laadstroom probleem

Vragen over accu's en bijbehorende onderdelen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

laadstroom probleem

Bericht door michel »

wie oh wie weet het volgende te verklaren?:
mijn accu laad niet bij. dynamo + spanningregelaar nagemeten geeft 8volt (vervangen voor een andere).

werkplaats handboek er bij om eea. na te zien
wat mij opviel was dat aansluiting R op de dynamo nooit verbonden is geweest met de spanningsregelaar er zit niet eens een aansluiting R op de spanningsregelaar ( of is dat de massa? )
draad nr J30 enR20 zitten wel goed en staan onder spanning als ik de contact sleutel omdraai
draad Vi4 komt niet terug bij de spannings regelaar (is volgens mij ook een massa draad) het hele systeem heeft zoals boven aangegeven meer dan 6 jaar probleemloos gewerkt tot op heden.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: laadstroom probleem

Bericht door Ree »

Hoi Michel,

Heb je een 12v wisselstroom dynamo? Zo nee, laat de rest van deze post maar zitten :lol: Ik denk niet dat we je zonder een paar foto's of extra metingen kunnen helpen, maar ik kan mijn best doen.

Je spanningregelaar moet een geschakelde plus krijgen via het contact, een "field" vanaf je dynamo en een massa. Aan je dynamo zit dezelfde "field" draad naar je regelaar en een dikke plus naar de accu, massa heeft ie via de bevestigingsbeugel. Je verhaal lezende lijkt het alsof dit goed zit.

Het lijkt er dus op dat óf dynamo aan een revisie toe is óf je spanningsregelaar is overleden. Niet iedere spanningsregelaar gaat samen met iedere dynamo. Dat de de regelaar vervangen hebt betekent nog niet direct dat het aan je dynamo ligt.

Testen of je dynamo het niet doet? Laat je motor stationair draaien met lege accu en verbruikers zoals koplampen en blower aan. Als de motor afslaat is je dynamo overleden.

Testen of je spanningsregelaar kapot is? Meten als je weet dat je dynamo goed is. Stationair moet er ruim 13 volt gemeten worden indien de dynamo al eens bekrachtigd is (gebeurd via de "field" draad bij voldoende toeren) en mag niet boven de 14,4 volt stijgen bij 3000 toeren.

Mijn advies? Als je nog een paar jaar met je bus wil doen laat je de dynamo reviseren en koop je er een elektronische spanningsregelaar bij. Dan ben je de komende 20 jaar verzekerd van een goed laadsysteem.

Grtn,

Ree
Plaats reactie