Olijfje remt naar het schijnt weer...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Olijfje remt naar het schijnt weer...

Bericht door Otje »

Nou nou nou ....
Jullie berichten lezende denk ik dat het héél zinvol is de door Ree geplande "remmencursus" eens bij te wonen. De speling (of "vrije slag") van het rempedaal kan worden beïnvloed door een stelbout, maar het is uiteindelijk toch wél de bedoeling dat je het zaakje zodanig kunt afstellen dat je zelfs "gedoceerd" kunt remmen. En als ik dan de wederwaardigheden van Olijfje of Leipi lees slaat de schrik me om het hart. Je hebt uiteindelijk wel bijna 2.000 kg staal en andere toevoegingen onder je kont die je, al was het maar voor de overige mede-weggebruikers, op énig moment volledig stil moet kunnen zetten ... óók in een noodstop !
Ik blijf erbij dat de "doorsnee-garagemonteur" nog geen "HY-monteur" is ...
Dus Ree ... !!!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De organisatie draait ;)

En inderdaad: remmen moeten goed zijn, anders mag je de weg NIET op.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ottje schreef,Ik blijf erbij dat de "doorsnee-garagemonteur" nog geen "HY-monteur" is ...
Daar ben ik het zeker mee eens,maar is dit niet met elke antieke auto,ik heb er altijd met veel plezier aan gewerkt,maar dat is spijtig over. :(
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 33-AB-38

Bericht door brammie »

joepie
en weer is er eendje blij
met zijn fijne HY :mrgreen:
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Leg eens uit ...?
Offe ... zit jouw 2CV achter het stuur van jouw HY ??? :D :D :D
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door brammie »

Ottje schreef:
Leg eens uit ...?
Offe ... zit jouw 2CV achter het stuur van jouw HY ??? :D :D :D
haha er valt niks uit te leggen!
behalve dat het een beetje een gewoonte is geworden om eentje met een D te spellen
om mensen op een geheel ander forum te jennen
trek je er maar niks van aan :mrgreen:

maar leg jij ff uit waarom je Ottje met 2 t's in je naam hebt
en met 1 t in je onderschrift?
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

maar leg jij ff uit waarom je Ottje met 2 t's in je naam hebt en met 1 t in je onderschrift?
Nou ... héél simpel. Toen ik (ooit ... héééél lang geleden ... ) m'n "gebruikersnaam" voor dit forum opgaf bleek er al een "Otje" te bestaan. Dus vandaar een noodgreep in de schrijfwijze; als je 't uitspreekt hoort toch niemand het verschil ... :D :D :D
Maar we dwalen héél ver af van dit topic ! :oops:

Daarnaast, even terugkomend op het originele onderwerp van discussie een vraag in het algemeen: als ik rem heb ik de gewoonte het rempedaal enkele keren licht in te trappen. Een soort "voor-remmen" voordat ik helemaal stilsta, óók een beetje bedoeld om mijn achterligger te waarschuwen (en daarnaast een beetje om te voorkomen dat de remtrommels heet worden). De eerste keer dat ik trap gaat het pedaal tot ongeveer halverwege, de tweede en volgende keren is de slag véél korter. Hierbij merk ik op dat ik ("Otje" dus ...) absoluut geen remolie-verlies o.i.d. heb (heeft). De inhoud van de potjes met remvloeistof staat altijd netjes op niveau. Voor zover mij bekend zijn de rem-slangen óók nog goed. Is hier een verklaring voor ?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ja,als je het pedaal intrapt pomp je olie het systeem in(dat doet de plunjer) en met het omhoog gaan moet het langs de bodemklep en het gaatje,dus moeilijker en dan trapt je weer.Dus pomp je er olie bij.Dat maakt het pedaal hoger.Als je de remmen stelt is dit effect minder.
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door brammie »

Ottje schreef:

Daarnaast, even terugkomend op het originele onderwerp van discussie een vraag in het algemeen: als ik rem heb ik de gewoonte het rempedaal enkele keren licht in te trappen. Een soort "voor-remmen" voordat ik helemaal stilsta, óók een beetje bedoeld om mijn achterligger te waarschuwen (en daarnaast een beetje om te voorkomen dat de remtrommels heet worden). De eerste keer dat ik trap gaat het pedaal tot ongeveer halverwege, de tweede en volgende keren is de slag véél korter. Hierbij merk ik op dat ik ("Otje" dus ...) absoluut geen remolie-verlies o.i.d. heb (heeft). De inhoud van de potjes met remvloeistof staat altijd netjes op niveau. Voor zover mij bekend zijn de rem-slangen óók nog goed. Is hier een verklaring voor ?
dit heeft Obelix ook
Gerard 2cv schreef:Ja,als je het pedaal intrapt pomp je olie het systeem in(dat doet de plunjer) en met het omhoog gaan moet het langs de bodemklep en het gaatje,dus moeilijker en dan trapt je weer.Dus pomp je er olie bij.Dat maakt het pedaal hoger.Als je de remmen stelt is dit effect minder.
en dit heb ik wel eens gedaan maar werkt bij mij niet
echter heb ik mijzelf dus ook aangeleerd om eerst even de auto's achter mij te waarschuwen dat ik ENORM ga afremmen :mrgreen:

trouwens hy remt wel goed als ik de eerste keer trap, dat is geen probleem alleen je gevoel zegt dat het beter is als het pedaal bovenin zit
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef:De organisatie draait ;)
Nu met bewijs.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Meld me, afgezien van welke organisatie zich ook hiermee bezig gaat houden, in principe aan. Moet wel kwijt dat ik de deelname van zo'n 10 tot 15 bussen aan zo'n weekend niet echt "zie zitten" aangezien eenieder er toch op gefocust is zijn/haar eigen bus onder handen te nemen. De "theorie" kan eenieder uiteindelijk óók terugvinden in het werkplaatshandboek.
Groet aan allen.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ottje schreef:Moet wel kwijt dat ik de deelname van zo'n 10 tot 15 bussen aan zo'n weekend niet echt "zie zitten" .
Mijn inschatting is dat er ongeveer vier man mét, en vier man zonder bus komen. Dat lijkt mij een mooie groep en het gaat echt geen storm lopen. Zo zullen we tijd voor alle vier de bussen hebben en voldoende oefenmateriaal voor de cursisten.
Plaats reactie