Olijfje Hits the Road Today!

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Olijfje Hits the Road Today!

Bericht door Frank »

Joehoew!

Vandaag een behoorlijke rit gemaakt met de bus. Lekker warm gereden, en stevig door geplankt. Motor loopt erg mooi maar stottert af en toe. Dit gebeurt met het pedaal max ingetrapt. Een soort hikken zeg maar. Mijn idee zijn dit de contactpuntjes..? Remmen.... Tja, hij remt! Al kan het denk ik beter, moet echt ´werken´ zelf. Flink trappen dus! Maar bij een noodstop trekt ie slechts een beetje naar links. Heeft alles te maken met het afstelwerk, de garage had het juiste gereedschap, maar verzuimd het te gebruiken... :evil: . Ga nog even op de koffie daar. Kan nu mn remmen pas beoordelen....

Verder wil ik mn laadstroom nog eens checken. Het metertje op het dashboard knippert mee met de richting aanwijzers en het remlicht. Staat altijd op ´decharge´, eigenlijk de laadspanning van het dynamo eens nameten. Denk dat hij gewoon te weinig bij laad.

En dan heb ik nog mijn ouwe vertrouwde rook probleem... Merk dat het nauwelijks uit de motor zelf komt, maar dat het waterdamp is omdat de radiateur af en toe water lekt. Lijkt echt met momenten te zijn, ineens de cabine vol waterdamp. Dan weer tien minuten niets, en op gegeven moment weer volop 'schrale stoom'. :?:. Ik probeer eerst een wat met Wyns stop leak. Lijkt een beetje op zweten en stoom afblazen. Denk dat de dop ook niet goed is die op de radiateur zit, deze is helemaal dicht. Kan dus geen lucht uit ontsnappen als er druk op het systeem komt. Is dat een logische verklaring van mij?

Krijg er steeds meer zin in merk ik!! 8) . Ga dit stukje nostalgie vooral eens goed gebruiken en rijden houden!

Vet! :P :P
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Olijfje Hits the Road Today!

Bericht door Ree »

Olijfje schreef:Ik probeer eerst een wat met Wyns stop leak.
Dat zou ik niet doen. Als het bijvoorbeeld een rubber slang is, help dit misschien even, maar het zal verder scheuren en weer gaan lekken. Dan zit jij met allemaal troep in je koelsysteem terwijl je toch de slang moet vervangen. Gewoon zoeken naar de oorzaak en oplossen!

Stationair moet je dynamo ruim 13 volt leveren. Op toeren mag ie naar de 14 gaan, maar hij mag niet boven de 14,4 uitkomen. Het metertje is absoluut niet betrouwbaar, maar ik zou het zeker nameten ;)

Verder is het prachtig dat je vertrouwen begint te krijgen!

Grtn,

Ree
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Geweldig om te lezen dat je er zo'n zin in hebt ! Ik herken dat !

Even over het koelwater: het koelsysteem is nooit helemaal "luchtdicht" zoals jij schrijft. Naast de vuldop van de radiateur zie je een slangetje lopen. Door verhitting van het koelwater onstaat binnen het koelsysteem een zekere druk. Indien die te hoog oploopt (doordat er bijvoorbeeld tevéél koelwater in het systeem zit) wordt het overtollige water eruit geperst en vloeit dan via dat slangetje weg. De dop van de radiateur is daarop ontworpen, het is een soort dubbele deksel (waarvan de onderste met een rubberen rand) met een veer daartussen, waardoor bij expansie van het koelwater de druk kan worden afgevoerd.
Jouw ervaring met "stoom in de cabine" heb ik zelf één keer meegemaakt, zelfs onder het rijden. Het bleek dat er een scheur in de bovenste grote rubber buis van het koelsysteem zat.
Doet zich dat "stoom in de cabine" bij jou voor als je stilstaat of als je rijd ? En: moet je regelmatig (veel) water in de radiateur aanvullen ? Dan zou ik als ik jou was beslist het advies van Ree opvolgen. Zoeken waar het lek zit en dat repareren. Wellicht licht de oorzaak van het geheel in het feit dat jouw bus al héél lang niet meer volledig "op stoom" is geweest en het dus nu even een beetje zwaar heeft. Misschien is de beste oplossing om het gehele rubberwerk van het koelsysteem te vernieuwen. Kost nu misschien een duit maar is altijd beter dan een oververhitte en/of vastgelopen motor.

De laadstroom: als je de vele eerdere berichten op dit forum over dit onderwerp napluist zul je ontdekken dat er maar weinig bussen zijn waarbij de laadstroommeter een juiste indikatie aangeeft. Oók de meter van Otje staat altijd op het grijze vlak en zelfs vaak in het rode. Maar als ik een voltmeter op de dynamokabels aansluit geeft die onveranderlijk bijna 13 Volt aan laadstroom aan.

Probeer het zelf maar eens.
Succes !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Frank »

Nou dank jullie wel voor de adviezen weer. Wat vinden jullie van het hikken? Contactpuntjes afstellen? Verder heb ik nog het oude traction 1911cc blok, en 6 volt :roll: . En ik verdenk de vuldop, deze ziet er als volgt uit; een gladde kunstofdop met schroefdraad. Geen officiele radiateurdop lijkt me. Het stomen gaat als volgt.... Bij het starten en het warmdraaien heb ik gelijk stoom (stoom is bij mij een vage helder grijzige damp, bij koud weer slaan de ramen aan). Na een minuut of 10 is het weg, en het komt tijdens het rijden met vlagen terug. Mijn idee is dat het systeem zijn stoom afblaast door de slangklemmen en met moeite door de schroefdraad. Het systeem is gevuld tot boven de koelribben. Heb nog het type zonder thermostaat. Als ik mijn bus uitzet, lijkt het systeem bij afkoelen van de motor, te gaan zweten. Dit veroorzaakt de stoom bij het starten/ warm draaien, i guess... Rubber slangen heb ik maar twee en die zijn dicht. En een overstort slangetje onder de vuldop heb ik ook niet. Systeem is verder gewoon dicht. Rara...
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Frank, Heb jij niet zo'n radiateur met een overdruk dopje erboven op, volgens mij wel wellicht komt het water daar ergens vandaan.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Plaats reactie