Laadstroommeter
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Laadstroommeter
De wijzer van mijn stroommetertje komt nooit verder dan 11 uur, in het twijfelgebied dus. De accu is goed, de dynamo is net gereviseerd, alles werkt perfect, eigenlijk is het dus meer een psychisch probleem.....
Hoe krijg ik de wijzer in de witte zone? Groet, JOHN.
Hoe krijg ik de wijzer in de witte zone? Groet, JOHN.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Harder rijden 
Tenminste, bij mij komt ie dan makkelijker hoger op.
Mijne zit tegenwoordig vaak wat laag, maar dat komt omdat er ondertussen ook wat meer aan hangt denk ik. Wordt tijd voor een zwaardere dynamo bij mij (heb een 40A exemplaar, maar er hangen wel drie accu's aan...).
Weet eigenlijk niet precies hoe die meter werkt eigenlijk. Je zegt trouwens dat die van jou op 11 uur staat, heb jij een ronde dan? Die van mij zit in het dashboard (rechts onder de snelheidsmeter), die is meer een poging tot staafdiagram (van links naar rechts), waarbij 50% "goed" is, 0% niet opladen is en 100% overladen is.

Tenminste, bij mij komt ie dan makkelijker hoger op.
Mijne zit tegenwoordig vaak wat laag, maar dat komt omdat er ondertussen ook wat meer aan hangt denk ik. Wordt tijd voor een zwaardere dynamo bij mij (heb een 40A exemplaar, maar er hangen wel drie accu's aan...).
Weet eigenlijk niet precies hoe die meter werkt eigenlijk. Je zegt trouwens dat die van jou op 11 uur staat, heb jij een ronde dan? Die van mij zit in het dashboard (rechts onder de snelheidsmeter), die is meer een poging tot staafdiagram (van links naar rechts), waarbij 50% "goed" is, 0% niet opladen is en 100% overladen is.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
We hebben dezelfde meter, zag ik op jouw site, ik bedoel gewoon links van het midden in het grijze gebiedje van het diagram. Harder rijden (hoger toerental bedoel je denk ik) maakt geen verschil. Zoals gezegd doen alle belangrijke dingen het uitstekend, dus ik denk zelf aan een gebrekkig aardedraadje van het metertje zelf of zoiets simpels. Zit dat er trouwens???
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi John,
Die meter is gewoon een voltmeter. Prik eens met lopende motor een betrouwbare voltmeter op de polen van je accu. Ligt de spanning rond de 13,5 - 14V, dan is alles prima in orde en ligt het dus gewoon aan dat metertje op je dashboard.
Overigens krijg je al heel snel afwijkingen door overgangsweerstanden in de bedrading van de meter; die moeten dan wel vrij hoog zijn omdat er bijna geen stroom loopt door die meter maar bij zo'n oude auto is dat prima mogelijk.
Dus, even accuspanning meten bij lopende motor en je weet waar je aan toe bent.
Gr, Matthijs
Die meter is gewoon een voltmeter. Prik eens met lopende motor een betrouwbare voltmeter op de polen van je accu. Ligt de spanning rond de 13,5 - 14V, dan is alles prima in orde en ligt het dus gewoon aan dat metertje op je dashboard.
Overigens krijg je al heel snel afwijkingen door overgangsweerstanden in de bedrading van de meter; die moeten dan wel vrij hoog zijn omdat er bijna geen stroom loopt door die meter maar bij zo'n oude auto is dat prima mogelijk.
Dus, even accuspanning meten bij lopende motor en je weet waar je aan toe bent.
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Zelfde ervaring bij mij: al jaren getwijfeld aan het laadstroomcircuit, want het metertje bleef maar staan in het discutabele gebied, maar sinds ik een keer de multimeter heb gehanteerd tijdens een rit is mijn gemoedsrust stukken gestegen: niets aan de hand! Metertje blijft laag, accu laadt als een tierelier.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
HYrijders,
Ook ik heb een dergelijk probleem al bij de hand gehad. Wat mij toen heeft geholpen, is om de meest gangbare kabelaansluitingen eens goed schoon te maken en evt. invetten met zuurvrije vaseline.
Ondermeer de kabelaansluitingen van dynamo en startmotor (ook voor beter starten SANDER!!) kunnen af en toe een poetsbeurt gebruiken.
Groet'n uut 't veen
HyPeter
Ook ik heb een dergelijk probleem al bij de hand gehad. Wat mij toen heeft geholpen, is om de meest gangbare kabelaansluitingen eens goed schoon te maken en evt. invetten met zuurvrije vaseline.
Ondermeer de kabelaansluitingen van dynamo en startmotor (ook voor beter starten SANDER!!) kunnen af en toe een poetsbeurt gebruiken.
Groet'n uut 't veen
HyPeter

HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
laadstroom meter en laadstroom regelaar
Goed voor je dat het maar een massa kabel is die losgetrild is .
Namelijk iedereen zou om de enkele maanden zijn HY wel eens mogen nakijken of alles nog vastzit , namelijk kan een H78 goed trillen soms
.
Wat betrefd de meter is dat nog van de degelijke oude simplistische tijd
maar perfect !!
Ik heb er een in plaats van de mechanische spanings regelaar een elektronische erop geplaast , vanwege veel preciezer en veel beter voor je batterij , steeds dezelfde laadspanning van 14.40 DCvolt .
En dat is wel degelijk een verbetering voor batterij e.a. apperatuur .
Als extra heb ik er ook een digitale cijfer uitlezing spannings meter geplaast.
Zo zie ik steeds continu hoe het gesteld is met de stroom voorziening
Namelijk iedereen zou om de enkele maanden zijn HY wel eens mogen nakijken of alles nog vastzit , namelijk kan een H78 goed trillen soms

Wat betrefd de meter is dat nog van de degelijke oude simplistische tijd

Ik heb er een in plaats van de mechanische spanings regelaar een elektronische erop geplaast , vanwege veel preciezer en veel beter voor je batterij , steeds dezelfde laadspanning van 14.40 DCvolt .
En dat is wel degelijk een verbetering voor batterij e.a. apperatuur .
Als extra heb ik er ook een digitale cijfer uitlezing spannings meter geplaast.
Zo zie ik steeds continu hoe het gesteld is met de stroom voorziening

HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Eenig model
Re: Laadstroommeter
leuk even een oud lijntje naar boven halen,
heb vandaag een voltmeter gekocht die je in de sigrettenaansteker kunt steken ding is verkrijgbaar bij conrad elektronica ( ook een web shop) voor 15 euro.
ben ook wel benieuwd of iemand wel eens een voltmeter uit een HY heeft gereviseerd ,moet toch te doen zijn
heb vandaag een voltmeter gekocht die je in de sigrettenaansteker kunt steken ding is verkrijgbaar bij conrad elektronica ( ook een web shop) voor 15 euro.
ben ook wel benieuwd of iemand wel eens een voltmeter uit een HY heeft gereviseerd ,moet toch te doen zijn
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Laadstroommeter
Alleen is de laadstroommeter, zoals de naam al zegt, een ampere-meter en geen voltmeter als het goed is.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Laadstroommeter
Hèhè ... deez' simpele conclusie van al een héle tijd geleden is eigenlijk de enige juiste ...Die meter is gewoon een voltmeter. Prik eens met lopende motor een betrouwbare voltmeter op de polen van je accu. Ligt de spanning rond de 13,5 - 14V, dan is alles prima in orde en ligt het dus gewoon aan dat metertje op je dashboard.
Er zijn al ki-lo-me-ters tekst en uitleg aan het fenomeen "laadstroommeter" besteed maar, kort door de bocht, is er nog niet één HY bekend waarbij dit onderdeel naar behoren werkt.
Duzzz: nameten (met een voltmeter), conclusies trekken en je niet al teveel aantrekken van dat wijzertje, of dat 'ie nou in het grijze of witte vakje staat ... of zo "rond 11 uur" ...
Een HY is héél betrouwbaar maar op sommige gebieden moet je het gewoon hebben "zoals het uitvalt ...". "Zekerheden" zijn uitgesloten. Had je maar niet verliefd moeten worden op deez' "Cochon".
Gewoon "rijden, luisteren en aanvoelen". Je hebt al snel in de gaten "waar het mauwt".
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Laadstroommeter
tis toch gelukt,
kapotte orgineele laadstroom meter uit het dachboard gehaald en een nieuwe (goed werkende) in het orgineele huis ingebouwd.
na een dag zagen veilen passen en meten is de oude laadstroom meter vervangen voor een volt meter van het merk VDO die mij altijd direct de juiste gegven levert zonder dat je ook maar iets ziet aan de buitenkant van het dachboard.
helaas niet helemaal orgineel maar beter iets dan niets.
kapotte orgineele laadstroom meter uit het dachboard gehaald en een nieuwe (goed werkende) in het orgineele huis ingebouwd.
na een dag zagen veilen passen en meten is de oude laadstroom meter vervangen voor een volt meter van het merk VDO die mij altijd direct de juiste gegven levert zonder dat je ook maar iets ziet aan de buitenkant van het dachboard.
helaas niet helemaal orgineel maar beter iets dan niets.
Re: Laadstroommeter
Gelukkig iets wat in mijn HY niet kapot kan!
Want in mijn 1969 HY heb ik geen laadstroommeter, alleen een rode lamp die brandt als de dynamo niet bijlaadt. Die dynamo heb ik trouwens al 15 jaar geleden vervangen door een wisselstroomdynamo van een bekend Duits merk en van dacht ik 60A. Laadt (2 accu's) prima bij, was uitwisselbaar met de oude, en heeft nooit problemen gegeven.
Groeten van
LEO
HY is in winterslaap!

Want in mijn 1969 HY heb ik geen laadstroommeter, alleen een rode lamp die brandt als de dynamo niet bijlaadt. Die dynamo heb ik trouwens al 15 jaar geleden vervangen door een wisselstroomdynamo van een bekend Duits merk en van dacht ik 60A. Laadt (2 accu's) prima bij, was uitwisselbaar met de oude, en heeft nooit problemen gegeven.
Groeten van
LEO
HY is in winterslaap!
HY rijder sinds 1995.