Goed, ben nu drie dagen bezig MurpHY met de nieuwe onderdelen (rotor en klemmetjes) te starten.
Tot dus ver geen succes en ik weet nu ook niet meer wat te doen.

De bougies bleken eerst in de volgorde 1 2 4 3 te zitten, dat leek me in ieder geval niet correct maar geen idee waar dat vandaan kwam, misschien dat ik bij het loshalen er uiteindelijk toch twee door elkaar heb gehaald. Enfin, in 1 2 3 4 aangesloten vanaf de plek waar eerst de 1 al zat. Helemaal niks.
Met rotorkap er af bleek echter dat de rotor dan precies er tegenover wees.
Elke kabel er twee opgeschoven, zou goed moeten zijn zou je denken... weer helemaal niks.
Voor de zekerheid de hele ontsteking weer los gehaald en nog eens gedraaid, maar 180 graden gedraaid zakte ie er niet in, dus nog 180 graden en floep.
Ik doe het op de manier die in "Het Beste Autohandboek (ANWB)" (uit ongeveer 1972) staat beschreven: meten over de laagspanningsaansluiting op de bobine (zij het dan met een voltmeter ipv een lampje).
Allereerst dus een pen (moet nog best lang zijn (zo'n 5cm), goed dat ik er een had met een haak aan de bovenkant!!) in het gat, motor voorzichtig met de slinger draaien totdat de pen in het gat valt. Dat moet dus het ontstekingspunt van cylinder 1 zijn naar ik heb begrepen.
Daarna met het contact aan de onsteking zo draaien dat de voltmeter net op nul gaat (je hoort 'm dan overigens ook het contactje al gaan).
Alles vastzetten, pen er uit (dat ben ik al twee keer vergeten, gelukkig slechte "pennen" gebruikt, waardoor ik nu een kromme 6mm inbussleutel en een zeer kromme 6mm Aldi slotbout heb... de tweede slotbout heb ik tot nu toe heel kunnen houden).
Starten... startmotor doet duidelijk z'n werk (zie de kromme pennen) en draait rond. Bougiekabel van cylinder 1 losgehaald en vlakbij het blok gehouden: prachtige vonkjes op een keurig interval.
Er zou dus op z'n minst wel wat moeten gebeuren.
Gisteren ontbrande uiteindelijk een deel een paar keer achter elkaar in de uitlaat (flink geknal).
Vandaag niets van dat alles, maar sproeit er benzine van onder de carburateur (overlooppunt neem ik aan? maar ook zonder choke...)
Ware het niet dat m'n handen glimmen van het vet, dan zat ik nu met m'n handen in m'n haar.
Het is al niet fijn om midden tussen studentenflats te knutselen en 't starten van een HY is al niet echt stil, maar om nou morgen voor de vierde avond op een rij 20 keer zonder succes te starten met zoveel spottende blikken
Overigens vergeleken met Ondar in
"eindelijk starten?" zitten mijn aansluitingen net 1 plekje opgeschoven: waar bij hem de 4 zit, zit bij mij de 1. Misschien morgen dan proberen in die volgorde.
Misschien een Twentse HY rijder die binnenkort eens tijd heeft om langs te rijden