Geflikker ...

Vragen over accu's en bijbehorende onderdelen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Geflikker ...

Bericht door Otje »

Zal ongetwijfeld al eens op het Forum gepasseerd zijn maar kon het niet vinden: als ik de verlichting van mijn Otje aanzet "flikkert" de verlichting, d.w.z. dat de lampen (snel) afwisselend sterk en minder sterk branden (maakt niet uit bij welk toerental van de motor). Heb de spanning opgemeten welke door de dynamo wordt opgewekt maar deze geeft continu 13 Volt aan. Ligt dit "geflikker" nu aan de spanningsregelaar of heeft het een andere oorzaak?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Geflikker ...

Bericht door Ree »

Je spanningsregelaar krijgt een geschakelde plus via het contactslot. De spanning op deze plus wordt gebruikt om de dynamo te regelen. Omdat er nogal wat verbruikers via dit contactslot lopen fluctueert de spanning nog wel eens en wordt de dynamo niet zo strak geregeld. Wanneer je de spanningsregelaar via een relais direct vanaf de accu laat regelen is dit geschommel voorbij.

Voor de nerds een plaatje:

Afbeelding

Een moderde accu mag je trouwens met maximaal 14,4 volt opladen. 13 stationair is prima, maar zodra je wat meer toeren maakt moet ie toch wel boven de 14v komen wil je accu lekker opladen. Je kan je spanningsregelaar afstellen of een electronische kopen.

Dat afstellen doe je (volgens mij) door aan de moertjes te draaien dat je op deze foto's ziet. Eén is voor de ondergrens, de andere voor de bovengrens.

Afbeelding

Afbeelding
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Ree

Bedankt voor jouw uitleg ! Ik ga op onderzoek uit.
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Hallo,

en nog even een aanvulling op het verhaal van Ree, de origineleregelaar is meestal een elektromechanische regelaar die altijd een bepaalde traagheid heft. Vervanging door een moderne electronische helpt ook.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Let er bij het kopen van een electronische regelaar wel op dat je er één hebt die massa-gestuurd het controle lampje doet doven als de dynamo bekrachtigd word. Een standaard regelaar heeft maar drie aanslutingen, jij hebt er vier nodig.

Of een relais, natuurlijk.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Leuk ... twee deskundigen die een leek tekst en uitleg geven ... waarvoor dank !
Ree, hoop dat je 't niet erg vind, maar ik ga eens met Geert buurten; hij woont uiteindelijk niet ver bij mij vandaan en ik ben nogal "audio-visueel" ingesteld ... en wil graag begrijpen (en zien) wat jullie me proberen uit te leggen. Weet hoe "electro" in het algemeen werkt; "electronica" is nu eenmaal weer een stapje verder ...
Groeten, Gert
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Ben benieuwd naar de uitkomst.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

de uitkomst is heel eenvoudig: 33 !

of was dat in een ander topic? :?
[quote="Ottje schreef in topic "opknappen maar""]Hoezo ... op "letters" vangen ? Dacht dat we hier héél serieus over 8 + 25 bezig waren ... Wellicht op het verkeerde Forum beland ?
[/quote]
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

de uitkomst is heel eenvoudig: 33 !
of was dat in een ander topic?
Klopt Jacques !
DIT topic gaat over "geflikker" .... :D :D :D

maarre ... Teun: zal m'n bevindingen met jullie delen !
Plaats reactie