Verdelerrotor stuk / verdelerkap los

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Verdelerrotor stuk / verdelerkap los

Bericht door LEiPiE »

Zo, gisteravond teruggebracht naar Enschede door de ADAC nadat MurpHY er nabij Düsseldorf geen zin meer in had na een rit die al met veel herrie, gebeuk en afslaande motor gepaard ging.
In ieder geval is dus de rotor van mijn verdeler beschadigd waardoor het hamertje een bak speling heeft en m'n cilinders dus amper werken.
Waarschijnlijk is dit ontstaan door speling in de verdelerkap in combinatie met bergwerk (en anders is het een te hoog toerental geweest in de bergen, al heb ik een begrenzer).

Foto van de rotor:
Afbeelding
Foto van de speling in de verdelerkap die door de ADAC met een tie-wrap was vastgezet nadat bij een poging 'm strakker te zetten een klem was afgebroken:
Afbeelding
(klik op de foto voor de grote versie)

Ik moet de volledige ontsteking nog uitbouwen om 'm helemaal te kunnen bekijken. Mijn vragen zijn dan ook:
Waar moet ik op letten? Wat kan de beschadiging van de rotor veroorzaakt hebben? En vooral: wat moet ik allemaal vervangen?
123ignition heb ik zowel veel voor- als nadelen over gehoord (voor: geen omkijken naar, betere prestaties. tegen: veel te duur, lastig eenmalig afstellen, defecte exemplaren).

Daarnaast kon de eerste ADAC meneer mij vertellen dat cilinder 3 niet ontsteekt, alleen had hij geen sleutel die op de bougie past.
Welke maat bougiesleutel heb ik nodig?

Meer foto's (inclusief deel van de repatriëring, altijd leuk voor andere mensen :D) op mijn site
Update 2005-08-09: Meer foto's toegevoegd.

Advies aan ieder aan ieder ander: wees niet zo dom als ik om te denken dat je wel even kunt wachten met ANWB lidmaatschap + kredietbrief plus... ik had geluk dat Düsseldorf-Enschede maar 150KM is... dat kostte mij al 479 euro!
Laatst gewijzigd door LEiPiE op di aug 09, 2005 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

tip

Bericht door henkhy »

Hallo

Je hebt waarschijnlijk speling op de as van het ontsteking huis. Even je hele onsteking huis uitbouwen en voelen of de as die er door loopt heen en weer wil. Je moet dan een ander onsteking huis monteren (of direct een 123 doen)
Voor de bougies heb je een "lange" pijp bougie sleutel nodig. (geen dop)Moet ongeveer 20 cm lang zijn. Dit omdat op de bougies een lange dunne hals zit en de bougies vrij diep in het blok zitten.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

De bougies hebben verder een metrische maat 14 toch? (als ik zo m'n onderdelenboek doorspit :D))
Dan moet ik die maar eens bij de autospeciaalzaak halen, want als zelfs de ADAC ze niet bij zich heeft... Is wel normaal schroefdraad toch?

Bij CTA zie ik overigens twee SEV rotors staan: klein en groot. Mijn onderdelenboek zegt DM 211-16A maar heeft er geen maat bij staan.

De klemmen van de verdelerkap staan er verder niet in helaas.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op ma aug 08, 2005 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Het is een normale maat bougie sleutel alleen dan een pijp en langer.
Iets van een pijpsleutel past meestal ook wel.
"voormalig eigenaar van"
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Hallo, je moet sleutel 21 mm hebben, [zelfde als voor de DS

Verder kan ik je nog wel aan zo'n bougiesleutel helpen, heb nl via de citroexpert in Belgie een partij speciaal gereedschap gekocht, klemmetjes voor je verdelerkap, als ook aan een nieuwe rotor heb ik ook wel liggen.

Neem maar even contact met me op als je nog eea zoekt.

citroheeze@hotmail.com

p.s. mijn toekomstige HY staat momenteel ook nog in Enschede, ga hem over zo,n 4 weken halen
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Verdelerrotor stuk / verdelerkap los

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:123ignition heb ik zowel veel voor- als nadelen over gehoord (voor: geen omkijken naar, betere prestaties. tegen: veel te duur, lastig eenmalig afstellen, defecte exemplaren).
Ik zou nooit een 123ignition installeren omdat mijn ontsteking het nog doet en het onderhoud eraan best te doen is. Maar wanneer die van mij het begeeft zal ik niet weer een origineel ontstekingssysteem erin zetten. Dan zou ik wat extra uitgeven aan een 123. Van je argumenten vind ik alleen "te duur" hout snijden, maar voor het voorkkomen van zo'n date met de ADAC heb je toch wel wat over ;) Je bus wordt het ook extra waard.

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heb bij Geert in ieder geval alvast een rotor en klemmetjes besteld (+ een reserveset).
De 123 is me op dit moment nog te duur voor wat het oplevert, maar staat nog wel op de planning. Meneer ADAC zei echter dat mijn banden het niet lang meer uit gaan houden, dus dat wordt de volgende kostenpost.
Ik ga zometeen de onsteking uitbouwen, eens kijken wat er verder mis mee is.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mmz... ik krijg de ontsteking er niet uit :evil: :oops:

foto's van hoe "ver" ik ben gekomen:
http://zielknijper.student.utwente.nl/M ... /index.htm

Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik heb het idee dat ik al te veel los heb gehaald: 8,11 en het boutje wat door de ogen van 12 zit hoefden er niet uit denk ik.
Zijn 25 en 26 klemringen of iets dergelijks? Want de ontsteking kan vrij rond draaien, maar als je 'm omhoog beweegt gaat 12 mee die door 13 wordt vastgehouden en de bout van 13 kan ik net niet bij (niet met dop, ring of steeksleutel).

't is overigens een SEV Marchal in een HY78 blok.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Op foto 4 rechts onder je ontstekingsklok zit een boutje, deze zorgt dat plaatje 13 loskomt.

Je kan met hendeltje 11 de boel wat verstellen zodat je er wellicht wat beter bij kan?

Succes.

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Op foto 4 rechts onder je ontstekingsklok zit een boutje, deze zorgt dat plaatje 13 loskomt.
Mja, probleem is dus dat ik daar amper bij kan komen, m'n ringsleutel past niet, m'n steeksleutel krijg ik er wel op maar kan ik dan niet ronddraaien omdat iemand daar zo nodig een volledig motorblok moest neerzetten en een dopsleutel kreeg ik er ook niet tussen.
Zal morgen proberen de dop er tussen te wrikken, nu ik weet dat ik inderdaad daar moet zijn :D
Je kan met hendeltje 11 de boel wat verstellen zodat je er wellicht wat beter bij kan?
Die zit absoluut niet meer in de weg, die ligt op dit moment op de passagiersstoel :D

(plaatjes trouwens ook even goed gezet, 1 en 2 waren omgewisseld)
Laatst gewijzigd door LEiPiE op zo aug 14, 2005 1:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Vorig jaar is op een Camion meeting een video gemaakt hoe je de puntjes afstelt en deze is te bestellen. Misschien heb je er wat aan, dingetjes zijn nou eenmaal makkelijker wanneer ze voorgedaan worden dan wanneer het in een boek staat.

Ze vertellen natuurlijk niet hoe je dat boutje los krijgt...

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Woei, hij is er uit :D
Lijkt verder in ieder geval niets beschadigd te zijn, dus was voornamelijk een schoonmaakbeurt (+ klein likje verf). Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de nieuwe klemmen er op en uiteraard of ie dan weer gaat rijden.

Overigens had ik die ene rotschroef niet los hoeven halen... als ik de ogen van 12 waar de niet in het onderdelenboek staande schroef doorheen zit had open geduwd met een platte schroevendraaier, dan was ie er ook uit geweest. (net namelijk gedaan zodat ik die ook kon opschuren en spuiten).

Uiteraard voor- en bijna-na-foto's:
Afbeelding Afbeelding
(met dank aan de wasbenzine en een klein beetje Hammerite hamerslag zilvergrijs - uiteraard heb ik de onderkant niet gespoten, die glimt nu slechts vanwege een een klein filmpje motorolie dat ik er alvast op heb gedaan)

Wat me opviel: tegen de klok in zaten m'n bougies in de volgorde 1,2,4,3 aangesloten, klopt dat? Waarbij 1 aan de kant zit van de uitsparing in de rand van het ontstekingshuis.
(Dat zijn ook van die zaken die nergens in staan... ik zoek een handleiding tussen de "druk op de startknop ten einde het voertuig te starten" en "zo reviseert u uw versnellingsbak"- boeken in :D)

Aaaargh! toen liet ik <piep> het onstekerhuis uit m'n handen vallen en mist van de aansluitkappen een deel bakeliet. Ik word hier toch altijd zo moe van :( Vooral omdat ik niet alle stukjes kan vinden. Bah, het is me ook nooit gegund eens ergens van te genieten. :(:(:(
Afbeelding Afbeelding
Denk dat het gelukkig wel meevalt, het contact zit goed vast en de rubbersok valt er netjes overheen
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do aug 11, 2005 9:50 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Hi

Je moet even voelen of er ook speling zit op het asje wat dwars door de onsteking heen loopt. (dat kleine donkere ding onder aan het onstekings huis) Als je die iets heen en weer kunt bewegen zit er dus speling op en moet je een andere onsteking monteren.

grts
Henk
"voormalig eigenaar van"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef: Je moet even voelen of er ook speling zit op het asje wat dwars door de onsteking heen loopt. (dat kleine donkere ding onder aan het onstekings huis) Als je die iets heen en weer kunt bewegen zit er dus speling op en moet je een andere onsteking monteren.
Aan de onderkant heeft het zwarte deel (met de veerring) een heel klein beetje speling, het asje zelf zo goed als niet (ik heb geen gereedschap om dat te meten helaas).
Aan de bovenkant kan het gedeelte waar de rotor op zit enigzins omhoog bewegen.
Als ik een schatting moet maken:
tussen zwarte deel en grijze deel: ongeveer 0.5mm, asje aan de onderkant 0.1mm, asje aan de bovenkant: 0.8 a 1mm.

Is dat veel? C.q. te veel?

Dit kan niet sinds kort zijn en het heeft tot nu toe ook geen probleem opgeleverd (de kapotte rotor wijt ik aan een losse verdelerkap) - dus mijn idee is dat het nog wel even moeten werken. In ieder geval het liefst wel tot dat mijn rekeningen van de schrik zijn bekomen en ze weer een nieuwe trap kunnen krijgen voor een 123 :D
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

iets omhoog bewegen is geen probleem, heen en weer wel. Het kan inderdaad zijn dat de rotor kapot is gegaan door een kapotte verdeelkap. Maar als er maar iets speling (dwars) op het asje zit is dat niet goed. Ik weet niet hoeveel speling nog ok is. Tussen een 123 en een andere (gebruikte) onsteking zit nog wel een verschil natuurlijk. Je zou dus een ontsteking van een sloper kunnen proberen.
"voormalig eigenaar van"
Gesloten