uitlaatspruitstuk H 1956

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Vosje
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 13, 2005 6:52 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

uitlaatspruitstuk H 1956

Bericht door Vosje »

Ik ben op zoek naar een 'nieuw' uitlaatspruitstuk -zonder scheuren!!- voor mijn H uit 1956 met Trancion motor. De mijne is gescheurd. :cry:
Het onderste deel dus van zo eentje die nog het in- en uitlaatstuk op elkaar hadden.

Graag spoedig contact met Miranda Vos via: vosm@xs4all.nl / 020-4941306

Alvast hartelijk dank voor de reacties. :wink:
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo,Als de TRAXIONclub je niet kan helpen,ben ik bang dat je dit jaar naar Frankrijk op vacantie moet.Maar als je naar Schotland wil,dan denk
ik datje hem met koper maar moet lassen.
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

hem met koper maar moet lassen
Hoi Gerard (en alle anderen natuurlijk)

Mijn uitlaatspruitstuk is ook gescheurd.
Ik wil(de) proberen om dat met kneedbaar ijzer te dichten.
Maar lassen klinkt beter.
Wat is de methode om met koper te lassen?
Kan het ook met een zilverlegering? Of wordt dat te hard en barst het gauw opnieuw?

groet,
Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Met koper is autogeen lassen,maar het staafje koper moet wel een omhulsel als vloeimiddel hebben en je hoeft het veel minder warm te maken als bij autogeen lassen
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Het belangrijkste bij het lassen van gietijzer isjuist om te zorgen dat het hele werkstuk [spruitstuk] dezelfde temperatuur heeft om spanningen in het materiaal te voorkomen.

Verder ist het belangrijk om het verwarmen en weer laten afkoelen zeer geleidelijk te doen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Mooi, nu weet ik bijna wat me te doen staat.
Ik heb nog 1 vraag: Moet ik de barst eerst uitslijpen (een V-vorm)? Of is schoonborstelen (mechanisch) voldoende?

Groet,
Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Door hem uit te slijpen krijg je een groter lasoppervlak en is dus beter.
Met CO2 lassen geeft nog veel minder warmte aan het spruitstuk en is
misschien nog veel beter.Als je hem gedemonteerd heb,controleer dan
wel of hij nog vlak is voor je hem monteerd.als je hem zo kan lassen is
ook prima.
Plaats reactie