Verdelerrotor stuk / verdelerkap los

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef: iets omhoog bewegen is geen probleem, heen en weer wel. Het kan inderdaad zijn dat de rotor kapot is gegaan door een kapotte verdeelkap. Maar als er maar iets speling (dwars) op het asje zit is dat niet goed. Ik weet niet hoeveel speling nog ok is.
Oh, zijdelingse speling, doh :D
Nee, die is er totaal niet. (alleen de onderkant in 1 richting en dat lijkt me "by-design")
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Met een speciale meter kun je zien of er speling op het asje zit; de Dwell meter of contacthoekmeter.
Deze meet bij een draaiende motor de duur "punten open" ten opzichte van de duur "punten dicht" Wanneer de Dwell bij een draaiende motor varieert betekent dit dat er speling zit op het asje.

Bij de HY moet de Dwell 57 graden zijn. Ik heb laatst zo'n meter op marktplaats gekocht. Als je langskomt (Bussum) mag je hem gratis gebruiken.

Groeten,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Goed, ben nu drie dagen bezig MurpHY met de nieuwe onderdelen (rotor en klemmetjes) te starten.
Tot dus ver geen succes en ik weet nu ook niet meer wat te doen.:?:
De bougies bleken eerst in de volgorde 1 2 4 3 te zitten, dat leek me in ieder geval niet correct maar geen idee waar dat vandaan kwam, misschien dat ik bij het loshalen er uiteindelijk toch twee door elkaar heb gehaald. Enfin, in 1 2 3 4 aangesloten vanaf de plek waar eerst de 1 al zat. Helemaal niks.
Met rotorkap er af bleek echter dat de rotor dan precies er tegenover wees.
Elke kabel er twee opgeschoven, zou goed moeten zijn zou je denken... weer helemaal niks.
Voor de zekerheid de hele ontsteking weer los gehaald en nog eens gedraaid, maar 180 graden gedraaid zakte ie er niet in, dus nog 180 graden en floep.

Ik doe het op de manier die in "Het Beste Autohandboek (ANWB)" (uit ongeveer 1972) staat beschreven: meten over de laagspanningsaansluiting op de bobine (zij het dan met een voltmeter ipv een lampje).
Allereerst dus een pen (moet nog best lang zijn (zo'n 5cm), goed dat ik er een had met een haak aan de bovenkant!!) in het gat, motor voorzichtig met de slinger draaien totdat de pen in het gat valt. Dat moet dus het ontstekingspunt van cylinder 1 zijn naar ik heb begrepen.
Daarna met het contact aan de onsteking zo draaien dat de voltmeter net op nul gaat (je hoort 'm dan overigens ook het contactje al gaan).
Alles vastzetten, pen er uit (dat ben ik al twee keer vergeten, gelukkig slechte "pennen" gebruikt, waardoor ik nu een kromme 6mm inbussleutel en een zeer kromme 6mm Aldi slotbout heb... de tweede slotbout heb ik tot nu toe heel kunnen houden).

Starten... startmotor doet duidelijk z'n werk (zie de kromme pennen) en draait rond. Bougiekabel van cylinder 1 losgehaald en vlakbij het blok gehouden: prachtige vonkjes op een keurig interval.
Er zou dus op z'n minst wel wat moeten gebeuren.

Gisteren ontbrande uiteindelijk een deel een paar keer achter elkaar in de uitlaat (flink geknal).
Vandaag niets van dat alles, maar sproeit er benzine van onder de carburateur (overlooppunt neem ik aan? maar ook zonder choke...)

Ware het niet dat m'n handen glimmen van het vet, dan zat ik nu met m'n handen in m'n haar.
Het is al niet fijn om midden tussen studentenflats te knutselen en 't starten van een HY is al niet echt stil, maar om nou morgen voor de vierde avond op een rij 20 keer zonder succes te starten met zoveel spottende blikken :(

Overigens vergeleken met Ondar in "eindelijk starten?" zitten mijn aansluitingen net 1 plekje opgeschoven: waar bij hem de 4 zit, zit bij mij de 1. Misschien morgen dan proberen in die volgorde.

Misschien een Twentse HY rijder die binnenkort eens tijd heeft om langs te rijden :?:
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

LEiPiE schreef:een pen (moet nog best lang zijn (zo'n 5cm), goed dat ik er een had met een haak aan de bovenkant!!) in het gat, motor voorzichtig met de slinger draaien totdat de pen in het gat valt. Dat moet dus het ontstekingspunt van cylinder 1 zijn naar ik heb begrepen.
Dat klopt, maar je moet wel even weten of cylinder 1 met zijn compressieslag
bezig is (goed) of met zijn uitlaatslag (die moet je niet hebben).

Bij beide komt het gaatje voor de tijdpen voorbij het pengat!
Bij een 4 takt of Otto motor gaat de krukas gaat namelijk 2 keer rond
voor een complete cyclus (inlaat compressie arbeid uitlaat )

De enige meanier die ik zo even kan bedenken om erachter te komen
is bv een stuk ijzerdraad of iets dergelijks in je boegiegat van cylinder 1
laten zakken (moet wel lang genoeg zijn om eruit te blijven steken, zeg 30 cm)
zodat je kan zien wat de zuiger doet.

Dan je vuldop er af en als het goed is kan je de inlaatklep van cyl 1 zien.

iemand laten zwengelen

Als de klep naar beneden gaat moet even verderop de zuiger naar boven
komen (en de klep sluiten, dit kan na het BDP zijn( bovenste punt))

Affijn, die slag moet je hebben. net voor BDP valt je pen in het pengat :-)

Dan je klok afstellen, daar waar de rotor staat moet je de boegiekabel van cylinder 1 in de kap doen.

De ontsteekvolgorde weet ik niet uit m'n hoofd maar kan ik opzoeken.

( http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor )

succes

Aad ( al 2 weken in de weer met koppelingsplaten, klepseals en andere ongein met de Hy :wink: )
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Ontsteekvolgorde zou 1 3 4 2 moeten zijn

Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb zo het gevoel dat het met de juiste ontstekingsvolgorde en op het compressiemoment prima gaat lukken, maar...
LEiPiE schreef:Alles vastzetten, pen er uit (dat ben ik al twee keer vergeten, gelukkig slechte "pennen" gebruikt, waardoor ik nu een kromme 6mm inbussleutel en een zeer kromme 6mm Aldi slotbout heb... de tweede slotbout heb ik tot nu toe heel kunnen houden).
wil je dit alsjeblieft nooit meer doen! Ik krijg al kippevel als ik dit alleen maar lees! Als je iets stevigers in het gat stopt kan je best een rommeltje van je motor maken, een slechte gewoonte om aan te leren!

Maar in je olievulgat kan je zien of de eerste cilinder met een compressieslag bezig is of niet aan de plek en richting van de cilinder op het moment dat de pin in het vliegwiel valt. Met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind.

Succes!

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:Ik heb zo het gevoel dat het met de juiste ontstekingsvolgorde en op het compressiemoment prima gaat lukken,
Het compressiemoment was ik helaas nog nergens tegen gekomen, maar dat betekent dan dus dat de rotor maar 1 rondje maakt als je de slinger 2 keer rond draait oid?
Ree schreef: maar...
LEiPiE schreef:Alles vastzetten, pen er uit (dat ben ik al twee keer vergeten, gelukkig slechte "pennen" gebruikt, waardoor ik nu een kromme 6mm inbussleutel en een zeer kromme 6mm Aldi slotbout heb... de tweede slotbout heb ik tot nu toe heel kunnen houden).
wil je dit alsjeblieft nooit meer doen! Ik krijg al kippevel als ik dit alleen maar lees! Als je iets stevigers in het gat stopt kan je best een rommeltje van je motor maken, een slechte gewoonte om aan te leren!
Dat krijg je als je aan 't eind van een werkdag (vakantie is weer voorbij) nog eens gaat klussen... :( had 't zelfs op een briefje naast me liggen "PEN ERUIT!".
Om nog maar niet te spreken van de sterretjes :shock: die je ziet als je omhoog komt met je hoofd tegen de punt van het dashboardvak (helemaal rechts, waar de kleurcode op staat) als je voor de zoveelste keer de motor moet opdraaien naar het goede punt.

Ben nu over op het systeem:
  • * pen er half in,
    * motor draaien tot pen er in valt,
    * slinger er af,
    * pen er uit
(staat op de handrem, dus moeten vreemde dingen gebeuren wil het verdraaien terwijl ik aan 't afstellen ben).

Die ontstekingsvolgorde van Aad zal ik vanavond proberen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Ontsteekvolgorde zou 1 3 4 2 moeten zijn
Ah kijk aan, met het plaatje uit het onderdelenboek (651) snap ik 't ook waarom de volgorde 1 2 3 4 niet werkt... 1/4 en 2/3 zijn twee groepjes van cylinders die dezelfde positie hebben... ofwel: als 1 boven is, dan is 4 dat ook, waarbij de ene dan in de compressie- en de ander in de uitlaatslag zit.

En dan klopt mijn aanname dat de rotor dus inderdaad op de halve snelheid van de krukas draait ook.

Ter leering ende vermaeck heb ik me uitgeleefd in Photoshop met de plaatjes van de Wikipedia:
Afbeelding
Nou is 't alleen al weer erg donker om de onsteking af te stellen... mmz..
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Klopt, de rotor wordt aangedreven door de nokkenas (denk ik toch) en die draait op halve snelheid van de krukas.
(anders wordt het zo'n rommeltje)

Vergeet nou effe niet te kijken of je de compressieslag te pakken hebt ,
anders wordt het nog niks :D

en dan nog es wat: met een stippie tippex op de poelie en ergens op een
vast punt
(ik heb er speciaal een ijzertje voor gefabriekt wat naar de poelie wijst)
terwijl de pen in het pengat zit en je breekt nooit meer je soldeerbout.
En je zet de motor heel snel op het afstelpunt :D

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Toch nog even geprobeerd... weer helemaal niks :(:(:(
Ik snap er nu helemaal niks meer van, heb de bougiekabels vervolgens nog een keer twee plekken doorgeschoven (4 waar 1 zat), precies hetzelfde.
Nu maar weer teruggezet.
Ik had helaas geen hulpje bij de hand voor het bekijken van de kleppen tijdens het draaien, maar maar even gegokt dat de oorspronkelijke indeling van de kabels toch de juiste was (1 dus het dichtste bij het blok, als de voorkant van het blok 12 uur is, dan zit die dus op 10 uur).
Netjes gedraaid tot de contactpuntjes bijna van elkaar waren (multimeter over de bobine ging netjes van 12 naar 0).
Ontsteking vastgezet.
Nog een keer gecontroleerd of de pin er uit was :D
Starten... niks. Choke half... niks.
Geprobeerd met de slinger, ook niks.
(ook geen knallen in de uitlaat of gesproei bij de carburateur trouwens)
Bougiekabel bij 't blok geeft wel een vonk.

Wat kan ik nu nog controleren :?:

Voor dat hij stuk ging werkte alles, wat kan er na die tijd in een korte periode uberhaupt uit zichzelf kapot gaan?

Volgens 't Beste autohandboek ben ik nu op 't punt gekomen dat ik de carburateur moet gaan controleren?

Buiten ik nu redelijk voor paal sta dat ik m'n "kippenhok op wielen" niet zelf aan de praat kan krijgen, wil ik er ook gewoon weer mee kunnen rijden :(
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Toch even controleren of je de compressieslag te pakken hebt.

Aan de puntjes heb je toch niet gemorreld? of is het draadje van je
condensator perongelijk afgebroken? Of de benzine is nu echt op?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Toch even controleren of je de compressieslag te pakken hebt.
Zal er morgen een slaafje bij regelen :D
Aan de puntjes heb je toch niet gemorreld? of is het draadje van je
condensator perongelijk afgebroken?
Nee (alleen heel licht opgeschuurd, maar m'n schuurpapier was minder sterk dan het beetje aanslag). Als de condensator niet werkt, hoe merk je dat dan? En wat voor invloed heeft dat?
Of de benzine is nu echt op?
Dat moet ik morgen bij daglicht bekijken, maar of ik er al meer dan 30 liter doorheen gestart heb.... :D
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Controleer alles waar je 'aan gezeten hebt' :-) en laat de overige dingen
nog even voor wat ze zijn, anders breng je steeds meer variabelen in het
spel en weet je het straks helemaal niet meer. :wink:

Controleer even of je benzinepomp nog pompt door de slang bij de carb
los te nemen en met het hendeltje te pompen.
Zo kan je ook de vlotterkamer volzetten alvorens te starten.

een kapotte condensator leidt tot vonkvorming tussen de puntjes en een
afname van de vonkkwaliteit.
Slecht stationair lopen en ik denk ook slecht of niet starten.

Het kan ook zijn dat de boel gecorrodeerd is, dus even loshalen en
opschuren van huisje en contactoogje

De contactpuntafstand (opening) is toch niet gewijzigd?

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef: Controleer even of je benzinepomp nog pompt door de slang bij de carb
los te nemen en met het hendeltje te pompen.
Zo kan je ook de vlotterkamer volzetten alvorens te starten.
Wat ouderwets ;) (ik heb een electrische benzinepomp die zo te horen de eerste keer contact aan netjes de slang op druk brengt (en vervolgens nog maar af en toe hoe te tikken).
een kapotte condensator leidt tot vonkvorming tussen de puntjes en een
Mmmz. Bij het met de hand ronddraaien was er wel een vonk tussen de contactpuntjes, moet dat nog bekijken bij het starten (maar slaafjes zijn nogal dun gezaaid, had er gisteren al geen).

De bevestiging van de condensator heb ik wel los gehad, maar volgens mij maakt het verder wel goed contact.
Waar zou overal contact moeten zijn en waar niet wat betreft de ontsteking?

Verder kan ik op dit moment met gemak een vonk van een centimeter krijgen als ik de bougiekabel bij het blok hou...
Slecht stationair lopen en ik denk ook slecht of niet starten.

Het kan ook zijn dat de boel gecorrodeerd is, dus even loshalen en
opschuren van huisje en contactoogje

De contactpuntafstand (opening) is toch niet gewijzigd?
Voor zover ik weet niet (maar dan zou ie toch ook niet normaal meer vonken?), maar ik weet niet precies wat de eerste ADAC monteur allemaal heeft gedaan helaas.
Dus wat dat betreft is het controleren van alles wat veranderd kan zijn al lastig. Maar ik geloof dat hij alleen het stationair toerental wat omlaag heeft gegooid (wat ik namelijk omhoog had gegooid in de hoop dat ie niet zou afslaan).
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

LEiPiE schreef:
Webmeistera schreef: een kapotte condensator leidt tot vonkvorming tussen de puntjes en een
Mmmz. Bij het met de hand ronddraaien was er wel een vonk tussen de contactpuntjes, moet dat nog bekijken bij het starten (maar slaafjes zijn nogal dun gezaaid, had er gisteren al geen).

De bevestiging van de condensator heb ik wel los gehad, maar volgens mij maakt het verder wel goed contact.
Waar zou overal contact moeten zijn en waar niet wat betreft de ontsteking?
Ik denk dat ik het inderdaad in deze hoek moet zoeken... had eindelijk een slaafje en terwijl die ronddraaide kon ik met het contact aan zien dat de onderbrekerpuntjes inderdaad bij elke slag een vonk te verwerken kregen, dit hoort helemaal niet zo te zijn :?: (het is natuurlijk een erg laag toerental dan, maar m'n accu begon al wat moeilijk te doen dus heb het maar niet meer op de startmotor gedaan).

Wat kan ik waar meten wat betreft de condensator :?:
En wat voor condensator is het precies?
(Mijne heeft er (D) 0.27 Made in France op staan :D)

Oh ja en nog een toevoeging: na het stoppen met het starten loopt de benzine vanonder de carburateur. Ik neem aan dat dit een overloop is of iets dergelijks?
Volgens m'n onderdelenboek is dat onderdeel waar 't achter vandaan komt de 'Boîtier d'admission', is met ontvangstruimte, dus laten we aannemen dat dat het inlaatspruitstuk in, dus da's goed mogelijk (was vrij gul met gas geven).
Gesloten