moer is ook maar een millimeter of 8. Als tap gebruik ik dan een afgestompte (afgeslepen) tap, die bijna tot op de bodem van het gat gaat (dan nooit meer dan een gang per keer tappen, want de spaan kan niet weg!)

In ieder geval succes en sterkte.

Groet, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Afgebroken spruitstuk bouten...

Bericht door LEiPiE »

Wat voor diepte heb je nu ongeveer?
Als het afgebroken deel diep genoeg zit, denk ik dat je het beste maar gewoon de rest kan laten zitten en met een tapsetje er een nieuwe schroefdraad in maken en daar dan een passende bout/draadeind in draaien.
Ah, ondertussen heeft alex dat wat uitgebreider beschreven :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie