Korte uitlaat
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Korte uitlaat
Hoi,
momenteel heb op mijn HY (HY78 uit 1973) de standaard uitlaat zitten: de "dwarse" pot vooraan onder de radiator, met daaraan enkele originele buizen die ongeveer in het midden van de bus eindigen.
Nu ben ik hier eigenlijk weinig tevreden over: de levensduur van de voorste pot is redelijk beperkt, en doordat het systeem midden onder de bus eindigt hebben we redelijk last van uitlaatgassen in de bus.
Zijn er mensen die het oude type uitlaat gebruiken en daar tevreden over zijn?
Ik bedoel de voorste pot (onder de radiator), met daaraan een pijpje dat ongeveer tot net voor het voorwiel loopt? Last van uitlaatgassen? Meer lawaai of net niet?
Het alternatieve "lange" systeem (al dan niet rvs) met enkele bijkomende dempers onder de bus laat ik hier even buiten beschouwing.
Alvast bedankt voor jullie bevindingen!
Groetjes
Peter
momenteel heb op mijn HY (HY78 uit 1973) de standaard uitlaat zitten: de "dwarse" pot vooraan onder de radiator, met daaraan enkele originele buizen die ongeveer in het midden van de bus eindigen.
Nu ben ik hier eigenlijk weinig tevreden over: de levensduur van de voorste pot is redelijk beperkt, en doordat het systeem midden onder de bus eindigt hebben we redelijk last van uitlaatgassen in de bus.
Zijn er mensen die het oude type uitlaat gebruiken en daar tevreden over zijn?
Ik bedoel de voorste pot (onder de radiator), met daaraan een pijpje dat ongeveer tot net voor het voorwiel loopt? Last van uitlaatgassen? Meer lawaai of net niet?
Het alternatieve "lange" systeem (al dan niet rvs) met enkele bijkomende dempers onder de bus laat ik hier even buiten beschouwing.
Alvast bedankt voor jullie bevindingen!
Groetjes
Peter
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Re: Korte uitlaat
Inmiddels is er een serie RVS uitlaten die naar het voorwiel uitblazen. Tot volle tevredenheid naar ik weet, maar niet in de handel te koop helaas. Weet niet of er anderszins nog uitlaten in de handel zijn die op de zelfde manier zijn gebouwd.
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
Heb je een bus zonder kleppendeksel onderdruk? De uitlaatgassenwalm in oudere bussen wordt volgens mij met name veroorzaakt door de ontluchting op het kleppendeksel die via de motorkap naar binnen gaat. Als dit het geval is, kan je redelijk eenvoudig hier een onderdrukslang op aansluiten.Petervdl2cv schreef:... en doordat het systeem midden onder de bus eindigt hebben we redelijk last van uitlaatgassen in de bus.
Die eerste pot gaat volgens mij eeuwig mee, zolang je geen drempel raakt.

wij hebben een bus uit '72 met orginele pijp, hebben nooit "last" van stank door uitlaatgassen en zeker niet tijdens het rijden.
geluids overlast hoort er bij vind ik en de levens duur is ook OK. bij ons heeft er 5 jaar (zomer en winter) een gewone demper onder de radiateur gehangen tot dat ik hem opblies( foutje gemaakt met ontsteking afstellen)
nu hangt er naar alle tevredenheid weer een nieuwe onder
geluids overlast hoort er bij vind ik en de levens duur is ook OK. bij ons heeft er 5 jaar (zomer en winter) een gewone demper onder de radiateur gehangen tot dat ik hem opblies( foutje gemaakt met ontsteking afstellen)
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Misschien heb ik gewoon drie keer pech gehad met de uitlaatpot: die van enkele jaren geleden ging 2 jaar mee totdat de aansluiting van de pijpen in de pot losscheurden. Was nochtans spanningsvrij opgehangen.michel schreef:wij hebben een bus uit '72 met orginele pijp, hebben nooit "last" van stank door uitlaatgassen en zeker niet tijdens het rijden.
De volgende (een nieuwe Bosal) hield het een jaar uit en was toen op de felsnaad compleet weggeroest.
Weer maar een nieuwe aangeschaft (Bosal), die bleek nieuw zijnde rondom de volledige pot aan dezelfde naad (scheiding bovenhelft en onderhelft) te "blazen" dus slechte kwaliteit van productie. Heb de naad dan afgelast, maar lassen aan een uitlaat is niet bevorderlijk voor de levensduur

Geluid hoort er inderdaad gewoon bij

Weet jij toevallig welk merk jij eronder hebt, misschien is er onderling wel verschil in afwerking/kwaliteit?
Grtz
Peter
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Hoi Ree,Ree schreef:Heb je een bus zonder kleppendeksel onderdruk? De uitlaatgassenwalm in oudere bussen wordt volgens mij met name veroorzaakt door de ontluchting op het kleppendeksel die via de motorkap naar binnen gaat. Als dit het geval is, kan je redelijk eenvoudig hier een onderdrukslang op aansluiten.
Die eerste pot gaat volgens mij eeuwig mee, zolang je geen drempel raakt.Hij wordt snel heet; er blijft dus weinig vocht in achter.
ik heb inderdaad een carterontluchting via een ventiel op het kleppendeksel. Wordt bij elk onderhoud gereinigd en werkt nog prima.
Het komt echt van onder de bus uit, ik vermoed dat het via de kieren rond achterraam, achterdeuren enz wordt binnengezogen door de onderdruk die achter een rijdend voertuig optreedt. (als je met eender welk voertuig met het kofferdeksel "open" rijdt treedt dit verschijnsel op, je kan er niet naast ruiken)
Het treedt ook sterker op bij langer afremmen op de motor, bvb uitbollen op een stukje bergaf. Een beetje blauwe oliewalm zal hier niet vreemd aan zijn natuurlijk:-) Doch ook bij "gewoon" rijden blijft het beperkt aanwezig. Beperkte stank wordt op een langere rit natuurlijk wel als "storend" ervaren...
Ik was dus aan 't denken aan een uitlaat die in de buurt van het voorwiel eindigt, misschien dat door bepaalde luchtstromen de gassen dan een andere -minder storende- richting uitgaan. Vandaar mijn vraag naar ervaringsdeskundigen.
Ik heb vanuit de pijp naar beneden een flexibel stuk en daarachter een demper naar rechts en die komt bij het rechtse voorwiel uit.
De demper kwam van een astra ofzo, heb ik uit een oud ijzerbak gevist.
Geluid viel wel mee, toch heb ik er later nog een demper achteraan gelast en de pijp weer terug onder de auto voor het linkse voorwiel eruit.
Als ik stil sta ruik ik wel eens wat uitlaatgassen maar onder het rijden nooit.
Op de foto is een stukje demper te zien:

De demper kwam van een astra ofzo, heb ik uit een oud ijzerbak gevist.
Geluid viel wel mee, toch heb ik er later nog een demper achteraan gelast en de pijp weer terug onder de auto voor het linkse voorwiel eruit.
Als ik stil sta ruik ik wel eens wat uitlaatgassen maar onder het rijden nooit.
Op de foto is een stukje demper te zien:

de pot die er bij ons onder hangt is er een uit het magazijn van het HY-TEAM
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
"Niet in de handel": moet ik daaruit afleiden dat dat "zelfbouw" uitlaten zijn?citrofielnl schreef:Inmiddels is er een serie RVS uitlaten die naar het voorwiel uitblazen. Tot volle tevredenheid naar ik weet, maar niet in de handel te koop helaas. Weet niet of er anderszins nog uitlaten in de handel zijn die op de zelfde manier zijn gebouwd.
gr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Ja, klopt. Wel met een hoog professlioneel gehalte. Alle componenten laser gesneden, vol RVS.
- Para-Plu
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: DR-47-09
- Contacteer:
Wij hebben een rvs tot onder de schuifdeur, prima hoor zolang je de schuifdeur dicht houd!